DIYglenn Startet 4.August.2019 Link til dette innlegget Startet 4.August.2019 Jeg er litt nervøs for å lage denne tråden da det virker som det er veldig mange meninger. Noen klarer nesten å få osmose til å høres ut som en farlig sykdom, når det i realiteten er et fenomen - diffusjon av molekyler. Uansett, jeg er på båtutkikk og endel av båtene er nærmere 40 år. Jeg tenker ofte det verste, og liker også å vite hvordan skroget er behandlet, og har tidligere alltid skrapt og slipt meg inn til gelcoat for å legge 5 strøk epoxy-primer + selvpolerende bunnstoff. Mye arbeid, og jeg har aldri opplevd å finne noe som kan se ut som skader eller plastpest (kun sett bilder av dette). Men det blir glatt og pent under vannlinjen, og god selvpolerende kan holde et par år i beste fall, og lite groe for min del. Det er også godt å vite at skroget er beskyttet riktig, også ved videresalg. Men la oss si at jeg gjør dette ned en båt som evt har fått plastpest, og den bare har fått stått på land i noen dager, og dermed lukker det inn helt bak to-komponent epoxy-primer - hva vil skje? Osmose vil jo ikke fortsette videre, og den er jo ikke tett på innsiden av båten - kan den over tid tørke den veien? jeg forstår at det er delte meninger på emnet, men hvor stort problem er det egentlig om båten ikke får tørket helt opp før ny tokomponent epoxy-primer og bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 (redigert) nordemoniac skrev for 2 timer siden: jeg forstår at det er delte meninger på emnet, men hvor stort problem er det egentlig om båten ikke får tørket helt opp før ny tokomponent epoxy-primer og bunnstoff? Jeg ønsker også denne behandlingen, men har enda ikke sett hva problemet er uten tokomponent epoxy-primer. Mye enklere med vanlig primer. Noen mener du kan få problemer ved å sperre fuktigheten inne under epoxy-primer. Gjelder litt eldre båter som ligger på sjøen hele året. Redigert 4.August.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 2 hours ago, nordemoniac said: Men la oss si at jeg gjør dette ned en båt som evt har fått plastpest, og den bare har fått stått på land i noen dager, og dermed lukker det inn helt bak to-komponent epoxy-primer - hva vil skje? Osmose vil jo ikke fortsette videre, og den er jo ikke tett på innsiden av båten - kan den over tid tørke den veien? jeg forstår at det er delte meninger på emnet, men hvor stort problem er det egentlig om båten ikke får tørket helt opp før ny tokomponent epoxy-primer og bunnstoff? Hvis du fremdeles har fukt i laminatet så vil vel det fremdeles utvikle seg gass som bobler gjennom overflaten du har lagt tokomponent epoxy på? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Ok, jeg tenkte kanskje det ville kunne lufte seg gjennom glassfiberen og inn i båten over tid? hvordan kan man evt. se begynnende plastpest? Jeg har stor tro på at tokomponent epoxy primer er nødvendig og forhindrer osmose, men spørsmålet er hva som skjer hvis det allerede er plastpest og man kliner det på... Er det riktig at det kan forverre seg? Akkurat det forstår jeg ikke, for man har jo da stoppet det fra å trekke mer vann. Kan man se om båten har plastpest ved å kun slipe båten? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Kom over denne artikkelen, som ga meg litt bedre innsikt hva problemet er. Styrene dannes ikke, det har alltid vært der grunnet dårlig arbeid når båten ble bygget. Her la de også til at dypere problemer som ikke er synlig tydeligvis KAN tettes igjen med epoxyprimer. Boblene er der, men båten tørker (forhåpentligvis) så lenge båten er tørr innvendig. De anbefaler også at båten overvintrer på land hvert 3-4 år for å tørke (men usikkert om det er sant eller ikke). Det er også uvisst om osmose eller hydrolyse, evt begge årsaken til plastpest. Jeg er iallefall ikke like nervøs på plastpest lengre etter denne artikkelen, særlig ikke etter de nevnte at profesjonelle som tar jobben for å reparere gjerne garanterer jobben i kun 3 år?! Så med mindre båten har ligget på sjøen fast i flere tiår og aldri har blitt kontrollert, så kan jeg ikke se for meg at det er mye problem i å legge epoxy utenpå - «gugga» som er der har alltid vært der. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 nordemoniac skrev for 4 timer siden: ... Men la oss si at jeg gjør dette ned en båt som evt har fått plastpest, og den bare har fått stått på land i noen dager, og dermed lukker det inn helt bak to-komponent epoxy-primer - hva vil skje? Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, men jeg ville ikke gjort det. Har du først fått plastpest har det utviklet seg bobler med syre i laminatet. Så vidt jeg har forstått er prosessen et resultat av dårlig utherdet polyester under produksjon. Nå husker jeg ikke reaksjonsligningene med alkohol, estere og syrer fra kjemitimene, men dette kan nok utledes ganske enkelt av en kjemiker. Hvis jeg hadde oppdaget pest på en gammel båt ville jeg nok forsøkt å utbedre det på en god måte. Hvis ikke ville jeg nok heller brukt den som den var. Hvis du bevisst epoxybehandler undervannsskroget med pest kapsler du syreblærene inne. Hvis du ikke finner pest når du skraper den helt ned, evt blåserenser, ville jeg ikke vært skeptisk på å kjøre på med epoxy. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Plastpest er vann som har kommet inn igjennom porene i gelcoaten over tid. Alt avhenger av kvaliteten på laminatet. Er det rester av herder, støv, uherdet polyester eller rett og slett "tør fiber" vil det være lommer som det legger seg fukt. Den starter i noen tilfeller en kjemisk prosess. Derimot om båten lagres på land en lang vinter vil den som oftes tørke ut igjen. Fukt går ut samme vei som den kom inn. Derfor er det så mange båter som lever i beste velgående etter 40 år. Epoxy primer var den gang ikke oppfunnet . Plastpest viser seg som bobler i Gelcoat som blåser seg opp når deter litt varmt i lufta. (Båt på land) pirker man hull lukter det surt som utvannet eddik . Alternativ 1. Fjern alle bobler med glass eller sand blåsing. Sliping med roterende verktøy går også. Tørk ut skroget gjennom en lang vinter og vår. Legg en sparkel i alle hull og slip ut. Om det brukes Gelcoat sparkel er det helt greit. Så kan man legge tilrette for nye 40 år ved å bruke anbefalte lag av en eller annen god epoxy primer. Alternativ 2. Ligg unna med noe som helst men ta båten opp om høsten. Varer lenge da også. Norske båtprodusenter har brukt forskjellige metoder for å forhindre fenomenet. Noen har valgt å bruke pulver emulsjon i første lag etter Gelcoat og epoxy primer på gelcoat før stoff. Bra ! Noen har brukt vinylester resin i første lag etter gelcoat og barier coat på gelcoat innside. Så epoxsy primer. Bedre! Ble en lang kommentar dette. Ikke bruk defusjons tett primer oppå fukt !!!!! Det er fy !!!!! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
quantumduck Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 nordemoniac skrev for 1 time siden: Er det riktig at det kan forverre seg? Akkurat det forstår jeg ikke, for man har jo da stoppet det fra å trekke mer vann. Det har man nok ikke helt. Det er ikke helt 110% pottetett. Så vidt jeg har skjønt. Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Takk for svar! Hva om båten ligger ute året rundt da? Jeg tenker å kjøpe båt, men ikke ha den på land annet enn 1-2 uker om året (helst dager) for å legge ny bunnsmøring. Hvor lang tid MÅ den tørke før epoxy-primer? Ettersom budsjett og båttype tilsier at jeg lå ha 35-40 år gammel båt så er det jo stor sjans for plastpest, men usikkert omfang. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 På den annen side, hvis båten ikke har fått plastpest etter 40 år har den kanskje ikke de svakhetene som skal til for å få det? Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Det er nettopp det. Men jeg føler da at hvis jeg tar arbeidet med å komme ned til gelcoat for å finne ut at den er fin - så ville jeg nok lagt epoxy i 5-6 strøk nå, for framtidige 10-20 år på sjøen. Det er vel andre ting man kanskje heller skal bekymre seg for - vann inne i båten, for der har jeg dessverre opplevd verre ting. Treverk som er oppsmuldret og dermed glassfiber som knekker i grov sjø... Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 . Risiko for ansamlinger av fukt i det perfekte laminat er liten. Noe vil ligge i mikro porer i Gelcoat men ikke noe kjemisk prosess har startet. . Hvor lang tid det tar for at dette tørker avhenger av hva man gjør for å forberede overflaten. Skrape rent inn til Gelcoat tar noen dager,uker om båten er stor. Å glassblåse/sandblåse går fortere men da brukes også vann så det må uansett tørke noe tid. Enkelt svar er å vente med epoxy primer til laminatet er tørt siden anbefalt antall strøk med en god epoxy primer koster en god del kroner om båten er stor. Har sett eksempler på båter som er blitt sandblåst, sparklet og primet uten å få tilstrekkelig tørk. Mange nye blærer et par år etter og jobben måtte gjøres omigjen da med lang tørk. Dette er for endel år siden så kunnskapen var ikke så stor da om hvordan dette skal utføres. