Jump to content

Motoren blir for varm, hva er feil?


Speedy

Recommended Posts

Hei alle kunnskapsrike  :sailing:personer :wink:

Har stilt spørsmål tidligere og fått mange gode svar så jeg prøver igjen.

Mitt problem er at kjølevannstemp blir fort for høy når jeg kjører belastning på motoren(skjer ikke på tomgangskjøring).

Har til nå skiftet impeller, original termostat (60 grader) og slanger men opplevde på siste tur at temperaturen plutselig begynte å stige raskt mens eksosen begynte å ryke mer enn normalt. Synes også at det kommer mindre kjølevann enn vanlig ut med eksosen. Motoroljen er normal, gearoljen klar og fin, ingen ulyder i motoren.

Har ikke hatt dette problemet tidligere i år så jeg lurer på hva som skjer / hva som kan være feil?

Har heller ikke gjort noen innstillinger på forgasser heller.

 

Motor: Volvo B20 (innenbords m/ fast aksling), kjøling: saltvann

 

Noen kloke hoder som kan gi meg gode svar?  :wink: :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei Speedy!

Jeg var velsignet med samme problemet med samme motor.

Ble fortalt at sjøvannet krystalliserer seg ved 68 grader.

Tempraturen på motoren lå på 80(!) ved belastning.

Tok ut hele termostaten, og VIPS så varproblemet løst.

Nå ligger den på konstant 50 grader ved alle turtall!!

 

 

Mvh. Roger

Link to post
Share on other sites

Den første tanken er selvfølgelig at der går for lite vann gjennom motoren til å klare kjølingen når den har full belastning.

 

Årsaken til det kan være forskjellig;

 

termostaten er en nærliggende mulighet etter som den gir en kraftig innsnevring, selv når den har full åpning. Du gjør ikke noe galt med å ta den ut for å prøve uten termostat, om motoren da holder fornuftig temperatur på full last. Men går du helt uten termostat, så vil jeg tro at tomgangstemperaturen blir veldig lav.

 

En annen mulighet ligger i innsnevringer i kjølekanalene, det kan være skitt, og det kan være krystallisering  -  da har du en rengjøringsjobb i vente ....

 

En tredje mulighet ligger i at du har fått noe svineri inn i systemet, det kan være en blåskjellkoloni for den del, som har begynt å vokse i innsugningsrøret for kjølevannet. Eller at inntakssilen er begrodd, eller at du har fått knekk på en av slangene.

 

Kanskje kan disse løse tankene bidra til å bringe deg litt nærmere årsaken.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har nettopp overhalt mine to aq140 (B21) og observerte at oljekjøler på begge motorer var fulle av bittesmå skjell...noe som gjorde at halvparten av kanalene var tette.Dette førte ifjor til litt høy temp ved belastning av motorene.Rens ivei....Ellers enig med Poseidon.

Hilsen Jørgen

Det jeg finner litt merkelig er at båten har vært på land og jeg har spylt motoren grundig sam lagret med kjøleveske så jeg kan ikke skjønne at det finnes noen form for skitt i motorblokka.

På hvilken måte kan jeg rense oljekjøleren. Det sitter støpt fast i blokka mot gearkassa på B20. Det eneste jeg kan se der er at det går et rør inn og et annet rør ut av denne. Finnes det da noen effektive rensemiddel som kan gjøre jobben ( kaustisk soda??).

Hvis det er skjell som har satt seg innv i motoren så sitter jo disse stort sett veldig godt fast.

Har du noen tips å komme med ?

Link to post
Share on other sites

Oljekjøleren sitter ikke støpt fast, og den sitter ikke på gearkassa, i utgangspunktet. Den sitter som et mellomstykke mellom motorblokka og oljefilteret. Ta av filteret, skru opp den flate mutteren i midten som da kommer til syne, og du har oljekjøleren løs. Selve kjøleren er holdt sammen med en lang skrue (12", hvis jeg ikke husker feil). Husk å kjøpe nye O-ringer til endestykkende. Se link: http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_o...ype=13&A=1&B=56

 

For øvrig kan det være et ruskflak eller to, som plutselig har løsnet i eksosmanifolden, og følgelig ligger og tetter for gjennomstrømningen.

 

Kjølesystemet skal ikke spyles. Motoren skal suge vann fra en bøtte.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

rur og skjell er vel hovedsakelig kalk ?

For fjerning av kalk på drikkevannsautomater i bla. a kyllingfjøs bruker vi syre.

Konsentrert syre fjerner iallefall kalk så det suser..

Bruker vi maursyre tro, eller var det saltsyre ? Uansett dette er heftige saker, bruk vett og husk ved utblanding; "syre i vann; det går an; vann i syre blir et uhyre"

 

Dette betyr kort at du blander syra ned i vannbeholderen ikke omvendt. Da er faren for sprutkoking etc STOR... Briller, hansker og overtrekksklær er en selvfølge, sammen med tilgang til rennende vann..

 

Spørsmålet er vel egentlig hvor du skaffer syra. Hva med saltsyre til vasking av betonggulv etc ?

 

Dette er kun aktuelt der det er konstantert at rur/ skjell faktisk ER et problem da..

 

MVH

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg var borti et tilfelle i vår der en lignende motor hadde et problem som det du beskriver.  :wink: Det meste ble skiftet og renset før noen kom på å ta eksosslangen av utløpet fra motoren :nonod:. Der var det nesten helt tett av sotavleiring,  :eek: det var ikke mer enn 10-20% åpning igjen. Skifte av slange og utløpsrør (der kjølevannet kommer inn i eksosen) måtte til før motoren igjen var som ny! :wink:

Link to post
Share on other sites

Oljekjøleren sitter ikke støpt fast, og den sitter ikke på gearkassa, i utgangspunktet. Den sitter som et mellomstykke mellom motorblokka og oljefilteret. Ta av filteret, skru opp den flate mutteren i midten som da kommer til syne, og du har oljekjøleren løs. Selve kjøleren er holdt sammen med en lang skrue (12", hvis jeg ikke husker feil). Husk å kjøpe nye O-ringer til endestykkende. Se link: http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_o...ype=13&A=1&B=56

 

For øvrig kan det være et ruskflak eller to, som plutselig har løsnet i eksosmanifolden, og følgelig ligger og tetter for gjennomstrømningen.

 

Kjølesystemet skal ikke spyles. Motoren skal suge vann fra en bøtte.

 

M.

Tuuuuseen takk for info. :smiley::cheers:

Jeg har nettopp kommet opp fra båten og mitt store  :headbang: og uventede problem. Fulgte ditt råd og åpnet oljekjøleren - gjett hva som lå inne i denne; nesten en hel neve med sorte klumper. Kunne ligne på steiner som lå og tettet filteret for vanngjennomstrømmingen.

Etter å ha fjernet alt med vann og (skrutrekker, forsiktig) og satt alt sammen igjen så var jeg klar for den store prøverturen. Kjølingen var i orden!!!

Men som du også nevner så sjekket jeg eksosmanifoilen og der er det nok litt lite gjennomstrømming. Det samme stoffet sitter fast der inne også så det innebærer at hvis det blir en sommer med mye drittvær så kommer jeg til å ta denne av for å gjøre denne grundig rein. Tror at denne ikke kjøler mer enn maks 50 % av opprinnelig kapasitet.

Men uansett - jeg skylder deg høyrearmen for ditt gode råd ang problemet mitt.

Nå er jeg klar for turer på sjøen igjen :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...