syvers Startet 15.Mars.2003 Del på Facebook Startet 15.Mars.2003 Hei ! Etter å ha studert dette forumet som gjest i et par-tre uker har jeg nå endelig registert meg som bruker. Hvorfor i all verden brukte jeg så lang tid på det, forresten??? Har vært ivrig leser av det "andre" forumet, men der begynte jeg å bli mektig lei av all skittkastingen og alle usakelighetene. Det er greit med litt humor, en ledig tone og litt små-erting, men det får da være grenser. Har jo visst om dette forumet siden det startet, men jeg hadde ærlig talt ikke trodd at det skulle bli det det har blitt - imponerende ! Jeg må bare bøye meg i støvet for det dere ildsjeler har fått til - helt suverent. Det er vel ikke sikkert jeg kan være den store bidragsyteren til dette forumet, da jeg er rimelig fersk som båteier. Kjøpte en 81mod Nidelv 24 i fjor og da var det en 25-30 år siden jeg hadde båt forrige gang! Fytte rakker'n som tiden flyr ! Da kaster jeg meg utpå med mitt første spørsmål til dere båtvenner der ute : Motoren i båten hadde en tendens til å bli litt varm. Jeg skiftet impeller, det hjalp noe, og jeg skal også skifte termostat. I tillegg hadde jeg tenk å bruke Systemrens som jeg har skjønt at mange har gode erfaringer med. Er det noen der ute som har erfaring med, og kan gi en fersking som meg en trinn for trinn forklaring (gjerne med teskjeer!) på hvordan jeg går fram ved bruk av Systemrens. Motoren er en VP MD17c, SALTVANNSKJØLT (..hmm..kanskje en sannhet med modifikasjoner siden båten ligger i ferskvann ). Jeg vil bli usedvanlig lykkelig om noen kunne hjelpe meg med det. Det står en bruksanvisning på flasken, men det blir i snaueste laget. syvers Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 15.Mars.2003 Del på Facebook Svart 15.Mars.2003 Velkommen som medlem! Jeg prøvde en gang dette stoffet på en Volvo-Penta md5. Spurte da om råd i butikken, men de kunne ikke hjelpe ettersom de ikke hadde greie på det. Rett etter at jeg var kommet hjem ringte en fra produsenten meg for å forklare (etter å ha snakket med butikken), så du kan helt sikkert kontakte dem for mer informasjon. Slik jeg forstod det den gang kunne man gjøre dette på to måter: med sirkulerende væske eller stillestående væske. Nå kjenner jeg ikke din motor og kan ikke si noe om hvilke slanger du skal koble. Skal væske sirkulere må du ta ut impelleren, koble av vannslangen fra eksosbendet og på en eller annen måte rigge opp et system med en elektrisk lensepumpe som pumper væsken rundt i et kretsløp. Dette kan gjerne gjøres med et koblingsur så væsken får stå å virke litt. Båtmagasinet hadde en artikkel der de beskrev denne fremgangsmåten for en god del år siden. Jeg gjorde det noe enklere. Stakk sugeslangen ned i karret med væske og lot motoren suge i seg en passelig mengde. Så lot jeg dette stå (husker ikke hvor lenge...se på pakken) før jeg startet opp igjen og sugde i mer. Slik holdt jeg på til jeg var tom for væske. Om dette hadde noen særlig virkning skal jeg ikke sverge på. Innbiller meg at jeg merket en bedring i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 16.Mars.2003 Del på Facebook Svart 16.Mars.2003 Båtmagasinet hadde en artikkel om dette i'97. http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens Forsøkte dette selv på oljekjøler og varmeveksler i fjor. Synes resultatet var "så der". Det fjernet uten tvil avleiringer, men ikke alt. Mulig jeg benyttet for tynn oppløsning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 16.Mars.2003 Del på Facebook Svart 16.Mars.2003 Brukte Safe Acid i råstærk blanding som ble sirkulert ved 60 grader i 8 timer før jeg tok natta. Om morran så ble alt koblet tilbake og Burmeister`n fyrt opp.Det vælva ut med med dritt en halvtimes tid-kullsvart var det.Temperaturfallet ved driftsvarm motor var ca 3 grader tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
syvers Svart 17.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2003 :smiley:Takker både "Baat-Guru", "Jens_P" og "Thor" for svar. Jeg tror jeg skal få til dette nå. Jens_P: Husker du hvor kraftig blanding du brukte ? På flaska står det balndingsforhold 20-30%. syvers Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 17.Mars.2003 Del på Facebook Svart 17.Mars.2003 Dette med rensing er ikke alltid like lett. På din saltvannskjølte motor, vil du gjerne at rensevæsken skal gå i den indre sløyfen og ikke bare direkte til eksosbendet. For å få til dette, må råvannstermostaten fjernes for best mulig sirkulasjon. Så skal du ha en sløyfe der væsken sirkulerer gjennom systemet. Varm væske virker vesentlig bedre enn lunken væske, så du må få til en løsning der varm væske sirkulerer jevnt og trutt. Noen skrur ut impelleren og bruker en ekstern pumpe. Jeg ville nok la impelleren gjøre jobben i steden og skiftet den i etterkant. Finn deg et passende plastkar. Koble fra råvannsslangen og forleng den bort til karet. Koble av slangen til vannkjølt eksos og putt denne også ned i karet. Fyll karet med passende mengde rensevæske/vann. Koble hageslangen din inn på eksosbendets vanninnsprøytning. Du trenger her kun et minimalt trykk og små mengder vann. Dette er kun for å kjøle eksosslange, plast vannlås osv. Nå kan du starte motoren. La den kværne rundt på 1000 omdreininger. Vannet blir etter hvert varmt og det varme vannet i den lukkede sløyfen blir fort varmere. 