peterka Startet 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2019 Har ein Mercury 60 hk EFI 2005. Var ned i botn slik at det kom opp grums bak båten. Det virker som det var slag silesand. Samme dag så kjøre eg også på ei blåse slik at eg fekk eit nykk i båten da tauet satte seg nett fast i propellen, men motoren løste det sjølv. No lurer eg på om eg har gjort akselen ørlite skeiv? Kva er symtomene? Og viss det er ørlite skeiv kva kan følgeskadene bli? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Kast i akselen kan slite ut simringen på et blunk og da får du vann i girhusolja... Du sjekker om du har kast i akselen med et måleur som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034 eller en CMM.... Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Ok, men merker eg det på motoren? vann i giroljen går vel greitt ei lita stund? Er det dyrt å ordne? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Vann i giroljen går ikke bra lenge hvis det er mye. Du kan være heldig, men det kan også bli dyrt. Helsigvia er det veldig lett å sjekke: Båt opp, og bytte girolje. Tappe ut, er den litt grå så er det vann i oljen. Er den fin, er det ikke olje i. Ny olje pumpes inn feks med pumpen til Biltema. Billig og god. Girolje kan du kjøpe der, eller hos din forhandler hvis nyere motor. Spørsmål: Hva mener du med at "det fikset motoren selv"? Da du kjørte over blåsa. Fikk du tau i propellen, og bare røk det? Eller var du bare bortpå? Uansett ville jeg tatt opp båten, sjekket girolje og samtidig tatt av propellen for å sjekke om det sitter noen urenheter (taurester feks) rundt akslingen. Redigert 25.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 Nå stiller du 3 spørsmål som er vriene å svare på uten å vite endel om deg... Om du merker det kommer an på om du er den typen som hører når oljenivået på bilen din går under min på peilepinnen... Om du skulle kjøpe en motor og sjekket girolja og fant vann i olja... hadde du da tenkt; det er jo greit ? Om det er dyrt å ordne? - jeg retter akslingen selv - jeg kjøper ny simring + en i reserve som jeg legger i lystett pose på et kaldt sted i båten, og det koster meg 80kr - jeg skrur selv så verkstedregningen blir 0 kr - ny girolje har jeg på fat så det koster meg vel 90 kr til din motor Det er en måte å ordne det på, du sier ikke hvem du er så da aner vi ikke om du er "sette på merkeverksted fyren" eller "jeg skrur det meste sjæl fyren" Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 25.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 (redigert) Det som skjedde var at propellen begynte å spinne og eg fekk eit nykk i båten. Så løste det seg og eg kunne kjøre videre. Veit ikkje heilt kva som skjedde Skrur litt sjølv, men dette trur eg blir satt bort. Har hatt vann i giroljen før og da hadde eg mest sannsynleg kjørt med det ein sommer. Verkstedet sa at det var så lite at ein kan kjøre med det i fleire år viss eg bytter kva haust, men eg fikset det. Redigert 25.Juli.2019 av peterka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 dieselfan skrev 1 time siden: Du sjekker om du har kast i akselen med et måleur som dette: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/indikatorklokke-2000024034 Tillat meg å komme med en tilføyelse dieself. En forutsetning er å kunne bruke et måleur. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 ...bruksanvisninga som følger med gjør deg til verktøymaker på 30 min.... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 dieselfan skrev 25 minutter siden: ...bruksanvisninga som følger med gjør deg til verktøymaker på 30 min.... He he....dagens kommentar. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 dieselfan skrev 21 minutter siden: ...bruksanvisninga som følger med gjør deg til verktøymaker på 30 min.... Tja, vet ikke helt det. Jeg har en episode i bakhodet fra da jeg fikk mangellapp på en Dodge RAM vi hadde. Mekanikern mente det var slakk i opphenskulene i forstillinga og ville flå meg for en drøss med tusenlapper for å få den godkjent. Bilen hadde knapt gått 20.000. Måtte da forklare ham at de bilene har fjærbelastede bærekuler, og de skal ha klaring. Etter veldig mye om og men, og at jeg la fram dokumentasjon på kontroll, gikk de med verksmesterens velsignelse med på å måle glappen i kulene. Den bruken av måleur som både mekanikeren og verksmesteren la for dagen var intet mindre enn skremmende! Det er i alle fall mange som blir pålagt bytte av deler på både bil og båt som er helt unødvendig, det er helt sikkert! Bruk av måleur er jo bare et eksempel. Evnen til å sette seg inn i dokumentasjon et annet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2019 @peterka, da ville jeg tatt av propellen. Deretter sjekket om det sitter tau mellom propell og gir. MÅ i tilfelle fjernes.det kan gjøres mens båt er på vannet. I tillegg inspisere om tetningsdelene (simringer) er skadet eller ei. Ville også tatt opp båten hvis enkelt å få til og sjekket girolje. HVORFOR lurer du på om aksling er skev? Bare begynt å bekymre deg, eller merker du noe? