SigneAaa Startet 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2019 Vi er en liten familie på 2 voksne og en 3-åring som har bestemt å kjøpe båt! Jeg har absolutt ingen peiling men prøver å henge med i diskusjonene. Målet mitt er at vi skal ha en passe stor båt som kan være "hytte på vannet" sånn at vi kan bruke den i feriene til litt lengre turer, og ellers til småturer på fjorden på kvelder og helger. Vi ser nå på snekker rundt 20 fot og ønsker noe som ikke krever mye oppussing eller arbeid før vi kan ta det i bruk, og har budsjett på opptill 200 000 (mannen sier 100 000 da ;-) Har dere noen tips til båttyper, merker, motorer eller annet jeg bør kjenne til? Det meste på finn.no er fra 80-tallet...er ikke det veldig gammelt? Setter pris på alt av tips Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Hei! I den kategorien og med bruken du skisserer (når du skriver hytte på vannet og lengre turer regner jeg med du tenker på å kunne overnatte i båten?) ville jeg kanskje sett på noe litt større enn 20 fot. Blir fort trangt mtp feriebruk og turer. Finnes en god del å velge i blant tradisjonelle tursnekker skulle jeg tro. Polar 770, Master 740, Scand Classic, Joda 7500, Nidelv 24 og 26, osv osv. Søk på kategorien Trebåt/snekke på finn.no og du får en haug å velge blant. Sikkert andre her på forumet som kan gi gode råd om det tekniske. Båtkjøp er gøy, lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Hei. Vanskelig å få i pose og sekk! Nyere dato, hytte på sjøen og lav pris... men snekke på 20 fot høres veldig lite ut som hytte og dyrt til 200 000! 25-30 fot er kanskje mer riktig størrelse etter behov og den prisen. Med tanke på alder, kommer det utelukkende an på vedlikehold og oppgraderinger fra tidligere eiere. Lurt å se på en del båter for å få inntrykk av hvordan dette kan variere. For 100-200 000 kan du få en eldre og ganske stor snekke med grei standard og akterkabin eller en nyere, freshere, litt raskere, men mindre variant. Her er det mulig å komme med 100 forslag! Foreslår å se på Saga 27 med Yanmar, Nidelv 26, og Sollux 27ac for å vurdere mellomstor snekke med akterkabin. Joda 7500 eller 8100, Tresfjord 28 og Scand classic 25 uten akterkabin med større uteplass. Store snekker som Skarpnes 31, Elwaro 30 og Marex 32 kan du også klare å finne til mellom 100 og 200, men sjansen for vedlikeholdsetterslep er noe større da. Bare noen forslag for å begynne et sted. Oppgir du flere kriterier er det lettere å foreslå mer. Du kan få raskere båter enn snekker til denne prisen også, men jeg ville unngått båt med drev i denne alders- og prisklassen. Er seilbåt et alternativ? Redigert 30.Juli.2019 av Sandebukta (see edit history) Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
MorganX Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Første spørsmål er vel om dere har båtplass og hvor stor den er? Har dere ikke båtplass men tenkt å skaffe en utifra bredde på båt står dere mere fritt til å velge størrelse på båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 I utgangspunktet: Med 3 i familien ville jeg valgt minimum 24 fot. Selv det er litt trangt. Vi var 3 i en Nidelv 24, og savnet mer plass. Mulig dere også burde ta høyde for familieforøkelse? Evt plass til å ta med en venn til ungen når den tid kommer? Nå er vi 5... ? Båtene i seg selv tåler mye. Jeg har nå en 39 år gammel plastbåt, og selv om den har bruksmerker så er den blank i plasten og sterk. Noen av båtene kan være gammelmodige inni. Det som du skal bry deg mye om er motoren. Unngå saltvannskjølt motor. Med deres budsjett burde dere finne en eldre snekke med nyere motor. Eller en plattgatter som Marex 770 Holiday eller Summer Family eller tilsvarende. Jeg betalte mitt mellom ditt og din manns budsjett for en 26 foter som har MYE plass, og egen kabin som