Jump to content

Måling av propell og aksel


roaldbj

Recommended Posts

Det begynner sikkert å nærme seg tiden for at noen skal ta opp båten. Dersom noen lurer på om de har kast/ubalanse i propell og/eller aksel, legger jeg ut noen bilder som viser hvordan dette kan måles.

 

Først, vurdering om det er ubalanse i propell:

 

propellmaaling.jpg

 

Dernest endel bilder som viser måling og måleur for aksel:

 

akselmaaling1.jpg

 

 

 

akselmaaling2.jpg

 

 

 

akselmaaling3.jpg

 

 

 

akselmaaling4.jpg

 

 

 

akselmaaling5.jpg

Link to post
Share on other sites

Synes jeg har litt for mye vibrasjoner. Propell ble balansert hos Winrace i år. Skal ta ut akslingen nå i høst.

Men jeg har ikke slikt fint utstyr som er vist på bildene. Er derfor avhengig av å få levert akslingen inn til et verksted i Oslo. Vet ikke hvilket verksted i Oslo/Østlandet jeg skal benytte ennå. Skal jeg levere inn propellen sammen med akslingen?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at hvilket somhelst mekanisk verksted kan kontrollere akslingen i en dreiebenk hvis man vet tolleransen. Jeg sjekket en aksling for noen uker siden på denne måten. Vi kom aldri til det skritt å ringe sleipner for å spør om tolleransene, for skjevheten kunne måles med tommestokk etter denne grunnstøtingen.

Link to post
Share on other sites

Da jeg forrige høst målte avvik på akslingen fikk jeg opplyst via Sleipner Motor at avviket visstnok ikke skulle være større enn radialt 1/100 mm per meter. Dette er greit å måle med måleur som vist ovenfor. Her er fremgangsmåten som ble benyttet på den ene akslingen min.

 

aksel-kaligrering1.jpg

 

Sammen med god båtkyndig venn målte vi mer enn 4 ganger anbefalt verdi. Konklusjon, akslinjen må rettes opp. Dette ble gjort ved at Normar bestilte ny aksling fra Beneteau. Det gikk kort tid inntil jeg hadde ny aksling.

 

 

aksel-kaligrering2.jpg

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg anbefale å levere akslingen til et lite skipsverft, de har denne typen utstyr og er helt sikkert snillere på pris enn disse som driver med lystbåter. Propell bør ballanseres av fagmann, Winrace er en slik bedrift og i Bergen så har vi en som kaller seg Sveis & Propellservice.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Det begynner sikkert å nærme seg tiden for at noen skal ta opp båten. Dersom noen lurer på om de har kast/ubalanse i propell og/eller aksel, legger jeg ut noen bilder som viser hvordan dette kan måles.

 

Først, vurdering om det er ubalanse i propell:

Hei Roaldbj.

Dette var en flott visning av hvordan man måler ubalanse i propell og aksling.

Jeg har hatt en vibrasjon i båten i sommer ved turtall under masjfart og oppover. Skal derfor sjekke begge deler i vinter mens båten står på land.

 

Propellen er en brukt, men nettopp avbalansert 4bl propell og akslingen er den samme som fra båten var ny(79).

 

Etter at jeg har tatt av propellen ser jeg at det er forskjell på stigning på et blad, ca 2 mm. Mistenker at dette kan være en årsak til vibrasjonen. Skal nå gjøre propellen helt ren og kontakte verkstedet som utførte avbalanseringen.

 

Så et spørsmål til kontroll av din propell: Var det en kontroll av statisk balanse du utførte, eller var det også kontroll av stigning på hvert enkelt blad? Det kunne vert interessant å kunne foreta en måling selv for å vurdere propellen mer nøyaktig.

 

Akslingen har jeg målt for noen år siden. Da fikk jeg lånt utstyr fra et båtverksted og fikk hjelp fra en som jobbet der. Den gang var akslingen innenfor toleransen, men dette kan jo ha endret seg.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok et godt poeng. Og etter det jeg forstår er sannsynligvis kvaliteten bedre på den nye fra Sleipner. De reklamerer med at den har en spesiellt god styrke. Tror ikke det var vanlig på den tiden min aksling er fra.

 

Nå var det jo en enkel sak å kontrollere om akslingen var rett, så det kan vel ikke koste så mye. Har ikke tatt akslingen ut enda, men det skal jeg gjøre i vinter.

Link to post
Share on other sites

Her vil jeg anbefale å levere akslingen til et lite skipsverft, de har denne typen utstyr og er helt sikkert snillere på pris enn disse som driver med lystbåter. Propell bør ballanseres av fagmann, Winrace er en slik bedrift og i Bergen så har vi en som kaller seg Sveis & Propellservice.

Hei Hydrox.

Kjenner du til noen som kan utføre en jobb med å kontrollere om det er kast i akslingen? Vet at Clas O solgte måleur tidligere, men det er noe de ikke fører lenger.

Link to post
Share on other sites

Så et spørsmål til kontroll av din propell: Var det en kontroll av statisk balanse du utførte, eller var det også kontroll av stigning på hvert enkelt blad?

Det var først og fremst en måling av statisk balanse ved at propellen var opphengt i et kulelager med svært liten friksjon. Det var nok å legge et A4-ark på et av bladene, så ble dette bladet dratt ned. Jeg forsøkte også å måle stigningen, men dette krever nok mer tidkrevende målinger uten spesialutstyr. Jeg har måleur inne i motorrommet, slik at jeg kan se bevegelser i aklingen når noen dreier propellen rundt utvendig ved å vri på selve akslingen.