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne2 Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Har brukt måleur for å måle kast i aksling, ja, med akslingen liggende i en "måle-jigg", men kan ikke helt se for meg hvordan dette skal kunne skje på noen særlig brukbar måte, når akslingen sitter innmontert i en påhengsmotor (??!!). Forslag til en praktisk løsning på et praktisk problem: Man fjerner selvfølgelig det som måtte finnes av tauverk og slike ting og så sjekker man gearoljen med forholdsvis korte intervaller, mens motoren er i bruk, slik at man eventuelt "fanger opp" den situasjon at det oppstår lekkasje før det skjer noen større skade. For å "måle kast i aksling" med noen større grad av presisjon, så skulle man da tro at man måtte skru ut akslingen og legge den i en "måle-jigg". Man bør vel i den forbindelse også se litt nærmere på lagrene. For ordens skyld: Har aldri jobbet med denne typen problemstillinger på påhengsmotorer, bare andre typer "akslinger". Det samme prinsippet som jeg har "vært borte i" ser ellers også ut til å være i bruk her: https://baatplassen.no/i/topic/33535-måling-av-propell-og-aksel/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Ja, det var slike ting jeg tenkte på også. Hvis man skal klokke akselen mens den er montert må man i alle fall ta høyde for lagerglapp, men det er jo lett å måle samtidig. Men en minste forutsetning er at måleuret blir montert stabilt. Tenker da bla. på at de som regel kommer med magnetfot, og at undervannshus til påhengere og drev er alu. Har sett mye rart... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 (redigert) Arne2 skrev for 3 timer siden: Har brukt måleur for å måle kast i aksling, ja, med akslingen liggende i en "måle-jigg", men kan ikke helt se for meg hvordan dette skal kunne skje på noen særlig brukbar måte, når akslingen sitter innmontert i en påhengsmotor (??!!). ((Da postet jeg følgende før jeg oppdaget at Komodo hadde postet innlegget over)) Har siden _______ (den gangen barnetv handla om pompel og pilt) brukt måleur eller vippeindikator til å måle formavvik på propellakslinger. Det begynte med at jeg fikk i oppdrag å bytte simringer på aksling på girhus, noen ganger kom eier tilbake etter 3 uker... jammen i svarte hva er det du har drive med her da... det var ikke noe stas, så jeg skjønte snart at jeg måtte bli bedre dvs finne en bedre metode... Det ble snart klart at å måle akslingen for formavvik var måten å gjøre det på. I tillegg var det viktig å måle slakk i lager ved å legge sidelast på akslingen ved måling. Dette for å kunne skille mellom slakk og formavvik. Min erfaring er at påhenger akslinger får en knekk rett bak bakre lager eller i bunn av kon før splines. Den første må utbedres mens den siste kan en tåle noe av før simringen får det. Måleuret spenner jeg fast med jekkestropp. Jeg måler 3 ganger. Dersom resultatet eller trenden er lik, er jeg fornøyd. Opplever ikke dette som spesielt krevende. Å bruke et måleur er som med mye annet. Du kan gjøre det riktig eller feil.... Det er etter min mening tolking av hva som er akseptabelt som er det krevende her. Jeg har i en tidligere tråd nevnt eksempelet med en NTNU Sivilingeniør som skulle lære meg prosentregning mens halve byen sto på brygga å hørte på ifm fylling av bensin/oljeblanding på en -86 Yamaha 30 2T... en 9 åring kom bort til oss og sa til mannen; "jammen sånn som du sier en skal blande så blir det jo 0.2 prosent... og det går jo ikke. Vi strever alle med forskjellige ting. Min mening var å vise trådstarter hvordan man med utstyr for 299kr på en enkel måte (i mitt hode) kan sjekke propellakslingen... Forstår at bakgrunnen vår er forskjellig, jeg har jobbet et halvt liv i noe av det beste tekniske miljøet vi har i Norge og et halvt liv i den virkelig fattige delen av planeten, noen ganger føler jeg at jeg har lært mest der de har minst fancy utstyr.... Redigert 26.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 dieselfan skrev 13 minutter siden: Min mening var å vise trådstarter hvordan man med utstyr for 299kr på en enkel måte (i mitt hode) kan sjekke propellakslingen... Enig i det Men husk at du har en mekanisk bakgrunn og innsikt som ligger langt over gjennomsnittet. Jeg har sett hvor vanskelig det kan være for en "faglært" mekaniker å bruke et måleur, så da tenkte jeg at det fort kan bli utfordringer for en som ikke har mekanisk bakgrunn. Rent bortsett fra det var det ikke ment å diskreditere forslaget ditt om å bruke måleur, kun presisere at man må kunne bruke det samt vurdere resultatet også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Som alltid var det kloke ord Komodo og det ble absolutt ikke tatt som noe annet enn det. De rundt meg gjør meg stadig oppmerksom på at nato tiden har gjort meg litt "kort/snurt" i uttrykket... kommer nok ikke til å gro av meg det før det er tid for kista så prøv å overse det Det er svært få som sier noe om hvem de er og hva de kan så jeg sliter med å legge lista rett... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2019 Ikke noe problem diesel får ofte beskjed om det samme dieselfan skrev 1 time siden: Det er svært få som sier noe om hvem de er og hva de kan så jeg sliter med å legge lista rett... Ja, det er selvsagt en utfordring hvis man skal forsøke å gi hjelp eller råd. Ofte kan man jo tolke litt ut fra hvordan trådstarter formulerer seg, men mange ganger er det også mangelfull informasjon for å kunne gi råd. Det er heller ikke alltid trådstarter responderer når det etterlyses mer informasjon for å kunne hjelpe. Da blir det vanskelig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.