Mortenliereng Startet 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2019 Hei folkens, jeg har en draco med 3,7 l mercruser, denna motoren hadde noe dårlig lading originalt som jeg fjernet som bla spoler osv under reimhjulet i forkant, jeg dro på triconor i Oslo og ba dem bygge en dynamo til meg der jeg kun trenger jord mot motor og BAT 1 og BAT 2,pluss da selvfølgelig til BAT samt veksle panel for kontroll av lading da jeg kan styre hvem BAT som skal lades evnt begge to samtidig, mit spørsmål er ,jeg kjører ikke veldig lenge før lading viser 14,6 og det lader det hele tiden, får å få ned lading mot ca 14,3 så må jeg sette på noe utstyr evnt litt musikk og kanskje GPS, lader dette for mye, er det greit med 14,3 hele tiden ??? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Morten, det er viktig tema du tar opp men hvordan skal andre som har en 3.7 L Mercruiser finne din tråd ? Les gjerne reglene for å poste på Forumet en gang til og gjør overskriften din enda bedre... Fortell hva du har, hva som er status, og hva du vill oppnå For eks: 2006 170hk 3.7L Mercruiser - Montert Triconor dynamo - Ladespenning synker ikke under 14.3 V - er det ok? Det er enkelt å redigere overerskriften - åpne din egen tråd, trykk på "rediger innlegg" ved siden av "plussen" du har enda en time å gjøre det på ... Redigert 25.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Skjønner, jeg er ikke veldig flink med disse sidene, men skal prøve å få ordnet opp i dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Ladespenning 14,6 V ok for åpne bly/syre. For høyt for AGM. Du forteller hva du har. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 HPH. Hør på Hulda :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Mortenliereng Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Beklager, det glemte jeg helt å informere om pga at jeg har skrevet litt galt og litt for lite ong mitt spørsmål på forum siden, men det er åpne syre/veske batterier, jeg skulle egentlig gjøre om litt slik at andre som kansje lurte på det samme kunne fått litt info om dette også, det var et godt råd fra første som svart på trådet, tror det var dieselfan, jeg er ny på forumet og bare gla for gode råd slik at jeg legger ut riktig neste gang, takk for bra svar, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Men da er 14,6 V greit. Dynamoen min drar opp til 14,7 V. Jeg bruker store startbatterier med kork. De fleste her inne har vært nye en eller annen gang :-) Redigert 25.Juli.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Het grei spenning ved temperatur på 20-25 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Kjellg skrev 5 minutter siden: Het grei spenning ved temperatur på 20-25 grader. Og det er det sjelden vi har her sørpå. Akkurat nå er temperaturen i Hulda 28 grader og RF= 45 %. Kjellg er en av elektroens konger her på forumet. Til orientering. Og bosatt der man stiftet 'Folkereisinga for To Meter Sny' (ref. Arntzen/Oluf). I morra får han også føle hva 30 pluss er :-) Nå trodde jeg det var et jetfly over havna her. Det er en Targa 45 med sidepropell både i hue og ræva. Tydligvis uten ror, for mange penger, båtførerprøve på brevkurs og vannjet på badeplattformen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 S/Y Vega skrev for 1 time siden: HPH. Hør på Hulda :) Hmm, den det var en ny tbf for meg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seilerslask Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Komodo skrev 44 minutter siden: Hmm, den det var en ny tbf for meg Føler det er en veldig relevant tbf :) Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 26.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Hehe ler så jeg griner, takker for fine tilbake meldinger?Supert Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Hulda skrev for 17 timer siden: Og det er det sjelden vi har her sørpå. Akkurat nå er temperaturen i Hulda 28 grader og RF= 45 %. Kjellg er en av elektroens konger her på forumet. Til orientering. Og bosatt der man stiftet 'Folkereisinga for To Meter Sny' (ref. Arntzen/Oluf). I morra får han også føle hva 30 pluss er :-) Nå trodde jeg det var et jetfly over havna her. Det er en Targa 45 med sidepropell både i hue og ræva. Tydligvis uten ror, for mange penger, båtførerprøve på brevkurs og vannjet på badeplattformen. Hehe, takk for den Hulda Det man skal huske på, (nå tar jeg for meg bly/syre) er at batterier er kjemi. Og som kjent er kjemiske reaksjoner påvirket av temperatur. Når man snakker om det i dette tilfellet så gjelder det temperaturen i selve batteriet. Ved lavere temperatur går den kjemiske reaksjonen saktere og vi trenger høyere spenning. Så er det omvendt ved høyere temperatur, da går reaksjonen raskere og vi trenger lavere spenning. Noen batterileverandører har 20 grader som referanse mens andre har 25 grader. For hver grad ut over dette skal man regulere spenningen med ca 0,02-0,03V, alt etter leverandør. I temperaturer med mot 0 grader er det derfor ikke unormalt å se ladespenninger helt opp mot 15V og i enkelte tilfeller over dette. Satt akkurat inn i en båt noen trojan batterier og dem «takler» en voldsom spenning i kalde miljøer. Motsatt når det er varmt, da må man redusere spenningen tilsvarende. Derfor er det viktig å lese produktbladet til hvert enkelt batteri. Alle «seriøse» leverandører har dette tilgjengelig. Samtidig bør man ikke går for høyt med ladespenningen, uansett temperatur, for det reduserer levetiden til glødepærer spesielt, veldig mye. Derfor bruker jeg å sette eller regulere ladespenning til maks 14,8V. Redigert 26.