thomasd Startet 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2019 Jeg har en bank med 4x 70ah gammeldagse, vedlikeholdsfrie batterier (ikke agm) til forbruk. Forleden startet vi hjemturen med ca 60% kapasitet iflg victron'en, og tuslet hjemover på 1300-1500 rpm i ca 2 timer. Vel hjemme var det ikke mer enn 85% på batteriene iflg Victron, altså ladet ca 70ah. Jeg trodde det var en 115A dynamo på motoren (D6 310) - men har ikke sjekket. To timer burde egentlig har generert nok strøm til å fylle opp uansett, men jeg testet å fyre opp motoren og så at den sendte ca 20A inn på batteriene ved 85%. Når jeg kobler til landstrøm mener jeg det dundres inn 300w (= 25A) omtrent uansett hvor fulle de er. Jeg er kjent med elbilbatterier, og forstår at batteriene nok ikke liker å få mye strøm inn mot toppen - men hva er forventet "flyt" inn i batterier av denne typen ved forskjellig ladenivå? Er dette normalt, og om ikke, er det noe triks i Ludo for å øke effekt fra dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Det er nok ikke dynamoen som er begrensningen her, men batteriene. Et bly/syre batteri vil normalt ikke suge til seg så veldig mye mer en 10% av kapasiteten. Et 70 Ah batteri vil da lade med 7-10A uansett hvor høy kapasitet dynamo/lader har. Når landstrømladeren mater på 300w blir det ca 22A på 13,7 volt. Mest sannsynlig har du også litt forbruk (kjøleskap, o.l.) slik at du får på ca 7A på hvert batteri. Hvis dynamoen lader som den skal ogbatteriene tar til seg 7A vil du da etter to timer ha ladet 7x2x4 Ah hvilket tilsvarer 56 A,eller 20% av din totale kapasitet. Tror det du avleser stemmer ganske bra med hvordan det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Du må nesten måle ladespenningen på batteriene. Er denne feks. 14,2-14,4V når batteriene er 85% fulle, så er det naturlig at ladestrømmen er ganske lav. Jeg har en AGM bank på 2x180Ah som jeg kan se på victron at lades som følger med landstrømslader. 50% - 13,44V - 75A 60% - 13,70V - 75A 70% - 14,10V - 75A 85% - 14,21V - 32A 90% - 14,22V - 18,8A 95% - 14,25V - 7,8A Det tar ca. 1 time og 40 minutter å lade denne banken fra 60% til 80% på denne victron landstrømsladeren. Å lade videre fra 85% til 90% tar 50 minutter, og videre fra 90% til 95% tar det hele 1t og 45 minutter. Det tar med andre ord omtrent like lang tid å lade fra 60% til 80% som det tar fra 90% til 95%. Vi har forøvrig også samme dynamo som du har, og den leverer hos oss samme spenning som landstrømslader beskrevet ovenfor. Totalt til alt av batterier og forbruk leverer dynamoen ca 90A i varm tilstand og noe over 100A kald. Men alt dette går som sagt ikke til den banken som er beskrevet ovenfor ,den får bare 70A som max. dynamolading. Tipper du lader ganske godt i begynnelsen, og så begrenser det seg utover turen når spenningen stiger nær 80%. Det du bør sjekke er hvor mye strøm dynamoen leverer ved 50-60%,hvor mye spenning du har ved 80-85%, og ved 100%. Forøvrig har du sannsynligvis litt lavt turtall til å få full ytelse. Mener jeg må over 15-1600 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Kallethekid skrev 1 time siden: Det er nok ikke dynamoen som er begrensningen her, men batteriene. Et bly/syre batteri vil normalt ikke suge til seg så veldig mye mer en 10% av kapasiteten. Et 70 Ah batteri vil da lade med 7-10A uansett hvor høy kapasitet dynamo/lader har. Når landstrømladeren mater på 300w blir det ca 22A på 13,7 volt. Mest sannsynlig har du også litt forbruk (kjøleskap, o.l.) slik at du får på ca 7A på hvert batteri. Hvis dynamoen lader som den skal ogbatteriene tar til seg 7A vil du da etter to timer ha ladet 7x2x4 Ah hvilket tilsvarer 56 A,eller 20% av din totale kapasitet. Tror det du avleser stemmer ganske bra med hvordan det skal være. Den er nok ikke riktig. Har flere ganger sett at standard bly batterier tar til seg nærmere 50% av kapasiteten, bare forholdene er de rette. Men for trådstarter så 13-1500 rpm er så lavt at normalt yter ikke dynamoen noe særlig. Få opp turtallet noe så tror jeg du ser et helt annet ladeforløp. