Jump to content

Beste varme-alternativ til "kalde" sommernetter?


B0kkimatros

Recommended Posts

Hei, vi har en 18 fot skibsplast 555ht (se bilde fra skibsplast sin side) og lurer på hva dere mener er gode alternativer for å varme opp et par "frøsapinner" på kvelden før man legger seg? :D.

 

Har prøvde å søke litt rundt, men det er for det meste bare gamle tråder, så lurer på om det har kommet "noe nytt" som er bra? Har tenkt litt på "Origo Heat Pal 5100", men virker som det er endel dårlige erfaringer (?). Fukt er vel kanskje det største problemet, så tar gjerne i mot tips på det også, men det kommer man vel ikke unna på sjøen ;p. Det er jo ikke store jolla, så trenger kanskje ikke noe stort og fancy.

 

Image result for skibsplast 555 ht

Link to post
Share on other sites

Får du plass til en liten dieselvarmer/parafinvarmer som f.eks. en Wallas vil du ha sikker, tørkende og god varme ombord. Fordelen er at den blåser eksosen ut av båten, i motsetning til frittstående parafin- og gassovner. Da unngås fuktproblemet og i tillegg er det sikrere og bedre luft å puste i. Ja, det er en liten monteringsjobb, men så kan dere strekke båtsesongen ut over høsten.

 

En kamerat av meg solgte en fint brukt og godt fungerende Wallas 1800 på finn for et par tusen i fjor, så trenger ikke koste skjorta heller. Han oppgraderte til modellen over (som han og fikk brukt til en god pris) for så å kunne strekke båtsesongen enda lengre ut over høsten (24-fots kalesjebåt). Vi var ute i november og hadde helt topp klima ombord og duggfrie vinduer, på tross av regnvær.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg syns du allerede hadde funnet det beste alternativet, jeg. Vi hadde en Heatpal i en av de forrige båtene våre, og den fungerte helt ypperlig. Du må bare passe på å ikke søle når du fyller den og aldri sovne med den igang, så er du trygg. Gass ville jeg aldri satset på pga brannfare og dieselvarmere blir det alltid noe tral med. Heatpal'en fungerte alltid og det var aldri noe tull med den. Det enkleste er oftest det beste, er det ikke det det heter ? Lykke til !

 

BjornK

 

Link to post
Share on other sites

BjornK skrev for 1 time siden:

og dieselvarmere blir det alltid noe tral med. 

Der har vi forskjellig erfaring skjønner jeg, vi er på 4. sesongen med Eber D4 pluss og gjør ikke noe annet enn å starte den når jeg er kald, og stopper den når jeg ikke behøver den på lengere. Den justerer viftehastighet og effekt selv, bare stille inn på ønsket temperatur og "glemme" den.

 

Tok opp brennkammer i vinter for kontroll, ingenting av sot eller belegg noen plass. Kjøres på diesel.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev On 19.7.2019 at 17.25:

Kan du ikke bruke kona til å varme deg på?:lipseal:

Hu er iskald :rolleyes:.. 

 

Hmm okii, den wallasen høres jo perfekt ut  egentlig, men 10k blir litt meget til den båten. Så kanskje starte med en heat pal og følge med om det dukker opp noe bra på finn. Ser det ligger noe wallas varianter på finn til 1k, men de/den ser veldig gamle ut? 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151295164

 

 

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er gassovn og ekstra tepper. Det er enklest, og krever lite tid til installasjon. Holdt på å installere en dieselvarmer på forrige båten, og for meg tok det vinter og vår. 

 

Har lagt merke til at de selger "bærbare" dieselvarmere i utlandet. Aner ikke noe om disse. Ser i hvert fall ganske enkelt ut å installere.

