Jump to content

Kjøring på lavt turtall vs. soting av turbo - hvor ofte og hvor lenge må man kjøre på høyt turtall?

Familiesnekke

Recommended Posts

Finner ingenting i Yanmar manualen om hva anbefalt rpm er. Eneste jeg finner er dette

Cont. rating kW{hp}/rpm 50.7(69) / 3700

Max. output kW{hp}/rpm (Crankshaft) *55.2(75)/3800 **53.5(72.8)/3800

High idling rpm 4300±25

Low idling rpm 700±25

Jeg har maks på ca 3300 rpm - men vi er til gjengjeld bra tungt lasta i forhold til tombåt. Har vel omtrent 2 tonn last/bunkers ombord med søkk og snøre. Jeg vet at standard fast propell var spekket av Yanmar - den ga omtrent samme turtallet.

Jeg har som utgangspunkt at turboen starter å lade på ca 2000 rpm. har ikke turbotrykkmåler - men normalt med slike steinalder turboer er at de starter å fyre seg opp rundt der 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei, her var det mange gode innlegg, og tiltak jeg ikke har tenkt på; takk for det. «Vannvasking» og «racing the engine» skal jeg se nærmere på!

Grunnen til at jeg spør er at jeg hører fortellinger om at «vi har ikke så høyt dieselforbruk, fordi vi kjører stort sett i 7 kn hele ferien; gjerne til Danmark eller Tyskland og tilbake», selv om de har båter og motorer som er laget for å gå i 20-30+kn. Når jeg da også leser tråder om soting/koksing påæ stempel/topper og ut på eksos-siden når turbomotorene går i «prompefart», så lurer jeg på hva dere med lang erfaring gjør for ikke å få «kols» i motoren...?

Gjør dere flere av tiltakene, og til hvilken frekvens?

-vannvasking?

-racing?

-kjøring på høyt turtall med belastning?

-eller unngår dere problemet med å alltid kjøre på «høyt nok» turtall.

20 minutes ago, Familiesnekke said:

Gjør dere flere av tiltakene, og til hvilken frekvens?

-vannvasking?

-racing?

-kjøring på høyt turtall med belastning?

-eller unngår dere problemet med å alltid kjøre på «høyt nok» turtall.

I en normal helg, har vi nesten alltid cruisefart og 25Knop i 1/4 av kjøre tiden.

I ferien kan det være dager som bare er i 7knop, men har også hatt sammenhengende nesten 4 timer i cruise i ferien.

Så andre tiltak er ikke nødvendige for min del, tror jeg har et "sunt" bruk av maskiner,  de for lov å strekke ut og puste litt skikkelig innimellom.

7knop:  1200-1300omd

25Knop: 3200-3300omd

Max 3800 omd

Synes opplegget til Førstefender høres kjempefornuftig ut.

Når det gjelder opplegget med "vannvasking" med andre ord "vann i blandingen av diesel og luft" så synes jeg nok at man bør kontakte motorleverandøren og høre om dette kan ha noen negative konsekvenser. Her er det jo snakk om å sprute vann inn i forbrenningen inne i sylinderne, ut i fra en forventning om at dette skal skape så mye vanndamp i eksosen, at dette skal bidra til å rense turbinen. (Når man spruter vann inn i luftinntaket, så vil jo det bidra til å øke det innvendige trykket og å endre trykkforholdene inne i motoren.)

Ellers, hvis man har kjørt mye "på tomgang" så skulle det neppe skade å "ruse" litt, eller "å blåse litt rent", eventuelt før man kjører inn i gjestehavna eller en annen havn. 

Redigert av Arne2 (see edit history)
15 hours ago, Ida Marie III said:

En av hovedgrunnene til koksing av turbo er vel tilførselen av oljedamp fra motor, som de fleste fabrikanter kjører rett inn på turbo via en slange. 

Da vi hadde båten vår et år nede på kanalene i Europa var muligheter  til og speede opp helt umulig...

Jeg koblet slangen med oljedamp fra turbo, og kjørte den ned i en brusflaske.

Det spørs om ikke det kan være en ganske smart ide, spesielt for en "motor med erfaring".

Redigert av Arne2 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...