50 grader er passelig. Dvs så varmt at du brenner deg. Øk turtallet hvis du ikke oppnår nok varme, senk det hvis for mye. Du oppnår etter hvert en passende likevekt. Har du et svært møkkete system, er det en fordel å sette en sil på råvannsinntaket fra baljen. Impelleren liker klumper dårlig. Hvor lenge skal du kjøre? Kommer an på styrken til blandingen og hvor møkkete det er. Jeg ville kjørt rundt i 4 timer og tatt en sjekk. Eventuelt byttet blanding. Nye 4 timer eller kanskje lenger? Stoppet noen ganger og latt væsken tære en stund? Kommer det stadig mer drit, forlenges tiden. Driten nøytraliserer og renseeffekten avtar en del i takt med mengden drit som løsner. I etterkant må impeller og sinkanoder byttes. Dette er mitt forslag og ikke nødvendigvis bedre enn andre forslag. Noen har en egen pumpe i steden for impelleren. Noen kjører det varmt for så å la det stå en lang stund. Det kan du også gjøre forresten. Noen tar ikke ut termostaten og det blir heller ikke varmt nok til at den får god sirkulasjon. De får en glimrende passasje rett ut igjen, mens den innre sløyfen kanskje ikke har blitt så mye renere. Hvordan sløyfene er lagt opp på de forskjellige motorene varierer også. Saltvannskjølte motorer har jo en mye lavere driftstemperatur. Noen har mer problemer med gjennomrusting enn med hetetokter. Lotus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 17.Mars.2003 Del på Facebook Svart 17.Mars.2003 Du behøver ikke å bytte impeller,men anodene er garantert borte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 17.Mars.2003 Del på Facebook Svart 17.Mars.2003 Jens_P: Husker du hvor kraftig blanding du brukte ? På flaska står det balndingsforhold 20-30%. syvers Husker ikke eksakt, men mener jeg lå rundt 15 - 20%. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 18.Mars.2003 Del på Facebook Svart 18.Mars.2003 Har ikke erfaringer med bruk av systemrens på den motortypen som du har. Imidlertid må du uansett "rensemetode" ikke glemme å åpne de 3 tappekranene som sitter på baksiden/nedkant av hver sylinder, samt tappekranen på undersiden av eksosmanifolden. På disse motorene har det meste av rust og avleiringer osv. lett for å legge seg nederst - dermed kan et "godt forsøk" på helrens rett og slett ikke "nå ned" i bunnen hvor mye av driten har samlet seg. Derfor må du åpne kranene + sjekke at det er gjennomstrømning helt "i bunnen". Kopl det hele gjerne til en hageslange først, men ikke for høyt trykk. Så lar du vannet strømme i gjennom "systemet" (utløpet på eksosbendet må selvfølgelig "ut i det fri"). Så åpner du kranene til det renner rent vann også gjennom disse - sansynligvis må du "hjelpe til" i starten ved å stake litt med en ståltråd el.l. i tappehullet. Vær forsiktig med selve kranene - disse har meget lett for å ryke/gå over gjenger. Derfor er de en meget vanlig "slitedel" til disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 27.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2003 Hei jope! Se etter gamle innlegg om Systemrens, her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1054070843 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1047766121 Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Noen som har en flaske Systemrens og kan sjekke om det står hva den inneholder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Noen som har en flaske Systemrens og kan sjekke om det står hva den inneholder?Det er det som er så irriterende - ingen varedeklarasjon på flasken. Det eneste holdepunkt er: "OBS! Inneholder fosfater." samtidig er flasken merket med "IRRITERENDE" og sort kryss på oransje bunn (en slags advarsel?) og undertekst "YL-gr.2" Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Takk Walter, da vet man iallfall det.. Går det an å tippe at en dasj forforsyre og litt oppvaskmaskin-pulver gjør samme nytten.