function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Alternativ til Volvo Penta kompressorolje


mmosberg

Recommended Posts

Flere Volvo Penta motorer er utstyrt med kompressor som skal booste motoren med tilstrekkelig luft på lavt og medium turtall inntil turbo tar over. Volvo Penta selger en helsyntetisk kompressorolje med delenummer 85108974. Denne oljen skal/kan brukes til alle Volvo Penta motorer med kompressor. Nå er det en ISO VG 80 olje man får fra Volvo Penta, mens det tidligere var ISO VG 68 i flaskene. Jeg har forsøkt å finne en alternativ olje. I denne prosessen har jeg tilegnet meg en del kunnskap og fakta, men også noen spørsmål jeg trenger svar på.

 

1. Kompressorene er produsert av japanske Ogura og er av modell TX15. Samme kompressor er bla levert til flere Toyota motorer. Da med modell navn SC14. Ogura er utelukkende underleverandør til motorprodusenter og vil ikke gå ut med noen anbefaling hva gjelder oljekvalitet eller krav til olje. Ut av hva jeg oppfatter av diskusjoner og innlegg på utenlandske forum så er motivet til Ogura å la motorfabrikanten selv få diktere spesifikasjonen på kompressoroljen (for å tjene litt lette penger?)

2. Kompressoren er en Roots type kompressor med roterende blader ("vanes"). Den er effektiv ved lave trykk og spesielt hvis ladeluften kjøles ned før komprimering og forbrenning. 

3. Det er ingen smøring av bladene inni selve komressoren. Girhuset er separert fra kompressorhuset med tetninger. Etter hva jeg kan oppfatte er oljens misjon kun å plaske-smøre de to tannhjulene og lagrene i non-driven enden av kompressoren. Se skisse og bilder funnet på nett:

 

1559969527_Compressorexploded.PNG.9fe4e2e91e3a20ccdb105ce403e90f13.PNG

 

1741942678_Compressornondriveend1.jpg.5cab34ebb23839460cb506264fc7b0e2.jpg

 

924896923_Compressornondriveend2.jpg.56e987465bb48c7a099ee15a1fecbdfb.jpg

 

4. I drive end av kompressoren, der reimhjulet med elektromagnetisk clutch står påmontert, blir lagrene kun smørt av fett. Lageret ved siden av reimhjulet med clutch er skjult bak et lite lokk som ved overhaling settes inn med kulelagerfett:

1338042956_Compressorbearing.PNG.87a6de09095307fcb095a9398cc3b4d5.PNG

 

5. Oppgaven til oljen i denne kompressoren er kun å plaske-smøre tannhjul og lagere i non-drive enden av kompressoren.

6. ISO VG 68 eller 80 kan enkelt konverteres til andre viskositetsbenevnelser:

 

484691165_ISOVGtilSAEconversion.PNG.3f3817ba3493cd6cd7a81bd719cbafb7.PNG

 

I mine KAD300 motorer blir kopressoroljen misfarget og stygg etter bare 150 timer/2 år. Iflg service manual skal kompressoroljen skiftes med 1200 timer/5 år intervall. Jeg har tenkt å forsøke en syntetisk girolje med viskositet SAE80. Må bare passe på at det blir en olje som er kompatibel med alt av standard tetninger/zimmerringer da jeg ikke vet hva slags kvalitet tetningsringene i Ogura kompressoren er laget av. Literprisen på Volvo oljen er ca 1600,- kroner. En liter vanlig syntetisk girolje koster 1 hundrelapp. Jeg tenker å skifte oljen årlig.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Ypperlig deling , igjen :thumbsup:

Etter innkjøring av tannhjulene må de finnes minimalt av forurensningskilder i det kammert?'

Her trenger en vel høy bæreflatestyrke og masse EP tilsetninger,  hva er det som gjør at ikke en Hypogir 80w/90 kan gjøre den jobben?

 

Jeg stiller mine 2 KAD44 kompressorer til din disposisjon som prøvekaniner. Bare å spesifisere :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 29 minutter siden:

Bare en liiiiten sak. ISO VG er smøreoljer uten tilsetninger. Tilsetninger i andre oljer er metalloksider etc. Disse tilsetningene gjør at div. typer tetninger konker (mekaniske tetninger). To ting teller: Viskositet og lavtskummende. Saker som hydraulikkoljer tilfredsstiller. 

