Jump to content

Klare for vinteren?


arjosk

Recommended Posts

Muligens et tåpelig spørsmål å stille her, men:

 

Er det noen som er mettet av båtliv og sjø, og nå synes det er greit å ta båten på land for vinteren? Eller har flere samme følelse som meg, at sommeren skulle vært så mye lenger, og høsten kommer for raskt?

 

Jeg får kose meg med bildene fra sommerens turer...

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Uff for et spørsmål. Blir litt nedstemt ved det. Her på Jæderen har vi heldigvis mulighet til å tøye båtsesongen. For å bruke Poseidons uttrykk - sesongen varer fra 1.1-31.12 hvert år. Har likevel justert rigginga fra typisk tur til sport. Dvs. rigget ned kalesje, pakket bort gummibåt, påhengs og losset et skikkelig lass med camping stoler og bord. Nå er det kun dagsturer og fiske som er på programmet de neste 7-8 månedene. Paradoksalt nok har vi hatt en av de varmeste dagene i hele år nettopp i dag, med temperatur opp i 22-23 grader. I morgen er det dessverre et helt annet vær. Slik er det bare. :cryin:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Flytter til vinterhavnen som ligger en times kjøring unna. Må bare få på plass den overhalte vasspumpen først. Skal også opp på slippen så raskt som mulig for priming/bunnsmørring. Håper på bra tempraturer framover.

 

Elles er det fint å få båten rett ved siden av hybelen i vinter. Kan da bli både turer og jobbing med båten...

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikkje kva folk skal ha båten på land om vinteren etter, det er jo da det er virkelig bra på sjøen med god plass/lite båter, god sikt både i luft og vann og godt fiske :fishing: Har hatt mange av mine fineste turer på sjøen nettopp om vinteren i januar og februar :smiley: Men bevares, det var fint på lørdag på Vadholmen og i går formiddag på fjorden. Begge dager med nesten vindstille, sol og godt og varmt :cool: Så eg stemmer absolutt i at sesongen varer fra 1. januar til 31. desember :yesnod:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Båten på land; beklager, men jeg forstår visst ikke spørsmålet :wink::wink:

 

Vi var ute hele helgen, på en flott tur til Rott, som ligger "vest i havet". Igår kveld hadde vi en herlig kveldstur med noen kjente - og idag var temperaturen godt oppe på 20-tallet til etter at det var mørkt......

 

Nei, heldigvis har vi fortsatt over 100 dager igjen av båtsesongen 2005!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sommeren er for kort. Året burde vært dobbelt så langt, så vi kunne hatt dobbelt så lang båtsesong.

Helt enig i at sommeren er for kort, men det går da ann å bruke båten utenom akkurat juli. Selv bruker jeg båten i 7md, fra og med april og til og med oktober. Etter oktober og frem til april ville jeg ofte få problem med is i havnen der jeg ligger i Son i Oslofjorden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Satser på et par tre helger til, det er jo så fint utover høsten. Må si jeg har begynt å tenke på den grufulle vinteren og båtopplag ja. Noen i havna skal la båten overvintre i vannet, men gammel vane er vond å vende . Det er vel noe med hva man er vant til. Jeg bor jo 20 mil unna båtplassen, så jeg føler meg vel egentlig mer trygg på å ha henne på land. Men før den tid skal vi en tur til Koster nå til helga. Har leid en sjøbu, så da blir det reker,krabbe og kreps , gode venner og masse moro. Og kanskje en liten :cheers: .

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Ser at mange skal ha båten på sjøen i vinter...

 

Jeg har jo nettopp kjøpt meg trebåt, og får råd om å ta den opp i god tid så den tørker før frosten....

 

Er det ikke vel krevende for lakk og finish å ligge ute hele vinteren da? Hadde forestilling om at det er lettere å holde vidunderet i god stand ved å ta henne opp?

Link to post
Share on other sites

arildskar,har du mulighet for det så la båten ligge på sjøen hele året,er enig med Poseidon at jeg ikke helt skjønner spørsmålet.Tenk en fin vinterdag i febr-mars med innsig av gytetorsk,dette står bare på ca i 1-måned her vest,men du allverden så mange fine fiskedager man kan få,og selvsagt masse torsk,helt opptil ca 20 kg.Snakker da om Karmsundet,her kommer den inn ca 1 mnd for å gyte,og det er jo bare fisk som kommer inn for å gyte,ikke snakk om noe forurenset fisk,kan ikke få bedre dager enne dette,hold båten på sjøen,vedlikeholdet blir ikke noe særlig verre ut på våren.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke vel krevende for lakk og finish å ligge ute hele vinteren da? Hadde forestilling om at det er lettere å holde vidunderet i god stand ved å ta henne opp?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er avhengig av hvordan du gjør det. Lager du til en enkel presenningsstativ for å dekke til båten slik at den ikke ligger åpen mot regn/snø/is går det bra. Det er opp til deg om du lager enkel løsning slik at du kan bruke båten om vinteren med kort nedriggingstid på presenning eller om du gjør en omstendelig jobb slik at den skal være på vinteren igjennom.