ungene kan sove i. Med nyere baugpropell, ankervinsj, varmeapperat med mer. Riktignok da med gammel motor der det var en feil jeg måtte utbedre. Hadde budsjettert med 20000 til det, men kostet meg bare 3000. Utstyr som vil hjelpe dere å få gode tider på sjøen: - varmeapparat (webasto/ ebersprächer eller liknende er min favoritt) - Ankervinsj (gjør det enklere å legge til) - Baugpropell - Badeplattform (ungenes favoritt nå) - Tett kalesje (slitedel, koster en del å få ny) - Baugstige - varmtvann - god kokemulighet (gasspatroner er ikke ok. Gassflaske i egen boks med drenering er påbudt. Sier dette da mange snekker selges med ikke-godkjent gasspatron-kokeplate. - kartplotter - enkelt ekkolodd (jeg liker å vite dybden før jeg slipper anker på ukjente steder.) Jeg vil også anbefale en båt med fast aksling (ikke drev) og kjøl. Det gjør det tryggere å finne fine steder. Ikke så farlig (dyrt) å være nær bunnen da, i lav hastighet vel og merke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Tresfjord 29. Akterkabin så god soveplass. Bare spør @Pequod om båten. Han kjøpte en tidligere i år. https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?q=tresfjord 29&segment=120 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Her er en Marex 770 Holiday til en hyggelig pris. Svakheten her er motoren, men er den godt stelt og holdt så er det gode motorer. Jeg har en slik motor som er litt eldre. Båten virker oppgradert, puter og kalesje bra. Romløsningen er bra. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153243652 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fjordgubbe Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Ville ha sett på Tresfjord 28 eller Saga 27. Kjempebra båtar, om dei er godt ivaretekne og vedlikehaldne sjølvsagt. Pass opp for motoren om den har stått i sidan den var ny. Den begynner vel å bli litt gammel. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Nå ser jeg at mange her anbefaler båter nesten opp mot 30 fot trådstarter uten at trådstarter har noe båtkunnskaper som hun skriver i første post. Et annet spørsmål som jeg har skrevet før er om trådstarter har båtplass fra før og eventuelt hvor stor denne er. Kanskje trådstarter skulle avklare dette først. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Var det meg ville jeg hatt familieråd i en SOLLUX 24 AC og spurt: er dette stort nok? Mange gode kandidater nevnt over. Ville sett på Agder 840 AC, har ikke den nok plass... Må du starte ny tråd... Båter oppfører seg forskjellig i sjøen. Dere MÅ prøvekjøre på havet i ekte bølger. Prioriter motor. Om sittegruppen har trist stoff så kan du legge på et pent pledd... Det kan en ikke med motoren. Om en ikke kan skru selv så sett av en pott til det. Lykke til ☀️ Sitér dette innlegget Link to post
SigneAaa Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Takker så mye for mange og svært gode svar, jeg lærer masse!! Og beklager at jeg selv er så langsom med å svare. Ut i fra dette skjønner jeg at båter fint kan være 40 år gamle og at man skal prioritere at motor er i god stand. - Vi er usikre på om vi kommer til å overnatte i båten. Hvis vi kan kjøre hele dagen og så legge til kai et sted og overnatte er vi fornøyd - @MorganXHar ikke båtplass akkurat nå men holder på å skaffe en. Må velge mellom 3 og 4 m bredde tror jeg - de større plassene krever ganske store innskudd - Mannen min har en del båtkunnskap men har heller aldri hatt en båt med innenbordsmotor eller en på 20 fot før. Er det vanskeligere med større båter sånn at 20 fot en ok "grense" for nybegynnere? - Seilbåt vil vi ikke ha - @Grand Banks jr Familieforøkelse skal vi ikke ha noe av ;) men viktig poeng å kunne ta med venner da - Høy fart er ikke viktig. Vi vil bare utpå og nyte det og fiske bittelitt Skal sjekke ut båtene som er