Knallipadden Startet 9.August.2019 Link til dette innlegget Startet 9.August.2019 Fikk tak i noen anker fra et fiskeoppdrett som veier 1000 kilo. Det bør vel holde en hyttebåt på 1200 kilo? Fikk tak i to stykker. Litt overkill til den minste båten som knapt vier 100 kilo, men det skal holde en stund da. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Bør jo holde fint en 25-30 meters yacht dette ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 kommer jo an på bunnforholdene , men når den der får sugd seg godt nedi gjørma så blir den tung å flytte på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Code0 Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Og så er spørsmålene: tau eller kjetting, ligge fritt på svai eller tau i land, tidevann, strøm, isforhold... kom igjen folkens, mat til en lang tråd her ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Husker første båten vi hadde på utlegg, fant en sten med borhull i.. Grunneieren sa, ja denkan du jo fortøye Hurtigruta i! hehe men bedre å ta i for hardt enn å ha for lite utlegg.. men feste har jo som regel mer å si enn vekt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Knallipadden Svart 9.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Det er myk sandbunn så vil sikkert sitte godt da ja. De skal ligge med tau til land. Det er ganske værhardt der når det først blåser, men den største båten ligger ganske beskyttet i en vik. Den minste båten får sørvesten rett på. Har flytebrygge til den største båten også, men litt for værhardt til at vi føler oss trygg på den når det blåser skikkelig. Bedre å ligge i bøye i en litt mer beskyttet vik. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Den (1000kg)vil holde i bøtter og spann for den båten Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Seilerslask Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Kan fortøye en del tonn båt i en slik moring Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Usikker. Ville heng på en dømann i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 diaX skrev 6 minutter siden: Usikker. Ville heng på en dømann i tillegg. Ha ha ha! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sequoia Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Grand Banks jr skrev 18 minutter siden: Ha ha ha! Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Spennende! Hvilket tau er best å bruke til dette? Finnes det en tabell som sier noe om vektbalansen mellom ile (anker) og båt ved f.eks fjellbunn? Jeg tenker å bruke to stk halv meter med jernbaneskinne (ca 50kg hver) og pakke de inn i betong, men er usikker på hvor mye betong jeg skal blande. Lettbåt er en eldre 17 fot Øien med 25hk Yamaha. Antar vekt mellom 200-500kg (aner egentlig ikke). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Code0 skrev for 8 timer siden: Og så er spørsmålene: tau eller kjetting, ligge fritt på svai eller tau i land, tidevann, strøm, isforhold... kom igjen folkens, mat til en lang tråd her ? Det er bare et svar. Trosse er gratis og holder leeenge. skal en ligge på svai må en ha svivel Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Solseng Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 sjøkriger skrev for 3 timer siden: Spennende! Hvilket tau er best å bruke til dette? Finnes det en tabell som sier noe om vektbalansen mellom ile (anker) og båt ved f.eks fjellbunn? Jeg tenker å bruke to stk halv meter med jernbaneskinne (ca 50kg hver) og pakke de inn i betong, men er usikker på hvor mye betong jeg skal blande. Lettbåt er en eldre 17 fot Øien med 25hk Yamaha. Antar vekt mellom 200-500kg (aner egentlig ikke). Hvor mye vekt du trenger kommer veldig an på forskjellige ting. 150-200kg burde holde for en båt på 4-500kg hvis det ikke er veldig utsatt for vind og bølger. Nesten like viktig som vekt, er utforming og fasong. Jeg kjøpte noe lignende disse hos den lokale betongfabrikken. De støper disse av restene fra betongbilene, og har et bra design. Når det gjelder tau, valgte jeg et litt grovt nylontau. Det finne tau med blyinnlegg og med et plastbelegg som hindrer groe. Det er en god del dyrere. Tauet fra ile til blåse tres gjennom det innstøpte plastrøret - enten i løkke eller med en "stopp-knute" i enden mot ene plastrøråpning. Da slipper man sjakkel og denslags. