Rookie_332 Startet 4.August.2019 Del på Facebook Startet 4.August.2019 Skal kjøpe båt for første gang og lurer på hvor mye timer som er mye for en motor, innbords fot 26-32 de fleste jeg har sett på er Volvo Penta Kad 3 etc. og Mercruser 2,8 og 4,2. De vi har sett på ligger på 500 opp mot 1000 timer, og når kommer kostnadene på antall timer service ;-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.August.2019 Del på Facebook Svart 4.August.2019 Volvo Penta KAD serie vil ikke være "slitt" etter 2000 timer dersom den får sitt riktige stell. Du burde flytte fokuset ditt til hvordan en motor blir brukt... Det er der variabelen ligger. En fjott som tror vedlikehold er en æpp på en mobil eller brett og ikke gidder ut av sofaen og lar båten taes opp og stå 6 mnd uten konservering.. For så å la den stå 1 mnd med saltsyre i stedet... Når den endelig er på vannet igjen så er det bånn gass fra første sekund... Når alarmen går pga varm motor så er ikke det så nøye... Mange venner på trynehefte sier det er bare å kjøre på... Få av dem har sett en KAD men de kjenner en Jobs... og det er bøsere... Slike brukere bør du styre unna. De kan knekke en god motor på kort tid. Ingen motor tåler fjotter over tid. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.August.2019 Del på Facebook Svart 4.August.2019 Enig her, vedlikehold og eiere har ekstremt mye å si ved gamle motorer. vesentlig mer enn timene! Prøvekjør, se at du kan holde maxturtall en stund uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 I mange tilfeller så er det god grunn til å være skeptiske til motorer med svært få timer i forhold til alderen enn til motorer med mange timer på telleren. Motorer er lagd for å gå, ikke for å stå. Vær også litt skeptisk til motorer som har blitt behandlet "for snilt". Er motor rett dimensjonert i forhold til båten så trives den best på marsjfart. Har den blitt kjørt svært mye i lav fart (kosefart/snekkefart) så er det en fare for at blant annet turboen kan sote ned og takke for seg om den ikke har blitt "blåst ren" på god belastning innimellom. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Lingefan Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 (redigert) Den ene motoren jeg har hatt mye trøbbel med var en D6350 med bare 250 timer på 7 år. Da jeg kjøpte den måtte jeg ta masse vedlikehold etterhvert og «alt mulig» røk. Så den var brukt for lite og stått seg i hjel og i tillegg hadde verkstedet (ikke forrige eier faktisk for fakturaer forelå) slurvet med vedlikeholdet. Da blir det dyrt på så dyre flotte motorer. Har to stk av samme motor pr i dag, og de er førsteklasses vedlikeholdt siden ny av samme sted hele tiden. De fungerer meget bra, kjøpt på ca 600 timer for 2 år siden, nå har de 840 timer. Det skjer noe uforutsett hver sommer likevel, f eks girvaier røk, fikset med en gang, en propell gnagde seg inn på vulken og en registerreim som holdt på å ryke nå i sommer (reima var ny, delte seg). Oppdaget det heldigvis i tide. Titt på motoren for hver eneste eller annenhver driftstime er mitt tips. Slik så jeg reima før det var for sent, tilfeldig kikk ned i motorrommet etter en to timers tur, der alt så fint ut før vi dro. Har et meget godt verksted som ringte nærmeste verksted så vi fikk fikset det på 24 timer. Imponerende. De tingene jeg så etter da jeg skulle kjøpe båt etter den negative erfaringen var: *timeantall mindre viktig, bør ha vært startet opp og kjørt med minst hver 14. Dag (står i manualen til motorene også). Om båten ligger unrukt i over 2 mnd kan det oppstå skader om den ikke tas opp og konserveres. Eller kjøres driftsvarm en tur. Det betyr vel fort at 50-200 timer pr sesong er ideellt for en motor. *vedlikehold - ryddig historikk? *hvordan har den vært lagret - utendørs eller innendørs/varmt? *tatt service hvert eneste år selv hvis lite bruk? *viktigst av alt: har den hatt vann inn i motorrom, vært grunnstøtt eller lignende. *viktig: hvor tidlig kjører eier båten sin opp i plan? Får den blitt helt driftsvarm først eller bare klinker han til på 50-60 grader? Innboard er følsomme for sånt og bør være helt driftsvarme før de presses opp i plan (om de skal leve så lenge som mulig). Vær alltid skeptisk til å kjøpe grunnstøtte båter, spesielt de som har hatt vann inn i kjølen. Selv bittelitt. Der skal det faktisk være tørt (det er helt tørt på min), og det skal ikke være rust noe sted på motorene. Redigert 5.August.2019 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Brigg Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Lingefan skrev 37 minutter siden: og en registerreim som holdt på å ryke nå i sommer (reima var ny, delte seg). Ikke for å være pirkete, men D6 har ikke registerreim men registerkjede. Det er kanskje flatreima («dynamoreima») du sikter til. For øvrig enig med det du skriver om hvordan motorene brukes. Rolig i starten og rolig mot slutten av turen er nøkkelen til et langt motorliv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
