Jump to content

Så ble det ny Solbris - Chilli Solbris - Storebro


Chilli Solbris

Recommended Posts

index skrev 24 minutter siden:

 

Stålull grad 000 dyppet i Owatrolje for metall! Da blir den nesten som ny igjen, pluss at oljen beskytter mot ny korrosjon. Jeg har brukt dette mange ganger på eldre biler med dårlig krom. Overraskende effektivt, uten å ripe!

Det skal garantert testes ut! Burde ha tenkt på det selv faktisk! Takker @index for knallbra tips!😊

lurvetass skrev 5 minutter siden:

Hvor gamle er batteriene @Chilli Solbris?

 

 

De er nok eldre enn fem til seks år. Jeg har hatt båten i fem år og de stod der når jeg hentet den! Jeg føler vel at de er moden for å byttes. Og jeg ender nok opp med like batterier. Altså blybatterier med skrukork. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har iblant overfylt batteriene jeg også. Det som kan hende er at de lekker litt ved hard lading etterpå. Utover det tror jeg ikke du har noe å frykte. Det er så små mengder at det har lite å si for syrekonsentrasjonen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan er kapasiteten på batteriene?

Du har vel kun sakt at du muligens har måttet etterfylle vann og kanskje hatt på litt mye. 

Er jo flere her inne som har blybatterier med propper i ca 10 år? 

Mine forbruks agm går i sin syvende sesong og jeg håper de kan holde et par til.

 

Tenker du bly til forbruk også? Du får vel egentlig flere ampertimer billigere med lithium? 

Da må du lage to laderegimer, men det har du vel gode muligheter til?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Da du har gode gamle batterier med mulighet til å fylle på vann, har du jo også mulighet til å måle syrevekt. Har du målt syrevekten på cellene? Da får du litt oversikt over totaltilstanden, pluss at du vil se om en eller flere av cellene er dårlige. Men vent etter etterfyllingen og en fullstendig opplading før slik sjekk slik at syren er blitt blandet helt med etterfylt vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Jeg har en 80 ampere Victron Skylla lader. En god gammeldags mekanisk lader har jeg skjønt. Mener jeg har innstilt den på 26,6 volt. 

 

Det er bra og tilsvarer 13,3v, så fortsett med det :thumbsup:

 

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Skal sjekke. Dynamoene leverer 26 volt sier lcd displayet. Skal sjekke. 

 

Helt greit så lenge man stort sett går til eller fra landstrøm og ikke er av byen som ligger en uke på skjæret og vil ha maks lading på en time eller to motorgange.

 

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Batteriene mine står under dørken i midtgangen ved badet forut og har stabil temp på ca 18-22 grader muligens litt lavere om vinteren. Det går tempføler til laderen fra batteriene. 

 

Perfekt plassering, og nei ikke for kaldt. Sikkert derfor batteriene dine har vart en stund i kombinasjon med at de ikke har blitt kokt ihjel og dævva før tiden.

 

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

eg tenker å kjøpe fire av disse, det er to til start og to til forbruksbank:

IMG_6197.jpeg.09fea309289c5fbef94b80decf59703e.jpeg

 

 

Hvorfor ikke noe med kork? Ja, jeg vet teorien med resirk av dampen, men i praksis er det jo slik alle såkalte vedlikeholdsfrie batterier er konstruert,også de som dævver fort pga høy float påfulgt av timer med fosskiking når man går fra brygga med ladespenning over 13,8.

 

Hadde heller kjøpt ett ekstra billig steinalderbatteri til samme pris enn super-duper hi-perfomance turbo GT +.

 

Alternativet til steinalderoppsettet er i mine øyne full ombygging til Lithium på forbruk og da med full kontroll på alt som går inn og ut uansett kilde. Men det koster blod.

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si 26volt fra dynamo er krise, det vil nesten gå i minus ved bruk av autopilot, kjøleskap og radar i drift. Hvis det er reelt ved batterier ville jeg gjort noen undersøkelser og fikset dette. 

