sjøkriger Startet 8.August.2019 Link til dette innlegget Startet 8.August.2019 I forbindelse med turbobytte har jeg tappet ut all kjølevæsken fra tappestuss i motorblokken. Siden kjølevæsken sist ble skiftet for kun 15 gangtimer siden tenkte jeg å bruke den på ny, men oppdaget at det kom litt rustvann helt mot slutten av tappingen. Er det et signal om at noe er galt eller er det naturlig? Har ikke merket dette før. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Kanskje det har vert for lange intervaller. Innimellom bør kjølesystemet skylles igjennom. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sjøkriger Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 God ide, det vil jeg gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 (redigert) Når du først gjør det så kan det være en god idé å gjøre en systemrens. Kan bruke feks Systemrens (flaske) som blandes med vann. I alle fall dersom du har opplevd at motoren går med litt høyere driftstemp enn den skal. Da rengjøres motoren innvendig. Du må jo se an om din motor har behov for det eller ikke. Det siste grumset som du snakker om, det måtte jeg skulle motoren min flere ganger før det kom ut. Fungerte ikke for meg å bare spyle igjennom. Jeg måtte fylle opp motoren med rent vann, så tappe ut. Først helt på slutten kom grumset. Tror jeg fylte opp motoren 10-15 ganger før jeg fikk ut alt. Kom bare ut litt om gangen, men det som kom var nesten svart. (Var en VP TMD40A) Redigert 8.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjøkriger Svart 8.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Snakker vi om å skylle igjennom med kaldt vann eller må jeg fylle opp, starte motoren og la det sirkulere til varm før jeg tapper? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 LITT rustvann på slutten av tappingen anser jeg som helt normalt . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Jeg gjorde begge deler. Jeg fylte på rent vann, kjørte motoren varm og lot den få kjøle seg ned en god del (tar lang tid) før jeg tømte den helt. Deretter skylte jeg den. Men når jeg snakker om 10-15 skyllinger rett etter hverandre var det med kald motor. Fylte hel full. Tømte ut til driten kom. Fylte så helt opp, og tømte igjen etc. (Ikke hell på kaldt vann på varm motor.) Med SystemRens så kjørte jeg motoren varm og brukte båten som normalt i 2 dager. (God unnskyldning til å si til familien at jeg måtte på tur et par ganger om dagen ;-) ) Deretter tømte jeg den helt. Ventet til kald og så gjorde jeg prosedyren over. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sjøkriger Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 NilsPils skrev On 08.08.2019 at 13.26: LITT rustvann på slutten av tappingen anser jeg som helt normalt . . . Det var bra Grand Banks jr skrev On 08.08.2019 at 13.30: God unnskyldning til å si til familien at jeg måtte på tur et par ganger om dagen Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.