jørn Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Lingefan skrev 49 minutter siden: viktig: hvor tidlig kjører eier båten sin opp i plan? Får den blitt helt driftsvarm først eller bare klinker han til på 50-60 grader? Innboard er følsomme for sånt og bør være helt driftsvarme før de presses opp i plan (om de skal leve så lenge som mulig). Enig i alt du skriver, også til dels dette punktet. Enkelte dieselmotorer jeg har hatt (og har) får man ikke opp i mer enn 60c ved lavt turtall, så 80c + kommer først ved å «dra på» litt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Ja, men da tar man det gradvis. Feks ved å ligge på 1250 rpm opp til 50 grader, 1750 rpm opp til 70 grader og så kanskje 2100 rpm opp til driftsvarm og båten tas opp i plan. Vil nødvendigvis kunne variere fra motor til motor. Men man gir ikke full spiker fra 50 grader. Dvs mange gjør nettopp det, ser dette titt og ofte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
andersb Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Ref rolig på slutten står det i yanmar manual at man skal dra på og ha lit max turtall om man har kjørt rolig lenge, og helst før man stopper motoren og setter den fra seg ;) Klart du slår ikke av maskinen mens turboen fortsatt har turbotrykk... men før du putler inn i havna. Mr lingefan mener nok dynamo reima. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Hvordan er det med ‘daukjøring’ av dieselmotorer uten turbo? Er det en uting? Dersom vi må gå for motor (og ikke seile) synes jeg det er mest behagelig å gå på 900-1000 rpm (Yanmar 4YM4AE, 55hp, Max 3000 rpm). Dersom vi skal gå litt fortere ligger vi på 1900-2000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Yanmar anbefaler ca 70 % belastning, dvs 2500-2600 omdr /min på min 4JH5E (som også har 3000 o/m som maks) Har funnet ut at 2200-2300 er fint for min båt, med en og annen periode opp mot maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Denne tråden handler om VP KAD og Mercruiser 2.8 og 4.2 selv om tittelen desverre heller ikke denne gangen gjør det klart... Det finnes bøtter av relevante tråder for Yanmar og D6 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 dieselfan skrev 51 minutter siden: Denne tråden handler om VP KAD og Mercruiser 2.8 og 4.2 selv om tittelen desverre heller ikke denne gangen gjør det klart... Det finnes bøtter av relevante tråder for Yanmar og D6 Enig. Til info for TS. Alle moderne motorer greier mer enn 3000 timer. Alle. Tar man 300 hk ut av en 3 liters motor, og bruker alle, så er det en del motorer som vil knele før 3000 timer. Du spør egentlig om 'hvor lang er en strikk'. Ellers er det et par myter: Motorer som står seg i hjel og kondens på tanken. Sannhet: Motorer kan ruste (lekkasjer, dårlig installasjon), daukjøring (soting, dyser, turbo,etc), glassering sylindre (lav last, tomgangsrus), overlast over tid (utslitt). Viktig for en ikke-mekaniker: Servicehistorikk fra anerkjent verksted. Motoren er pen å se på, ikke rust, ikke lekkasjer, ikke vanndam under motoren. Hulda, for info, har en for stor og nedtrimmet bilmotor fra 1986. Overhalt og marinisert. Ikke turbo. Har gått 1200 timer på 20 år. Maks 3600 rpm. Går på 1600 rpm. Som ny. Burde stått seg i hjel. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 (redigert) Ifbm med toppakning skifte på en av mine KAD300 som for 3 år siden akkurat hadde rundet 600 timer kunne man enda se honemerkene fra produksjon innvendig i sylinderforingene. Jeg tør påstå at det aldri er timene i seg selv som sliter ut motorer, ihverfall ikke KADer. Det er ofte manglende kjøling/varmgang over tid. Slurv med konservering med påfølgende enten tæring eller frostskader i etterkjøler/intercooler slik at du drar sjøvann inn i motor under gange. Manglende konservering før opplag medfører også kraftig aksellerert korrosjon i turbohuset på eksossiden. EDIT: Urent eller vannholdig drivstoff er også en stor faktor. Høyttrykkspumper og dyser slites ut prematurt. Opplag der vannholdig drivstoff blir stående stille i høyttrykkspumpe og dyser gjennom en hel vinter er også drepende. Man merker fort om en båtmotor har blitt neglisjert, fått venstrehåndsarbeid av en innleid mekaniker uten eierskap eller om den har fått kjærlighet og omsorg :-) Redigert 5.August.2019 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Jeg hadde vært mer bekymret for drevets holdbarhet enn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Ja, på en drevbåt ville jeg også rettet oppmerksomheten dit. Men det ene henger ofte sammen med det andre. Får den ene delen lite omsorg, er sannsyligvis det samme tilfelle for den andre delen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 vp verksted estimerer ca 2000 driftstimer på sine dph drev.. d motorene går mye lenger Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 Brigg skrev for 9 timer siden: Ikke for å være pirkete, men D6 har ikke registerreim men registerkjede. Det er kanskje flatreima («dynamoreima») du sikter til. For øvrig enig med det du skriver om hvordan motorene brukes. Rolig i starten og rolig mot slutten av turen er nøkkelen til et langt motorliv. Bra tippet. Var vel til og med kompressorreima. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
