Jump to content

Råd søkes, er det mulig å bo i båt Stavanger

Vindafjord

Recommended Posts

Det er flere havner i området som kan oppbevare en 39-foter:smiley: Felles for plassene er at du må sjekke finn.no for eventuelle leieplasser eller ta kontakt direkte med dem som driver havna for å eventuelt leie eller kjøpe plass av dem.

En liten oversikt med plasseringer i forhold til Stavanger. Gul prikk øverst til høyre er Rennesøy Marina, oransje prikk midt i kartet Åmøy Havn, blå prikk Dusavik Båtforening, rød prikk Stavanger Seilforenings havn på Sølyst og grønn prikk havna ved Klasaskjeret. Som du ser er avstanden til Stavanger sentrum varierende, for havnene lengst vekke «må» man nesten ha bil.

7956CA0D-F0B0-49D3-BB82-229EC150D304.jpeg.3beb241c7c719e2f50f9ba2606943650.jpeg

Rennesøy Marina si havn på Gangenes, rett ved Østhusvik (Rennesøy kommune). Privatdrevet havn, ledige plasser, ser også med jevne mellomrom private plasser med mulighet for leie på finn. Havna er nærme Ryfylke, har god steinmolo og er dermed ei greit beskyttet havn og det er dieselpåfylling i havna. Wifi, vann og strøm (med egen strømstolpe med måler) på bryggene. Det tar fort en halvtimes tid å kjøre fra havna til Stavanger sentrum med bil. Gratis parkering i havna. Bussforbindelse fra Østhusvik (må gå et stykke fra havna til nærmeste bussholdeplass) med avganger en til to ganger i timen, avhengig av tid på dagen. Nærbutikk nede med kaien på Østhusvik, ca. 5-10min fra havna.

54999548-C659-46EC-B152-4EE4A323186A.jpeg.147300f1d0cb8f5807d1f0e9cddcafdb.jpeg

Åmøy Havn ligger på Vestre Åmøy (Rennesøy kommune). Samme som for havna over; privatdrevet havn, ledige plasser, enten privatleie eller via dem som driver havna. Nærhet til Line, Grønlandsholmen og andre utfluktsholmer, men lengre til Ryfylke. Havna har steinmolo, men er ikke så godt skjermet for sørausten. Diesel- og bensinpåfylling i havna, vann og strøm (med egen strømstolpe med måler) på bryggene. Toalett i driftsbygget. Mulighet for slipping og service i havna (travellift og mekaniker). Tar 20 minutter å kjøre med bil til Stavanger. Gratis parkering i havna. Går vel en buss forbi av og til, men ikke ofte. Dagligvarebutikk på Askje, Mosterøy, ca. 5-10min med bil fra havna.

F2F3E798-7A4D-4468-B794-D053D2EFA8EC.jpeg.88b1ac205369e100bdb35e1d4419edee.jpeg 

Dusavik Båtforening si havn (Vardeneset/Tasta bydel i Stavanger) blir den nærmeste havna i forhold til Kalhammaren av nevnte havner. Denne havna er todelt der den indre delen er kommunal havn drevet av en båtforening og består mest av små båtplasser, mens den ytre og nyere delen med større plasser er privat. Skal du få leid plass der (i den private delen) må det skje via privatfolk som annonserer for utleie. Spesielt indre del av ytre havn er godt skjermet for vær og vind bak steinmolo. Vann og strøm (med egen strømstolpe med måler) på bryggene. Gratis parkering og rundt 10min med bil til Stavanger sentrum. Bussforbindelsen er grei, men du må gå et par tre hundre meter for å komme til nærmeste bussholdeplass. Dagligvarebutikk oppi bakken ovenfor Thorsastraen, fin liten tursti langs havna og ei lita sandstrand fra ytre havn til butikken.

1AAD825D-1D17-4FE1-9B1D-5DC103854458.jpeg.6e7ff2dd241a5867250937dc8e64b9aa.jpeg

Stavanger Seilforening si havn på Sølyst (Hundvåg bydel i Stavanger). Sentrumsnær havn med vann og strøm, mulighet for heising av båt via kran. Bølgedempermolo (flytende), men relativt skjermet havn for vind og bølger. Noe bølger/bevegelse må nok tas med da ferjene og hurtigbåtene går forbi ganske hyppig, der fra kommer det også noe støy (i tillegg til generell «bystøy»). Det er et par servicebedrifter som holder til ved havna for blant annet motor og rigg/seil (nå er gjerne ikke det siste nødvendig for din del). Om lag 5-10min til Stavanger sentrum med bil, litt lengre tid med buss (men hyppige bussavganger). Skal du ha mat er nærmeste matbutikk enten i Hundvågkrossen (altså lengre inn i selve Hundvåg bydel) eller rett etter bybrua på fastlandssiden (Europris og daglivarebutikk).

