Hans 85 Startet 7.August.2019 Link til dette innlegget Startet 7.August.2019 Hei Prøve å sette i stand en Rana 530 fra 80-tallet. Har kommet et stykke på vei, men nå har jeg funnet at kryssfiner i gulvet er råtten. Må ta opp gulv inne i hele båten. Har lest noe på forumet her om fremgangsmåter, men det jeg lurer mest på nå er om: 1. Hvor mye koster en sånn jobb? Tror jeg har alt verktøy, så trenger ikke kjøpe dette. 2. Hvor lang tid tar det? 3. Er det skum i gulvet på Rana 530 ca. 1980 mod.? 4. Går kryssfiner under flytetanker foran og bak? Eventuelt klarer jeg å bytte dette uten å fjerne disse? Må bestemme meg om jeg skal gi opp prosjektet å kjøpe en annen båt eller om jeg skal gå på for fult. Alle råd og meninger tas imot med stort takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg hadde en gang Rana 17 fisk, hvis det er samme konstruksjon på dette skroget så mener jeg at dørken ikke går inn i flytetanker. Tror jeg ville ha skjært ut dørken og latt 10 cm stå igjen hele veien rundt så du har et fundament. Du kan sikkert bruke vannfast kryssfiner som du plaster Sitér dette innlegget Link to post
Justituarius Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Bumper denne. Har en 530 som jeg merka dørken er råtten på. Fikk du fiksa dette? Hva gjorde du? Sitér dette innlegget Link to post
DeepFu Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Ikke Rana, men Selco/Jofa eller noe sånt.. Slipte meg vei rundt dørken langs skroget og løftet ut hele den gamle finerplata. Laminerte Litex plater med duk og epoxy og lagde ny dørk av det, som jeg støpte inn. Hadde ikke båten så lenge før jeg kasserte den og kjøpte større, men det fungerte helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2020 Fullt mulig å fikse. Spørsmålet er vel kanskje hvor mye penger og jobb man skal legge i en gammel båt for å holde den i live. Noen ganger er kanskje aktiv dødshjelp veien å gå, og heller anskaffe noe nyere. Litt som med bil. Fullt mulig å sveise all rust på en Volvo 245 for å slippe å kjøpe seg en brukt V70... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vidar F.H. Svart 5.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2020 Det er vel neppe innerliner i denne? Har du bilder av den? Jeg mistenker sterkt at det er ei kryssfinerplate som er plasta på plass oppi skroget. Null skum under. Muligens fungerer den som en slags flytetank om lensebrønnen baki er tett. På 17 DC'en jeg hadde var det hulrom under hele gulvet helt fram. Der var det bare ei kryssfinerplate som var lagt plast over. Er neimen ikke så sikker på at det var plastet under den. Det var god svikt i gulvet bake ved lensebrønnen kan du si. Kom aldri så langt, men tenkte å ta feinsaga og sage langs kanten av plata, fjerne alt som var ødelagt og legge i ei ny som var belagt med glassfiber, epoxy og gelcoat rundt baut (unntagen i skjøten). En temmelig enkel jobb, om enn litt tidkrevende. Et alternativ kan være å bare drite i det og heller kjøpe deg ei sånn fin fake news ferdignata dekksplate som du plasserer i syndige mengder sika oppi der. Men da må du kjøpe dørmatte, for på sådant går man i sokkelesten! :D Jeg var inne på tanken å gjøre det slik i båten vår, men kom aldri så langt. Bilder og info til inspirasjon, skrekk og advarsel: Hvis du finner ut at dette gidder du ikke, kan du levere båten til meg. Har halv pris på vraking av Rana 530 i oktober. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Korsfjord Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 (redigert) Ser det er en del tråder om utskifting av råtten kryssfiner ulike steder i båter, oftest akterspeil eller dørk. Dette varer ikke evig, i motsetning til selve skroget. Da melder det seg noen spørsmål hos meg. Hvorfor bruker man kryssfiner til å støpe inn i skroget, når holdbarheten er begrenset? Visste man ikke bedre? Eller finnes/fantes det ikke noe bedre? Hvorfor ikke bare et tjukkere glassfiberlaminat på steder som som trenger ekstra styrke? Har det med pris å gjøre? Vekt? Eller oppnår man uansett ikke samme styrken på den måten? Finnes det andre og mer holdbare materialer enn kryssfiner som duger? Ser det blir nevnt Litex-plater lengre oppe i tråden her. Bygges nye båter fortsatt med innstøpt kryssfiner? Redigert 6.Oktober.2020 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Korsfjord