Jump to content

Slapp kontrollstråle 2004 Tohatsu 9.9 2-takter

Pitbullo

Recommended Posts

Hei!

Jeg har overtatt en gammel GH 14 med en 2004 Tohatsu 9.9 2-takter. Denne er trimmet til 15hk. Motoren Var på service i fjor, jeg tror det var før sommeren, men det kan også ha vært etter sommeren, her er jeg litt usikker. Den har også fått service på verksted jevnt og trutt. I dag ble den startet for første gang i år, og først så var det ingen kontrollstråle, jeg gav litt gass, og da kom det en ganske slapp stråle. Alt vel tenkte jeg og slapp motoren helt ned på tomgang igjen. da forsvant strålen nesten helt. Det er 2 hull bak på stammen, ett litt stort hull som er plassert helt bak (marker med 1 på bildet), og ett som er litt på siden (markert med 2 på bildet). I følge brukermanual så er det på siden åpning for kontrollstrålen. Det kommer vann ut begge. Ved nytt pådrag så øker ikke vannmengden på sidehullet. Hull nummer 1 er ikke nevnt i manualen, men det spruter "spray-stråle" ved pådrag fra denne. 

Kan forøvrig nevne at motoren står på båten, på henger, og står i stamp med vann til litt over anti-kavitasjonsplata. Vanninntaket er altså godt nedsenket. Motoren startet umiddelbart, som om den var flunkende ny. I alle år har den fungert helt problemfritt. Total kjøretid på motor i dag er kanskje ett minutt, i flere omganger. Jeg våget ikke mer siden kontrollstrålen ikke var slik jeg forventet. 

IMG_3987.jpg.d9a384ca90c631ebbd04f508dca72c50.jpg

Motoren går på tomgang.

IMG_3985.jpg.908784612cfa5e4033bb017811d95f73.jpg

Er det slik at motoren absolutt ikke må brukes før den har vært på ny service, eller kan jeg bruke den? Vedlagte bilder er av plate med modell/nummer, samt av kontrollstråle(r), mens motoren går på tomgang. 

Meningen var at båten skulle pusses på i vinter (det kommer en egen tråd om det senere), men vi hadde lyst til å ta en test-tur på fjorden med familien før den jobben starter, og båten pakkes vekk for sesongen. 

Jeg har lest masse på baatplassen de siste to årene, og har forstått at her finnes det mye kompetanse, og mange hjelpsomme mennesker! I dag var det min tur å få hjelp, så dette setter jeg stor pris på! Tusen takk alle sammen!

Jeg fant en tynn streng som jeg staket hull merket 2, som var det som instruksjonsboka også sa at var for kontrollstråle. Klarte vel å stake omtrent 8-10 cm inn. Gjorde dette 4-5 ganger og så starta jeg opp motoren. Da var strålen slik som den skal være, kraftig og sammenhengende. :D

Hade liknende problem på Yamaha 9,9 97 modell. Trekkte ut koblingen der kjøleslangen går in i motoren, fjernet termostaten sprayet siden sitronsyre in i åpningene  ventet 10 timer og kjørte deretter motoren i ferskvann i 30 min uten termostat og slange tilkoblet .la motoren spytte ut vannet bare direkt fra blokken.  Byttet og termostat da den gamle var full i sand,  grus og annet rart. 

Kjørt hele sommer nå, uten problemer. ?

Det er nok flere som sliter med kontrollstrålen i satt alder?

Jeg har en tohatsu  20 hk  ca 2015 på badebåten. Har mistet kontrollstrålen etter å ha vært nedi gjørma med propellen. Blåste trykkluft inn I hullet hvor kontrollstråle munner ut. Det hjalp ikke.. Plukket ned undervannshuset for å inspisere impeller. Den var som ny. Alt I orden

Går denne motoren I nødmodus hvis motoren blir overopphetet eller går den til den "smelter" og kan kastes på dynga?

Ugleseth skrev 43 minutter siden:

Har mistet kontrollstrålen etter å ha vært nedi gjørma med propellen. Blåste trykkluft inn I hullet hvor kontrollstråle munner ut. Det hjalp ikke..

Det er ikke noe lurt å bruke trykkluft til dette.

Det er enda mindre lurt (uansett hvor mange "tøffinger med Okley-briller fra Texas" du finner på youtube) å blåse driten INN i motoren...

Ta av slangen på blokka og blås UT av slangen om du absolutt skal bruke trykkluft.

Er det blåskjell og småstein så er det mer effektivt å stake.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...