B955942A-6050-4411-945A-B5D324377426.jpeg.7a2d14c99f429278e1df6f91818c44a6.jpeg

Når det gjelder havna ved Klasaskjeret på Engøy (Hundvåg  bydel i Stavanger) vet jeg rett og slett ikke hvem man skal kontakte for eventuell båtplass der, men blant annet Rogaland Plastservice holder til der, mener på at de har med havna å gjøre. 10min til Stavanger sentrum med bil, god og hyppig bussforbindelse, men et lite stykke å gå til nærmeste bussholdeplass. Nærmeste dagligvare blir i Hundvågkrossen lengre inn i bydelen. Der er det også en Pizzabaker og Bestmarin båtutstyr, om du skulle trenge noe knask til båten.

451D3A93-FFE6-442B-8098-2DF620DAEE49.jpeg.36df816da0291c8ee07e030ba9acfe79.jpeg

I tillegg kan det nevnes at det er kanskje også kan være muligheter i Vikevåg båthavn (Rennesøy kommune), det finnes også private kaier og mindre havner rundt forbi (som f.eks. Breivik i østre bydel og Hillevågsvannet mellom politistasjonen og Paradis i Stavanger, men der tror jeg det er rimelig fullt), for ikke å snakke om Galeivågen på Hundvåg (Stavanger). Alternativet kan være å dra lengre inn i fjorden mot Sandnes, en kamerat startet nettopp sin båtboerkarriere ved ein leid kai nesten helt inne med Sandnes.

Så vidt jeg vet har ingen av havnene motforestillinger mot at folk bor ombord, dette gjelder spesielt de private. De kommunale/båtforeningene kan nok rynke litt på nesa etter hva jeg har hørt. Der jeg vet det bor folk i båt er Galeivågen, Dusavik ytre havn, Åmøy Havn og Rennesøy Marina si havn, der nok Galeivågen har flest båtboere etter hva jeg har fått med meg.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
2 hours ago, Hakkannen said:

Så vidt jeg vet har ingen av havnene motforestillinger mot at folk bor ombord, dette gjelder spesielt de private.

Har prøvd 2 stk private leieplasser. Ingen av de som er nevnt over. For begge disse to plassene så sto det nedfelt i leiekontrakten at man ikke kunne bo i båten. Dette var for en 32 fot båt. Har inntrykk av at det er forholdsvis få steder at det bor folk i båtene.

2 hours ago, Hakkannen said:

Der jeg vet det bor folk i båt er Galeivågen, Dusavik ytre havn, Åmøy Havn og Rennesøy Marina si havn, der nok Galeivågen har flest båtboere etter hva jeg har fått med meg.

Har sett at det er noen i Galeivågen, men det er vel ikke så veldig mange (?). Forstår det slik at det også finnes steder med tilgang til dusj og vaskemaskin, men da koster det vel også litt mer. 

Man kan jo ringe rundt og spørre. Det hadde jo vært interessant info i hvilken grad det rent praktisk finnes mulighet for å bo i båt i Stavanger området.

Ellers så finnes det vel gjestehavner i Stavanger og Sandnes som gir en midlertidig løsning, men for lengre tid så blir det vel for dyrt.

Når det gjelder Hillevågsvannet så tror jeg at ventetiden nå er ca 5 år.

Ønsker man også å ha adresse i båten, så gjelder disse bestemmelsene:

https://lovdata.no/forskrift/2017-07-14-1201/§5-1-2

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev for 1 time siden:

Har prøvd 2 stk private leieplasser. Ingen av de som er nevnt over. For begge disse to plassene så sto det nedfelt i leiekontrakten at man ikke kunne bo i båten.

