Jump to content

Veien videre, flybridge eller større vinduer for lufting


Goddis77

Recommended Posts

I disse dager hvor en har en liten jente på snart 2 år, samt nettopp fått en liten gutt på 3 uker, så blir det mer drømming og mindre båtferie for tiden.

Vi har i dag en Norline 29 Combi 1991 modell som vi forsåvidt er fornøyd med men det er noen ting som jeg savner, og det er følelsen av litt vind i håret eller noe nedkjøling av førerhuset på varme dager.

Spesielt nå med en liten en har varmen satt en demper for turer med dagens båt for det har rett og slett vært for varmt.

 

Har vurdert om det finnes muligheter for å ettermontere skyvbare vinduer i førerhuset eller om en skal begynne å drømme videre for neste båt. Hvis det er gode muligheter for å ettermontere skyvbare vinduer og dette ikke koster skjorten så kan dette være aktuelt. Hvis ikke så er jo mulighetene mange for båtveien videre.

 

Vil tippe at budsjettet for ny båt kan være rundt 450 000 kr, men det vil ikke kunne være før neste sesong eventuelt.

 

I dag deler vi alle samme seng i båten, noe som vi ønsker å kunne gjøre fremover også. Dette for at vi enkelt skal kunne se ungene om natten. Båten trenger derfor ikke lukkede kabiner.

I tillegg vil vi ha ên motor og ikke to. Rett og slett for mindre ting å vedlikeholde. Om det er aksling eller drev er egentlig det samme for oss.

 

Båter som jeg selv mener kan være aktuelle er for eksempel disse:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=145198183

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=151949347 

 

Kan være åpen for båter uten flybridge også, men da må det være andre faktorer som veier mer for dette. Virker forlokkende å kunne sitte ute på slike finværs dager som vi har nå :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Problemet var at jeg tenkte at vi ikke hadde nok budsjett for å se i denne retningen.

Men litt søking og titting i havner gjorde at Bayliner 2858 ser ut som en aktuell kandidat. Vi liker det at det er en åpen løsning og ikke at en bruker mye av plassen i kabinen på dører og slikt, men heller har store sofaer/senger der.

Denne videoen her gjorde at dette virket interessant - https://hamnenplay.solidtango.com/video/bayliner-2858-flybridgebat-till-budgetpris?locale=nb

 

Men så dukket denne her Tristan 315 fly opp, og jeg begynte å lese meg opp på denne.

Denne testen her med virkelig langtur på nakken gjorde at denne båten her tydeligvis tåler en del. Riktig nok en uten flybridge da  - http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/kjøpte-tristan-315-i-finland-kjørte-båten-hjem

 

Likker på begge båtene at det ser ut til at flybridgen har plass til folk, og ikke bare er til pynt. Andre båter som Tresfjord har liten plass ser jeg.

 

Planen er å ikke bli bankerott på kjøp av båt, og heller ha råd og tid til å bruke den. Så enten kan vi benytte den vi har videre og leve slik vi gjør nå,  eller vi kan starte en prosess for å selge den vi har for å vente på gjerdet etter den neste riktige båten for oss.

Å kjøpe båt uten å ha solgt den vi har er utelukket.

 

Litt sent å selge båten nå regner jeg med på slutten av sesongen?

 

Link to post
Share on other sites

Når vedlikehold nevnes, så ville jeg strøket drev av listen. I forhold til manøvrering er to motorer genialt.

 

Innenfor ditt budsjett vil Fairline Corniche dukke opp. Riktignok med to motorer. Det er gode båter - finnes både med drev og aksler, og med en eller to sovecabiner. Det er ikke mange små flybridge båter innenfor budsjettet som gir noen reell uteplass. 

 

Skal flybridge være uteplass, må den ha en viss størrelse. Ellers blir det bare en førerplass. 

 

Tenker fort på Scand Baltic og Scand Atlantic, jeg. 

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev 19 minutter siden:

Det er en eldre 2858 ( ca 1887- 1990 mod) Taket over akterdekket er ettermontert.

Hadde en slik båt i 7 år og vi var fornøyd vi. Mer plass innvendig og mindre plass på akterdekk enn den 2858 du linker til.

 

Tenkte meg at det måtte være noe slikt ja.

 

Hvordan føltes plassen på flybridgen på den her da? Ser jo ut til å være nok plass for en gjeng der synes jeg..?