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Kjellg skrev 21 minutter siden: Den er nok ikke riktig. Har flere ganger sett at standard bly batterier tar til seg nærmere 50% av kapasiteten, bare forholdene er de rette. Men for trådstarter så 13-1500 rpm er så lavt at normalt yter ikke dynamoen noe særlig. Få opp turtallet noe så tror jeg du ser et helt annet ladeforløp. Jeg blander kanskje begrepene litt, siden jeg bruker både Amper og amperetimer. Jeg mener at en tommelfinger er at et batteri på 100 Ah skal lades med ca 10 A. Hvis det er tomt kan du sikkert strekke det litt men mener du at et bly/syre batteri på for eksempel 100Ah kan ta til seg 50 Ampere i ladestrøm? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) Kallethekid skrev 25 minutter siden: Jeg mener at en tommelfinger er at et batteri på 100 Ah skal lades med ca 10 A. Som funfakt kan det nevnes at på biler er ofte forholdet i mellom dynamo og batteri gjerne 1/1. 60 Ah batteri = 60 Amp dynamo. Mercedesen min har 180 Amp dynamo og 110 Ah batteri så den avviker jo endel i fra den regelen over. Dynamoen sluttet å lade tidligere i år og kom hjem etter å ha kjørt ca 4 -5 mil med lysende lade lampe. Da hadde jeg 11,6V på batteriet når motoren gikk men spenningen økte til 11,95V noen minutter etter stopp så egen forbruket er betydelig. Faktisk så startet den fint også men for å ikke utfordre skjebnen så fant jeg frem batteriladeren Redigert 21.Juli.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 Det er nok riktig, men min påstand er at uansett hvor stor dynamo du har vil ikke et bly/syrebatteri lade mer en det har kapasitet til. Det er vel en av fordelene med Lithiumbatterier som kan suge til seg veldig mye strøm. Vil tippe det skiller en del avhengig av batteriets utforming, pipe skrev 52 minutter siden: Som funfakt kan det nevnes at på biler er ofte forholdet i mellom dynamo og batteri gjerne 1/1. 60 Ah batteri = 60 Amp dynamo. Mercedesen min har 180 Amp dynamo og 110 Ah batteri så den avviker jo endel i fra den regelen over. Dynamoen sluttet å lade tidligere i år og kom hjem etter å ha kjørt ca 4 -5 mil med lysende lade lampe. Da hadde jeg 11,6V på batteriet når motoren gikk men spenningen økte til 11,95V noen minutter etter stopp så egen forbruket er betydelig. Faktisk så startet den fint også men for å ikke utfordre skjebnen så fant jeg frem batteriladeren men jeg tror få bly/syre batterier rundt 100 Ah kan godtgjøre seg 50-60 A lading uten å koke. I hvert fall ikke under annet en kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2019 (redigert) 110 ampere inn på en 650ah bank Redigert 21.Juli.2019 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Ekstern laderegulator er selvsagt løsningen for å få opp effekten av ladingen når motoren går. Den vanlige integrerte regulatoren klarer ikke å løfte spenningen nok til at ladestrømmen blir bra. Det fleste vil derfor ha nytte av ekstern regulator. I går kastet vi loss for å flytte oss. Batterimionitoren viste da 88,5% gjenværende kapasitet. Forbruksbanken er 6x104 Ah Haze gel. Når jeg la opp motoren i turtall ladet den med 69A pluss noen ampere til parallelt forbruk. Dynamo er Hitachi 80A. Etter et par timer (tok ikke tiden) da vi fortøyde var ladingen nede i ca 40-45A, og kapasiteten oppe i 96%. Ladespenningen var da oppe i 14.1V. Dette er uten ekstern regulator, men med en manuell overstyring av den interne med en bryter som jeg selv har lagt opp. Dersom jeg ikke slår av bryteren vil spenningen til slutt komme opp i over 15V. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 (redigert) Kallethekid skrev for 13 timer siden: Jeg blander kanskje begrepene litt, siden jeg bruker både Amper og amperetimer. Jeg mener at en tommelfinger er at et batteri på 100 Ah skal lades med ca 10 A. Hvis det er tomt kan du sikkert strekke det litt men mener du at et bly/syre batteri på for eksempel 100Ah kan ta til seg 50 Ampere i ladestrøm? Da begynner vi å nærme oss noe Hadde selv 2 x 115Ah Sønnak, og med ekstern regulator så har jeg sett 100A inn på batteriene. Men som sagt så lå forholdene til rette for det. Men med så mye ladestrøm så må man overvåke temperatur på batteriene. Det er riktig at man anbefaler landstrømlader med en kapasitet på over eller minimum 10% av batterikapasitet, men det er mere for at du i det hele tatt skal klare å lade opp batteriene innen rimelig tid. Bly/syre er så enkle at de tar imot det de får, og de kan ta imot myyye mere en 10% «regelen». Men igjen for trådstarter sin den så tror jeg nok turtallet han gikk med har mye å si. Det var rett og slett for lavt. Redigert 22.