Pitbullo Startet 7.August.2019 Link til dette innlegget Startet 7.August.2019 Hei! Jeg har overtatt en gammel GH 14 med en 2004 Tohatsu 9.9 2-takter. Denne er trimmet til 15hk. Motoren Var på service i fjor, jeg tror det var før sommeren, men det kan også ha vært etter sommeren, her er jeg litt usikker. Den har også fått service på verksted jevnt og trutt. I dag ble den startet for første gang i år, og først så var det ingen kontrollstråle, jeg gav litt gass, og da kom det en ganske slapp stråle. Alt vel tenkte jeg og slapp motoren helt ned på tomgang igjen. da forsvant strålen nesten helt. Det er 2 hull bak på stammen, ett litt stort hull som er plassert helt bak (marker med 1 på bildet), og ett som er litt på siden (markert med 2 på bildet). I følge brukermanual så er det på siden åpning for kontrollstrålen. Det kommer vann ut begge. Ved nytt pådrag så øker ikke vannmengden på sidehullet. Hull nummer 1 er ikke nevnt i manualen, men det spruter "spray-stråle" ved pådrag fra denne. Kan forøvrig nevne at motoren står på båten, på henger, og står i stamp med vann til litt over anti-kavitasjonsplata. Vanninntaket er altså godt nedsenket. Motoren startet umiddelbart, som om den var flunkende ny. I alle år har den fungert helt problemfritt. Total kjøretid på motor i dag er kanskje ett minutt, i flere omganger. Jeg våget ikke mer siden kontrollstrålen ikke var slik jeg forventet. Motoren går på tomgang. Er det slik at motoren absolutt ikke må brukes før den har vært på ny service, eller kan jeg bruke den? Vedlagte bilder er av plate med modell/nummer, samt av kontrollstråle(r), mens motoren går på tomgang. Meningen var at båten skulle pusses på i vinter (det kommer en egen tråd om det senere), men vi hadde lyst til å ta en test-tur på fjorden med familien før den jobben starter, og båten pakkes vekk for sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Fyll på litt mer vann I stampen, 5-10cm opp. Litt over kavitasjonsplata er I snaueste laget etter min erfaring. Pumpa sitter jo over denne. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Takk! Da skal jeg forsøke dette. Etter litt googling fant jeg ut at det kan også være litt rusk og rask i åpningen. Mulig jeg må få tak i dypere stamp før jeg starter den igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Pitbullo skrev 4 minutter siden: Slapp kontrollstråle 2004 Troll i trompeten? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 :D Jepp, litt tett i nesa den der! Det kan se ut som om det ikke er noe alvorlig i alle fall, så da bekymrer jeg meg ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvis jeg skal blåse den ren med trykkluft (noen på det store internett som foreslo dette), er det da bare til å sette trykkluften mot hullet og blåse i vei? Kan jeg gjøre vondt verre? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Sjekk impellern. Var liknade feil på min motor og der var 4 av 6 armer på impellern ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Er det mulig å sjekke den uten å demontere for masse? Er ikke så enormt motor-kyndig... :) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Det enkleste og beste synes jeg er å stake opp med gitarstreng. Spesiellt hvor slangen går inn på blokka pleier det å tette seg. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Da tester jeg dette først. Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Staket opp med en streng nå, og jaggu, skulle tru motoren hadde holdt seg i et år! Nå sto strålen som bare det!! Takk for hjelpen alle sammen!!! :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvis du ikke vet når impeller sist er byttet vil jeg uansett anbefale å inspisere den. Ingen stor jobb på en slik motor dersom ikke alt av skruer er irret fast. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 (redigert) Hadde du gjort som "det store internettet" foreslo hadde den møkka som plugget slangen din, nå befinne seg inne i motoren hvor den kunne startet tetting av interne kjølekanaler eller laget krøll for termostaten... Du får i det lange løp bedre råd av slike som Mix.... Redigert 7.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Det er vel få plasser man får bedre råd og tips enn på baatplassen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MR Swe Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hvor stakade du opp Pitbullo? Sitér dette innlegget Link to post
Pitbullo Svart 7.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Jeg har lest masse på baatplassen de siste to årene, og har forstått at her finnes det mye kompetanse, og mange hjelpsomme mennesker! I dag var det min tur å få hjelp, så dette setter jeg stor pris på! Tusen takk alle sammen! Jeg fant en tynn streng som jeg staket hull merket 2, som var det som instruksjonsboka også sa at var for kontrollstråle. Klarte vel å stake omtrent 8-10 cm inn. Gjorde dette 4-5 ganger og så starta jeg opp motoren. Da var strålen slik som den skal være, kraftig og sammenhengende. :D Sitér dette innlegget Link to post
Jonasran72 Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Hade liknende problem på Yamaha 9,9 97 modell. Trekkte ut koblingen der kjøleslangen går in i motoren, fjernet termostaten sprayet siden sitronsyre in i åpningene ventet 10 timer og kjørte deretter motoren i ferskvann i 30 min uten termostat og slange tilkoblet .la motoren spytte ut vannet bare direkt fra blokken. Byttet og termostat da den gamle var full i sand, grus og annet rart. Kjørt hele sommer nå, uten problemer. ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 7.August.2019 Link til dette innlegget Svart 7.August.2019 Pitbullo skrev for 4 timer siden: Da var strålen slik som den skal være, kraftig og sammenhengende. :D Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ugleseth Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Det er nok flere som sliter med kontrollstrålen i satt alder? Jeg har en tohatsu 20 hk ca 2015 på badebåten. Har mistet kontrollstrålen etter å ha vært nedi gjørma med propellen. Blåste trykkluft inn I hullet hvor kontrollstråle munner ut. Det hjalp ikke.. Plukket ned undervannshuset for å inspisere impeller. Den var som ny. Alt I orden Går denne motoren I nødmodus hvis motoren blir overopphetet eller går den til den "smelter" og kan kastes på dynga? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2019 Link til dette innlegget Svart 13.August.2019 Ugleseth skrev 43 minutter siden: Har mistet kontrollstrålen etter å ha vært nedi gjørma med propellen. Blåste trykkluft inn I hullet hvor kontrollstråle munner ut. Det hjalp ikke.. Det er ikke noe lurt å bruke trykkluft til dette. Det er enda mindre lurt (uansett hvor mange "tøffinger med Okley-briller fra Texas" du finner på youtube) å blåse driten INN i motoren... Ta av slangen på blokka og blås UT av slangen om du absolutt skal bruke trykkluft. Er det blåskjell og småstein så er det mer effektivt å stake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.