Jeg har også victron lader (Multi), lader 26.4-26,6v ved  float og 29,2 i korte perioder ved bulk, dynamoer lader 28,4volt ved gange.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 10 timer siden:

Jeg har iblant overfylt batteriene jeg også. Det som kan hende er at de lekker litt ved hard lading etterpå. Utover det tror jeg ikke du har noe å frykte. Det er så små mengder at det har lite å si for syrekonsentrasjonen.

Det er hva jeg har trodd selv også! Godt at flere har samme oppfatning!👍👍

lurvetass skrev for 10 timer siden:

Hvordan er kapasiteten på batteriene?

Du har vel kun sakt at du muligens har måttet etterfylle vann og kanskje hatt på litt mye. 

Er jo flere her inne som har blybatterier med propper i ca 10 år? 

Mine forbruks agm går i sin syvende sesong og jeg håper de kan holde et par til.

 

Tenker du bly til forbruk også? Du får vel egentlig flere ampertimer billigere med lithium? 

Da må du lage to laderegimer, men det har du vel gode muligheter til?

Batteriene jeg har i dag har 200 ampere pr stk. 

Hadde lommeboka tillatt det er det ikke umulig at jeg hadde bygget om til lithium. Men selv om jeg er forhandler av både Victron og Skannbatt så må det betales. Så ja, det blir nok bly til forbruk også. 🤔

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Da du har gode gamle batterier med mulighet til å fylle på vann, har du jo også mulighet til å måle syrevekt. Har du målt syrevekten på cellene? Da får du litt oversikt over totaltilstanden, pluss at du vil se om en eller flere av cellene er dårlige. Men vent etter etterfyllingen og en fullstendig opplading før slik sjekk slik at syren er blitt blandet helt med etterfylt vann.

Skal måle syrevekt i morgen! Men skal jeg koble fra alt og la de stå uten belastning for å måle syrevekta? Eller hår det bra uansett? Er forresten pga innlegg fra deg at jeg ikke gruer meg for disse batteriene. Må bare finne med skrukork😃

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

 

Det er bra og tilsvarer 13,3v, så fortsett med det :thumbsup:

 

 

Helt greit så lenge man stort sett går til eller fra landstrøm og ikke er av byen som ligger en uke på skjæret og vil ha maks lading på en time eller to motorgange.

 

 

Perfekt plassering, og nei ikke for kaldt. Sikkert derfor batteriene dine har vart en stund i kombinasjon med at de ikke har blitt kokt ihjel og dævva før tiden.

 

 

Hvorfor ikke noe med kork? Ja, jeg vet teorien med resirk av dampen, men i praksis er det jo slik alle såkalte vedlikeholdsfrie batterier er konstruert,også de som dævver fort pga høy float påfulgt av timer med fosskiking når man går fra brygga med ladespenning over 13,8.

 

Hadde heller kjøpt ett ekstra billig steinalderbatteri til samme pris enn super-duper hi-perfomance turbo GT +.

 

Alternativet til steinalderoppsettet er i mine øyne full ombygging til Lithium på forbruk og da med full kontroll på alt som går inn og ut uansett kilde. Men det koster blod.

 

 

 

Jo, jeg må finne med kork!👍👍👍👍

Og som du sier full ombygging koster blod! 

Førstefender skrev for 9 timer siden:

Jeg vil si 26volt fra dynamo er krise, det vil nesten gå i minus ved bruk av autopilot, kjøleskap og radar i drift. Hvis det er reelt ved batterier ville jeg gjort noen undersøkelser og fikset dette. 

Jeg har også victron lader (Multi), lader 26.4-26,6v ved  float og 29,2 i korte perioder ved bulk, dynamoer lader 28,4volt ved gange.