Kan naturlig nok kun svare for de de havnene jeg kjenner til, der vet jeg det bor folk. Som en av havneeierne sa til meg da jeg selv så etter en plass å ligge; «Vi henger oss ikke så mye opp i hva folk gjør ombord i båtene sine - så lenge havnereglementet blir fulgt» (holde ro, totalforbud mot septikutslipp/forurensning og krav om taus rigg er vel noen av reglene som går igjen) . Mitt inntrykk er at flere setter pris på at noen oppholder seg fast i havna, det kan virke preventivt i forhold til tyverier og det er i tillegg greit med en eller flere personer som kan melde fra om de har skjedd noe galt av teknisk art. Selv har jeg ved flere anledninger justert og knyttet fast løse fendre og supplert med fortøyninger der det har vært behov, noe jeg har fått tilbakemelding om at blir satt pris på, både av havneeier og båteierne det gjelder. Gratis vaktmann på et vis? Leit at leieplassene du sjekket opp ikke hadde rom for mulighet til å bo ombord i båten, men vil tro du hadde funnet en plass til slutt om du hadde prøvd andre plasser i tillegg.

Har sett at det er noen i Galeivågen, men det er vel ikke så veldig mange (?).

Nøyaktig hvor mange de er vet ikke jeg heller, men de er nå en liten gjeng, i motsetning til de andre overnevnte havner der maks et par stykker bor fast i hver havn. Båtboermiljøet i Stavanger-området kan nok ikke sammenlignes i omfang med miljøet i Bergen og i og rundt Oslo, der bor det riktig så mange i båt (i alle fall hvis man skal se ut fra aktiviteten i Facebook-gruppa for båtboere).

Ellers så finnes det vel gjestehavner i Stavanger og Sandnes som gir en midlertidig løsning, men for lengre tid så blir det vel for dyrt.

Blir nok fort greit dyrt ja. Kanskje det er muligheter for å inngå en rimeligere avtale i gjestehavnene vinterstid? Jeg vil tro trådstarter må belage seg på en leiepris mellom 1000-2000kr i måneden for båtplass til sin båt, men da i havner som de overnevnte, ikke gjestehavner. Selv betalte jeg 2000kr måneden for longsideplass til min båt før jeg fikk kjøpt meg plass. 

Det stemmer, ventetiden i båtforeningshavnene er noen år. En kamerat fikk beskjed om estimert fire år ventetid i Dusavik for sin båtstørrelse, selvfølgelig avhengig av at noen må si opp plassen sin for at det skal bli ledig. Hillevågsvannet har i alle fall tidligere hatt en del «vrak» liggende, bare for å holde på plassene slik at ikke leietakerne mistet dem (krav fra havna om at alle plasser skal være i bruk). Mulig de har tatt tak i det nå, synes huske noe avisskriverier om dette for noen år tilbake.

Synes det kom fram veldig bra informasjon om "bo i båt i Stavanger". Har vel egentlig selv en for liten og ubekvem båt til å bo i, men synes jo det i alle fall bør være mulig å overnatte i båten, når den ligger i havn, akkurat som man overnatter på hytta.

Når det står i kontrakten og havnereglementet at man "ikke kan bo", så tør man jo knapt det. 

Er absolutt enig i argumentet om at noen faste beboere også til en viss grad bør fungere som "gratis oppsynsmenn", slik at det bør virke preventivt for innbrudd og hærverk, samt at det holdes oppsyn med tekniske feil.

Gjestehavna i Stavanger (Børvika) hadde siste år "halv pris i vintersesongen" men da var servicebygg med toaletter, dusj og vaskemaskin stengt. I sommersesongen så er dette åpent.

Det har nå kommet en ny betalingløsning, og også nye priser, så det er vel ikke godt å vite hvordan dette blir fra høsten av:

https://www.stavangerhavn.no/maritimt/fritidsbat/

Redigert av Arne2 (see edit history)
Arne2 skrev 54 minutter siden:

Synes det kom fram veldig bra informasjon om "bo i båt i Stavanger". Har vel egentlig selv en for liten og ubekvem båt til å bo i, men synes jo det i alle fall bør være mulig å overnatte i båten, når den ligger i havn, akkurat som man overnatter på hytta.

Når det står i kontrakten og havnereglementet at man "ikke kan bo", så tør man jo knapt det. 

Det er vel forskjell på å overnatte og å bo? Jeg overnatter I båten I havna fra tid til annen, men jeg bor jo ikke der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Hva blir egentlig forskjellen, så lenge havnereglementet blir fulgt?

