Familiesnekke Startet 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2019 (redigert) Hei, Jeg leser andre tråder om at turboer soter igjen og noen som havarerer. Store deler av kjøringen i sommer har vi ligget i 5-8knop, som krever et turtall på 900-1250rpm, av maks 3000rpm. Ved så lav fart ligger kjølevannstemperaturen på under 70grC og jeg hører ikke noe uling fra turboen. Er det noen her som har en tommelfingerregel på hvor ofte og hvor lenge en motor bør kjøres på høyt turtall for å unngå for mye soting og havari av turbo? Og hvor høyt opp i turtall trenger jeg å gå; i prosent av maks? Motoren er en FPT 400hk, 6-sylindret diesel på 5.9liter. Jeg tror samme motor også brukes av Iveco. Hvis dere ikke kjenner til FPT; kom gjerne med hva dere gjør på deres motor... Redigert 27.Juli.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2019 god gass en halvtime/time bør gjøre jobben :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Førstefender Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Turbo`er havarer uansett hvordan di blir kjørt ;-) Men motor som "aldri" kjøres litt hardt vi sote igjen i brennkammer og eksosside. Med lavt turtall vil motoren aldri komme opp i skikkelig arbeidstemp som den er designet for. Vil være forskjellig fra motor type til motortype hvor godt den tåler tomgangskjøring. Jeg vil si for hver 5time med svært rolig kjøring bør den ligge en halvtime på litt høy marsjfart, 2500omd på din motor? Dette er ikke vitenskapelig, bare en tommelfingerregel jeg lærte engang. Turbomotorer som er kjørt varme, bør ligge en stund på lav fart for å kjøle turbo, før de blir slått av, for å skåne turbo. Bare som et dårlig eksempel, en bil jeg hadde i ungdommen, gjorde 190km/t i Nord-Tyskland, etter en sveiv ned på Rivieraen og hardkjør i Frankriket, gjorde den 210km/t + når jeg kom tilbake til Tyskland ;-) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 I min instruksjonsbok står det at lengre tida kjøring under 1400 (av 2800) omdreininger bør unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 I instruksjonsboken til Yanmar står det at en skal kjøre med full gass i ca 10 min når en har kjørt ca 3 timer på tomgang, feks ved fiske Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Les instruksjonsboken for din motor. I og med at Hulda ligger og promper på lavt turtall, har jeg valgt motor uten turbo. Som angitt over, Yanmar har spesifikk instruks. Den gangen jeg jobbet med CAT, var instruksen 'ikke unødig tomgangskjøring, stans heller motoren'. Turbo er en varmekraftmaskin. For lav belastning gir koksing. Våre beste turbokunder var fiskere som kjørte med lavt turtall, og anleggsmaskiner som gikk på tomgang mens de ventet på neste last. I ditt tilfelle ville jeg, om ikke bedre info., fulgt Yanmar. På generelt grunnlag bør en vanlig 6 liters motor ligge i området 1/2 til 3/4 rpm. Altså 1500- til 2000 rpm for din motor. Hulda sin motor har max 3600 rpm og den kjøres på 1500- til 1800 rpm uten at den soter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) Hver annen time skriver Yamnmar om min 4 lh3 te at vi skal «race the engine» om vi kjører lenge på,lavt turtall. Usikker på hva de mener med lavt turtall. Vi har langturstempo på ca 1800-1900 rpm. Innimellom (type et par ganger i døgnet) øker vi på til 2400-2600 rpm kanskje 1/2 time uten at det er noe synlig på eksosen at motoren har sotet. Normal marsjfart ligger på 2200-2300 rpm. Maks rpm er 3300 vet at en del langturseilere med Gori overdrive propell sliter med gjengrodde turboer på VP D2 75. De rusler på 1600-1800rpm over lang tid. Ettersom det er turbo på min valgte jeg å ikke ha Gori overdrive propell When operating the engine at low speed for long periods of time, race the engine once every 2 hours. Racing the Engine ♦Morse Remote Control Handle Pull out the handle lever (MT-3) or the free throttle but- ton (MV) and shift the engine speed from high t to low several times. →See 4.3.4(1) Racing the engine removes carbon built up in the com- bustion chamber and around the fuel injection valve. Neglecting to race the engine will cause the exhaust to turn black and lower the efficiency of the engine. Det står også at man kan vaske turboen om motoren soter Redigert 28.