Dette må jeg jo sjekke. Men har aldri opplevd noe problem med tingene ombord. Nå skal det sies at jeg ikke har fått lagt i uthavn og prøvd varigheten på strømmen. Forbrukere har jeg nok av!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke dette som forbruksbatteri? I beskrivelsen av batteriet står det: "Til kjøretøyer med moderat eller lavere strømbehov men som allikevel trenger en ytelse du kan stole på."
Takket være en velprøvd og uttestet hybridteknologi har VARTA® Promotive Black enestående kapasitetsreserver. 
Under normale arbeidsforhold er den fullstendig vedlikeholdsfri og gir samlet sett lavere kostnader.
https://skanbatt.no/product/24157/varta-promotive-black-batteri-12v-220ah-1150cca-518x276x220-242mm-venstre-n5

Varta-220-Ah-start.jpg.c678f9955e619cdb1e518b0fcaa7da10.jpg

 

Eller skal jeg velge dette? (Begge har skrukorker): I beskrivelsen står det: 

"VARTA® Professional Dual Purpose EFB er et ekstraordinært batteri som kan brukes både som forbruksbatteri i din båt, bobil, campingvogn etc.. Eller som startbatteri hvor høy ytelse er viktig. 
Takket være EFB-teknologien som også er egnet for biler med Start-Stop, har VARTA® Professional Dual Purpose EFB-batterier dobbelt så lang varighet som vanlige batterier. 
Velg VARTA® Professional Dual Purpose EFB for kjøretøyer med høyere energibehov enn normalt, uansett om dette er i form av en mye korte kjøreturer, ulike typer tilbehør og utstyr installert, eller til Start-Stop-biler uten regenerativ bremseteknologi.

https://skanbatt.no/product/2061275/varta-fritidsbatteri-efb-batteri-12v-240ah-1200cca-518x276x220-242mm-venstre-led240

Varta-240-Ah-forbruk.jpg.5e7437cd6035a05a659f88fad878ec45.jpg

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Skal måle syrevekt i morgen! Men skal jeg koble fra alt og la de stå uten belastning for å måle syrevekta? Eller hår det bra uansett? Er forresten pga innlegg fra deg at jeg ikke gruer meg for disse batteriene. Må bare finne med skrukork😃

 

Syrevekt kan du måle når som helst, men som jeg sa, må syren ha fått blandet seg etter påfylling av vann. For friske batterier vil den være høy ved fulladete batterier og synke etter som de tappes ned ved bruk.

 

Hvilken type åpne batterier man velger, er ut fra forbruksmønster. Vi ligger sjelden uten landstrøm, men har truster koblet til forbruksbanken. Jeg har derfor valgt Semi Traction batterier med høy CCA. Ellers har jo slike åpne batterier omtrent ikke endret seg siden de ble "oppfunnet", så teknologien er velkjent og skaper ikke problemer med å finne rett lader/dynamo.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 9 timer siden:

Jepp!:clap:  Men den starter ikke riktig enda....:nonod: 

La det være sånn, dersom du ligger mye i uthavn😅

Er så mange tilfeller av eiere av oftest store båter som synes dieselaggregatet deres er så støysvakt at ingen merker det, så sitter vi der med dieselos og brumming rundt oss midt i frokosten i en stille uthavn...🤮 Skal bare lage varmtvann så fruen får morgendusjen sin.

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 7 minutter siden:

La det være sånn, dersom du ligger mye i uthavn😅

Er så mange tilfeller av eiere av oftest store båter som synes dieselaggregatet deres er så støysvakt at ingen merker det, så sitter vi der med dieselos og brumming rundt oss midt i frokosten i en stille uthavn...🤮 Skal bare lage varmtvann så fruen får morgendusjen sin.

Mange større båter er laget slik, med mye utstyr på 220v, da må generator kjøres noen ganger. Det er bare å stå opp tidligere @Lars Hansen eller spise frokost litt senere :giggle:

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 4 minutter siden:

Mange større båter er laget slik, med mye utstyr på 220v, da må generator kjøres noen ganger. Det er bare å stå opp tidligere @Lars Hansen eller spise frokost litt senere :giggle:

Da tenker jeg at solceller er blitt nesten gratis, Lithiumbatterier og kraftig inverter koster heller ikke mange kronene for de som har økonomi til å holde disse store skipene i drift.

Da går det mest på at man ikke tenker så veldig mye på de rundt seg, og at det er viktigst at de opprettholder komforten som man er vandt til hjemme.