forslått, takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 (redigert) Se litt på disse trådene: https://baatplassen.no/i/topic/137074-familiebåt-scand-baltic-etc-maks-550k-hva-anbefaler-dere https://baatplassen.no/i/topic/137557-kjøp-av-vår-første-seilbåt-bavaria-37 Litt større budsjett i det tilfelle, men interessant hvordan mening rundt båtkjøp forandres og hva som til slutt var det rette valget. Man kommer nok ikke utenom at til lengre turer er nok seilbåt overlegen. Hvis dere kan vente til etter sesongen med å kjøpe så blir også båtene selvfølgelig adskillig billigere og det er et helt annet marked. Redigert 30.Juli.2019 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det er nødvendigvis ikke slik at det er lettere å håndtere en 16 foter enn en 30 foter. Det viktig å vite at det er stor forskjell på de forskjellige båttypene. Flat bunn = mye avdrift Kjøl = retningsstabil fremover, men begrensede eller vanskelige svingegenskaper bakover... Stort overbygg = sårbar i vind Sitér dette innlegget Link to post
SigneAaa Svart 30.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Det var interessant @Duppe at de endte med å kjøpe seilbåt. Ser at det egner seg bedre til lange turer, men tror snekke er et geit sted å starte for oss. Hva tror dere om denne båten? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150848554 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Jeg har en stor 16 foter (ser utenom 18) med påhengsmotor, og en stor 26 foter (folk tror den er mye større) med en tung stor dieselmotor og fast aksling. Sistnevnte har baugpropell. Selv om den store er vesentlig større, så synes jeg den er mer behagelig å manøvrere. Alt går saktere, og jeg har mer tid på meg til det meste. Vinden blåser den ikke av gårde etc. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 SigneAaa skrev 8 minutter siden: Hva tror dere om denne båten? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150848554 Personlig liker jeg ikke så godt båter uten kjøl. Derfor har aldri Wiking vært et alternativ for meg. Hvis dere ønsker å utforske litt i skjærgården, gå inn på ukjente steder etc, så vil jeg anbefale å ha kjøl. Men hvis dere bare tenker å gå fra brygge til brygge, og bare på steder der dere er helt sikker på at det er dypt nok, så er det jo greit uten kjøl. Nå har jeg veldig dårlig erfaring med å skrelle av både propell og ror da vi traff et undervannskjær, så det farger nok min preferanse ganske mye. Heretter kun båt med kjøl hos oss, med unntak av påhengs på fiskebåten. Bare for å sammenlikne: Jeg tror dere vil oppleve Marexen (som jeg linket til over) som en mer lettkjørt båt. Den er lettere (i kg), har mindre vindfang og avdrift, og er ca 1 meter kortere. En annen ting med Wiking er at jeg har hørt flere som har fått plastpest. Det er en konsekvens av slurv i støpingen (hvis jeg har forstått det riktig).Da må det i tilfelle gjøres en stor og kostbar jobb med skroget, og det er jo ikke ønskelig. Men det er veldig mange Wiking 28 som er solgt i Norge, så det kan være at det prosentvis ikke er så galt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2019 Synes Wikingen så fin ut, jeg. Så relativt godt holdt ut. Det er mange gode tips i denne tråden. Vår forrige båt ble kjøpt da vi hadde to små gutter, og fikk en til året etter: Nordan Family 27. Den vil jeg skryte av. Har vokst opp i en Elwaro 30. Omsetningsprisen på disse er ofte godt under 150, selv om de dyre blir hengende igjen på Finn. Far solgte selv sitt gode eksemplar i våres for under 120. Personlig ville jeg gått for seilbåt..... (ja - har hatt det, og ville gjerne hatt det igjen). I forhold til størrelse ville jeg endte opp i en størrelse man kan sove i, eller ned i den størrelsen at det blir ukomplisert (opplag på henger og utenbordsmotor), f.eks en rib. Sitér dette innlegget Link to post