 

Link to post
Share on other sites

Hverken rivieraen eller Baylineren fra brua har flybridge som fungerer som en uteplass i solskinnet. På å la kona legge seg ned for å sole seg, far finne en avslappende stilling med en bok og en øl, samt en pode eller to med Ipaden sin. Det er det ikke plass til. Tenk nøye igjennom om flybridge er noe godt alternativ i denne størrelsen. (Jeg har for liten flybridge selv, men stort akterdekk på toppen av aktercabinen - Fairline 36 Turbo - det hender de er innenfor budsjettet ditt)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Som forventet egentlig så fikk jeg aldri svar fra Ertec på henvendelsen angående skyvevinduer, så da er det kanskje bare å drømme seg videre da  :crazy:

 

Hadde en hyggelig prat og liten test tur med @Sjeldenutpå som fikk meg til å endre litt på tankene om mulig båttype og ikke minst krav til fart.

Vi har en båt som fungerer bra i dag, men det er jo lov å "drømme" litt. Jeg liker å drømme realistisk, så da kan ikke budsjettet sprette oppover heller tenker jeg. Det er jo også litt sånn at madammen melder at "nå har vi jo båt", så da må argumentene være gode for å kunne seile i land med nytt fartøy og bruk av masse peng for tiden.

 

Ser likevel at søkekriteriene på finn har justert seg litt, og nå er båter som dette her litt i emningen:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=126421829

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=155186410

 

Har lest litt om Enes erfaringen til @Familiesnekke og har prøvd å lese meg opp litt på FM33 båtene også.

Gamle tunge båter dette her, og synes at fartspotensialet på Enes båten kunne vært litt høyere, men kunne muligens vært interessant likevel?

I tillegg så vil ikke plassen jeg har båt i dag være stor nok eller dimensjonert for en slik vekt, så der måtte det da også vært gjort noe hvis det ble aktuelt.

 

Ikke lett dette her  :smiley:

 

  

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
nordan family 27 skrev On 2.8.2019 at 20.39:

Når vedlikehold nevnes, så ville jeg strøket drev av listen. I forhold til manøvrering er to motorer genialt.

 

Innenfor ditt budsjett vil Fairline Corniche dukke opp. Riktignok med to motorer. Det er gode båter - finnes både med drev og aksler, og med en eller to sovecabiner. Det er ikke mange små flybridge båter innenfor budsjettet som gir noen reell uteplass. 

 

Skal flybridge være uteplass, må den ha en viss størrelse. Ellers blir det bare en førerplass. 

 

Tenker fort på Scand Baltic og Scand Atlantic, jeg. 

 

Ser at det dukker opp Fairliner av og til i prisklassen vår, men da gjerne med eldre motorer enn det vi har i dag.

Skjønner jo egentlig det siden båten er større og dermed er totalprisen større, eller alt er eldre. Som denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153668018

 

Ser også at det er mange som selger Scand Baltic og Atlantic for tiden. Som denne her for eksempel - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=156297026

 

Sliter vel egentlig med å se hvilken båt som kan passe oss best nå når vi er en familie på 4 med 2 småbarn på under 2 år.

Neste sesong vil jentungen være over 2 år, mens lillemann vil være 1. Flybridge båt vil nok være litt vanskelig å håndtere med to småtroll.?

 

Noen tanker eller ideer på dette der ute?

 

Link to post
Share on other sites

Ifht flybridge og vanskeligheter med barn: Fairline 36 Turbo har akterkabin, og den liten trapp (3 trinn, ikke stige) opp til fly. Akterdekket og flybridge går litt i ett, og man har god oversikt fra akterdekket. Vi har hatt vår i 11 sesonger, og minstemann var 3 når vi kjøpte den. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Har fremdeles båten vår som fremdeles er en Norline 29.

Var innom finn.no i dag hvor det dukket opp flere Norline 8500 modeller til salgs, og ser da at denne serien har skyvevinduer (som vist på bildet under).

 

Sendte melding til en av disse, og fikk svar at dette her var montert originalt når båten var ny. Som i tilfellet her er 1992.

 

Nå eksisterer ikke Norline fabrikken i Øystese mer, men er det bare Ertec som lager slike ting for tiden, og som muligens har laget disse her i sin tid? 

 

_1590847938.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
nordan family 27 skrev On 8.9.2019 at 19.23:

Ifht flybridge og vanskeligheter med barn: Fairline 36 Turbo har akterkabin, og den liten trapp (3 trinn, ikke stige) opp til fly. Akterdekket og flybridge går litt i ett, og man har god oversikt fra akterdekket. Vi har hatt vår i 11 sesonger, og minstemann var 3 når vi kjøpte den. 

 

Det er ikke du som selger nå er det det?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=177767423

 

Fine båter dette her.  Nå har en jo litt erfaring med å skru motor, så ikke utenkelig med tiden 🙂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...