Jump to content

Yamaha F9,9HMH er tungstartet når kald.


nomen

Recommended Posts

Min Yamaha 9,9 med 20 hk forgasser fungerer helt 100% på alle måter, men første starten når motor er kald ( etter en natt) er noe tung.

 

Må dra til 6-7 ganger før den starter, selv om blæra er hard, bensin er i "se glasset" og alt tilsynelatende er ok.

 

Noen som vet hvordan choken fungerer på disse motorene?

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Hadde samme problem på vår 9,9 Yamaha sport med 20 hk forgasser i fjor. Genrelt tungstartet, og stoppet ofte på tomgang. Byttet forgasser, da gikk den som en drøm. Kunne sikkert renset og justert opp forgasseren, men jeg fikk en ny som jeg satt på så da var problemet løst. Det hører med til historien at jeg akkurat hadde kjøpt båt og motor (brukt 2016 mod), så forhandleren følte vel et ansvar for at ting skulle virke. Alle mine problemer med Yamaha forsvant imidlertid som dugg for solen i januar da motoren ble hentet av noen som sikkert syntes den så fin ut. Kjøpte da en ny Suzuki...

Link to post

Choken henter bensin fra et lite kammer parallelt med flotørkammeret. Blir styrt av et elektrisk varmeelement som åpner og stenger dette. 

 

"choke-kammeret" før bensin fra flotørkammeret via en tynn kanal som går i bunn av flotørkammeret. Denne er noe av det første som tetter seg til når du får vann/drit i forgasseren. 

 Av med forgasser, flotørkammeret, og gjør reint så er den nok iorden igjen. ?

Link to post

Her ser du "chokekammer" og den lille kanalen som forsyner denne. Det andre kammeret du ser til høyre er til aksellerasjons dysa.

178279601_Yamaha9.9FHMred.JPG.bfa59cc478773719c619764151f8d2c8.JPG

 

Kjapp måte og teste dette på, er og fylle litt bensin\rødsprit i selve chokekammeret, og se om det siver ut gjennom hullet i bunn av flotørkammeret. Kanalen her er trang, så fylling går nokså sakte. Og vann vil mer eller mindre blokkere denne.

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post

Som Fjordland sier - bensinfilter med vannutskiller gjorde susen for meg (Mercury 6hk 4t) . Inntil denne kom på plass hadde jeg alltid en skrutrekker under motorlokket for å drenere flottørkammeret nederst på forgasseren når maskinen ble tungstartet. Nå starter den på første drag!

 

Ellers har jeg opplevd at intern tank kan være problematisk. Jeg hadde en Yamaha 4hk 2t med intern tank der det ikke var bensinfilter overhodet mellom interntanken og forgasseren - det medførte et lite flak fra tanken fant veien inn i gasseren. Oppdaget først tredje gang gasseren var på kjøkkenbenken under ekstra sterkt lys... 

 

Nå er ekstern tank og eksternt filter med vannutskiller svaret for meg. Lærte det av en av de store gutta som joller året rundt. Etter en uke med kjøring ligger det en liten mm med vann nederst i glasset på vannutskilleren, så det er tydeligvis ikke mye som skal til hvis det ikke håndteres. 

 

700 fra Internett, 1300 fra f eks Watski. Bensinfiltre er tydeligvis dyrere enn dieselfiltre - for meg ser de like ut i funksjon, bortsett fra filterpatronen som virker å være 10 mikron på bensin og noe mer på diesel - kanskje innsatsstoffet er gullforgylt, mindre kjemisk eller noe, hva vet jeg... Husk i tillegg kjemisk gjengetetting til kuplingene på filteret, de blir ikke tette på egenhånd, og du ønsker ikke luft inn gjennom gjengene her. Jeg forstår gjengetape løses opp i bensin så det funker visstnok ikke. 

 

bensinfilter_vannutskiller.jpg

Redigert av karsteb (see edit history)
Link to post

Har en slik (jævel) sjøl som er jazzet opp til 20hk.

 

Har hatt den i 3år, og først nå begynner vi å bli venner.