SigneAaa Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Dette med kjøl har vi ikke snakket om, så det skal jeg sjekke opp Likte den Marexen godt også, så skal se om det ligger noen i nærheten sånn at vi kan se på begge deler og sammenligne. Plastpest er veldig forvirrende. Jeg er mikrobiolog og trodde først det var mikroorganismer som angrep båtene hehe. Jeg vil absolutt ikke havne i en situasjon der vi må bruke masse tid og penger på å reparere skroget Det var også gode poeng @nordan family 27 Men er ikke seilbåt mye vanskeligere å drive med? Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Hei Hva med denne : https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149452207 Sitér dette innlegget Link to post
SigneAaa Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Den var fin! Hva tenker du om prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 Plastpest er ikke biologisk. Det er en betegnelse som kommer av at plasten får "byller". Jeg kan ikke så mye om det, men jeg har forstått at det kommer av slurv/ feil i støpeprosessen. Det er ikke så mange båter som får det. Jeg har bare hørt om noen få. Av dem var det 3 som var Wiking 28. Derfor er jeg skeptisk til den båten. Men samtidig er det solgt mange av dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) SigneAaa skrev 10 minutter siden: Den var fin! Hva tenker du om prisen? Den tenker jeg er god. Scand Nordic er en veldig god båt. God plass og luftig. Mange (i alle fall 27 Adriatic) er levert med TAMD40B motoren (158 hk) men denne har neste generasjon motor TAMD41A (200 hk). Det er riktig motor etter mitt syn. Den er kjent for å ryke litt hvitt, men det er det de gjør. Den er ellers kjent for å være ganske skuddsikker. Ser også bra holdt ut på bildene. Ellers ser også båten godt holdt ut. Ny kalesje er fort 20000 for en slik båt, så det er jo greit å ha nytt. Jeg kunne godt tenkt meg en slik en. Flott å rusle rundt sakte i, og jeg tipper den marsjer rundt 15-16 knop hvis du vil komme langt på den tiden du har til rådighet. Også veldig bra med trimplan, for da kan du justere litt vinkelen på båten. Noen ganger er det veldig ok. Ps: Kan hende dere kan prute den ned ved hurtig salg også. De ønsker jo å selge den. Redigert 31.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ReodorF Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) @SigneAaa Vær oppmerksom på at begge båtene det er linket til er over 3m brede og dermed vil kreve 4m båtplass. Tror dessuten det er vanskelig å finne en båt for deres bruksområde som vil passe i en 3m båtplass. Det vil jo bety en båt som kun er 2,5m bred. Redigert 31.Juli.2019 av ReodorF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) @ReodorF, jeg har en båt som er 3,10 bred. Ligger i en 3-meters plass, og har fendere på begge sider og allikevel litt luft. Båter er bredest ved fenderlisten, og smalner nedover mot vannlinjen. Men det er klart det er viktig å måle en båtplass først, og deretter båten man vil ha. Så et valid punkt å ha med i vurderingen. (Det kan jo hende ulike marinaer/ båtforeninger tolker "3 meter" forskjellig. Hos oss må det jo være at det skal være plass til en 3 meter bred båt, mens andre kanskje tolker det som 3 meter mellom utstikkerne. ) Redigert 31.Juli.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
junior 1 Svart 31.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2019 (redigert) Jeg synes prisen er ok ut i fra bildene, men det går jo ann og tiby 200 og se om evt selger er enig eller kommer med et motbud. I anosen så står det at dere kan disponere båtplassen ut sesongen, så det kan jo være en god løsning for dere hvis den er innenfor rimelig avstand fra der dere bor :-) Redigert 31.Juli.2019 av junior 1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.