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Hei. I Båtmagasinet 11/97 står å lese: Fakta om rensevæsken Torkel Hansen opplyser at væsken er meget sur med en pH-verdi på 1.8. Rensevæsken angriper ikke gummipakninger. Et faktablad (Yrkehygienisk produktblad) laget av Hydro Rjukan Næringspark forteller oss at konsentratet består av fosforsyre, sitronsyre, tennsider, innhibitor og vann. Det benyttes i industrien til rengjøring av vannbårne systemer. Væsken er gulbrun. Dersom man får den på hendene, skal man straks skylle av. Det anbefales bruk av hansker og vernebriller. I følge faktabladet blir ikke middelet klassifisert som spesialavfall, men hører med til avfallsgruppen syrer. Store mengder bør etter bruk leveres mottakerstasjon for spesialavfall. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 28.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2003 Systemrens produseres av TermoRens as. Under teknisk finnes Yrkeshygienisk Produktdatablad. Dette sier ikke så mye mer enn det Lars H allerede har skrevet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Biam 900 Svart 31.Oktober.2003 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2003 som ny i dette i forumet må jeg si det er mye lærerikt å lese om her... men til saken om systemrens jeg kjøpte en Joda 7500 med -88 med yanmar 66 hk i vår uprøvd da båten var helt strøken virket ikke dette som noe gambling, men når jeg fikk skutta på vannet viste det seg allerede første kvelden at motoren gikk varm ved full gass i korte perioder ( det begynte å pipe i varsler for temp) jeg skiftet termostat,skiftet innpeller for 2 gang, demont. varmeveksler denne så helt grei ut men renset også denne . Dette hjalp ikke motoren gikk bare fortere og fortere varm ,tok kontakt med yanmar verkstedet og han videre med yanmar Norge de kom fram til at jeg måtte prøve systemrens på ferkvannskjølingen. dette gjorde de på verkstedet betalte 1100,- for hele jobben inkl. deler og motoren fungerte utmerket i hele sommer..... de helte systemrensen rett i frostvæska, kjørte motoren god og varm ca 1 time, skylte systemet et par ganger med rent vann før ny frost væske ble fylt på, så dette stoffet fungerer garantert Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Det er vel helst sjøvannsiden som tetter seg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Biam 900 Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 mulig det, men på verkstedet mente de at det var kjølekanalene i toppen som begynte å tette seg slik at det ikke ble bra nok sirklasjon i kjølevannet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Hei! ]http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...idlige_57 Konklusjonen etter varmagang i flere av de populære hurtiggående dieselmotorene er at ferskvannssiden er for spinkelt dimesjonert og at selv et frostvæskebelegg på en varmeveksler er nok til at anlegget ikke klarer å holde temperaturen på korrekt nivå. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Trøbbel med linker! Jeg fikser tydeligvis ikke linksystemet hos dere. Men hvis dere søker på "Systemrens" i Båtmagasinets artikkelarkiv, får dere opp Gunnar Steen Iversens artikkel om temaet. Ingvar Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Gunnar Steen Iversens artikkel om temaet.Det er kanskje denne: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...ht=0,systemrens Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 1.November.2003 Del på Facebook Svart 1.November.2003 Hei. Er det noen som har erfart at den blå vanlige frostvæske har mye avleiringer i kjølesystemet. Kan se det tydelig i enkelte radiatorer i biler, og tette varmeapparater, men om det er frostvæsken som er årsaken? Den nye frostvæsken som ofte er rød eller grønn og silikatfri (hvis det heter det) skal holde kjølesystemet helt rent og skal ikke skiftes? Hvis deler av motoren er aluminium må det kun brukes "den nye"frostvæske? Kan det være noe forskjell på å bruke kokt (dødt) vann med lite oksygen, isteden for friskt vann? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaMaster175 Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Hei! Har en FM 8-12 hk bensinmotor, som jeg gjerne skulle kjørt systemrens gjennom. Er det noen som har erfaringer med dette? Hvordan ville dere gått frem for å gjøre det? Det er ikke bare dieselmotor det går på, også bensinmotorer? mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 Du finner muligens svar på dine spørsmål i en av de andre 4 trådene som heter 'Systemrens'. Emneoversikten hjelper! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 4.Januar.2005 Del på Facebook Svart 4.Januar.2005 (redigert) .....Er det noen som har erfaringer med dette?.....Hei, M/B Gamla!Joda, det funker også for bensinmotor. Spiller ingen rolle om det er diesel eller bensin - det er jo kjølekanalene du renser. Prøv dette: HVORDAN rense kjølesystem? På side 3 - innlegg: 26 - finner du: Rapport fra Systemrens-metoden / Saltvannskjølt motor Lykke til! :o) Redigert 4.Januar.2005 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.