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 nordemoniac skrev 19 minutter siden: Det er nettopp det. Men jeg føler da at hvis jeg tar arbeidet med å komme ned til gelcoat for å finne ut at den er fin - så ville jeg nok lagt epoxy i 5-6 strøk nå, for framtidige 10-20 år på sjøen. Det er vel andre ting man kanskje heller skal bekymre seg for - vann inne i båten, for der har jeg dessverre opplevd verre ting. Treverk som er oppsmuldret og dermed glassfiber som knekker i grov sjø... Bobler i laminatet ser du lett etter høytrykk spyling og en formiddag i sola så en kontroll av bunnlaminat er ikke store jobben. Alle andre problemer med en stor 40 år gammel båt vil du oppdage fortløpende etter at du har kjøpt den. Tror man må tenke at om man betaler 30% av hva en tilsvarende båt koster ny så er det omtrent det samme igjen av båten i prosent. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Krimart Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Mulig jeg ikke helt forsto spørsmålet men: epoxyprimer er heller ikke 100% tett og vil uansett bare forsinke vannintrengning. Alle GRP- skrog tar opp vann, epoxy eller ikke, og alle skrog utsettes for nedbryting gjennom at polyesteren reagerer med vann (hydrolyse/ plastpest) men normalt tar det veldig lang tid. Problemet med noen skrog fra 70-tallet har vært at denne prosessen har gått veldig rakt, trolig pga unøyaktig støpeprosess. Har du en 40 år gammel båt som ikke er angrepet av plastpest ville jeg ikke bry meg med å bruke masse tid og penger på fjerne bunnstoff og male med epoxy, da vil den sannsynlig holde i 40 til uten epoxyprimer. OM du likevel ønsker å gjøre dette trenger du ikke være redd for at du «stenger vannet inne» vannet kommer inn (og ut) uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Knude skrev for 3 timer siden: Derfor er det så mange båter som lever i beste velgående etter 40 år. Epoxy primer var den gang ikke oppfunnet . Hempels Light Primer kom på slutten av 70-tallet, men ble markedsført som grunning, "plastpest" var ikke alment kjent den gangen. (Bunnstoffet VC17 ble markedsført som å binde direkte på gelcoat uten grunning.) Sitér dette innlegget Link to post
DIYglenn Svart 4.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Krimart skrev 1 time siden: Mulig jeg ikke helt forsto spørsmålet men: epoxyprimer er heller ikke 100% tett og vil uansett bare forsinke vannintrengning. Alle GRP- skrog tar opp vann, epoxy eller ikke, og alle skrog utsettes for nedbryting gjennom at polyesteren reagerer med vann (hydrolyse/ plastpest) men normalt tar det veldig lang tid. Problemet med noen skrog fra 70-tallet har vært at denne prosessen har gått veldig rakt, trolig pga unøyaktig støpeprosess. Har du en 40 år gammel båt som ikke er angrepet av plastpest ville jeg ikke bry meg med å bruke masse tid og penger på fjerne bunnstoff og male med epoxy, da vil den sannsynlig holde i 40 til uten epoxyprimer. OM du likevel ønsker å gjøre dette trenger du ikke være redd for at du «stenger vannet inne» vannet kommer inn (og ut) uansett. Sant. Men er det noen evt tegn jeg kan se etter før jeg fjerner bunnstoff? Jeg liker å fjerne bare for å «bli kjent» med hvordan båten ser ut under vannlinja. Gjorde dette med første båten jeg kjøpte da den lakk litt, men falt aldri ut hvor, helt til jeg plutselig stod med svære klumper med glassfiber i hånden. De hadde reparert en skade etter den gikk på grunn med glassfibermatte UTENPÅ bunnsmøringen med 1m margin utenfor, og primer + bunnsmøring utenpå. Mareritt å ordne opp i, men fant 5-6 svære gapende rifter på 2cm+ etter å ha slipt hele båten inn til gelcoat. Men ser jeg kanskje ikke gidder det på en 25-30-fots båt som jeg ser på nå, iallefall ikke hvis bunnsmøringen er relativt slett. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Ja, der har du et poeng. Har set mange rare reparasjoner.... tegn på glassfiberpest er bobler i plasten som lukter syrlig når du tar hull på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.August.2019 Link til dette innlegget Svart 4.August.2019 Den 40 år gamle båten vil trolig leve greit i ytterligere 40 år, eller kanskje 140 år, uten de helt store problemene også om man ikke "brekker nakken" på å gjøre all verdens med den i dag? Tror jeg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.