Jump to content

Marna MB10, hvor mye hvit damp/røyk fra eksos er OK?

sbrattla

Recommended Posts

Hei,

Jeg har her i sommer kjøpt med en Polar 20 med en Marna MB10 som var fabrikksoverhalt i fjort (2018). Alt skulle med andre ord i utgangspunktet være i orden.

Når motoren starter, og den første tiden etter start på lavt turtall / fart så legger jeg ikke særlig mye merke til eksosen. Etterhvert synes jeg det begynner å komme vel mye damp / røyk fra eksosen. Det kommer kjølevann ut, men det kjølevannet som spyttes ut nærmest freser når det treffer sjøen. Det meste av kjølevannet som kommer ut av slangen spyttes ut som en dusj / dråper, men en sjelden gang velter det også ut mere vann. Røyken kan legge seg som et "belte" / "sky" 3 -5 meter bak båten, og er helt oppløst etter det.

Jeg har ikke målt eller merket på det vannet som kommer ut. I og med at det freser når det treffer sjøen har jeg ikke hatt særlig lyst til å holde hånda foran kjølevannet.

Her er et bilde av røyken / dampen som kommer ut av eksosslangen. Til tider kan det komme mere damp enn dette.

20190710_180014.jpg.75133306cbf10d40dd2a0a898edc512f.jpg

Jeg kan lese meg til at det på kalde dager ikke er uvanlig med røyk, men den røyken du kan se her kommer på varme sommerdager hvor temperaturen er 20 - 25 grader. Når vi sitter i båten og har medvind er denne røyken til tider litt sjenerende.

Jeg spekulerer i om motoren får for lite vann; men vet ikke helt hva jeg skal begynne å kikke på i og med at motoren tross alt var overhalt i fjor. Det finnes ingen termometer / gradestokk, så jeg aner ikke hva temperaturen i motoren er eller hvor mye vann som løper gjennom.

Er det vanlig med såpass mye røyk fra en Marna MB10? Hvis ikke, hva bør jeg sjekke for å sikre nok kjølevann (fra enklest til vanskeligst).

Håper det finnes noen drevne Marna entusiaster her som kan gi et godt råd eller to om dette.

Redigert av sbrattla (see edit history)

@Hulda jeg har kvittering, og har også hørt med Marna. De sier det ikke er uvanlig med røyk og damp, og at det er å forvente. Jeg er dog usikker på hvor skillet mellom "normal damp" og "for mye" damp går. Når jeg ser andre Polar'er av tilsynelatende samme årgang kjøre (det er jo en del av dem på sjøen), så synes jeg ikke det kommer så mye røyk fra dem.

Jeg er med andre ord ikke helt sikker på om jeg tar svaret fra Marna for "god fisk".

Redigert av sbrattla (see edit history)

Jeg regner med at motoren er saltvannskjølt. Da skal ikke kjølevannstemperaturen komme opp i 60 grader C. Den rykingen/dampingen tyder på for lav kjøling. Jeg solgte Polar 20 på 70-tallet med Marna bensinmotorer. De tåkela ikke sjøen slik som avbildet.

Legger til: Langt bak i hjernekassa. En del av disse museumsmotorene hadde en blandeventil. Noe vann gikk i eget løp over bord, noe gikk i eksosen. Før stopp kunne man stenge vannet til eksosen og blåse den tørr.

Redigert av Hulda (see edit history)
sbrattla skrev 3 minutter siden:

@Hulda motoren er saltvannskjølt. Jeg får starte med å måle temperaturen på vannet etter en tur for å se hva den ligger på.

Hvis noen skulle ha noen gode tips til hvor det er lurt å starte med feilsøking så er alle forslag meget velkomne.

Se over.

Kjøp deg et IR-thermometer hos eks Biltema. Hold også hånden foran eksosen. Skal være lett lunka.

@Hulda Marna MB10 har blandeventil for kjølevann, og den bruker jeg også litt før jeg skal stoppe motoren for å blåse ut alt kjølevann som ligger i eksosslangen. Når jeg slår over denne ventilen så forsvinner røyken / dampen fra slangen, fordi det da naturligvis ikke kommer vann ut i eksosen men istedet i - som du skriver - eget løp over bord. Det å fjerne vannet fra eksosen er jo riktignok ikke en løsning, i og med at jeg antar vannet har den viktige funksjon å kjøle ned eksosen i eksosrøret.

Kjører du full fart, eller 75-80% ?

Jeg hadde en Polar m/Marna RG12, og hvis jeg kjørte motor på bånn gass kom det en del damp etterhvert. Men det var vel ikke mer en 2-3 ganger jeg gjorde det. Kjørte sjelden mer enn 3/4 gass. På full fart graver den seg mer ned, men det går ikke særlig fortere. Og jeg misliker å belaste motorene min med full fart, samme om de er nye eller gamle...

Redigert av Honduras (see edit history)

Begynner å bli lenge siden jeg var borti disse motorene men vannet i eksosen skal normalt være lunken, ikke varm, du skal kunne holde hånden i eksosen i "evigheter" uten å brenne deg.

Blandeventilen skal kun stenges like før motoren stoppes, ruses litt for å blåse ut vann og så stoppe. Dette kun for at neste start skal gå lettere uten at der står vannlås i eksosslangen.

Vanninntak, sjøvannspumpe og eksosbend er vel det første jeg ville sett på og av disse er det vel bare vanninntak som sannsynligvis ikke er omfattet av overhalingen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Takk for tips @Sjeldenutpå, @Honduras, @SveinHa og @Hulda. Jeg starter med å sjekke inntaket for å sikre at det ikke er grodd igjen, og at vann flyter greit gjennom slangen inn til motoren. 

@Honduras Jeg kjører aldri båten på fullgass, men 3/4. Jeg fikk samme tips av forrige eier; motoren arbeider bare unødig mye uten at man får noe igjen for det (i form av fart). 

@SveinHa jeg pleier å slå av vann til eksos et minutt eller to før jeg er på båtplassen. Da er det som regel ikke mere vann som kommer ut.

Takk for tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...