Jump to content

Vedlikehold av trepram


Fetolf

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på.

 

Har kjøpt en 12 fot pram med kjøl, bygd i Bindal rundt 99.

Denne har ikke blitt vedlikeholdt med noe av tidligere eier, men den ser ut til opprinnelig å være lakkert, ihvertfall på utsiden. Usikker på hva det er innvendig, men det ser kanskje ut som lakk der også, mye flassing. 

 

Kunne tenkt meg å behandlet hele båten med båtolje som består av tjære, linolje og terpentin.

 

Hvordan er fremgangsmåten på dette? Må all lakk fjernes? 

 

20190719_111206.jpg

Redigert av Bollekatten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg brukte på trebåtene i «alle år» var lakk på utsiden, rå linolje og balsamterpentin på innsiden. Sprutet på med hagesprøyte. La evn. innvendig lakk flasse bort. Eller skrap. Rå linolje trekker godt inn, balsamterpentin gjør den tyntflytende nok til at du kan bruke hagesprøyte uten å ødelegge linoljen. IKKE bruk kokt linolje. Den legger seg kun som et klissete lag på utsiden. 

Balsamterpentin lukter dessuten veldig godt av furu. Lakk kun på utsiden gjør at treverket kan puste. ( fuktigheten kan variere uten å løsne lakken). For å tette større sprekker brukte jeg «Roof 7» Den herder ikke, men tyter ut når treverket trutner.

Dette har jeg hatt svært god erfaring med i ferskvann. Om saltvann gir ekstra utfordringer, vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...