Jump to content

sidepower se 40/125 s starter ikke. Rele klikker når thruster slås på, men ikke ved trykk stb/bb


mojoergensen

Recommended Posts

Svaret finnes sikkert et sted her inne, men som "ny" velger jeg å starte ny tråd. Har ikke sjekket spenning på ulike kabler, og henvender meg her for å få tips før jeg går i båten. Når jeg slår på thruster på originalpanelet (m/joystick) ved å trykke begge ON knappene, klikker det i releet på thrusteren. Imidlertid er det ingen reaksjon fra motoren når jeg legger joystick stb eller bb (heller ikke rele-klikk). Hva bør jeg gjøre for å feilsøke når jeg går i båten? Oppdaget ved en tilfeldighet oljesøl/flekker på skrogets BB side av skroget etter siste tur (da virket thrusteren), og når virker den altså ikke. Antok at oljesølet var kommet fra andre båter, men kan det være at oljesølet kommer fra egen baugthrust? (gearolje?) Takk for tålmodighet/overbærenhet med nystartet tråd på et emne som sikkert er besvart før.

Link to post
Share on other sites

Det kan være betjeningspanelet er kaputt, mange har opplevd dette, meg selv inkludert.

Man kan teste dette ved å lage til en liten ledningsstump å jumpre manuellt mellom rød pluss leder til enten grå eller blå leder for henholdsvis styrbord/babord på kabelstokken.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bypasset betjeningsanlegget. Fortsatt ingen reaksjon. Har også sjekket med spenningsmåler, som bekrefter at det går strøm mellom de ulike kablene, både i betjeningspanelet og på selve thrusteren. Har imidlertid ikke målt spenningsnivå. Dersom batteriet er dårlig, vil det kunne medføre at releet for av/på slår inn, men at motoren ikke fungerer? altså at det ikke kommer noen lyd ved bruk av joystick stb/bb? eller er det slik at dersom releet for ON/OFF klikker, så burde det også komme en klikke-lyd når joystick benyttes stb/bb??

Link to post
Share on other sites

Takker Mix for informativt feilsøkingsskjema.

Har nå fulgt dette skjema, og thruster virket STB og BB ved bypass av Kontrollboksen montert på selve thrusteren. Antar at dette innebærer at det er kontrollboksen som må skiftes. Bare å gå på nettet å handle:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt en telefon til Sleipner for å høre med de.
En ting er at du har funnet defekt kontrollboks men ikke hvorfor den er defekt.
Mulig motoren går for trekt slik at kontrollboksen svir seg istykker.
Hvis det er vanlig er det for dumt å brenne opp en ny kontrollboks når svaret er en telefonsamtale unna.
 

Jeg lærte selv på den harde måten når varmeapparat vifta på bilen sluttet å virke på alle trinn bortsett i fra full fart.
Fant en slik kontrollboks/diode styring på viftemotoren og målte meg frem til at den var defekt.
Bestilte ny og etter en stund kom feilen tilbake.
Her var oversaken at viftemotoren gikk for trekt slik at det ble varmgang  i "kontrollboksen"
Fikk rengjort og smurt opp viften igjen med det ble dobbelt så mye jobb og tilsvarende dyrt da jeg ikke brukte tid på å finne ut hvorfor.
Just say
 

Link to post
Share on other sites

takk til Hulda og pipe for gode råd. Blir nok å gjøre begge deler. Som pipe sier er en tlf til produsent gratis, og kan spare en for en del unødvendige utgifter, og som alltid er det "hvorfor" noe ikke virker som er det vesentligste, og ikke "hva" som ikke virker :smiley:.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var jeg i kontakt med Sleipner, som bekreftet at kontrollboksen måtte skiftes. Nå har jeg fått ny kontrollboks, skiftet denne..........og jeg er like langt!! Har også hatt oppe og pusset alle deler. Så nå står jeg litt fast. Dersom thermosikringen er gåen, er dette noe som kan skiftes? eller må du skifte en større del? Takker for respons.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...