skrev 30 minutter siden: Hvorfor bruker man kryssfiner til å støpe inn i skroget, når holdbarheten er begrenset? Visste man ikke bedre? Det er nok utelukkende pga. produksjonskostnader. Korsfjord skrev 30 minutter siden: Hvorfor ikke bare et tjukkere glassfiberlaminat på steder som som trenger ekstra styrke? Har det med pris å gjøre? Vekt? Eller oppnår man uansett ikke samme styrken på den måten? For å oppnå stivhet i et flatt gulv må man ha en viss tykkelse. En enkel måte å oppnå den stivheten er å legge ned ei kryssfinerplate og støpe rett på den. Hvis man skal støpe en massiv plate av glassfiber/polyester må man ha noe å støpe mot. Man må også bygge opp uhorvelig mange lag glassfiber for å oppnå samme stivheten. Det blir vanvittig sterkt, men uforholdsmessig tungt og dyrt. Korsfjord skrev 30 minutter siden: Finnes det andre og mer holdbare materialer enn kryssfiner som duger? Ser det blir nevnt Litex-plater lengre oppe i tråden her. Ja, alternativer finnes. Det mest anerkjente er en sandwich-konstruksjon med en kjerne av divinycell, og glassfiberlaminat på hver side. Da får man en konstruksjon som er lett og stiv, og divinycellen vil ikke trekke vann dersom det går hull på laminatet. Hvis du leser et par sider av denne tråden herfra og videre kan du se hvordan jeg gikk fram for å lage dørk av divinycell i min Dracojolle: https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/48/#comments Som du vil se er det en arbeidskrevende måte å bygge båt når man ikke støper innerliner. Båter som Øien, Sting, Rana, Sandstrøm osv. som er laget med enkelt skrog og uten innerliner blir derfor kun laget med kryssfinerdørk så vidt jeg vet. Korsfjord skrev 30 minutter siden: Bygges nye båter fortsatt med innstøpt kryssfiner? Ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Korsfjord Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Takk for oppklarende svar @Komodo. Jeg har vært skrivebordsbåtmann i flere år, og før det bare hatt enkle båter uten noe behov for reparasjoner eller større vedlikeholdsoppgaver.Derfor har jeg ikke gått noe inn i materien av reparasjonsmetoder. Nå har jeg imidlertid kjøpt en gammel Rana 17, der jeg har visst fra dag én at alt ikke er helt på stell. Det var litt av vitsen med kjøpet at det skulle gi alle tommeltottene mine litt utfordringer. Så har jeg da også registrert noe svikt i dørken, temmelig nøyaktig likt det som @Vidar F. H beskriver i sitt innlegg. Jeg har derfor tenkt litt på mulige løsninger, dersom jeg med tid og stunder tar mot til meg og gyver løs på å lage ny dørk. Det letteste er sikkert å lage i finer, og hvis man sauser fineren godt inn med noe som forsegle (epoksy?), så holder det nok i min tid. Men hadde det gått an å støpe en plate i massiv plast, for eksempel mot en glassplate, huntonittplate eller noe annet glatt? For så å plaster denne fast i skroget? Sier ikke at det er lurt, men spør bare av nysgjerrighet for hva som er mulig/praktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Jeg støpte ei plate i glassfiber oppå ei stålplate fra Biltema. Funket fjell. Du kan støpe oppå ei glassrute om du vil ha det helt speilglatt. Først smører du topcoat (gelcoat iblandet voks), så plaster du. Vevd duk først, så CSM -matte, avslutt med vevd duk om du vil ha fin overflate (ellers blir det samme overflate som inni balja di). Skal du ha det holdbart, overkommelig prismessig og sterkt, bruker du epoxy, vevd matte og kryssfiner. Til ditt bruk er Biltema sine produkter 100% adekvat. Dyrere produkter er mer moro å jobbe med, men litt overkill. I læringsøyemed kan det dog forsvares. Legg epoxy på begge sider av ei kryssfinerplate, 15mm bør bli solid nok. På undersiden kapper du og tilpasser 30-50mm rør (papprør funker helt fint) slik at de danner et "rutenett" med et rør som går hele vegen framover som en ryggrad, med mindre rør som ribbein. Del rørene i 2 slik at de blir halve. Plasser de på baksiden av plata. Så legger du 2-3 lag vevd matte over rørene. Dette blir utrolig sterkt. Litt svikt i gulvet gjør nå uansett ikke så mye; båten skal jo ligge på vannet, og da ligger den jo ikke i ro. :D En enklere variant er å bake inn lekter, men da har du potensiale for ny råte og det er mer arbeid (glassfiberduk liker ikke for knappe kurver). Det spørs hvor mye du gidder å legge i det, men de båtene har potensiale for å bli utrolig kjekke. Ref. båten vi hadde. Jeg er naturligvis ikke upartisk der, men båten ble bra! :D Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
