Jump to content

Dette skal vel holde en båt på 1200 kilo (Moring)?

Knallipadden

Recommended Posts

Husker første båten vi hadde på utlegg, fant en sten med borhull i.. Grunneieren sa, ja denkan du jo fortøye Hurtigruta i! hehe    men bedre å ta i for hardt enn å ha for lite utlegg.. men feste har jo som regel mer å si enn vekt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er myk sandbunn så vil sikkert sitte godt da ja.  De skal ligge med tau til land. Det er ganske værhardt der når det først blåser, men den største båten ligger ganske beskyttet i en vik. Den minste båten får sørvesten rett på. Har flytebrygge til den største båten også, men litt for værhardt til at vi føler oss trygg på den når det blåser skikkelig. Bedre å ligge i bøye i en litt mer beskyttet vik. 

Spennende!

• Hvilket tau er best å bruke til dette?
  • Finnes det en tabell som sier noe om vektbalansen mellom ile (anker) og båt ved f.eks fjellbunn?

Jeg tenker å bruke to stk halv meter med jernbaneskinne (ca 50kg hver) og pakke de inn i betong, men er usikker på hvor mye betong jeg skal blande. Lettbåt er en eldre 17 fot Øien med 25hk Yamaha. Antar vekt mellom 200-500kg (aner egentlig ikke).

sjøkriger skrev for 3 timer siden:

Spennende!

• Hvilket tau er best å bruke til dette?
  • Finnes det en tabell som sier noe om vektbalansen mellom ile (anker) og båt ved f.eks fjellbunn?

Jeg tenker å bruke to stk halv meter med jernbaneskinne (ca 50kg hver) og pakke de inn i betong, men er usikker på hvor mye betong jeg skal blande. Lettbåt er en eldre 17 fot Øien med 25hk Yamaha. Antar vekt mellom 200-500kg (aner egentlig ikke).

Hvor mye vekt du trenger kommer veldig an på forskjellige ting. 150-200kg burde holde for en båt på 4-500kg hvis det ikke er veldig utsatt for vind og bølger. Nesten like viktig som vekt, er utforming og fasong. Jeg kjøpte noe lignende disse hos den lokale betongfabrikken. De støper disse av restene fra betongbilene, og har et bra design.

1805594807_20141014_112425-1024x576(2).jpg.77b694b7857efe109a164e95c58b6fa3.jpg

Når det gjelder tau, valgte jeg et litt grovt nylontau. Det finne tau med blyinnlegg og med et plastbelegg som hindrer groe. Det er en god del dyrere. Tauet fra ile til blåse tres gjennom det innstøpte plastrøret - enten i løkke eller med en "stopp-knute" i enden mot ene plastrøråpning. Da slipper man sjakkel og denslags.

Skal du støpe så for all del stop slik at du oppnår tilsvarende C35, dette for å unngå forvitring. 

Velg heller å støpe en plate enn noe kubisk. (selvfølgelig er fasongen som Solseng viser god, den er selvgravende med en god "fot")

Unngå innstøpt bøyle. 

Bedre å støpe inne slange eller PE rør å tre tau i. 

En dykker kan bytte ut tauet etter 12-15 år. 

Baluba ligger på et 2,4T lodd fra en motvektstruck med 4 gjengehull i M36. I det har jeg skrudd en Rud RS øyebolt som jeg bakte i vannfast fett og balsamerte med tjæreteip.

Inspisert etter 12 år, ikke fnugg av tæring. Brukte et billig treslått 2" PP trosse som er spleisa i begge ender. 

Litt off topic men eneste plassen jeg finner blåskjell... Fungerer som daumann ?

Noen som har prøvd moringsring fra maritim? 
fant dette:

https://havna.maritim.no/2018/05/29/ankring-av-bat-moring-og-boyer/

Størrelse:
Deplasement – tonn:              Beskyttet               Ubeskyttet
inntil 0,6                                  25 kg                           40 kg
0,6 til 1,0                                  40 kg                           75 kg
1,0 til 1,5                                  75 kg                           75kg + 25 kg
1,5 til 2                                     75 kg                            75 kg + 40 kg
2, 0 til 3,0                                  75 kg                           75 kg + 75 kg
3,0 til 5,0                                   75 + 40 kg                  75 kg+ 75 kg + 75 kg

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Knallipadden skrev for 13 timer siden:

Fikk tak i noen anker fra et fiskeoppdrett som veier 1000 kilo. Det bør vel holde en hyttebåt på 1200 kilo? Fikk tak i to stykker. Litt overkill til den minste båten som knapt vier 100 kilo, men det skal holde en stund da. 

IMG-20190809-WA0002.jpg

Du reknar sjølvsagt med den ikkje veg meir enn stort det halve i sjøen, sidan det er den vekta som tel.

Er egentlig ikke noe fasitsvar på hva som er "rett" moring. Den må lages utifra båtstørrelse og de lokale forhold. Både bunnen, tidevannsforskjell, hvor stor plass som er tilgjengelig og hovedsakelig vind og bølgeforhold har alt å si. Hvis båten skal ligge på svai må det også taes hensyn til det da slitasjen på moringen, ikke bare bunnfeste, men alle delene hele veien opp til båten er betydelig høyere enn om den bare belastes fra en retning.

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Skal en lage morring  selv er  et stort  traktordekk  kamstål  og noen bend  og ei trosse  det det en trenger.

Bilderesultat for traktordekkbilde  

Interessant! Men røper du framgangsmåten også? Jeg er litt nysgjerrig, for jeg skal trolig hjelpe en bekjent med en slik jobb nå snart. 

Det er enkelt  en  må vite hvor tung moring en skal ha og få dekk etter det.

To 112,5 graders bend  og 2 eller  3  rørstomper  så har du kanalen.

Så må en bore 2 hull i dekket et i nord og et i Vest i overkant på banen så en får tredd inn  armeringen.

90 grader på kanalen  legger en nok jern  og noen jern 90 grader  på jerna.

Så er det bare å bestille rett type betong.

Eller bruke Hey'di tilsetning.

Dekket suger seg ned i sanden.

Trosse har hvert gratis finn en passelig  båt og spør.

Jeg bruker  52mm  bruddstyrke 56,5tonn   da den er ny.  dobbel.

bilde

Skal en ligge på svai må en ha svivel.

jeg lå fra August til Januar uten og etter X antall snurringer  ble trossa klippet av ved moringen og båten la seg inntil en flytebrygge.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...