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Kjellg skrev for 3 timer siden: Samtidig bør man ikke går for høyt med ladespenningen, uansett temperatur, for det reduserer levetiden til glødepærer spesielt, veldig mye. Derfor bruker jeg å sette eller regulere ladespenning til maks 14,8V. Dette er vel et problem for en del LED--pærer også? Vurderer å sette inn en buck/boost-converter på lyskursen i salong/lugarer pga laber levetid. F.eks. noe slikt, funnet med et (veldig) raskt søk på aliexpress: (Tipper den støyer så mye at man ikke får inn noe på VHF, da ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Mine LED'er tåler vel fra 10 V til 30 V. Mener alle er kjøpt hos Biltema, ingen støyer. Tidligere hadde jeg sealed beam som dekkslys, konket nesten omgående på 14,7 V. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Veldig mange LED pærer dekker et område som Hulda sier fra 10 til noen og tredve volt. Egentlig noe jeg «hater» for da er det en del elektronikk i dem og veldig ofte støyer dem. Men det finnes unntak og et av dem er pærene fra Biltema. De har faktisk vært veldig gode til nå og de eneste jeg vet som støyer var noen mindre lanterner. Men noe elektronikk kan oppføre seg «snodig» ved varierende spenning og da kan en slik spenningsregulator være kjekk å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Hulda skrev On 25.7.2019 at 22.51: Og bosatt der man stiftet 'Folkereisinga for To Meter Sny' (ref. Arntzen/Oluf). I morra får han også føle hva 30 pluss er :-) Ehhh, tror Hulda begynner å bli glemsk Året var 1997 og snødybden 297cm Men selvsagt 297 begynner jo med 2 :) hahaha For ordens skyld - 30 April Fikk ikke 30 grader, kun 19 Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Mortenliereng skrev On 25.7.2019 at 16.47: Hei folkens, jeg har en draco med 3,7 l mercruser, denna motoren hadde noe dårlig lading originalt som jeg fjernet som bla spoler osv under reimhjulet i forkant, jeg dro på triconor i Oslo og ba dem bygge en dynamo til meg der jeg kun trenger jord mot motor og BAT 1 og BAT 2,pluss da selvfølgelig til BAT samt veksle panel for kontroll av lading da jeg kan styre hvem BAT som skal lades evnt begge to samtidig, mit spørsmål er ,jeg kjører ikke veldig lenge før lading viser 14,6 og det lader det hele tiden, får å få ned lading mot ca 14,3 så må jeg sette på noe utstyr evnt litt musikk og kanskje GPS, lader dette for mye, er det greit med 14,3 hele tiden ??? Ladespenning vil ikke endre seg selv om du setter på hverken musikk, kjøleskap eller hva det måtte være! ;) Antat oppgitt spenning er den du leser av på voltmeteret du har i instrumentpanelet! For å finne korrekt ladespenning, må du koble polene av batteriet og måle rett på de! Hvis batteriet er fullladet vil det vise lik spenning om du kobler klemmene av. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Den der må du utdype. I min verden er ladespenningen den spenningen jeg måler på polene under lading, og den endrer seg i løp av ladesyklusen. Setpunkt er en annen sak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lenasmartin20 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Hvis du f.eks har lite strøm på batteriet, og alt elektrisk i båten er slått på, vil måling på batteriets poler kanskje bare vise 12-13 volt, men hvis du kobler polene av, veil det vise den faktiske spenningen dynamoen gir, som normalt vil være over 14 volt! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Den visningen vil du vel bare ha 1/10 sekund før diodebroen konker? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) Lenasmartin20 skrev 47 minutter siden: Hvis du f.eks har lite strøm på batteriet, og alt elektrisk i båten er slått på, vil måling på batteriets poler kanskje bare vise 12-13 volt, men hvis du kobler polene av, veil det vise den faktiske spenningen dynamoen gir, som normalt vil være over 14 volt! Var da veldig grove tall du hadde her, når man vet at manglende 0,1V kan gjøre sitt til at batteriene ikke blir toppladet. Håper virkelig at jeg leser feil når jeg oppfatter at du tar batteripolene av mens dynamo går? «kanskje bare vise 12-13 volt« kan strekke seg fra et nesten tomt til et fullt batteri Redigert 29.Juli.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 +/-1V gjør da ingenting! ... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Lenasmartin20 skrev for 3 timer siden: Hvis du f.eks har lite strøm på batteriet, og alt elektrisk i båten er slått på, vil måling på batteriets poler kanskje bare vise 12-13 volt, Ja, og da er det aktuell ladespenning. Lenasmartin20 skrev for 3 timer siden: men hvis du kobler polene av, veil det vise den faktiske spenningen dynamoen gir, som normalt vil være over 14 volt! Og det er regulatorens setpunkt. Ikke ladespenning iht. min ordbok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lenasmartin20 Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Komodo skrev for 2 timer siden: Ja, og da er det aktuell ladespenning. Og det er regulatorens setpunkt. Ikke ladespenning iht. min ordbok. Ja, kan godt kalle det setpunkt, men det er den nominelle ladespenningen dynamon lader med ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.