Jump to content

hvor mye timer er mye på en innenbordsmotor?

Rookie_332

Recommended Posts

Komodo skrev for 2 timer siden:

Jeg er ikke helt enig i det du konkluderer med her, tvert imot opplever jeg stort sett at konstruktiv kritikk blir vel mottatt. Men en generell utbasering om at det blir skrevet mye svadameninger er ikke konstruktiv kritikk, det er galle. Et konstruktivt kritisk bidrag ville vært å ta tak i de enkelte innlegg som man mener er dårlig eller feil og på peke dem.

Forøvrig ser jeg liten grunn til å kritisere "sias kvalitet" som du sier. Baatplassen er etter min mening et utmerket forum hvor mange har fått god hjelp med sine båtrelaterte problemer. Eller kanskje du vet om noen andre norske forum som holder en høyere kvalitet enn Baatplassen? Hvis det er noe å kritisere så må det være enkeltinnlegg, og da er det jo mye bedre å ta tak i det konkret. Er du ute etter å kritisere Baatplassen genrelt er det kanskje bedre å ta det med administrator enn i en tilfeldig tråd. 

Innlegge ditt og di selektive utplukking av enkle setniga i inspel fra andre som påpeika de samme intrykke som eg har og bekrefter mitt foreløbige intrykk. Kansjke dinna sia her kun er et ekkokammer for de som veit best. 

Eg trur vi legge saken dau sånn som andre over vil

Redigert av The Mechanic (see edit history)

Hei igjen. tilbake te tema. Eg trur kanskje tråstartar her fått vel menge inspel, men eg tar et te.:)

Eg har en Volvo Penta TAMD41P-A: Timetalet på den er 2950. Den verken ryker, manglar omdreininga elle vise anna tekn til slitasje som gjennomblåst, lyder eller oljeforbruk. Dieselforbruket er 1,3 l/nm ved ca 3200 omd og 12 knp fart i en halvplanende båt. Dinna moter har blitt bra behandla og hatt olje og filterskift ette VP sine anbefalinga. Eg er ikkje i tvil om at den kan leve det dobbelte med rett stell også i framtia. Om du er i tvil om ståa til motoren er historia viktig, men ekle tester kan du gjere sjøl.

- Sjekk olja - er den grå eller inneholde partikler stry klar - partiklane kan du sjå med å gni olje fra peilepinna på fingrane og se det opp mot lyse ser du at det blike stål, eller messingaktig så er de et dårleg tekn.

- Har du gjennomblåst i motoren? det kan du sjekka ved ta av oljepåfullingsloke unde drift. Det skal ikkje være myke "trekk" der

- Har du grå masse i kjølevæska så kan det være et dårleg tegn og olje i vatn, men også tegn på lang ti sia kjølevæske skifte

- Brukar motoren olje? Litt er normalt. kanskje 0,5 liter pr 1-200 timar

- Har du urytmiske klikkelydar kan dett være tegn på sletne dyser eller vetilløftara / overføringa på løftara

- Har du kutting på enkelt sylidare / ujevn gange

- Utvendig lekkassje? - simmeringer eller annet - kan være et dåleg tegn, men kan og være en enkel fiks

- Har timeteller vært ute av drift- sjekk logg- klarer du ikkje å spora tilbake timetalet - styr unna

- Ryke motoren blått eller har en overdreven kvit damp

Bare noken enkle råd for å avklara det mest grunnleggande

Fergu skrev 27 minutter siden:

Useful-life: 1000h / 10year

ser dette har vore oppe før av deg eller andre. Blei det avklart kva bakgrunnen for tala var?

Eg klarer ikkje å svare, men historia vise vel at dette sannsynligvis har opphav i en norm / krav og ikke kan lesas bokstaveleg

Sitat:

"That refers to the D3 is expected to satisfy the existing pollution standards (when produced) for 10 years/1000 hours, not to break down after 1000 hours."

sitat fra http://www.ybw.com/forums/showthread.php?436653-Is-t-the-statment-that-the-volvo-penta-d3-diesel-190-hp-a-disposable-engine-fair/page2#ZTK03Gdg066Xq5iW.99

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

That refers to the D3 is expected to satisfy the existing pollution standards (when produced) for 10 years/1000 hours, not to break down after 1000 hours

Takker da løyste det seg. Oversatt:

Dette refererer til at D3 forventes å tilfredsstille de eksisterende forurensningstandardene (når de produseres) i 10 år / 1000 timer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...