DagOtto Startet 4.August.2019 Del på Facebook Startet 4.August.2019 God aften. Jeg har som nevnt tidligere fjernet all gelcoat under vannlinjen grunnet osmose. Jeg ser nå at det flere steder er knappenålsstore hull i laminatet. Bør jeg gjøre noe med dette, annet enn å legge på ny epoxyprimer? Hilsen Dag Otto Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Tenker det rekker å fylle de med 2k epoxyprimer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Krimart Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Jeg forstår ikke helt: Har du fjernet all gelcoat men ikke gjort noe med laminatet? Såkalt osmose/ plastpest er jo blærer i laminatet - altså innenfor gelcoten- og hvis poenget er å reparere det må du vel laminere over et nytt sjikt med glassfiberduk og polyester eller helst epoxy. Etter dette må du legge på ny gelcoat / topcoat eventuelt male med 2K polyurethan. Epoxyprimer er noe du maler på det ferdige skroget før bunnstoff, det fyller ikke hull. Har du noen bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.August.2019 Del på Facebook Svart 6.August.2019 Eg anntok at skader i laminat er utbetra, og evt knappenålshull er urørt skadefri del av skroget. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DagOtto Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 Sjeldenutpå skrev On 6.8.2019 at 11.46: Eg anntok at skader i laminat er utbetra, og evt knappenålshull er urørt skadefri del av skroget. Dine antakelser er korrekte. Dag Otto Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 DagOtto skrev for 16 timer siden: Dine antakelser er korrekte. Dag Otto Aha. Disse knappenålshullene er trolig luftblærer fra da båten ble støpt. Siden du har laminert skal du vel sparkle og slipe, og da sparkler du vel kjapt over disse små hullene også? Har du laminert med epoxy eller polyester? Men er planen å ha epoxyprimer rett på glassfiberlaminatet? Jeg ville hatt et lag med topcoat først. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 @Krimart, du som har fulgt med på Dracotråden husker kanskje noen bilder av slike små porer i polyesteren? Særlig i akterspeilet var det mye slike etter at jeg hadde slipt vekk gelcoaten. Som du sier tror jeg dette kommer av slurvete utrulling under produksjon. Det mest riktige etter boka er vel da som du sier å legge på topcoat før x-antall lag 2 komp epoxyprimer. I så tilfelle er det vel unødvendig å sparkle disse små hullene først, like greit jobbe litt med rulla eller penselen når man legger på coat slik at hullene fylles. Men jeg tror ikke ett lag topcoat er nok. Må nok legge to eller tre strøk for å få en grei tykkelse. Et annet alternativ kan være å legge et lag med tynn rowingduk og epoxy før primer. Det blir nok enda tettere. Lamineringsepoxyen er tynn, så den vil nok fylle porene også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Krimart Svart 8.August.2019 Del på Facebook Svart 8.August.2019 (redigert) Komodo skrev for 11 timer siden: Det mest riktige etter boka er vel da som du sier å legge på topcoat før x-antall lag 2 komp epoxyprimer. I så tilfelle er det vel unødvendig å sparkle disse små hullene først, like greit jobbe litt med rulla eller penselen når man legger på coat slik at hullene fylles. Men jeg tror ikke ett lag topcoat er nok. Må nok legge to eller tre strøk for å få en grei tykkelse. Et annet alternativ kan være å legge et lag med tynn rowingduk og epoxy før primer. Det blir nok enda tettere. Lamineringsepoxyen er tynn, så den vil nok fylle porene også. Slik jeg forstår TS har han allerede reparert skadestedene med nytt laminat. Jeg ville brukt som du sier vevd duk og epoxy for dette men jeg vet ikke hva TS har brukt ( har spurt). Uansett, etter laminering må man jo sparkle og slipe, og når man først har sparkelen der er det kjapt å dra over hullene også. Redigert 8.August.2019 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 18.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2019 (redigert) Krimart skrev On 8.8.2019 at 22.46: Slik jeg forstår TS har han allerede reparert skadestedene med nytt laminat. Jeg ville brukt som du sier vevd duk og epoxy for dette men jeg vet ikke hva TS har brukt ( har spurt). Uansett, etter laminering må man jo sparkle og slipe, og når man først har sparkelen der er det kjapt å dra over hullene også. Hei. @Krimart og dere andre. Jeg har hatt ferie og har ikke klart å fulgt med på denne tråden. Det var ingen skader i selve laminatet, kun blærer i gelcoat. All gelcoat er pusset vekk og laminatet har fått 4 strøk med epoxyprimer. Burde jeg hatt på topcoat først, det fortalte ikke forhandler meg noe om? Kan jeg avslutte med topcoat, slik at den dekker knappenålshullene? Eller er det like greit å sparkle med epoxysparkel før et siste lag med epoxyprimer? Hilsen Dag Otto Redigert 18.August.2019 av DagOtto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.