aileenll Svart 6.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2020 Kweelhouse skrev On 8.8.2019 at 12.06: Jeg hadde en gang Rana 17 fisk, hvis det er samme konstruksjon på dette skroget så mener jeg at dørken ikke går inn i flytetanker. Tror jeg ville ha skjært ut dørken og latt 10 cm stå igjen hele veien rundt så du har et fundament. Du kan sikkert bruke vannfast kryssfiner som du plaster Kryssfiner lages med forskjellige lim. Den du benevner som vannfast, er limt med kontakt lim. Treet/fineren i plata er ikke impregnert og råtner derfor når den får riktig fuktighetsinnhold, 18-30vektprosent vann. Men det har jo trådstarter alt funnet ut av. Om trådstarter bestemmer seg for å lime opp nytt gulv, så ville jeg anbefalt å bygge en sandwich av uorganisk materiale. Grp+ dyvinicel+grp Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Komodo Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Vidar F.H. skrev for 17 timer siden: Du kan støpe oppå ei glassrute om du vil ha det helt speilglatt. Først smører du topcoat (gelcoat iblandet voks), så plaster du. Vevd duk først, så CSM -matte, avslutt med vevd duk om du vil ha fin overflate (ellers blir det samme overflate som inni balja di). Støpe på ei glassrute er et godt tips. Men han skal begynne med gelcoat, ikke topcoat. Det blir som å støpe i form. Hvorvidt man bør avslutte med WR eller CSM er vel kanskje en smakssak. Vidar F.H. skrev for 17 timer siden: Skal du ha det holdbart, overkommelig prismessig og sterkt, bruker du epoxy, vevd matte og kryssfiner. For å få det billig ville jeg vel heller anbefalt CSM og polyester. Epoxy blir dyrere. Også greiere med polyester da man bare kan rulle på topcoat til slutt uten å måtte bruke dyr 2-komp. maling som toppstrøk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Komodo skrev for 2 timer siden: For å få det billig ville jeg vel heller anbefalt CSM og polyester. Epoxy blir dyrere. Tenkte det samme, men ser for meg at epoxy er bedre enn polyester for å hindre vanninntrenging i kryssfinerplata...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Faxen Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Bruker man epoxy, så MÅ du ha god lufting. Kan bli angrepet med allergiske reaksjoner. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 ivar skrev for 3 timer siden: Tenkte det samme, men ser for meg at epoxy er bedre enn polyester for å hindre vanninntrenging i kryssfinerplata...? Vannintrenging kommer via skruehull etc i laminatet. Ikke direkte gjennom polyesteren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vidar F.H. Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Polyester er ikke vanntett og må smøres med gelcoat, hvis jeg har forstått det riktig? Prismessig kan det kanskje forsvares uansett. I alle tilfelle er det jo en god praksis når man monterer noe, å bore for stort hull, fylle med epoxy (og evt. glass) og så bore opp for skruen med riktig diameter. Da skjer det ikke noe ukoselig. :) Under epoxyarbeid må en være nøye med verneutstyret, også hansker. Er usikker på om åndedrettsvern er nødvendig, men det skader absolutt ikke! Heller ei maske for mye enn helseproblematikk... Noe jeg burde ha tenkt på før, men nå er nå straks bleietiden overstått for minstejenta... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
ivar Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 index skrev 16 minutter siden: Vannintrenging kommer via skruehull etc i laminatet. Ikke direkte gjennom polyesteren. jepp, jeg tenkte mer på at polyester hefter litt dårligere og mer legger seg som et skikt på utsida av treverket. Slik at fuktighet får mulighet til å finne veien på innsida av polyesterlaget.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 7.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2020 Det kan skje, men kommer det fukt inn til treverket råtner det uansett hva det er dekket med. Som Komodo sier, poylyester er både mye rimeligere og greiere å jobbe med. Og mer enn godt nok om du gjør en skikkelig jobb. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.