R.O Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 TS har vel fått svar, men jeg hiver meg på, vært mere obs på få timer enn mange timer. En godt vedlikeholdt kad klarer du vel knapt å slite ut. Har eier interesse og innsikt i båt, motor og drev. God oversikt over hva som er gjort osv = Trygt kjøp.. Har eier satt bort alt til «merkeverksted», og kan vise til en full perm med kvitteringer, men ingen oversikt over hva som et gjort = vær obs... Drever derimot kan ha en fordel av mindre timer, da det slites mere enn motor... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.August.2019 Del på Facebook Svart 5.August.2019 R.O skrev for 2 timer siden: Har eier interesse og innsikt i båt, motor og drev. God oversikt over hva som er gjort osv = Trygt kjøp.. Har eier satt bort alt til «merkeverksted», og kan vise til en full perm med kvitteringer, men ingen oversikt over hva som et gjort = vær obs Det der fortjener å understrekes! Har vært borti noen tilfeller hvor eier "ikke har spart på noe", og alt er satt bort til proffer. Fellesnevner har vært store mangler på vedlikehold og masse småting som er ødelagt eller slitt rundt om på båten. Finner du derimot en eier som er glad i båten sin og har fulgt opp med vedlikehold og oppgraderinger ville jeg vært mindre skeptisk på om han har gjort servicer selv, og ikke satt bort jobben til proffe. De folkene har gjerne også litt innsikt i hvordan båt og motor skal behandles. Tenker da på varmkjøring osv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rookie_332 Svart 5.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2019 Takk for mange svar og flott info, skjønner da at timer ikke er det vi ser etter men vedlikehold og riltig behandling av motoren er nøkkelen her ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 (redigert) Mye synsing generelt på dette foraet innen dette temaet Levetiden på motoren avhenge i all hovedsak om vedlikeholdet / service underveis og kjøremønster. VP antyder i ulike sammenhenger 8 - 10000 timer på en dieselmotor før overhaling. Da blir det å snakke om en motor på 2000-3000 som liksom nærmer seg "litt Tullete".Sjekk servicehistorikk og da spesielt olje og filterskift, men først og fremst personen som bruker båten. Ser båten ut som en "dass" så er det vel ikke mye som tilsier at han har tatt bedre vare på motoren heller.. En motor kan ødelegges etter få timer og jeg personlig ville vært mer skeptisk til en motor som har gått 1500 timer på 30 år enn en som har gått 3000 på 20 år eller 4000 for den del.. At mange markedsfører båten sine med at de har brukt verksted til all service og vedlikehold er etter min mening ofte missvisene. Bruken og eiers evne og muligheter til å korrigere / utbedre feil underveis er ofte viktigere enn at han satte båten på verkstedet når havariet kom med bakgrunn i mangelfull oppfølging underveis. Jeg har overhalt flere motorer, men aldri grunnet for mange timer, KUN feil bruk og manglende service Redigert 30.August.2019 av Kvalitetstid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Hva er det som i hovedtrekk skiller din synsing fra vår? Er det din er erfaring med gassturbiner? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 dieselfan skrev 16 minutter siden: Hva er det som i hovedtrekk skiller din synsing fra vår? Det er forskjell på synsing. Har du bare jobbet hos Yamaha og CAT og bare har fagbrev, så er det dårlig synsing. Har du jobba med GE turbiner, så er alt meget bedre. Om man trådte sine barnesko på Frigg med Laval turbiner, så teller det ikke. Dette må du få inn så snart som mulig :-) dieselfan skrev 16 minutter siden: Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.August.2019 Del på Facebook Svart 30.August.2019 Hvor mange timer en motor går er det mange prametre på! men Rating og type konstruksjon har mye å si, samt rett bruk og rett service.. det går ikke an å samenlikne f.eks en Penta og Yanmar mot en CAT eller MTU som er laga for å gå kontinuerlig! Fellesnevner for fritidsbåter er for lite og for ujevn bruk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.