Link to post
Share on other sites

Det ville vert nyttig med en kontroll av statisk balanse. Propellen avballansert på et anerkjent verksted så jeg forstår ikke hva som har skjedd. Det er ingen skader på propellen og vibrasjonen har vert der fra jeg satte den på båten.

 

Det var etter at jeg tok av propellen og la den på et plant underlag at jeg så at bladene ikke var helt jevne. Det kan jo være at den statiske balansen er god likevel. Skal nå prøve å tegne av bladene for å få en grov oversikt før jeg tar kontakt med verkstedet.

 

Hvor fikk du kjøpt et måleur? Så et som Clas O hadde med stativ, men de fører ikke det lenger. Ser absolutt fordelen med å ha slikt måleutstyr selv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg har måleur inne i motorrommet, slik at jeg kan se bevegelser i aklingen når noen dreier propellen rundt utvendig ved å vri på selve akslingen.

Hei.

Har målt akslingen nå og det var en bevegelse på 25/100. Da er lengden mellom flens og lager 1,5m. Går ut fra at det vil være litt kast i akslingen når flense er tilkoblet, men dette var kanskje i meste laget.

 

Hvordan er dette hos deg når du måler bevegelsene i akslingen inne i båten? Skal ta ut akslingen uansett for å sjekke den.

 

Det var ganske greit å måle ytterkant av propellbladene, det viste at et blad har et avvik fra de andre. Tipper derfor at dette bidrar sterkt til vibrasjon, men det kan nok være at akslingen gjør det verre.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var mye avvik på en aksel. Du skiver at den er 1.5 meter lang, vet ikke riktig hvor du har målt, men jeg tror at Sleipner Motor anbefaler et avvik radialt på 5/100 mm per meter. Håper at noen akselkyndige her på forumet kan korrigere denne verdien dersom den er feil. Jeg har nå oppgitt denne avviksverdien i endel innlegg uten å ha blitt korrigert. Jeg har målt avvik inne i egen båt, men har så kort avstand fra skroggjennomføringen til klemflensen at avvik knapt er målbart. Rett før høstopptak benyttet jeg "håndspåleggingsmetoden", dvs at jeg la hånden på akslingen både nær klemflensen, på pakkboksen og området midt mellom. Jeg utførte dette på tomgangskjøring og ved 2000 og 3000 rpm uten å merke vibrasjon. Da er jeg fornøyd. Denne metoden er på ingen måte vitenskapelig, men gir et brukbart holdepunkt for hvordan motor-aksel-propell er avstemt. Det er nok lurt at man er i litt forskejllige båter og prøver dette ut slikat man blir vant til forskjellene. Dersom du først skal løsne akselen fra klemflensen, er det lurt å søke med søkefjær om det er vesentlig radial forskjell i posisjonene 0 - 90 - 180 - 270 grader idet akselen forlater pakkboksen. Jeg tror Lars H. har laget en skisse av dette tidligere. Et avvik mellom de fire kvadrantene kan være tegn på at motoren også har gått seg noe skjev over tid, eksempelvis grunnet slitte motordempere.

Når ett propellblad er litt avvikende i forhold til de andre lurer jeg på om dette kan skyldes at du ved fortøying har fått lavvann og blitt presset ned mot bunnen slik at det har oppstått press mellom bunn og propellblad?

Det blir spennende å følge din videre framdrift. Det er godt å seile båt når den er vibrasjonsfri.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant nå det innlegget som viser hvordan man kan måle avstanden mellom aksel og klemflens i de fire kvadrantene, det var ikke av Lars H. denne gang men av Sverre Olav. Sverre Olav har mange flotte innlegg. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=348950

 

Legger her ut den fine prinsippskissen til Svere Olav som viser avstanden i mm mellom aksel og inngang til klemflens i de fire kvadrantene:

 

Aksel_retting.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette var mye avvik på en aksel. Du skiver at den er 1.5 meter lang, vet ikke riktig hvor du har målt, men jeg tror at Sleipner Motor anbefaler et avvik radialt på 5/100 mm per meter.

Takk for god info.

Tror også dette avviket er for stort. Skal løsne litt på flensen for å se om denne bidrar til denne skjevheten, samtidig skal jeg sjekke flensen om det er blitt skjevhet i opprettingen. Vet ikke hvor mye skjevhet det skal til før det påvirker akslingen så den blir skjev. Har planer om å skifte motolabber uansett, det kan være at disse lager krøll.

 

Målingen på akslingen ble gjort ganske nøyaktig på midten mellom lager og flens. Båten er uten kjøl og lageret for akslingen er i braketten under båten.

 

Båten har nok ikke vert i berøring med bunn, det viser heller ikke noen merker på propellen. Propellen er nettopp avbalansert og kontrollert av spesialist. Den ble satt på i vår og vibrasjonen oppdaget jeg med en gang. Mistenkte at det var motorfestene, som er gamle. I høst etter at båten ble satt på land tok jeg like godt av propellen for å pusse den hjemme.

 

Det var første da jeg la propellen på et bord at jeg så at den vippet. Det var ikke mulig å måle denne feilen nøyaktig, derfor satte jeg den nå på akslingen igjen og målte den med måleuret. Da var det helt klart forskjell på bladene, to var like, på et var en liten feil, men på et var det alt for mye avvik. Det kan se ut for at stigningen på dette bladet er feil, men det er for vanskelig å måle til å si noe sikkert.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt en prat med propellspesialisten som justerte propellen og har er ikke i tvil om at propellen vil lage vibrasjoner med den skjevhet jeg har målt at den har. Han var villig til å rette opp dette og beklaget at han har oversett denne skjevheten.

 

Jeg hadde nok ikke klart å få en god nok måling av propellen uten måleur med stativ. Dette var et svært nyttigt instrument.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...