Link to post
Share on other sites

Hulda går fra sommerhavn i Strömstad i månedsskiftet oktober/november til vinterhavn i Son. Der ser Hulda og jeg med ekstatisk glede frem til at det skal legge seg is så vi kan knase litt rundt. Dessuten skal jeg ha gjort unna en del ting i huset, slik at jeg kan fortsette innredning etc. på Hulda. Men helt i dvale går vi aldri. Det er bare å snurre inn landstrømmen og kaste loss. Nå er det vel få kontruksjoner som trenger så lite vedlikehold som en jernbåt. Hulda har ingenting på land å gjøre, utenom en ukes stoffing i året.

Link to post
Share on other sites

Var i Kragerø i helgen. Varmt sommervær og bading :cool:

Vindstille fredagskveld (og lørdag) Gjestehavna nesten for oss selv.

Nydelig...

Utrolig få båter ute!!!

 

Ifjor kjørte jeg fra Tønsberg til Stathelle siste helgen i september.

Da var det vindstille og over 20 grader i skyggen. (Kona i bikinien)

 

Ikke la dere lure til å tro at båtsesongen er over på østlandet iallfall,

selv om radioen har snakket om høst siden begynnelsen av august, og

julemarsipanen kommer på Shell om ca. fire uker :wink:

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet har nettopp fått innmontert en ny Eberspächer Airtronic D5; og er dermed klar for den kalde årstid. Som andre har sagt over; det er høst-vinter-vår som byr på de største muligheter for store opplevelser. Det er jo så mange flere dager å ta av enn bare den korte sommersesongen. Og hva betyr det egentlig, om det er kaldere, er ikke båtlivet like interessant om så man ikke kan bade hele tiden? Vi har i alle fall store planer ogfaste forsett om å få brukt båten mye i de kommende 8 måneder.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette et typisk spørsmål, hvor svarene og meningene spriker avhengig av hvor vi bor. Her på sommerøen er det vinterstid ofte is i buktene, derfor er det ikke særlig ålreit å ha båten liggende ute hele året. Boblehavn el.tilsv. helt greit, men hvis alternativet er å la båten fryse fast eller ta den opp velger jeg det siste.

Jeg er helt enig med de som hevder at vintersjøliv er topp. Har hatt noen av de flotteste båtopplevelsene mine i ytre Oslofjord midtvinters..

Men så er det den j...a isen da!!!!

Link to post
Share on other sites

Klar for vinteren? Ja, selvfølgelig!

 

Har nettopp vært på slippen, båten er lakket og nystoffet, ferskvannskjøling og tørr eksos er installert, Sabben har fått nye stempelringer. Nå er det bare igjen og bestille og installere ny regulator til REFLEKS-ovnen min (noen som har en brukt regulator til salgs - eller en "ledig" Refleks-ovn ståendes i garasjen?), så er både jeg og båten klar for vinteren.

 

Håper bare på isfri vinter (som i fjor). Har ikke rukket å beslå sjarken med ishud! Kan ikke rekke alt heller..... :o)

 

Bilde

 

Ser frem til vinteren. Torsken er på sitt beste da og lett å holde levende til jeg kommer meg hjem. Skal ha torskestengsel ved brygga med levende torsk i. Bare å rusle ned til brygga og ta opp en "rugg" når man har lyst på fersk fisk.

 

Prosjekt nr. 2 i vinter er å bygge en kald-røkeovn.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hmm. Hvor var det den brygga di lå igjen, sa du ? 

Bilde

 

:lol: He-he, Suzuki (godt at det var tett tåke da vi loset deg gjennom Kjøkøysundet!) du er hjertelig velkommen til fersk fisk, vet du. Bare å spørre!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Må vel innrømme at jeg i tankene er klar for opptak. I år er det blitt mindre med timer på Astor enn i fjor. Allikevel har jeg logget rundt 160 timer fra april til i dag.

 

Skulle gjerne hatt Astor ute hele året men jeg vet at lite blir gjort ombord hvis jeg lar båten ligge ute.

 

Derfor går Astor i stroppene 9 oktober. Etter en ukes tørking blir det stoffing og klargjøring i bunnen. Godt å få dette unnagjort mens det er brukbar temperatur i lufta.

 

Sett under ett har sommeren 2005 vært ganske fin. Mange fine turer, møtt mange hyggelige båtvenner. Og oplevelsene sitter som gode minner utover i den kalde årstid.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...