Jump to content

Systemrens


syvers

Recommended Posts

Hei !  :lol:

Etter å ha studert dette forumet som gjest i et par-tre uker har jeg nå endelig registert meg som bruker. Hvorfor i all verden brukte jeg så lang tid på det, forresten??? Har vært ivrig leser av det "andre" forumet, men der begynte jeg å bli mektig lei av all skittkastingen og alle usakelighetene. Det er greit med litt humor, en ledig tone og litt små-erting, men det får da være grenser.

 

Har jo visst om dette forumet siden det startet, men jeg hadde ærlig talt ikke trodd at det skulle bli det det har blitt - imponerende !

Jeg må bare bøye meg i støvet for det dere ildsjeler har fått til - helt suverent.

 

Det er vel ikke sikkert jeg kan være den store bidragsyteren til dette forumet, da jeg er rimelig fersk som båteier. Kjøpte en 81mod Nidelv 24 i fjor og da var det en 25-30 år siden jeg hadde båt forrige gang! Fytte rakker'n som tiden flyr ! :lol:

 

Da kaster jeg meg utpå med mitt første spørsmål til dere båtvenner der ute :

Motoren i båten hadde en tendens til å bli litt varm. Jeg skiftet impeller, det hjalp noe, og jeg skal også skifte termostat. I tillegg hadde jeg tenk å bruke Systemrens som jeg har skjønt at mange har gode erfaringer med.

Er det noen der ute som har erfaring med, og kan gi en fersking som meg en trinn for trinn forklaring (gjerne med teskjeer!) på hvordan jeg går fram ved bruk av Systemrens. Motoren er en VP MD17c, SALTVANNSKJØLT (..hmm..kanskje en sannhet med modifikasjoner siden båten ligger i ferskvann :lol:).

Jeg vil bli usedvanlig lykkelig om noen kunne hjelpe meg med det. Det står en bruksanvisning på flasken, men det blir i snaueste laget.

syvers

Link to post
Share on other sites

Velkommen som medlem!

:lol:

Jeg prøvde en gang dette stoffet på en Volvo-Penta md5. Spurte da om råd i butikken, men de kunne ikke hjelpe ettersom de ikke hadde greie på det. Rett etter at jeg var kommet hjem ringte en fra produsenten meg for å forklare (etter å ha snakket med butikken), så du kan helt sikkert kontakte dem for mer informasjon.

 

Slik jeg forstod det den gang kunne man gjøre dette på to måter:

med sirkulerende væske eller stillestående væske.

Nå kjenner jeg ikke din motor og kan ikke si noe om hvilke slanger du skal koble. Skal væske sirkulere må du ta ut impelleren, koble av vannslangen fra eksosbendet og på en eller annen måte rigge opp et system med en elektrisk lensepumpe som pumper væsken rundt i et kretsløp. Dette kan gjerne gjøres med et koblingsur så væsken får stå å virke litt. Båtmagasinet hadde en artikkel der de beskrev denne fremgangsmåten for en god del år siden.

 

Jeg gjorde det noe enklere. Stakk sugeslangen ned i karret med væske og lot motoren suge i seg en passelig mengde. Så lot jeg dette stå (husker ikke hvor lenge...se på pakken) før jeg startet opp igjen og sugde i mer. Slik holdt jeg på til jeg var tom for væske.

 

Om dette hadde noen særlig virkning skal jeg ikke sverge på. Innbiller meg at jeg merket en bedring i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet hadde en artikkel om dette i'97. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens

 

Forsøkte dette selv på oljekjøler og varmeveksler i fjor. Synes resultatet var "så der". Det fjernet uten tvil avleiringer, men ikke alt. Mulig jeg benyttet for tynn oppløsning.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Brukte Safe Acid i råstærk blanding som ble sirkulert ved 60 grader i 8 timer før jeg tok natta.