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Turtallet har selvfølgelig noe å si, her spenning og strøm som funksjon av turtallet på dynamoen for en Hitachi 80A dynamo med integrert regulator. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Den kurven der følger i alle fall ikke min Hitachi med integrert regulator. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Her spesifikasjonen på en 55A Hitachi dynamo. Bemerk at RPM er på dynamoen, ikke motoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars Hansen Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Hadde vært interessant å sett en tilsvarende kurve for tilsvarende dynamo med ekstern regulator. Selv har jeg montert kraftdiode på sensekabelen på originaldynamoen på min MD2030 motor. Lader med litt over 50A ved ca 1800 omdreininger på motor. Ved fulle batterier ender ladespenningen på ca 14,5V. Ville det blitt noe bedre med ekstern regulator? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Lars H. skrev for 7 timer siden: , her spenning og strøm som funksjon av turtallet på dynamoen for en Hitachi 80A dynamo med integrert regulator. Lars H. skrev for 5 timer siden: Her spesifikasjonen på en 55A Hitachi dynamo. Felles for de to kurvene er at ladespenningen går rett opp til ca 14,4V når den får turtall. Hos meg får jeg ikke over 14 volt før batteriene er fulle. En annen ting er at de oppgir at den skal gi merkestrøm ved ca 4000 rpm. Det skjer ikke hos meg selv med batteripakker på 850Ah som er sultne som ulver. Det et vel ikke mange som opplever at dynamo med integrert regulator leverer merkestrøm selv med tomme batterier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ingper Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Det är nog helt riktigt med både laddning och dynamo i trådskaparens båt. Som redan nämnts är det en kraftig missuppfattning att man kan ladda blybatterier snabbt på ett säkert och för batterierna bra sätt. Laddströmmen på generatorn är bara en maximal ström, den levererar en konstant spänning och sedan får/skall batterierna bestämma hur mycket av den strömmen de vill ladda sig med (sluka i sig). Man kan aldrig på ett bra sätt trycka i ström i ett blybatteri. Ganska snart efter den initiala fasen sjunker strömmen till kanske 10% av C, men det är naturligt för ett blybatteri. Det tar alltså tid att fulladda blybatterier ! Sedan finns det regulatorer som balanserar på gränsen när det gäller maximal spänning och även laddare som försöker vara "smarta". Detta är för övrigt väldigt vanskligt i en båt där en del av förbrukningen kanske inte alls är batteriets laddström utan förbrukare inne i båten, och kan få dessa att gå i helt fel laddmode och lägga ut farligt hög spänning. Gemensamt för de flesta är att de brukar förkorta batteriets livslängd. Dessutom är en god tumregel att batteriet aldrig skall tillåtas laddas med mer än 30% av sitt kapacitetstal under längre tid. Att skriva som ovan att generatorn laddar batterierna med så och så många A vid 1800 omdreininger är alltså något som man egentligen inte kan säga i ett system som fungerar bra för batterierna, då det ju är batteriets laddstatus som främst bestämmer strömmen det vill sluka i sig vid spänningen den får (vanligen 14V). Om man ändå nästan alltid har t ex 50A vid 1800rpm skulle jag omedelbart sänka laddspänningen, då batterierna annars riskerar att förstöras snabbt. Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Ingper skrev 4 minutter siden: ..., den levererar en konstant spänning och ... Men slik er det som sagt ikke hos meg. Spenningen krabber oppover mot setpunktet etterhvert som de lades. Ingper skrev 4 minutter siden: Det tar alltså tid att fulladda blybatterier Den delen er nok kraftig underkommunisert! På denne turen har jeg lagt merke til at Victron batterimeteret ikke klarer å holde styr på ladestatusen på batteriene. Man må nok ha et døgn på landstrømfor å få helt fulle batterier etter en nedtapping. Batterimionitoren viser 100% kapasitet for tidlig når jeg går for motor. Jeg tror det er mange som stoler