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 Låter rimelig @Bitteliten. Bare merk en ting: Å ruse motoren på tomgang hjelper ikke turboen. Som skrevet over, det en varmekraftmaskin, og den trenger fuel for å få noe futt. Altså mer diesel og belastning. Offshore slet vi med at operatørene kjørte flere gassturbiner i parallell for å 'teste at de fungerte', og med hyppige stopper og starter. En del av vedlikeholdsprosedyren var å vannvaske turbinene. Det vil si at de ble kjørt og spylt med vann. Deretter varmkjørt for tørking. På en vanlig motor kan man også vaske. Ferskvann tilsatt karbondioksid (noe som bobler, Selters) gir best effekt. Med slik behandlig bør man varmkjøre motoren skikkelig og bytte olje og filter etterpå. Igjen, les instruksjonsboken for motoren. Det jeg skriver er generell info. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 @Hulda, så betyr det at feks min tmd40a har godt av å få sprutet litt kullsyrevann (Sodastream) rett inn i turbo med en pumpeflaske feks? Altså litt forstøvet vannsprut? Deretter kjøre motoren god og driftsvarme? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Førstefender Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 50 minutes ago, Grand Banks jr said: @Hulda, så betyr det at feks min tmd40a har godt av å få sprutet litt kullsyrevann (Sodastream) rett inn i turbo med en pumpeflaske feks? Altså litt forstøvet vannsprut? Deretter kjøre motoren god og driftsvarme? Den skal kjøres god og varm først, så settes den på litt høyt turtall når du dusjer sodavann inn på turbo. Vannvask av turbiner skjer på en litt annen måte. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 28.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2019 (redigert) 1 hour ago, Grand Banks jr said: Hulda, så betyr det at feks min tmd40a har godt av å få sprutet litt kullsyrevann (Sodastream) rett inn i turbo med en pumpeflaske feks? Altså litt forstøvet vannsprut? Deretter kjøre motoren god og driftsvarme? Det man spruter inn i "turboen", på inntakssiden, det går vel ikke inn i "turbinen" men der i mot i kompressordelen av turboladeren. Derfra gjennom innsugingsventilene og ned i sylinderne, der det skjer eventuelt skjer blanding og forbrenning av vann, kullsyre og diesel, som så går ut gjennom utblåsningventilene, og så til sist gjennom turbindelen av turboladeren? Redigert 28.Juli.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 1 hour ago, Arne2 said: Det man spruter inn i "turboen", på inntakssiden, det går vel ikke inn i "turbinen" men der i mot i kompressordelen av turboladeren. Derfra gjennom innsugingsventilene og ned i sylinderne, der det skjer eventuelt skjer blanding og forbrenning av vann, kullsyre og diesel, som så går ut gjennom utblåsningventilene, og så til sist gjennom turbindelen av turboladeren? Det stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) @Hulda helt enig i dette om turbo. Motoren må ha belastning for å få opp temp i turbo. Derfor har jeg aldri ruset motoren i fri. Vi øker turtallet og lar motoren jobbe litt hardere en stund. Det smerter litt mtp forbruket, men det får vi ta. I sommer har motoren fått jobbe skikkelig. Bla 3000rpm i 2 timer i 2-3 knop motstrøm i Engelske kanal da vi måtte komme oss foran en ferge vi hadde vikeplikt for ?. Har logget ca 100 motortimer på turen vår Redigert 29.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Førstefender skrev for 5 timer siden: Det stemmer. På alle de turboene jeg har vært borti sitter hva man kaller turbinen på eksossiden og på felles aksling på friskluftsiden sitter kompressoren. Man setter så en vanntåke på kompressordelen. Denne tåken går gjennom motoren og treffer til slutt turbinen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Dette med turbovask - er det noe man gjør regelmessig eller "ved behov"? Du skriver sodavann, andre sier vann med litt zalo. Yanmar selger turbovask væske. Hva er best? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Personlig hadde jeg vel gitt blaffen i hele vaskegreia. CO2 løser C. Offshore brukte vi vel bare ferskvann. Zalo er fettløser. Og så kan man kjøpe spraybokser med spesialremedier. Hva disse inneholder vet jeg ikke. Egentlig burde motorene kjøres innenfor fabrikantens angitte parametre. Det blir det samme på bilmotorer. Bypromping med turbomotor gir økt feilfrekvens på partikkelfiltre, turboer og resten av eksossystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) "If it works - don't fix it" :-) er ihvertfall ikke fare for at vår ikke får gått det den skal. Har klokka 100 motortimer på 4 ukers tur i sommer :-) Rusla i 2 døgn på 1800 rpm økte på litt innimellom som beskrevet over. Så økte vi på til 2400 rpm for å øke farta og komme inn tidligere enn planlagt til Marstrand. Ingen soting da vi økte på. Hadde et par timer på 3000rpm + i 2-3 knops motstrøm i Engelske kanal også - måtte komme oss forbi en ro ro ferge som kom i 18 knop inn fra styrbord (Hadde CPA på 0,5 nm - så gikk fint det). Opp Themsen hadde vi 3 knop smedstrøm - så der måtte vi nesten bakke for ikke å komme for tidlig til slusa inn i havna :-) Jeg lurer på hvor turboen starter å lage litt skikkelig varme. Jeg har alltid tenkt at det er fra ca 2000 rpm. Stemmer det? Turboen heter RHB52(IHI) Water cooled and forced lubrication system. Det er ikke så enkelt å lese ut i fra data diagrammene på motoren her Redigert 29.