Canessa Startet 3.August.2019 Link til dette innlegget Startet 3.August.2019 (redigert) Hei. Jeg har oppdaget korrosjon på øvre aluminiumsprofil på vindskjermen. Se bilde. Jeg har en følelse av at dette er noe jeg må få kontroll på raskest mulig, hvis ikke kan det fort bli omfattende. Er det noen som har erfaring og tips til hvordan jeg kan utbedre dette? Båten er en Riviera 925 -1995 modell. Redigert 3.August.2019 av Canessa Mer opplysninger og kanskje litt bedre språk. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Canessa Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Ingen som har vært borti lignende og som vil dele sine erfaringer? Jeg tenker: Grunnarbeider som må gjøres først: korrosjon må pusses bort, kanskje settes inn med noe middel? Bør vinduspakkning fjernes? Så grunne med en primer, kanskje samme som brukes på alu-båter? Avslutte med et par toppstrøk. Noen kommentarer eller forslag til produkter? Setter pris på de tipsene jeg kan få. Mvh Jostein Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 (redigert) @Canessa Hei Jostein. Alle slike aluminiumsprofiler rundt vinduer i båt er korrosjonsbeskyttet fra de er nye med anodisering, eller eloksering som det også kalles, med eller uten innfarging. (referanse er f eks MIL-A-8625 samt en serie med ISO-, AMS- og ASTM-standarder). Over tid vil dette sjiktet korrodere fordi det er ganske tynt, typisk 15-20 µm, (15-20 tusendels millimeter). Ombord i en båt vil korrosjonen oftest opptre galvanisk, typisk ved at syrefaste skruer eller popnagler får aluminiumen til å ofre seg i direkte kontakt, omgitt av saltvannssprut som elektrolytt. Eller ved mekaniske skader som f eks riper og skraper. Uansett vil saltvannssprut forsterke korrosjon. Ettersom du har en Riviera, bygget i Tønsberg hos Huseklepp, er vindusprofilene sannsynligvis produsert hos Ertec og overflatebehandlet av Teloks, begge i Tvedestrand. Begge kjent for høy kvalitet. For å stoppe korrosjonen på vindusprofilene så må de behandles. Jeg skal komme med noen alternativer som du kan velge blant, alt etter lommebok, praktiske muligheter og tid: 1) Ta ut profilen, pusse av løs korrosjon og levere den til ny eloksering/anodisering. Aktuelle firma er da primært Teloks/Tvedestrand eller Eloksal/Horten. De har samme eier, men Teloks er også deleid av Ertec. Dette må anses som beste løsning, nest etter å kjøpe nye profiler. 2) Lakkering: Slike profiler kan også lakkeres. Mest brukte prosess da er pulverlakkering med polyester pulverlakk (I Rogaland er jo NOT Pulverlakk (Sandnes og Vigrestad) en mulig lakkerer), men våtlakk kan også brukes og er nok enklere å få til både på egenhånd og evt hos profesjonelle. Anbefaler da primært et tynt sjikt med eposky grunning og polyuretan på toppen. Før lakkering må all korrosjon fjernes og aluminiumen bør korrosjonsbeskyttes først. Vanlige prosesser er da passivering/conversion coating. Du har da enten kromat med f eks Alodine/Bonderite 1200 eller 1500 (veldig få som fortsatt har dette) eller den miljøvennlige varianten basert på produktet Surtec 650. Begge disse kommer inn under spec'en MIL-DTL-5541. Dette forutsetter profesjonelle aktører og blir fort dyrt. NB: Der hvor det ennå ikke har korrodert, så er anodiseringsbelegget fortsatt intakt. Dette bør du ikke pusse over annet enn akkurat i overgangen mot korrodert område. Det går fint å male/lakkere direkte på anodisert da det gir god vedheft. 3) Dersom du ikke kan demontere/ta ut profilen er beskyttelsen likevel mye den samme, dvs pusse bort det du kan komme til av korrosjon. Deretter male over. Anbefaler fortsatt å grunne/prime med epoksy. Deretter male/lakkere over med polyuretan, alternativt akrylmaling. Dersom det er praktisk mulig, så anbefaler jeg sterkt å fjerne gummilisten for å avdekke så mye som mulig av aluminiumslisten. Alt i alt er det viktigste å fjerne løs korrosjon og deretter forsegle med coating/maling. Dersom du ikke får løsnet profilen fra vinduet er selvsagt risikoen at korrosjon vil fortsette i områder som du ikke kommer til, feks på baksiden, i hulrom mellom glass og aluminium osv. Alle områder som du skal male over bør du vaske/rense med et løsemiddel, f eks aceton, rødsprit (ikke whitesprit), eller en annen tynner, etter at du har pusset bort og fjernet løs korrosjon. Dette ble litt omfattende, men overflatebahandling av aluminium er nokså komplekst. Som du sikkert har oppdaget nå, er ditt eget forslag ganske godt og dekker egentlig det meste:) Lykke til med jobben Redigert 10.August.2019 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Det var i hvert fall en omfattende og meget god beskrivelse av @HansH Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Jeg merket meg det samme Jeg avsto fra å besvare spørsmålet da jeg anser det som en relativt håpløs situasjon å stoppe korrosjonen på slike elokserte aluminiumsprodukter. Jeg kan ikke se for meg at det er mulig å gjøre det på en god og varig måte uten å demontere. Men jeg merket meg en ting til også- har @HansH byttet båt og profilbilde? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HansH Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Stemmer det @Komodo. Byttet ut 2006/Bavaria 42 Sport med en 2007/Princess 50 fly. Er ellers enig i at det å stoppe korrosjon på en slik fastmontert list er meget vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Da får vi benytte anledningen til å gratulere så mye, jammen flott båt dette (så skal jeg slutte å spore av tråden til @Canessa ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HansH Svart 11.August.2019 Link til dette innlegget Svart 11.August.2019 Takker, @Komodo. Etter å ha lært meg Bavaria forlengs og baklengs i fem år, så kan jeg i hvert fall bekrefte at Princess gjør ting på en annen og mye bedre måte på de fleste områder, noe de selvsagt også tar betalt for. Sitér dette innlegget Link to post
Canessa Svart 12.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2019 Wow @HansH! Takk for mange gode og godt beskrevet alternativer. Forstår jeg har litt jobb foran meg her.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.