Om morran så ble alt koblet tilbake og Burmeister`n fyrt opp.Det vælva ut med med dritt en halvtimes tid-kullsvart var det.Temperaturfallet ved driftsvarm motor var ca 3 grader tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Dette med rensing er ikke alltid like lett. På din saltvannskjølte motor, vil du gjerne at rensevæsken skal gå i den indre sløyfen og ikke bare direkte til eksosbendet. For å få til dette, må råvannstermostaten fjernes for best mulig sirkulasjon.

 

Så skal du ha en sløyfe der væsken sirkulerer gjennom systemet. Varm væske virker vesentlig bedre enn lunken væske, så du må få til en løsning der varm væske sirkulerer jevnt og trutt.

 

Noen skrur ut impelleren og bruker en ekstern pumpe. Jeg ville nok la impelleren gjøre jobben i steden og skiftet den i etterkant.

 

Finn deg et passende plastkar. Koble fra råvannsslangen og forleng den bort til karet.

Koble av slangen til vannkjølt eksos og putt denne også ned i karet. Fyll karet med passende mengde rensevæske/vann. Koble hageslangen din inn på eksosbendets vanninnsprøytning. Du trenger her kun et minimalt trykk og små mengder vann. Dette er kun for å kjøle eksosslange, plast vannlås osv.

 

Nå kan du starte motoren. La den kværne rundt på 1000 omdreininger. Vannet blir etter hvert varmt og det varme vannet i den lukkede sløyfen blir fort varmere. 50 grader er passelig. Dvs så varmt at du brenner deg.  Øk turtallet hvis du ikke oppnår nok varme, senk det hvis for mye. Du oppnår etter hvert en passende likevekt.

 

Har du et svært møkkete system, er det en fordel å sette en sil på råvannsinntaket fra baljen. Impelleren liker klumper dårlig.

 

Hvor lenge skal du kjøre? Kommer an på styrken til blandingen og hvor møkkete det er. Jeg ville kjørt rundt i 4 timer og tatt en sjekk. Eventuelt byttet blanding. Nye 4 timer eller kanskje lenger? Stoppet noen ganger og latt væsken tære en stund? Kommer det stadig mer drit, forlenges tiden. Driten nøytraliserer og renseeffekten avtar en del i takt med mengden drit som løsner.

 

I etterkant må impeller og sinkanoder byttes.

 

Dette er mitt forslag og ikke nødvendigvis bedre enn andre forslag. Noen har en egen pumpe i steden for impelleren. Noen kjører det varmt for så å la det stå en lang stund. Det kan du også gjøre forresten. Noen tar ikke ut termostaten og det blir heller ikke varmt nok til at den får god sirkulasjon. De får en glimrende passasje rett ut igjen, mens den innre sløyfen kanskje ikke har blitt så mye renere. Hvordan sløyfene er lagt opp på de forskjellige motorene varierer også.

 

Saltvannskjølte motorer har jo en mye lavere driftstemperatur. Noen har mer problemer med gjennomrusting enn med hetetokter.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaringer med bruk av systemrens på den motortypen som du har. Imidlertid må du uansett "rensemetode" ikke glemme å åpne de 3 tappekranene som sitter på baksiden/nedkant av hver sylinder, samt tappekranen på undersiden av eksosmanifolden. På disse motorene har det meste av rust og avleiringer osv. lett for å legge seg nederst - dermed kan et "godt forsøk" på helrens rett og slett ikke "nå ned" i bunnen hvor mye av driten har samlet seg. Derfor må du åpne kranene + sjekke at det er gjennomstrømning helt "i bunnen". Kopl det hele gjerne til en hageslange først, men ikke for høyt trykk. Så lar du vannet strømme i gjennom "systemet" (utløpet på eksosbendet må selvfølgelig "ut i det fri"). Så åpner du kranene til det renner rent vann også gjennom disse - sansynligvis må du "hjelpe til" i starten ved å stake litt med en ståltråd el.l. i tappehullet. Vær forsiktig med selve kranene - disse har meget lett for å ryke/gå over gjenger. Derfor er de en meget vanlig "slitedel" til disse motorene.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Noen som har en flaske Systemrens og kan sjekke om det står hva den inneholder?