At jeg skal stå opp tidligere har jeg vel ikke hørt fra noen som kjenner meg før, men frokosten inntas gjerne litt seinere på morgenen🙈😅

Link to post
Share on other sites

Du misforstod spørsmålet mitt om kapasiteten @Chilli Solbris

Det jeg mente var om du vet de er gåene eller om du bytter for sikkerhetsskyld siden du måtte etterfylle vann.

Men ser du skriver lenger ned i tråden at du ikke har testet de i uthavn og da vet du vel strengt tatt ikke hvilken form de er i. 

Da tenker jeg rådet til @Lars H. er lurt. For er jo dyrt å bytte batterier som er ok.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

La det være sånn, dersom du ligger mye i uthavn😅

Er så mange tilfeller av eiere av oftest store båter som synes dieselaggregatet deres er så støysvakt at ingen merker det, så sitter vi der med dieselos og brumming rundt oss midt i frokosten i en stille uthavn...🤮 Skal bare lage varmtvann så fruen får morgendusjen sin.

Ligger jeg i uthavn vil jeg ha det stille! Så om jeg må kjøre aggregatet så er det nød!😂😂

Lars Hansen skrev for 2 timer siden:

Da tenker jeg at solceller er blitt nesten gratis, Lithiumbatterier og kraftig inverter koster heller ikke mange kronene for de som har økonomi til å holde disse store skipene i drift.

Da går det mest på at man ikke tenker så veldig mye på de rundt seg, og at det er viktigst at de opprettholder komforten som man er vandt til hjemme.

At jeg skal stå opp tidligere har jeg vel ikke hørt fra noen som kjenner meg før, men frokosten inntas gjerne litt seinere på morgenen🙈😅

At man har stor båt betyr ikke at det renner over i lommeboka. Dette renoveringsprosjekt går over mange år for en helt ordinær arbeider. Så det blir ikke lithium i første omgang. Det er for dyrt. 

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Syrevekt kan du måle når som helst, men som jeg sa, må syren ha fått blandet seg etter påfylling av vann. For friske batterier vil den være høy ved fulladete batterier og synke etter som de tappes ned ved bruk.

 

Hvilken type åpne batterier man velger, er ut fra forbruksmønster. Vi ligger sjelden uten landstrøm, men har truster koblet til forbruksbanken. Jeg har derfor valgt Semi Traction batterier med høy CCA. Ellers har jo slike åpne batterier omtrent ikke endret seg siden de ble "oppfunnet", så teknologien er velkjent og skaper ikke problemer med å finne rett lader/dynamo.

Da blir det nok det øverste tenker jeg. Jeg venter med å måle nettopp pga at jeg fylte opp med vann! Er ikke hjemme før i ettermiddag så da vil det ha gått et døgn siden jeg fylte opp. Det virker som om disse batteriene tåler mer juling enn de som er helt lukket. Stemmer det?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

Du misforstod spørsmålet mitt om kapasiteten @Chilli Solbris

Det jeg mente var om du vet de er gåene eller om du bytter for sikkerhetsskyld siden du måtte etterfylle vann.

Men ser du skriver lenger ned i tråden at du ikke har testet de i uthavn og da vet du vel strengt tatt ikke hvilken form de er i. 

Da tenker jeg rådet til @Lars H. er lurt. For er jo dyrt å bytte batterier som er ok.

Ja, det misforsto jeg!😂 

Tenkte å slå av landstrømmen ved brygga for å se hvor lenge de holder ut med de forbrukerne på som jeg skal ha. En fryseboks, et kjøleskap og en kjøleboks. Alt av lys ombord er jo led så det tar ikke mye. Så får vi se hvor lenge det går. Sette på inverter litt innimellom for WiFi også🫣🫣 Da får nok forbruksbatteriene kjørt seg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 28.6.2024 at 8.25:

 

Jeg mener å ha sett en sammenheng mellom høy float (13,6 ish) og vannforbruk på korkbatterier/ tidlig død på lukkede batterier ved bruk i båt.

Kjenner mange som har slitt med alt for tidlig død på alt fra såkalte "vedlikeholdsfrie" bly/ syre (med div betegnelser), såvel som Gel og spesielt AGM.