Tja, si det? Forskjellen for meg vil vel være at jeg ville ha forsikret meg om at det var greit for foreningen før jeg bosatte meg I båten, mens for sporadisk overnatting gidder jeg ikke å spørre en gang. Er det urimelig?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser ikke Lundsvågen nevnt, der har jeg snakket med folk som bor(bodde) i båten, så formoder det er greit der. Har ligget der selv med flere anledninger om vinteren på midlertidig plass, da flere går på land i den kalde årstid, så verdt å sjekke der og hvis du ikke finner en annen permanent plass i starten.

http://www.lundsvagen-batforening.no/wordpress/

PS : Det er bompenger mellom Hundvåg og Kalhammeren :worry:, men jeg lurer meg på om ikke buss rute 1 går forbi begge steder så man slipper å skifte buss,  men Lundsvågen er ett stykke fra nærmeste busstopp, så da er sikkert Galleivågen bedre, og det er nok en av de best skjermede havnene i distriktet også, samt alle fasiliteter i nærheten (untatt pol) og buss hvert 8 minutt til sentum, ihvertfall hvis du får plass langt inne.  Men der må du finne deg en privat tilbyder i så fall tror jeg, for https://hundvag-batforening.no/ har få plasser, lite utskiftning, og usikker på om vi tar så store båter som 39 fot ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Vesterskog skrev 33 minutter siden:

Hva med skiftesvik bf og den eg trur hette ryggstranda (nordre ende av Dusavik) 

Har de plass til en 39-foter da? Blir gjerne i øvre størrelsen i ei såkalt småbåthavn. Begge er forsåvidt lune havner, men synes å ha hørt at i alle fall Ryggstranda ikke ønsker overnatting i båtene (correct me if I’m wrong).

Erik skrev for 3 timer siden:

Ser ikke Lundsvågen nevnt, der har jeg snakket med folk som bor(bodde) i båten, så formoder det er greit der.

Den glemte jeg farten, den har vel også porter ut til flytebryggene? Frustrerende for folk som liker traske bryggelangs og se på båtene, men hindrer samtidig et renn av folk som ikke har noe der å gjøre:lol:

Vindafjord skrev for 4 timer siden:

Takk for fantastisk respons på emnet, spesielt til Hakkannen som leverer komplett oppskrift!

Bare kjekt? Som du også ser kommer det flere på banen med gode forslag, det løser seg nok med plass skal du se.

index skrev for 6 timer siden:

Forskjellen for meg vil vel være at jeg ville ha forsikret meg om at det var greit for foreningen før jeg bosatte meg I båten, mens for sporadisk overnatting gidder jeg ikke å spørre en gang. Er det urimelig?

Slettes ikke urimelig, skulle bare mangle at man ikke skal få overnatte i sin egen båt, og at det i tillegg skal være nødvendig å spørre om det? Man betaler som regel godt for å ha båten liggende en plass, da synes jeg båten bør få kunne brukes som man ønsker så lenge man ikke er til bry for noen. I praksis blir ikke forskjellen mellom sporadisk overnatting og å bo ombord så veldig stor, så lenge havnereglementet blir fulgt og man tar hensyn til dem rundt.

4 hours ago, Hakkannen said:
4 hours ago, Vesterskog said:

Hva med skiftesvik bf og den eg trur hette ryggstranda (nordre ende av Dusavik) 

Har de plass til en 39-foter da? Blir gjerne i øvre størrelsen i ei såkalt småbåthavn. Begge er forsåvidt lune havner, men synes å ha hørt at i alle fall Ryggstranda ikke ønsker overnatting i båtene (correct me if I’m wrong).

eg vet egentlig ikkje. Det var bare løse forslag om dei var glemt i farta. Sokn klarer noen i den størrelsen men om det er ledig vet eg ikkje. Er ikkje veldig langt til butikk og halvparten av det til buss (1 gang i timen ca) 

On 7/22/2019 at 2:39 AM, Hakkannen said:

.. eller ta kontakt direkte med dem som driver havna for å eventuelt leie eller kjøpe plass av dem.

Det er mitt inntrykk av at det av og til kan skaffes noe "midlertidig" som ikke står avertert noen steder. Når det blir "ledig på permanent basis" så er man jo der.

Ellers bevegelser til busser og ferger:

https://www.kolumbus.no/ruter/kart/sanntidskart/?c=59.022123,5.701332,12&lf=all&vt=bus,ferry   

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...