Det er det som er så irriterende - ingen varedeklarasjon på flasken.

 

Det eneste holdepunkt er: "OBS! Inneholder fosfater." samtidig er flasken merket med "IRRITERENDE" og sort kryss på oransje bunn (en slags advarsel?) og undertekst "YL-gr.2"  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I Båtmagasinet 11/97 står å lese:

 

Fakta om rensevæsken

Torkel Hansen opplyser at væsken er meget sur med en pH-verdi på 1.8. Rensevæsken angriper ikke gummipakninger. Et faktablad (Yrkehygienisk produktblad) laget av Hydro Rjukan Næringspark forteller oss at konsentratet består av fosforsyre, sitronsyre, tennsider, innhibitor og vann. Det benyttes i industrien til rengjøring av vannbårne systemer. Væsken er gulbrun. Dersom man får den på hendene, skal man straks skylle av. Det anbefales bruk av hansker og vernebriller. I følge faktabladet blir ikke middelet klassifisert som spesialavfall, men hører med til avfallsgruppen syrer. Store mengder bør etter bruk leveres mottakerstasjon for spesialavfall.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

som ny i dette i forumet må jeg si det er mye lærerikt å lese om her... men til saken om systemrens jeg kjøpte en Joda 7500 med -88 med yanmar 66 hk i vår uprøvd da båten var helt strøken virket ikke dette som noe gambling, men når jeg fikk skutta på vannet viste det seg allerede første kvelden at motoren gikk varm ved full gass i korte perioder ( det begynte å pipe i varsler for temp) jeg skiftet termostat,skiftet innpeller for 2 gang, demont. varmeveksler denne så helt grei ut men renset også denne . Dette hjalp ikke motoren gikk bare fortere og fortere varm ,tok kontakt med yanmar verkstedet  og han videre med yanmar Norge de kom fram til at jeg måtte prøve systemrens på ferkvannskjølingen. dette gjorde de på verkstedet betalte 1100,- for hele jobben inkl. deler og motoren fungerte utmerket i hele sommer..... :blush: de helte systemrensen rett i frostvæska, kjørte motoren god og varm ca 1 time, skylte systemet et par ganger med rent vann før ny frost væske ble fylt på, så dette stoffet fungerer garantert

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

]http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...idlige_57

 

Konklusjonen etter varmagang i flere av de populære hurtiggående dieselmotorene er at ferskvannssiden er for spinkelt dimesjonert og at selv et frostvæskebelegg på en varmeveksler er nok til at anlegget ikke klarer å holde temperaturen på korrekt nivå.

 

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post
Share on other sites

Hei.   Er det noen som har erfart at den blå vanlige frostvæske har mye avleiringer i kjølesystemet. Kan se det tydelig i enkelte radiatorer i biler, og tette varmeapparater, men om det er frostvæsken som er årsaken? Den nye frostvæsken som ofte er rød eller grønn og silikatfri (hvis det heter det) skal holde kjølesystemet helt rent og skal ikke skiftes? Hvis deler av motoren er aluminium må det kun brukes "den nye"frostvæske? Kan det være noe forskjell på å bruke kokt (dødt) vann med lite oksygen, isteden for friskt vann?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

 

Har en FM 8-12 hk bensinmotor, som jeg gjerne skulle kjørt systemrens gjennom.

 

Er det noen som har erfaringer med dette?

 

Hvordan ville dere gått frem for å gjøre det?

 

Det er ikke bare dieselmotor det går på, også bensinmotorer?

 

mvh

M/B Gamla

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

.....Er det noen som har erfaringer med dette?.....

Hei, M/B Gamla!

Joda, det funker også for bensinmotor. Spiller ingen rolle om det er diesel eller bensin - det er jo kjølekanalene du renser.

 

Prøv dette: HVORDAN rense kjølesystem?

 

På side 3 - innlegg: 26 - finner du: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor

 

Lykke til!

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...