Grand Banks jr Startet 7.August.2019 Del på Facebook Startet 7.August.2019 For noen dager siden hadde jeg med meg min svoger med familie på båttur. Trivelige folk! Ungene ville bade, og derfor trakk vi inn i Nidelven (Arendal). Vannet er varmere der enn i Skagerrak... Nå er jo ikke Neptimen noen skjønnhet for øyet, men praktisk er den jo. Og høy. Vi ser ned på de fleste 30-fotere. Og det vet et barnesinn å benytte seg av. Guttene elsker å hoppe fra den, og far da... ..men høyden gjør det også morsomt å dra på ekspedisjon. For jeg ser som regel godt uhumskheter i vannet foran baugen godt. Så da vi så et vindstille "smug" inn i en øy, så satte vi baugen inn der. Var kanskje ikke bredere enn 10 meter. Jeg pleier ikke våge meg inn på smale ukjente steder, men med båten full av familie fra innlandet som jeg hadde lyst til å gi den beste opplevelsen - så gjorde vi nettopp det. Himlingen med øynene til han som satt i 18-foteren ved innløpet overså jeg galant. Gikk først helt inn. Perfekt plass. Dypt nok i massevis. Så måtte jeg ut igjen. Nå har jeg funnet stod glede med baugpropellen. Bakker ut selvfølgelig, og en liten tøtsj på joysticken retter opp båten og jeg kan styre lett ut. Liker å ha langt ankertau, så jeg slipper ankeret rett på utsiden av "smuget". Går klar av tauet til 18-foteren. Legger til som vanlig og alt går etter planen. Ungene og vi voksne bader, griller og forspiser oss på potetgull... Det var den Grete Roede kuren... Så skal vi ut. Jeg drar oss ut med ankervinsjen, og hører et dunk. Ganske likt som når ankeret stopper i rulla. Veldig likt faktisk. Hadde jeg stått ved rattet hadde jeg nok bakket ut. Men jeg pleier å ta fjernkontrollen bak og se at ankeret kommer opp og legger seg rett vei i rulla. For det kan tulle litt. Men jeg så ikke ankeret... Hvor i alle dager er det? Lurer også veldig på hva den lyden kom av. Senker ankeret ned et par meter og heiser opp igjen. Dunk. Ser fremdeles ikke ankeret. Gikk ned på badeplatformen og bøyer meg ned. Der er et digert tre som står skrått opp og rett inn i ror og flyndre. Et digert tre. Du verden hvor glad jeg var for at der var så og si vindstille der. Og for at ingen hekksjøgeneral passerte der og da. Og for at båten bare hvilte seg med baugen mot en sandbanke. Og du verden hvor glad jeg er i kraftig flyndre! Jeg skimtet ankeret dypt der nede. Ble ikke lettere av at forrige eier malte det svart med Bengalakk. Men jeg skimtet det. Det holdt godt på treet. Fikk guttungen til å hente tauet jeg bruker til spring, og fikk det etter litt om og men rundt treet. Bandt det fast, og senket ankeret. Det gikk fri, og treet er nå tilbake på elvens bunn der det ikke hører hjemme. Ankeret er hjemme og på rett vei i rulla. Og vi er hjemme etter en minnerik dag. På vei hjem tenkte jeg: Jeg lurer på hva vi på Baatplassen opp igjennom har dratt opp med ankeret... Så hva har du dratt opp? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 En ødelagt kaffekjele. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gullfisk Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Stein som bruceankeret hadde fanget. ellers har jeg sett noen få både handlevogn og sykkel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Med ex-svogeren min fikk vi i hans båt for 40 år siden opp en kraftkabel! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 Lars H. skrev 2 minutter siden: opp en kraftkabel! Au! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Framtia Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 jeg dro opp en syrefast ankerkjetting i sommer. Lå en båt i nærheten så jeg ropte over for å høre om han hadde slik, noe han bekreftet. Så da slapp jeg den ut igjen. I ettertid har jeg konkludert med at den neppe gikk til hans båt, og jeg angrer meg for at jeg ikke dro opp mer for å få bekreftet om den var eierløs. Vel, det kan være det blir et lite dykk i området i løpet av sesongen, skulle gjerne hatt meg en syrefast kjetting :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
jotto Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Jeg "fisket" en tresnekke som jeg fikk vite etterpå at hadde sunket dagen før. Men snekka var som en taretorsk - helt umulig å dra opp. Jeg betalte en lokal amatørdykker for å hente opp ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 7.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2019 Tilbake i min barndom så var det min mor som dro opp paraplydreggen. 15kg med noen meter kjetting, og resten tau. Husker vi lå på østsiden av Risøya i Søgne, og der er det stupbratt ned til 30-40 meter. Hun klagde over at det var så tungt å dra opp, så min far steppet opp og begynte å dra. Det var tungt. Viste seg at paraplydreggen hadde hektet en eierløs paraplydregg på 20 kg med kjetting... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Dro opp en spøkelseteine. Sitér dette innlegget Link to post
