Jump to content

feste uttrekkbar stige under baugspyd som har 5-6 cm kant

arivass1

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Master 770 med formstøpt baugspyd, og dette spydet har en kant som går nedover ca 5-6 cm. Jeg tenkte å montere uttrekkbar stige på undersiden av det, men da må jeg bygge ned monteringen så stigetrinnene går klar av kanten. 

Er det noen som har tips om hva jeg bør bruke for å få det til? Jeg tenkte først rett og slett på distanseskiver på hver skrue, men da kan jeg vel risikere skjevhet/belastningsskade på skrue/skrog ettersom vekten mot stigen delvis kommer horisontalt (eller skrått forfra) når man går opp og ned i stigen. Tenker meg noe sånt som en distanseplate som er like stor i areal som stigefestet, slik at det dekker alle skruene... Men er usikker på hvilket materiale jeg bør velge.

Tips mottas med takk! :)

Master770 baugspyd.PNG

Fil vekk 1 cm av «leppa» på baugsprydet, den ser skadet ut allerede, og

a) Bruk distansestykker. Sørg for gode skiver så belastningen fordeles.

b) Lim inn et stykke teak eller annen tresort som tåler saltvann relativt godt, og skru gjennom denne.

c) Støp inn kunstmateriale på undersiden av baugsprydet, for å øke tykkelsen og stivheten.

De er listet i økende vanskelighetsgrad. 

Noen gode, solide distansestykker (kanskje med en større anleggsflate opp mot undersiden av baugsprydet om det er mulig å få tak i) tror jeg ikke vil gi noen belastningsskader av betydning.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Takk for tips!

Tenker jeg går for store distanseskiver av syrefast stål (A4).

En annen ting er skruene jeg tenker å bruke.

De bør vel ha rundt hode så sparke-med-tåa-skader minimeres, men da bør jo hodet være relativt stort så jeg ikke risikerer at skruen går gjennom platen? Må kanskje bruke en skive på oversiden også?

I tillegg er jeg usikker på hvordan skruene kan trekkes godt nok til, når det på oversiden da ikke blir noe å bruke verktøy på for å holde igjen skruen når jeg trekker til mutter på undersiden?

Hei,

Om du aksepterer gjenomgående skruer i baugspydet, er dette ganske enkelt. Linsehodeskruer har et parti der bolten  er firkantet rett under hodet. Ellers så ligger jo ofte stigen i en kasett med ferdig hull. Denne kan jo brukes som mal for hullene. Ellers så har jeg hatt dene løsningen og valgte og la stigen stikke ut under kanten på baugspydet. Med tanke på avstivning av dette ville jeg ikke fjernet noe av glassfiberen i baugspydet.

Ellers så har jeg ikke vært helt fornøyd med denne løsningen da teleskopstigen kommer under baugspydet og vinkelen er gjerne 90 grader rett ned i forhold til baugspydet. Da er det bedre med vippestige eller avtagbar stig som er festet på oversiden og peker litt forover. Da blir den mye lettere og stødigere og gå i. Bak på badeplattformen har jeg også utrekkbar stige som er leddet. Denne er mye stødigere en teleskopstige. En annen detalj er at teleskopstiger har en tendens til å kile seg litt med årene. Veninnen min tordde at all trinnene var ute en gang. Det var de ikke og hun gikk rett til sjøs...Så teleskop er ikke i bruk hos meg lenger.

Når det gjelder valget av stige så er det avgjort av at jeg ønsker å skjule stigen under baugspydet når den ikke er i bruk, og ha fleksibilitet ift hvor mange trinn jeg trenger (høyden opp fra land til baugspydet varierer ift fortøyningsplass).

Du tenker på skruer ala denne? 

https://www.clasohlson.com/no/Låseskrue rustfri A4 syrefast/Pr111937630

Forutsetter vel at hullet i skroget/spydplaten er lite nok til at den firkantede delen av hodet "kiler" seg fast når jeg skrur på låsemutter på undersiden. Tenker at det kan funke fint, ja.