Den må helst gå et par minutter og få litt varme i seg før jeg kan røre girspaka.

 

På førstegangsservice'n (og forsåvidt eneste) forlangte jeg orden på motoren.

Forlangte og at dem justerte opp tomgangsturtallet, da den gikk for sakte og stoppet i hytt og (helvete) pine.

 

Noe uhøvisk språkbruk i parantes her, men denne motoren har fremskaffet dem.

Men som sagt, vi går greit sammen nå. Litt rusing når den er kald gjør susen.

Går ganske bra, og er grei på forbruket.

Er den først blitt varm er den helt topp.

Har en 2takter stående som en slags trussel mot den nye 4takteren.

Link to post
nomen skrev On 29.7.2019 at 20.18:

Min Yamaha 9,9 med 20 hk forgasser fungerer helt 100% på alle måter, men første starten når motor er kald ( etter en natt) er noe tung.

 

Må dra til 6-7 ganger før den starter, selv om blæra er hard, bensin er i "se glasset" og alt tilsynelatende er ok.

 

Noen som vet hvordan choken fungerer på disse motorene?

 

Hadde samme problem etter gasser bytte,choken fungerer ikke nå på din. Må Sette på den gamle choke enheten fra 9,9 hk gasser til 20 hk gasser , mener d bare var å nappe av 2 grønne ledninger og ett par skruer 10 min jobb , nå startet Min på 1 draget som før . 

 

 

Link to post
Island Gypsy 36 skrev for 11 timer siden:

Hadde samme problem etter gasser bytte,choken fungerer ikke nå på din. Må Sette på den gamle choke enheten fra 9,9 hk gasser til 20 hk gasser , mener d bare var å nappe av 2 grønne ledninger og ett par skruer 10 min jobb , nå startet Min på 1 draget som før . 

Denne du mener ?

MTQxNzQ0Mg-f9fafb73.jpg

 

 

Link to post
Mix skrev 50 minutter siden:

Så det blir vel litt feil å kalle det for choke

teknisk sett , ja.  Choke gir jo feitere blanding ved å strøype lufttilførsel.   

 

Slike kretser som gir ekstra fuel på annet vis kalles på godt "nynorsk" for "fuel enrichener circuit" eller lignende. Vet ikke av noe bedre norsk ord...? 

(med Primer , så forbinder jeg en eller annen anordning som sprøyter bensin rett inn i innsuget..)  

 

At denne leamikken skal være "automagisk"  - enkelt og greit når alt funker som det skal , men tror jeg hadde foretrukket en manuell løsning for eget bruk

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Mix skrev 4 minutter siden:

Tja, har den ikke samme delenummer da, til både 9,9sport/15 og 20hk ?

Var det forskjell på de, eller var den ene kaputt ? Testet du den ?

9,9 sport og 15 er vel helt like. Vet om flere som har gjort d. Bare å dra ut de 2 ledningene på chokeen for trådstarter , så oppfører motor seg ganske  lik.

sånn jg fant d ut at choke  ikke funket, hvorfor veit jg ikke, de 2 enhetene ser like ut, mulig noe annen elektronikk/signaler på 20hk ,

men å bytte funker for alle jg gitt tips til. 

 

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

...funksjonen er vel at dette elementet slår av "kaldstarts-tilskuddet" når den antar at motoren har nådd en temperatur hvor tilskuddet ikke trengs lenger ?

Burde ikke motoren gått med "tilskuddet" hele tiden hvis denne "choken" er defekt?

Da hadde antagelig motoren ikke gått særlig pent når den ble varm.

 

 

Plukket opp gasseren idag og rengjorde den, fant ikke noe, men kam jo ha sittet f.eks. ei vannpærle en plass.

 

Blåste igjennom alt med WD40 og trykkluft, monterte sammen, startet på 2. Draget etterpå. Er allikevel ikke sikker på at problemet er løst, da motoren var varm av å ha stått i solsteika.

 

Sjekket også at det kom strøm i kablene til "choken" målte ca 10 volt AC der når jeg dro i snora.

 

Gjør ny test imorgen tidlig med kald motor.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...