LI4560 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Vanligvis går det i leire, mudder og sjøgress, men i sommer fanget jeg en 6 HK Evinrude totakter med ankeret (16 kg Kobra II og 8 mm kjetting). Det ble litt oppstandelse for å si det mildt. Datter'n min har det på film. Kan også notere en (halv) plastsekk i år (gjennomsiktig), en burgunder damebluse for to år siden og noe som lignet på en klut i fjor (grågul med grønske). Da jeg hadde forrige båt, fikk vi en paraplydregg med ca. 20 meter 3-slått tau. Propellen til båten (VP 16x13x2) og solbrillene til kona (RayBan) ligger imidlertid fortsatt trygt på bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 21 minutes ago, Framtia said: jeg dro opp en syrefast ankerkjetting i sommer. Lå en båt i nærheten så jeg ropte over for å høre om han hadde slik, noe han bekreftet. Så da slapp jeg den ut igjen. I ettertid har jeg konkludert med at den neppe gikk til hans båt, og jeg angrer meg for at jeg ikke dro opp mer for å få bekreftet om den var eierløs. Vel, det kan være det blir et lite dykk i området i løpet av sesongen, skulle gjerne hatt meg en syrefast kjetting :-) Si ifra hvis det sitter et Rocna-anker i enden av kjettingen... ? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Har Rocna allerede, så spørs om jeg orker å dra opp det... :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 En hendelse som satt dypt spor i et ungt barnesinn var da nabobåten dro opp et elgkadaver med paraplydreggen sin for 35 år siden. Vi lå flere båter og slet med fiskelykken på en lokal fiskeplass, og da førstemann ga opp og dro ankeret hadde han fisket elg med ankeret, gitt. Tror ikke den ble servert til kvelds - den hadde ligget såpass lenge at den hadde flytt opp en gang pga gass, revnet/eksplodert og så sunket igjen. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 5 minutes ago, Framtia said: Har Rocna allerede, så spørs om jeg orker å dra opp det... :-) Du har to venner som deler en D385 som mangler Rocna-anker. Ikke har vi damer som gir oss anker som gave, heller... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
S/Y Emma Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 En spøkelsesteine. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Framtia Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 (redigert) @Popeye70 Skal man få Rocna av dama må man vel ha gjort seg fortjent til det antar jeg ... Redigert 7.August.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Olevine Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Har ikke fått noe mer spennende enn en vannledning, som jeg etter litt om og men fikk et tau rundt så jeg fikk frigjort ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 5 minutes ago, Framtia said: @Popeye70 Skal man få Rocna av dama må man vel ha gjort seg fortjent til det antar jeg ... Og det er vel nettopp der det svikter for min del. Medeieren min har jo vært medeier så kort tid at han neppe har rukket å ønske seg Rocna ennå. Han flyter på «har blitt båteier»-rusen fremdeles. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Framtia skrev 42 minutter siden: Vel, det kan være det blir et lite dykk i området i løpet av sesongen, skulle gjerne hatt meg en syrefast kjetting :-) Ikke ta deg bryet. En slik kjetting blir alt for tung i båten din Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Framtia Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 den skal jo ligge igjen på brygga Komodo, og da er det jo enda viktigere å ha syrefast... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Whiskey Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Fikk tredd en rosa hårstrikk på ankeret i fjor ved Skaueren. ? Ga det til kidsa Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Komodo Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Det mest spennende jeg har fisket opp med anker i år er en stein, og det var ikke overraskende med en Bruce-kopi (nabobåtens). Vi lå utenfor en holme ved Smögen hvor det tydeligvis har vært enorm steinhoggeraktivitet en gang i tiden. Felles for alle disse holmene er at all kurant stein har blitt skipet vekk. Dette var karer som virkelig la jobb i hver stein som ble hugget ut, så all stein som ligger igjen er i utgangspunktet vrakstein. Det som gjorde den steinen vi fisket opp spesiell var at den antagelig hadde ramlet uti, og var nok ikke vrakstein. I tillegg har den ligget beskyttet i leira siden den var nyhogd, så den var rett og slett noe så sjeldent som et perfekt bevart eksemplar av en kantstein fra steinhuggertiden i Bohuslen! Det er nesten så det føles som en reise tilbake i tid å stå med en slik stein i hånda og skue ut over steinbruddet på land Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bruflaat Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 Et stk trillebår. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 En umerket strømkabel er det eneste jeg har fått på ankret som ikke moder jord har produsert. Var på Midtre Bolærne for 10 år siden. Vurdere å ringe etter RS eller kutte ankertauet men etter litt knott fikk jeg dreggen løs Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.August.2019 Del på Facebook Svart 7.August.2019 (redigert) Like barn leker best, Brucen fant en 20kg Bruce med 10m kjetting i Tønsberg for noen årsiden. I år hadde jeg på noe som ikke rikket seg 1 mm, det tok en drøy 1/2 time på å komme løs utenfor Grebbestad. Redigert 7.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.