Som distansemateriale kan du også bruke plast i en eller annen kvalitet. Om du ikke har tilgang til tilstrekkelig store emner kan også remser skåret av en hvit plast skjærefjøl duge. Da legger du en remse på hver side i hele stigefestets lengde og så mange lag som nødvendig for å oppnå ønsket høyde. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

8 minutes ago, Olevine said:

Hvis du skal bruke den skruen i glassfiber burde du file hullet firkantet så det passer til firkanten på skruen. I tre er det bare å trekke til, så går den greit inn i treverket og sikrer skruen mot å rotere, men jeg er redd du kan lage sprekker i glassfiberen/gelcoaten hvis du gjør det samme her.

Takk for rådet! Jeg har aldri gjort slikt med denne type krog før så jeg er takknemlig for all hjelp :)

5 minutes ago, Brigg said:

Som distansemateriale kan du også bruke plast i en eller annen kvalitet. Om du ikke har tilgang til tilstrekkelig store emner kan også remser skåret av en hvit plast skjærefjøl duge. Da legger du en remse på hver side i hele stigefestets lengde og så mange lag som nødvendig for å oppnå ønsket høyde. 

Ah, genialt! Da blir jo også festene avstivet i lengderetningen fra ytterkant til bakerste skruene.

JRK skrev for 2 timer siden:

Linsehodeskruer har et parti der bolten  er firkantet rett under hodet. 

Da tenker du vel på vognbolt. Linsehodeskrue er som en senkeskrue bare at hodet ikke er helt flatt.

Brigg skrev for 1 time siden:

Som distansemateriale kan du også bruke plast i en eller annen kvalitet. Om du ikke har tilgang til tilstrekkelig store emner kan også remser skåret av en hvit plast skjærefjøl duge. 

Bra forslag det der Brigg! 

Massive emner i termoplast kan du få kjøpt hvis du henvender deg til Finn Løken i Ås. De har en rekke kvaliteter på lager, både i bolt og plate.

2 minutes ago, tilplan said:

Du kan sikkert holde et tonn i en 8 mm bolt. Velg den dimensjonen som er enkel å jobbe med og som passer inn. Styrke er det mer enn nok av i 5 mm også. 

Sant nok :) 

Tenkte kanskje også at det er enklere å få slipt firkantet hull til vognboltene ved å gå opp litt i dimmensjon. Får sjekke litt.

Brigg skrev for 5 timer siden:

Jeg hadde samme utfordring på badeplattformen min. Fikk avkapp av pleksiglass hos en lokal glassmester. Dette bygde jeg opp for å få rett tykkelse.

1 minute ago, Indy said:

En enkel løsning kan også være avtagbar baugstige. Båtsystem BA75 har to faste og ett nedfellbart trinn. Da er det eneste du må installere fast de to hakene på toppen av baugspydet, som du hekter stigen i. Har denne selv, og synes den er mer solid og mindre skranglete enn de innfellbare teleskopstigene.

For oss er det ikke en ønskelig løsning - vi ønsker at stigen skal være "unna veien" når den ikke er i bruk. Ved å bruke avtagbar stige så må jo den oppbevares et trygt sted på dekk når den ikke er i bruk, og jeg liker å holde båten så "rent" som mulig for ting som man kan snuble i eller skade seg på hvis man er uheldig.

Har nå kjøpt kassettstige, vognbolter, skiver og låsemuttere i 6 mm diameter. Bruker skjærebrett i hvit plast jeg allerede har på kjøkkenet hjemme, gjenstår å kappe de i passe størrelse.

Handlelisten ble som følger:

Kassettstige: https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/stiger/kassettstige-2000038178

Bolter: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/bolter/vognbolt-rustfri-25-stk-2000017854

Skiver: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/skiver/planskive-rustfri-2000017860

Låsemuttere: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/muttere/lasmutter-rustfri-2000037866

Skjærebrett i plast: https://www.ikea.com/no/no/p/legitim-skjaerefjol-hvit-90202268/

Poster bilde av resultatet når stigen er på plass :cool:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...