VP44 Startet 31.Juli.2019 Del på Facebook Startet 31.Juli.2019 Kjørte båten flere timer på lav hastighet 4-5 knop. 2 dager etter turen var jeg i båten og fant noe små olje flekker ved siden av motor under kompressor. Og på noen slanger litt lenger bak. Tørket bort og starte opp og lot den gå litt. Ingen ny olje. Kan det komme av at jeg kjørte lenge på lav hastighet? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Neppe. Selv om kompressor er elektronisk styrt av EDC der bla ladetrykk bestemmer mye så ligger den innkoblet omtrent i turtallsområdet 1500-2700 rpm. Og du er vel betraktelig lavere enn 1500 rpm i 5 knop? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Sjekk heller drain plugg under og bak kompressor om den er skrudd til. Bytt eventuelt kobber pakningen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
VP44 Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Takk for svar. Er det vanlig at det kan svett litt fra under kompressor? Er det noe som bør byttes med engang? Eller kan man ta det på service til høsten? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Ikke vanlig. Det er bare 1 dl som skal være på der så du bør sjekke syntes jeg. Det er peilepinne under skruen bak oppå kompressoren. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Du kan se skisse av kompressoren i denne tråden. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
VP44 Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 mmosberg skrev 15 minutter siden: Ikke vanlig. Det er bare 1 dl som skal være på der så du bør sjekke syntes jeg. Det er peilepinne under skruen bak oppå kompressoren. Takk for hjelp.Jeg skal sjekke det i morgen. Tok dette bilde før i dag legger det ved. Er det tappe pluggen man ser der? Ser ut som det siver litt ut rund den? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Tappepluggen er no. 6 på dette bildet. De er på baksiden av kompressoren. Motsatt side av reimhjulet. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
VP44 Svart 31.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Takker. Kan det være pakning når 4 som har blitt dårlig. Kansje det hjelper å etter stramme litt? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 31.Juli.2019 Del på Facebook Svart 31.Juli.2019 Kan hjelpe å etterstramme ja. Bare sørg for at den ikke går med altfor lite olje. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 1.August.2019 Del på Facebook Svart 1.August.2019 VP44 skrev for 10 timer siden: Takker. Kan det være pakning når 4 som har blitt dårlig. Kansje det hjelper å etter stramme litt? Etterstramming er mye mer komplisert enn det høres ut. Vil absolutt anbefale at du bruker momentnøkkel og gir alle skruene samme behandling. Husk: Når en skrue er strammet til rett moment så skal det et mye større moment til å starte bevegelse igjen... derfor er det nok den beste løsningen teknisk sett å løsne alle og dra til med rett moment slik manualen beskriver. Denne Roots kompressoren fra Ocura er dyr å kjøpe ny, vrien og få kjøpt brukt og komplisert å reparere.... så ikke meninga å høres helt hysterisk ut men ikke da til så nøkkelen byer seg da... for å si det sånn Tror denne tråden til mmosberg kanskje er interessant for deg også ? Sitér dette innlegget Link to post
VP44 Svart 1.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2019 mmosberg skrev for 10 timer siden: Kan hjelpe å etterstramme ja. Bare sørg for at den ikke går med altfor lite olje. Hei. Var i båten nå og sjekket kompressor olje. Der var det mere enn nok. Har tørket bort den oljen som jeg fant. Så får jeg se om det kommer igjen. Kan også komme fra et annet sted. Det var litt olje på langt bak på slangen som du kan tappe ut olje fra. Mer det vanlig at gamle motorer kan svette litt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.