 

Nei det er ikke riktig Hulda. ISO VG er bare et uttrykk for viskositet ved 40 grader C (International Standardisation Organisation Viscosity Grade). Man kan feks finne ISO VG 68 oljer som er mineralske, syntetiske, delsyntetiske, beregnet for gear, beregnet for hydraulikk osv. Disse oljene har helt forskjellige oppbyggninger og additiver alt etter hvilke egenskaper de er produsert for å møte. ISO benevnelsen brukes oftere ifbm oljer til industriell bruk.

 

Kommer med mere info i denne tråden ila dagen. Dette er interessant :-)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Tror vi skriver forbi hverandre. En ISO VG-olje aksepteres av mekankiske tetninger, tetningene tåler oljen. En motor- eller girolje vil havarere mekaniske tetninger grunnet tilsetninger. Jeg beskriver hverken syntetisk, mineral eller viskositet. Kun hvis det er tetninger i denne kompressoren som vil reagere på tilsetninger i oljen. Er det kun o-ringer eller leppetetninger, er det jeg skriver ikke aktuelt. Sitter det mekaniske tetninger i kompressoren, vil en slik tetning havarere ved bruk av feil olje. Har vært borti 'hundrevis' av tilfeller der man, for å gjøre det ekstra bra, har havarert ganske store tetningssystemer ved å fylle på 'fin olje'.

Link to post
Share on other sites

Hydraulikk-, gear-, motor-, kompressor-, turbin-, sirkulasjonsoljer osv kan alle leveres som ISO VG oljer. ISO VG sier ingenting om oljens egenskaper, kompatibilitet eller oppbygging (syntetisk eller mineral), men kun viskositet ved 40 grader C. For mannen i gata som er over gjennomsnittlig interessert er det en litt uvanlig benevnelse, meg selv inkludert inntil for noen dager siden :-)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt sikker på at vi skriver om samme greia, uten å skjønne at vi skriver om samme greia. På BP sine installasjoner brukte vi denne, eksempelvis: https://www.bplubricants.co.in/hydraulic-oils.html

 

For meg kan man gjerne dytte solbadolje i kompressoren. Min spesialitet er roterende akseltetninger. Denne tanken inneholder 500 liter BP ISO VG 32, eller skulle egentlig gjort det da jeg ble sendt ut for å finne ut hvorfor de tre tetningene som denne tanken servet havarerte.

DSCN2795.JPG.1dbd973a6aa2a7c085a338eaecb367e8.JPG

Her hadde man fylt på en 'fin olje', resultatet ble havarerte tetninger til en million, eller deromkring:

210508_atmo_side2.jpg.0827db917481417b8bc79d00a380b60c.jpg

Nå er det ingen som skjønner ett pipp av dette. Men bildet viser en tetningsring ødelagt av premium 15W- 40 motorolje. Og grunnen til fadesen var at 'noen' ville gjøre en ekstra god jobb. Og det var fire tilsvarende pumpesett som ble servet på samme måten. Det er en annen historie. Essensen er at om du ikke er fullstendig sikker på hva du driver med, ikke tro, følg instruksjonsboken fra utstyrsfabrikanten. Betal heller fire ganger mer for samme produktet, kan vise seg å bli billigere.

Link to post
Share on other sites

Du linker til en mineralsk hydraulikkolje som leveres i viskositetene ISO VG 15 til 150 og sier dere brukte ISO VG 32, men at det ved en feil ble brukt multigrad motorolje med viskositet SAE 15W-40. SAE 15W=ISO VG 46. Så det betyr at motoroljen som ble benyttet var litt tykkere enn den foreskrevne ISO VG 32 oljen som = SAE 10W. Jeg tror uansett ikke det er sannsynlig at havariet du linket til kan relateres til feil viskositet, men heller at motorolje har andre lastbærende egenskaper enn hydraulikkoljer. Mulig også at de mekaniske tetningsringene her består av spesielle legeringer som ikke var kompatible med motoroljen.

 

I Ogura TX15 kompressorene er det zimmerring tetninger. Jeg vet ikke hva slags gummi/plastikk kvalitet disse er lagd av, men jeg kan ikke anta at de er av høykvalitet nitril eller viton som kan motstå gearoljer med syntetiske baser aggressive mot plastikk og gummi.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Mobil har en syntetisk industriell kompressorolje. Rarus SHC 1026 har ISO VG 68 og hadde passet midt i blinken for Ogura kompressorene. Mobil skriver bla at den passer utmerket for:

  • Compressor systems with critical gears and bearing.

Drawbacket med den er at minste forpakning er 20 liter.....