 

https://www.ebay.com/itm/Portable-High-Quality-Car-SUV-Truck-Integrated-5KW-Air-Diesel-Parking-Heater-12V/254263372937?epid=26016699134&hash=item3b33472c89:g:jLoAAOSwrBxarHh4

Link to post
Share on other sites

B0kkimatros skrev for 1 time siden:

Ser det ligger noe wallas varianter på finn til 1k, men de/den ser veldig gamle ut? 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151295164

 

Det var et slikt kjøp tidligere nevnte kamerat benyttet seg av. En eldre varmer til et par-tre lapper, komplett med alt. Disse varmerne inneholder ikke akkurat raketteknologi, det skal ikke så mye til å vedlikeholde dem og det er ikke all verdens som går galt. Webasto og Eber m.fl. er mer kompakte da de i utgangspunktet ikke er laget for båt slik som Wallas er. Forumbrukeren Wallas Service her på forumet er behjelpelig med både informasjon og eventuelle reservedeler om det skulle trengs (kameraten min har kjøpt gjennom ham. Etter et års tid begynte ei vifte å lage litt ulyd, enkel så skifte selv, og ikke all verdens utlegg.

Link to post
Share on other sites

Gjestehavn med strøm og en liten vifteovn? Vi brukte sånn liten gassovn, men synes den lukter og føles litt utrygt i en liten full båt, så ble mest tepper. Lå i gjestehavn en nettmedier strøm, og tenkte at en liten vifteovn hadde vært topp

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke ut de bærbare dieselvarmerne :thumbsup:. Har 0 peiling på sånt selv, hehe. 

 

Gass høres litt skummelt ut må jeg innrømme :crazy:

 

Tenkte på vifteovn også, men greit å ha noe når vi ikke sover i gjestehavn, blir nok for det meste rundt omkring på øyer. 

 

Skal prøve en PM til wallas. 

 

Takker igjen for tips! 

Link to post
Share on other sites

B0kkimatros skrev for 3 timer siden:

, men 10k blir litt meget til den båten. 

Ut fra innleggene dine tolker jeg det slik at du vil ha en løsning som gir deg mye for pengene. Jeg velger da å slå et slag for en dieselvarmer fra eBay for 1500-2000 kr. Har en slik liggende i garasjen selv som jeg ikke har montert, men jeg har testet den og den fungerte helt perfekt! Forskjellen fra de anerkjente merkene er at detaljer og kvalitet er litt kjipere. Gå for en med oppgitt effekt på 5kW. Hvis du kjører den på litt lavere effekt får du lavere støy og høyere virkningsgrad. 

Link to post
Share on other sites

En kompis instalerte i vår kinavarmer for ca 3000 tror jeg det var, flett ny. Jeg ville ikke montert det i seilbåten min som jeg bruker hele året, og sover med varmeren på de kaldeste nettene, men til bruk noen timer morgen og kveld må det vel være bra nok ?  Har fungert knirkefritt for han hvertfall. Hører mange som snakker om disse kina varmerne, så det kan kanskje være noe å sjekke ut, dersom en ce merket til 10 000,- ++ ikke er ett alternativ uansett ?

 

ser nå at Komodo har foreslått det samme. Det er bla på ebay man finner det som vi kaller kinavarmere.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ok. Det stemmer at jeg ønsker noe brukt /rimeligere enn 10k ja. Gjerne under 5 også, om mulig. Ser jo ikke så gæærn ut den "kinavarmeren". Blir vel ca 4k Ink frakt. 

Disse trenger ikke strøm, ikke sant? (newbie) 

 

Har du link til den du har/tenker på, Komodo? :) 

Link to post
Share on other sites

B0kkimatros skrev 1 time siden:

Ok. Det stemmer at jeg ønsker noe brukt /rimeligere enn 10k ja. Gjerne under 5 også, om mulig. Ser jo ikke så gæærn ut den "kinavarmeren". Blir vel ca 4k Ink frakt. 

Disse trenger ikke strøm, ikke sant? (newbie) 

 

Har du link til den du har/tenker på, Komodo? :) 

 

Kinavarmeren jeg kjøpte kom på 2700 levert på døra :) jeg og 4-5 andre kamerater har sånne og alle er knallfornøyd, eneste ulempa er at man ikke kan dimme lyset på displayet når man kjører i mørket, men litt gaffateip ordner det. 