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Skal du støpe så for all del stop slik at du oppnår tilsvarende C35, dette for å unngå forvitring. Velg heller å støpe en plate enn noe kubisk. (selvfølgelig er fasongen som Solseng viser god, den er selvgravende med en god "fot") Unngå innstøpt bøyle. Bedre å støpe inne slange eller PE rør å tre tau i. En dykker kan bytte ut tauet etter 12-15 år. Baluba ligger på et 2,4T lodd fra en motvektstruck med 4 gjengehull i M36. I det har jeg skrudd en Rud RS øyebolt som jeg bakte i vannfast fett og balsamerte med tjæreteip. Inspisert etter 12 år, ikke fnugg av tæring. Brukte et billig treslått 2" PP trosse som er spleisa i begge ender. Litt off topic men eneste plassen jeg finner blåskjell... Fungerer som daumann ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 .. det burde gi god fjæring Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Taskeladden Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 (redigert) Noen som har prøvd moringsring fra maritim? fant dette: https://havna.maritim.no/2018/05/29/ankring-av-bat-moring-og-boyer/ Størrelse: Deplasement – tonn: Beskyttet Ubeskyttet inntil 0,6 25 kg 40 kg 0,6 til 1,0 40 kg 75 kg 1,0 til 1,5 75 kg 75kg + 25 kg 1,5 til 2 75 kg 75 kg + 40 kg 2, 0 til 3,0 75 kg 75 kg + 75 kg 3,0 til 5,0 75 + 40 kg 75 kg+ 75 kg + 75 kg Redigert 9.August.2019 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Fjordgubbe Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 Knallipadden skrev for 13 timer siden: Fikk tak i noen anker fra et fiskeoppdrett som veier 1000 kilo. Det bør vel holde en hyttebåt på 1200 kilo? Fikk tak i to stykker. Litt overkill til den minste båten som knapt vier 100 kilo, men det skal holde en stund da. Du reknar sjølvsagt med den ikkje veg meir enn stort det halve i sjøen, sidan det er den vekta som tel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.August.2019 Link til dette innlegget Svart 9.August.2019 TS For å si det på en litt annen måte: Betong med gjennomsnittlig tilslag veier 2350kg pr m3 i luft. Nedsenket i vann veier den 1350kg Loddet mitt av jern veier ca 7850kg pr m3 i luft. Nedsenket i vann veier det 6850kg Så, jo større densitet, jo bedre egnet til å være lodd under vann Var det forståelig? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 (redigert) Skal en lage morring selv er et stort traktordekk kamstål og noen bend og ei trosse det det en trenger. Redigert 10.August.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
PolarLi Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Er egentlig ikke noe fasitsvar på hva som er "rett" moring. Den må lages utifra båtstørrelse og de lokale forhold. Både bunnen, tidevannsforskjell, hvor stor plass som er tilgjengelig og hovedsakelig vind og bølgeforhold har alt å si. Hvis båten skal ligge på svai må det også taes hensyn til det da slitasjen på moringen, ikke bare bunnfeste, men alle delene hele veien opp til båten er betydelig høyere enn om den bare belastes fra en retning. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Roger jo skrev for 7 timer siden: Skal en lage morring selv er et stort traktordekk kamstål og noen bend og ei trosse det det en trenger. Interessant! Men røper du framgangsmåten også? Jeg er litt nysgjerrig, for jeg skal trolig hjelpe en bekjent med en slik jobb nå snart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 10.August.2019 Link til dette innlegget Svart 10.August.2019 Det er enkelt en må vite hvor tung moring en skal ha og få dekk etter det. To 112,5 graders bend og 2 eller 3 rørstomper så har du kanalen. Så må en bore 2 hull i dekket et i nord og et i Vest i overkant på banen så en får tredd inn armeringen. 90 grader på kanalen legger en nok jern og noen jern 90 grader på jerna. Så er det bare å bestille rett type betong. Eller bruke Hey'di tilsetning. Dekket suger seg ned i sanden. Trosse har hvert gratis finn en passelig båt og spør. Jeg bruker 52mm bruddstyrke 56,5tonn da den er ny. dobbel. Skal en ligge på svai må en ha svivel. jeg lå fra August til Januar uten og etter X antall snurringer ble trossa klippet av ved moringen og båten la seg inntil en flytebrygge. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.