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Derfor har jeg aldri ruset motoren i fri Hmm, dette står å lese i instruksjonsboken for min motor, 4JH5E: Tror jeg satser på at Yanmar vet best... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) Her er fra manual på min motor. Racing the engine står for å rense dyser og sylindere i følge ditt bilde -altså ikke turbo som denne tråden handler om. (og som er ganske dyrt om man får turbohavari pga koksing) Det interessante er at Yanmar ikke sier noe om hva som er low speed direkte. Noen som vet? Står det angitt hos deg hva som er "normalt arbeidsområde" på turtall? Står ingenting hos meg om det. Redigert 29.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Mare Nostrum skrev 12 minutter siden: Hmm, dette står å lese i instruksjonsboken for min motor, 4JH5E: Tror jeg satser på at Yanmar vet best... Det står vel der det samme som sies ellers i tråden; Kjapp rusing i fri blåser ut Carbon fra sylindrene og innsprøytingsventilene. Samt periodisk full gass underveis for å få opp eksostemperaturen og blåse ren eksossystemet (inkludert turbinen i turboen) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 En av hovedgrunnene til koksing av turbo er vel tilførselen av oljedamp fra motor, som de fleste fabrikanter kjører rett inn på turbo via en slange. Da vi hadde båten vår et år nede på kanalene i Europa var muligheter til og speede opp helt umulig... Jeg koblet slangen med oljedamp fra turbo, og kjørte den ned i en brusflaske. Samt at jeg ruste motorene i fri med jevne mellomrom (Yanmar) som faktisk står i instruksjonsboken til mine Yanmar ... Dette er en del år siden, de går like fint, og har bikket 2000 timer...siden de var ny i 2011.. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Bonus skrev 43 minutter siden: Det står vel der det samme som sies ellers i tråden Nå må du være grei nok å ta med det jeg siterte, nemlig en som skrev "Jeg ruser aldri motoren (Yanmar) i fri". Det var det jeg svarte på! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Mare Nostrum skrev 3 minutter siden: Nå må du være grei nok å ta med det jeg siterte, nemlig en som skrev "Jeg ruser aldri motoren (Yanmar) i fri". Det var det jeg svarte på! Beklager, det fikk jeg ikke med meg ?. Da er vi hjertens enige ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 (redigert) Mare Nostrum skrev 48 minutter siden: Nå må du være grei nok å ta med det jeg siterte, nemlig en som skrev "Jeg ruser aldri motoren (Yanmar) i fri". Det var det jeg svarte på! Men Yanmar sier ikke noe om hva som er "low speed". Er det feks under 1000 rpm over lang tid? Eller er det som oss osm går på 1800rpm i time etter time? Redigert 29.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2019 Bitteliten skrev 30 minutter siden: Men Yanmar sier ikke noe om hva som er "low speed". Er det feks under 1000 rpm over lang tid? Eller er det som oss osm går på 1800rpm i time etter time? Tror jeg har skrevet om det lenger oppe i denne tråden. Det er nesten motorfabrikanten som må svare. Ta f.eks. bil. BMW'en vår har 3 liter dieselmotor. I 120 km/t går den og lunker på 2000 rpm i 6. gir. Slik kan den gå fra Son til Firenze og trives utmerket. Vår Ford Transit med 1,7 liter motor snurrer borti 2800 rpm i samme farten. Og det gjør den gladlig i time etter time. Nå kan jeg ikke tenke meg å ratte Ford'en fra Son til Firenze, kun for 'argument's sake'. De har det til felles at de ikke liker å gå time etter time på 1000 rpm. Ford'en startet sin løpebane som servicebil for hjemmehjelpen i Halden. Resultatet ble kokset EGR-ventil, defekte dyser, defekte glødeplugger, defekt alt mellom himmel og jord. Vi hadde 60 000 i reparasjoner før vi fikk den til å komme til sans og samling. Nå har motoren stort sett blitt motorveikjørt like lenge som den gikk i hjemmehjelpen. Og den går som en klokke. Fra å være ei forbanna drittkjerre, har den blitt en utmerket bil. Slik er det vel med båtmotorer også. Blir de kjørt utenfor 'ramma', er det en drittmotor. Holder man seg innenfor er det en utmerket motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.