 

Vi ser at den har viskositet 66,6 cSt ved 40 grader og 10,1 ved 100 grader. Det gir en viskositetsindex på 136:

483534584_RarusSHC.PNG.4c1381ac46055b59343b84bc1a8c0a34.PNG

Mobil Delvac 75W-90 fås "overalt" i 1 liter forpakning. Den har en noe høyere viskositet enn en ISO VG 80 med sin viskositet på 120 cSt ved 40 grader, men det skal ikke ha noen stor betydning etter min oppfatning. Den er også kompatibel med alt av tetninger som leveres i bilindustrien:

1431490286_DelvacSAE75-90.PNG.cbb0d89952dc0a8932f3b907d5f2a36c.PNG

 

Hvis noen finner en syntetisk gearolje med viskositet rundt 80 cSt ved 40 grader og som enkelt kan fås tak i forbruker størrelse så skrik ut!

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 52 minutter siden:

Har du partnummer på tetninger til non-drive side så skal jeg få tak på et par og gjøre shore hardhetsmålinger eller har du tilgang på durometer? 

 

Nei. Men dette får du over disk i USA i miljøet som driver med litt eldre Toyota sportsbiler. Bruk google og ord som supercharger og SC14 så finner du det (Ogura TX15 supercharger = Toyota SC14). Eneste jeg bet meg merke i er at lagrene i kompressorhuset er satt fast med epoxy lim. Så det er ikke helt rett frem å demontere. I tillegg er lagrene ikke standard size som kan fås tak i. Så hvis du ødelegger de under arbeidet er du fucked.....

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

lippert skrev for 16 timer siden:

 

1200 timer. Jeg har lært 200 timer

olje.png.da5a32f42c37d0c35f56e47716873707.png

 

 

 

 

Det der var merkelig. Under er det sakset rett ut fra manualen til KAD300 og der står det 1200 timer / 5 år. Hvaslags motor har du lippert?1876438163_Compressoroilinterval.PNG.2cec245c5e78bd7aa24d01e160665776.PNG

 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev for 19 timer siden:

Det der var merkelig. Under er det sakset rett ut fra manualen til KAD300 og der står det 1200 timer / 5 år. Hvaslags motor har du lippert?

 

 

Jeg har en KAD44. Den illustrasjonen er hentet fra verkstedhåndboken som ligger i dokumentarkivet.

 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ja det var merkelig. Som nevnt er 1200 timer / 5 år tatt rett ut av Operators Manual til KAD44, KAD300. Jeg vil anta at det er en trykkfeil i verkstedhåndboken. I Toyota motorene utstyrt med disse kompressorene var det også veldig lange intervaller på oljeskiftet. Uansett så er min erfaring at oljen er stygg etter 150 timer, så det blir ikke 1200 timer / 5 år intervall hos meg.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

hvilken olje skal man gå for til kompressorene? har KAD44 motorer. 

https://www.maritim.no/orbitrade-kompressor-olje-iso-vg-80-2404-020 

219,- 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorolje/giroljer/75w-90/girolje-helsyntetisk-75w-90-1-liter-2000046372

99 kr 

 

eller Volvo penta original 85108974 KOMPRESSOR OLJE 250ml

574kr

 

andre forslag ? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Til ALLE som har skrevet inn vedrørende dette temaet, det SKAL være en 100% syntetisk Ester basert kompressor olje iso VG-68, iso VG-80 eller iso VG-100 . Dere som sammenligner viskositeter og spekulerer i giroljer med samme viskositet osv... Glem det! Mobil Rarus SHC er heller ikke å anbefale siden den er PAO basert, som ikke er særlig kompatibelt med Ester baserte produkter. Bruk av andre type oljer vil bare gi ennå dårligere beskyttelse og kortere skift intervaller.

Årsaken til at Ester basert kompressor olje er valgt / anbefalt av Volvo handler om temperatur egenskaper, fukt egenskaper og drifts intervaller. Man kan nok med stor fordel skifte denne oljen mellom 300 og 500 timer, 1200 timer er i meste laget, i og med at båt motorer i Norge ofte står ubrukt over lang tid. I komersielle fartøy som brukes daglig året rundt kan nok opp mot 1000 timer fungere. Største problemet er at slike produkter er stort sett er tilgjengelig i 20L kanne og 208L fat, men literprisen blir jo en fraksjon av original produktene. Alternativer er f.eks. FUCHS RENOLIN SE 100 og TOTAL Dacnis SE 68

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...