 

Han ene selger eber på jobb og har d4+ og d3w i den ene båten, men etter og ha sitti på i båter med kinavarme i xxx timer på ett par vintere, så blei det kinavarmer på han også. Nå skal han vist kjøpe en og ha i konebåten også

 

Vi har plukka opp en eber og en kina side om side, de ser jo helt like ut innvendige, bare litt kjipere komponenter i kina'n. Som bla billigere kretskort, kjipere og stivere strømkabler med dårligere isolering, dårligere lager. Men de holder like bra etter nesten dagelig bruk vinterhalvåret i 4år 

 

Dette er samme som vi har, men nå får man jo med lyddemper og fjernkontroll 

https://www.ebay.com/itm/5KW-12V-Diesel-Air-Heater-LCD-Thermostat-Quiet-5000W-For-Trucks-Boat-Car-Trailer/323796942333?hash=item4b63cd3dfd:g:2QMAAOSwF5hb3Bin

 

Edit: jo de trenger strøm, men de tømmer ikke batteriet for og produsere varme :) med en sånn, så skal du fort se at båtsesongen blir noen mnd lengere :) prøv og ta deg en tur en solskinnsdag i januar, t-skjorte tempratur i båten, sola som skinner, kjøre sikksakk imellom isflak med en kald pils eller varm kaffe i hånda 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HAr installert kinavarmer i vinterhagen her hjemme. Funker knall men de lukter litt i starten så kjør den endel timer på fullt før vanlig bruk. EN 5 kW lager nesten ikke lyd på lav effekt. Anbefaler utgaven med alu-hus. Spent på hvor lenge den holder. Glødepluggen spesielt. Bruker 4 amp i starten men sef mye mindre under drift. Min er koblet med 60 Amp 12V bilbatteri og en 4 AMp lader tilkoblet. Forbruk ca 2-5 dl i timen alt etter effekt. Har montert CO måler i lufstrømmen og den holder seg helt stabilt på 000 CO. Men uansett ville eg ALDRI sovet med en dieselbrenner i drift.

Link to post
Share on other sites

B0kkimatros skrev for 2 timer siden:

 Ser jo ikke så gæærn ut den "kinavarmeren". Blir vel ca 4k Ink frakt. 

Disse trenger ikke strøm, ikke sant? (newbie) 

 

Har du link til den du har/tenker på, Komodo?

Dessverre, sitter med mobilen og klarer ikke å legge inn link. Men søk opp en av "kinavarmertrådene", der finner du masse tips og linker. Tror min kom på 1500-1600 kr inkl frakt og alt. 

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev On 19.7.2019 at 14.37:

Får du plass til en liten dieselvarmer/parafinvarmer som f.eks. en Wallas vil du ha sikker, tørkende og god varme ombord. Fordelen er at den blåser eksosen ut av båten, i motsetning til frittstående parafin- og gassovner. Da unngås fuktproblemet og i tillegg er det sikrere og bedre luft å puste i. Ja, det er en liten monteringsjobb, men så kan dere strekke båtsesongen ut over høsten.

 

Den Wallas'en du linker til blir for liten til denne båten. Klarer å gi nok varme til selve kabinen, men om den også skal gi varme til kalesjedelen blir det temmelig snaut. 1200  W er ikke mye akkurat.

B0kkimatros skrev for 16 timer siden:

Ser det ligger noe wallas varianter på finn til 1k, men de/den ser veldig gamle ut? 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=151295164

 

 

 

Denne ser faktisk ikke så ille ut, har sett mye styggere Wallas'er der innmaten er helt ok. 

Dagens modell heter 2400t, og eneste forskjellen er kontrollpanelet med innebygd romtermostat. Så deler til "den gamle og slitne" Wallas 2400 kan det skaffes deler til i minst 10 år fremover i tid

 

 

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

De må nok ha strøm ja, både til diesel/lampeolje pumpe og vifte. Og så må de ha strøm til å gløde opp under start.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...