sjøkriger Startet 5.August.2019 Link til dette innlegget Startet 5.August.2019 Hei og fortsatt god sommer til alle, takker for masse gode erfaringer beskrevet her som jeg stadig drar nytte av! Oppdaget i går oljelekkasje rundt det ene ventildekselet på min TAMD42. Håper på gode forslag til årsak basert på følgende bakgrunnsinfo: Ifm en mindre kjølevannslekkasje ble ny toppakning bestemt skiftet i april i år. Det viste seg så at toppen måtte planeres med sliping av ventiler og det som hører til, alt utført på verksted. Har gått ca 15 timer etter det, der alt tilsynelatende har virket som forventet. Motor gått ca1500 timer totalt. Kompresjon ble målt og funnet ok for ca et år siden, og har egentlig aldri opplevd særlige symptomer på slitt motor. Tror derfor ikke jeg har slitte stempelringer, etc... På tur nå i helgen var vi flere i båten enn normalt, og fikk varmgangsadvarsel etter en stund i marsjfart. Senket turtall noe og temperatur sank til normalt (95gr) og alarm forsvant. Båten gikk med lavere fart enn forventet, men tenkte det var pga fire voksne og to barn med bagasje. Likevel bekymret for temperaturvarselet, det har aldri skjedd før. Sjekket sjøvannsfilter etc for uregelmessigheter da vi kom frem, men fant kun en oljeflekk i bakkant av motor som ikke skulle være der. Fant ikke kilden, men fant at turbo har slukt deler av gummibakveggen til luftfilteret, samme som skjedde for fire år siden(!). Turbiner bøyd, men ikke knekt av denne gang, ny turbo bestilt... Det forklarer saktere fart, og kanskje også varmgang? På vei hjem etter endt weekend passet jeg på å ikke overstige 2000 omdr de første to timene, men mot slutten av turen økte jeg turtallet til 2500 for å sjekke "tilstanden". Gikk slik i ca 20 min. Marsjfart er normalt 2900-3100 avh av propellstørrelse. Vel hjemme i havn fant jeg en større oljelekkasje rundt ventildeksel som jeg håper kan være relatert til turbo og ikke noe annet... Er turbohavari og oljelekkasje relatert eller er det to separate uheldige hendelser? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 5.August.2019 Link til dette innlegget Svart 5.August.2019 Jeg velger å tro, basert på historikken du opplyser med, at dette mest sannsynlig må ses i sammenheng med øvrige problemer. Hvis det ikke er løse bolter som forårsaker denne lekkasjen skyldes det mest sannsynlig overtrykk i veivrommet ser av bildet at dette er ventildekselet der veivromsventilasjonen er tilkoblet). Som igjen tyder på gjennomslag. Gjennomslag er oftest forårsaket av sylinderlekkasje der enten stempelringer eller sylinderforing eller begge deler er synderen. Sjeldnere kan ventillekkasjer være synderen. Tips: Ta en kompresjonstest og lokaliser sylinderen med lekkasje. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sjøkriger Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Er redd du har rett Mosberg. Men håper likevel det er relatert til turboen som jeg er i ferd med å skifte nå. Lot motor gå litt på tomgang før jeg drenerte oljen, da så jeg ved selvsyn at det piplet litt olje ut midterste ventildeksel stb aft. Men opplevde ikke noe overtrykk fra påfyllingslokket. Tok av lokket og la et papir over uten at det løftet seg... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg krysser fingrene for at jeg tar feil. Hvordan ser pakningen til det aktuelle ventildekselet ut? At et papir ikke løfter på seg over oljepåfyllingen på tomgang er et godt tegn. Og at du samtidig ser olje piple ut tyder på pakningsproblem. Håper du oppdaterer oss andre her på tråden etterhvert. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Flow Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Det er normalt med overtrykk fra veivhuset på disse motorene. Har en 41P motor, der har jeg erfart at pakningen til ventildekslet var lagt i klem ved montering, noe som medførte lekkasje. Har du gjort den enkle testen å skru av ventildekslet og sjekket at gummipakningen ligger riktig og tetter? Deretter starte motoren uten ventildekslet og se om det er noe synlig/merkbart trykk. Merk at i toppen av dekslet (på innsiden) ligger det en mekanisk oljeutskiller, denne kan sjekkes/rengjøres. Redigert 8.August.2019 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Veivhusventilasjonen går i den tynne slangen på bildet. Den er altfor tynn og har en tendens til å gro igjen ( kjent fenomen) Da får du i allefall overtrykk. Bytt til en slange som ikke er nedtrappet ( en som passer rett på stussen i ventildekselet og så borer du et større hull i luftfilterboksen ), før du gjør noen store tiltak. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hulda Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Blåsingen kalles 'Blow By' på fagspråket. Alle forbrenningsmotorer har det. Og blåsingen øker med slitasjen på stempler/sylindere og ventilstyringer. Helt normalt. Forslaget til @SoBo virker greit. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Det er et "kjent" fenomen at disse har "trang" veivhusventilasjo. Fåes med både "trang" og "fullsize" slange. Mange som også bygger om Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
sjøkriger Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Mange takk for gode innspill her! God ide å øke dia på ventilasjonsslangen selv om den ikke var tett på noen måte. Luftfilteret derimot var svart og har nok hindret luftstrøm til turboen, og kan dermed ha forårsaket et visst overtrykk? Jeg har aldri merket eksos i motorrom, men luftfilteret må ha blitt tett av noe? Kanskje pga dårlig/slitt eksoskrøk, feks korrodert innvendig? Legger ved bilde av krøken, som tross synlig korrosjon fortsatt tetter mot utløp. Den koster 3500, så om jeg kan unngå... Pga varmgang som beskrevet innledningsvis vil jeg nå demontere varmeveksler og oljekjøler for å sikre at det ikke gror noe der, håper forsåvidt jeg finner noe å gjøre rent da det kan forklare hvorfor dette "plutselig" har blitt et problem (om det ikke hadde sammenheng med turbohavari da). Tar gjerne imot tips da jeg ikke har gjort dette tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 I oljekjøleren fant jeg at en messing avstandsring har knekt, mulig ved demontering. Jeg kan flytte den opp og ned langs rørene men ikke ut. Må det repareres? Alt ser rent og pent ut i både oljekjøler og varmeveksler, men lar begge deler stå i syrebad over natten (1/7 deler 35% eddik/vann) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Tett filter gir undertrykk, ikke overtrykk, må renses eller byttes. Krøken din har rustet i filler, trolig tett og slipper ikke gjennom nok sjøvann, må byttes. Avstandsringer på oljekjøler ikke problematisk. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 10.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Hulda skrev 24 minutter siden: Tett filter gir undertrykk, ikke overtrykk Jeg fjernet luftfilteret på hjemveien... derfor det lakk olje altså ? Krøken blir skiftet, innser det nå Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 16.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Oppdatering på emnet; Slik så gamle eksoskrøken ut ved demontering... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 Du har tatt kremen av den greia der. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.