for blindt på batterimionitoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 (redigert) Komodo skrev 26 minutter siden: På denne turen har jeg lagt merke til at Victron batterimeteret ikke klarer å holde styr på ladestatusen på batteriene. Man må nok ha et døgn på landstrømfor å få helt fulle batterier etter en nedtapping. Batterimionitoren viser 100% kapasitet for tidlig når jeg går for motor. Jeg tror det er mange som stoler for blindt på batterimionitoren. Monitoren klarer nok ikke helt å holde styr på kapasiteten, men noen settinger kan justeres noe. Default er disse ganske grove og du kan oppleve at monitor viser fulle batterier kanskje allerede på 84-85 SOC. Disse kan justeres en god del, men du vil sannsynligvis aldri oppleve at det blir helt nøyaktig. I tillegg så har du selve «helsen» på batteriene, SOH. Balmar er vel kommet med en monitor som måler SOH isteden for SOC. Hvordan den jobber har jeg ikke satt meg inn i, men den skal visstnok være mere nøyaktig i forhold til ladestatus. Redigert 22.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2019 Komodo skrev 1 time siden: Felles for de to kurvene er at ladespenningen går rett opp til ca 14,4V når den får turtall. Hos meg får jeg ikke over 14 volt før batteriene er fulle. En annen ting er at de oppgir at den skal gi merkestrøm ved ca 4000 rpm. Det skjer ikke hos meg selv med batteripakker på 850Ah som er sultne som ulver. Det et vel ikke mange som opplever at dynamo med integrert regulator leverer merkestrøm selv med tomme batterier. Nå er det vel flere måter å tolke diagrammene jeg la ut. For det første, de sier ingenting om hvor stort batteri som lades, og heller ikke hvor utladede de er. Egentlig burde diagrammet vært splittet i to, et for spenning og et for strøm. Da ville jeg lest diagrammet for spenning som at en må opp i et visst turtall for å ha mulighet til at dynamoen kan gi nominell spenning, for denne dynamoen 14,4volt. For delen av diagrammet for strøm, blir det noe tilsvarende, en må over et visst turtall for at det skal bli noe lading i det hele tatt. Økes turtallet øker mulig strøm for etter hvert å flate ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Her er en link som beskriver hvordan man kan justere betingelsene for at victron batterimeteret tolker banken som 100% oppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 23.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2019 Litt mer om kalibrering av victron batterimeter. Denne delen gjøres ved å tappe ned banken til 10,8V og så lade den opp igjen. (sikkert mest for spesielt interesserte, men siden det var tema med feilvisning). Victron batterimeteret viser riktig med kun noen få % feilmargin på tom bank etter en peukert justering. I utgangspunktet var denne feilvisningen ved tom bank hos meg på over 20% med standardinnstillingen på 1,25. Min erfaring er at man bør justere peukert som i victron er satt til 1,25 om man har batterier som feks. AGM. Det gjorde jeg ved å tappe ned banken med en jevn strøm i 20 timer. Med AGM etc. vil sannsynligvis batterimeteret da gå i 0% lenge før banken er i 0%. Det betyr at man bør senke peukert innstillingen. For mine AGM er peukert i victron batterimeter nå satt til 1,12 eller 1,13. Standardsettingen på 1,25 gjør nok at mange med AGM etc. tror de har mindre på banken enn de faktisk har. Når man lader opp igjen bør også batterimeter treffe ganske godt, slik at det ikke behøver å gjøre så veldig stor synkronisering. Man har jo blitt litt lurt om batterimeteret plutselig hopper fra 90% til 100%. -Har man satt peukert riktig så klarer man å tappe banken fra 100% til 0% med kun noen få % feilmargin. Opp igjen bør også % telleverket stemme veldig godt . Da er det CEF som må justeres, og den faktoren brukes for at prosenten skal stige riktig igjen (lade effektivitet). Har batterimeteret kun kommet til 90% når banken er full, så er ikke % telleverket mye å stole på, og CEF må økes. Batterier er forskjellige og vil også endre seg i løpet av levetiden. Om man ikke kalibrerer riktig så er det kun ett % tall batterimeteret vil vise riktig, og det er 100. % på ett ukalibrert batterimeter bør med andre ord leses med en klype salt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.