Jump to content

KAD 44 P-C dårlig turbotrykk: Mulig feil fra kompressor og eller turbo.


Karlsen81

Recommended Posts

Hei! Noen med erfaring her som kan hjelpe meg?

 Jeg har en Volvo Penta KAD 44 P-C modell 2002 med 260HK som ikke gir mer enn 2900 omdreininger. Kompressoren kjører på til 2900 men etter det vil ikke turbo overta. Jeg har fått konstantert at det er lavt turbotrykk. Jeg fikk kjøpt meg en bytteturbo og nå er jeg i gang med bytte av denne. Ved demontering ser jeg at det er et rimelig heftig belegg som ligner på avsalting, kalk eller smuss fra nærstående kompressorhavari. Noen som har en formening om hva dette stammer fra. Mulig jeg må bytte/overhale kompressoren også for dette ser ikke bra ut. Noen som har sett noe lignende.

Se vedlagte bilder.

Til opplysning så har det vært en liten lekkasje i flensen mellom eksossiden av turbo og eksosbendet. Kan det være saltvannsdråper som har tatt veien inn gjennom luftfilteret og til kompressor og saltet ned dette videre?

 

Setter stor pris på erfaringsdeling om noen kan hjelpe meg :)

 

 

IMG_3474.jpg

IMG_3475.jpg

IMG_3476.jpg

IMG_3477.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk DieselDahl, da forsterker det min mistanke :) Smakte også på det og det må være saltlake ja. Det var egentlig det beste for da er årsaken lokalisert. Turboen sto ikke fast og så egentlig ikke noen skader bortsett fra noe mer klaring på turbovingene på eksossiden og at den trenger en kraftig rengjøring. Jeg kjøpte en bytteturbo så sender denne i retur til Turboservice uansett så vet jeg at den nye er tipptopp. Da er det lekkasjen i eksosflensen som er årsaken til det hvite belegget og muligens også redusert motoreffekt. Håper ikke kompressoren har tatt noen skade av dette. Kommer til å kjøre den litt før jeg setter på røret som går til motor/turbo for å blåse ut evnt mer fuktighet og bytte olje. Håper Kristiansand Båt og Motor har ny eksosflens på lager så jeg får byttet denne også i morgen før finværet slår til for fullt :)  

IMG_3482.jpg

IMG_3483.jpg

Redigert av Karlsen81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ville sjekket eksosbendet og, skal ikke komme saltvann så høyt opp, kan være opptært slik at saltvannet kommer ut helt oppe med turbo, kjølevannet skal gå rundt eksosrøret i bendet og komme ut i bunn av bend.
Sjekk og tetningen på røret som ligger på røret ut fra turbo( nr 10) den lakk på min, det merker du viss du sjekker rett etter oppstart når kompressor går om det blåser ut her, vanlig feil på KAD motorene.kad.PNG.38ea3e21074a17169a70c1ca42a50176.PNG

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...