Jump to content

Vår tur til å få tau i propellen og vente på assistanse


lurvetass

Recommended Posts

Jaja, tau i propellen er skikkelig kjedelig.

Sitter godt fast mellom propellene på drevet. Var heldig med plassen og fikk god hjelp så da ligger vi fint fortøyd på Lyngholmen utenfor Onsøy og venter på RS.

Spennende om de kan hjelpe å dykke og skru av propellene eller om de må slepe oss inn til hjemmehavna.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Har tiltet drevet opp ja og forsøkt kappe og dra løs, men propellene må nok av. Har med spesial verktøyet til den indre propellen,  men ikke pipe til drn ytterste. 

Nå ringte akkurat RS og de vil forsøke å ta av propellene med dykker. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ytterste propell må av, så du får ut restene og inspisert simringer. Jeg kjørte noen timer før jeg tok at propell og fikk ut alle rester, det holdt til at simringer hadde gått i stykker, og det var vann i oljen... Kostet meg 11.000kr for løft og 2timers jobb... RS var lite interessert i å dykke når jeg ringte dem, så du er heldig.. Verktøy for ytterste propell får du på Biltema for ca. 200-300kr, så det er bare å ha ombord. PS! Tror propellen lett går av uten dykker ved å tilte drevet opp, men bør nok ha en maske for å inspisere simringer...

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 5 minutter siden:

Når det først går galt er det  godt å få hjelp!!!???

Ja veldig bra. Er jo fin temperatur i vannet så fikk sjekket det skikkelig før jeg ringte. Det var mer effektivt for dem å fikse det her enn å slepe oss til havn og det stemmer jo med det tempoet de hadde. De la skute mot fjellet og lot maskineriet holde den mot land, mens dykkeren gjorde seg klar.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Ja, Redningsselskapet med dyktige mekanikere kan å være greie å ha når noe teknisk feiler, og ikke bare når en trenger redning eller slep. Da vi lå på Østre Bolæren for en ukes tid siden fikk ikke mannen i nabobåten tiltet ned Yamaha'n, men etter at karen fra RS hadde ligget på magen i en halvtime i regn og vind var motoren nede. Bilde med tillatelse av de avbildede

 

yamaha.jpg.13bbef65e892d77da6c6e25c4a829603.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 8 minutter siden:

Hvordan artet hendelsen seg? kjørte du på tau som lå i vannet, eller bakket du inn i eget tau? Stoppet motoren, eller hvordan merket du det?

Vi hadde jolla vippet opp i snap davit og var på testtur for å se hvordan det er å ha med jolle på tur. Alt fungerte fint og jolla stod stabilt opp på turen. Da vi skulle legge til lå vi litt inni vika og vurderte hvilken side vi skulle ligge mot. Baug tauet i jolla hadde løsnet og da jeg satte båten i gir igjen sa det dunk og motoren stoppet. Trodde først det var en stein, men skjønte fort det var tau. 

Slapp anker og straks kom en jolle fra en annen båt og bistod. 

Så da skjøv de oss i posisjon til å slippe anker og dyttet oss inn mot land ved siden av en annen båt. Og der stod en klar og tok imot oss. Så da ble vi godt fortøyd og lå sikkert. 

Veldig fint at gutta fra RS kom og fikset biffen så kjapt og greit. 

Litt etterpå kom en tysk seilbåt for full fart inn og ingen av oss så han før han hadde tre ankertau på kjølen. Blir grunt innenfor oss og hadde han kommet lenger i den farta måtte vi nok hat besøk av skøyta en gang til. 

Men han fikk bakket ut og vi kunne bare stramme opp litt alle sammen. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Bra at det ordnet seg greit for deg @lurvetass? Men til en annen gang har du vel det verktøyet du trenger ombord for å ta av propellene, og så får vi håpe at alle med hekkaggregat leser denne tråden og lærer av det. 

 

Ellers så synes jeg vel det er litt rart at RS sendte dykker i vannet for dette oppdraget. Kanskje de ikke var særlig lokalkjente? Der du lå kunne de jo bare tiltet opp drevet og trekt båten baklengs forbi brygga innerst i vika. Så kunne de stått i badebuksa på stranda og fikset dette. Med 20 grader i vannet er det jo heller ikke helt ekstreme forhold :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kanskje de hadde en ung og ivrig dykker ombord som "elsket" å dykke? Slik var det da jeg mistet propellen ved sykehusbryggen i Horten. Sjefen på skøyte ville bare få en tamp ombord og taue oss hjem da han mente at det var umulig å finne propellen i dynnet på 5m grumset vann. Men ungdommen tryglet og ba om å få dykke, og sannelig fant han propellen!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Vi hadde jolla vippet opp i snap davit og var på testtur for å se hvordan det er å ha med jolle på tur. Alt fungerte fint og jolla stod stabilt opp på turen. Da vi skulle legge til lå vi litt inni vika og vurderte hvilken side vi skulle ligge mot. Baug tauet i jolla hadde løsnet og da jeg satte båten i gir igjen sa det dunk og motoren stoppet. Trodde først det var en stein, men skjønte fort det var tau. 

 

 

 

Akkurat samme som skjedde meg for drøye 2 uker siden, jolla stod bak og tauet forran på jolla hadde havnet i vannet. 

 

Samme båt og samme davitere også ser jeg..:)

 

Nå tar jeg alltid tau sjekk før avgang, og flere tau er nå målt til slik at de akkurat ikke rekker frem til propellen.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...