 

Med å sette ned float så lavt det går (ofte 13,3v), har jeg og de jeg kjenner oppnådd vesentlig lengre levetid/ mindre forringelse av ytelse over tid.

 

Men det er flere faktorer som spiller inn, og lading bør alltid være temperaturkompensert. Ladespenningen skal være noe helt annet ved null grader eller kaldere, kontra 40 grader pluss i et motorrom på hete sommerdager.

Hva produsenten "anbefaler" bør man ofte lese med egne briller og filtrere for egen type bruk (forbruk/ start i båt)  og gjerne lengre levetid kontra maks ytelse i en konkurranse hvor det å få best tall (antal Ah) på klistremerket eller testen er det viktigste kriteriet.

 

Jeg har alltid sagt at det beste batteriet i en båt er det som best tåler misbruk, for det er det ofte er.

- Ofte står batteriene i et motorrom som svinger veldig i temp og blir alt for varmt.

- Ladingen fra lader er ofte ikke temperturkompensert, og med varme batterier koker de som f*** i praksis.

- Båtfolk har lademani. Båten MÅ ligge på lading. Hele tiden. Tror de. Landstrømkabel er det første som blir plugget inn ved ankomst og den siste forbindelsen til brygga som blir brutt ved avgang, nesten etter at tau er løsnet :wink:.

- Så, neste dag fyrer man motoren(e), som typisk har en ikke-tempstyrt "dum" lading og kjører avgårde med 100% fulle batterier i X antall timer med en ladespenning på typisk 13,8 i beste fall, til 14,2 eller 14,4v og batteriet fosskoker av overlading.

- Vet man at man skal kjøre i x timer neste dag, enten fra hjemmehavn med landstrøm til gjestehavn med landstrøm eller motsatt , så trenger man kanskje ikke å begynne turen med 100% batterier, så unngår man litt koking også.

- Noen laderene litt for små eller har parametre som lager kluss ved bruk i gjestehavn hvor man ofte bruker endel 12v strøm ombord.  Noen ladere vil lett gå ut av float ved endel forbruk og dermed opp på bulk og stå å  pumpe inn 14,4 i timesvis.

 

Det er den typiske båtbruken som jeg kaller misbruk, så med mindre man har kontroll på alle faktorer nevnt over inkludert tempkompensert smartlading fra motorer, så mener jeg de beste batteriet for "folk flest" er gode gamle bly/ syre batterier med kork hvor man regelmessig sjekker og etterfyller vann.

 

AGM ble/ er veldig hot da de lovet mye på papiret, men etter det jeg har sett og erfart er de overrepresentert med tidlig død og elendig ytelse når de er er blir voksne (les endel brukt). 

Gull for produsenter og butikker som kan selge nye etter få år. Ikke så bra for lommeboka.

 

Hva har du i float @Chilli Solbris? Gang eller del på 2 for 12/24v.

Takk for nyttig info @sap_2000. Skal sørge for å ikke starte neste tur med fulladet batteri. Kjente meg godt igjen i beskrivelsen om at kabelen er det siste og første som blir gjort, ja nesten før tauet😉🤣

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 45 minutter siden:

Det virker som om disse batteriene tåler mer juling ennnde som er helt lukket. Stemmer det?

 

Ja, det mener jeg. Slike batterier er ganske så robuste. AGM- batterier tåler nok flere dype utladinger, men liker ikke overlading eller høy float-spenning. Jeg har ekstern (PDAR) regulator på dynamoen og har satt den til å gi 14,8V frem til ladestømmen har gått kraftig nad, min 1 time. Så går den over til float på 13,65V. Mine batterier varer lange, og den ekstra "trøkken" de får hver gang vi starter en tur mener jeg er litt av grunnen til det, bortsett fra at jeg aldri tapper batteriene ned under 50% altså og passer på å etterfylle vann ved behov. AGM, GEL og lithium har jeg null erfaring med.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

 

Ja, det mener jeg. Slike batterier er ganske så robuste. AGM- batterier tåler nok flere dype utladinger, men liker ikke overlading eller høy float-spenning. Jeg har ekstern (PDAR) regulator på dynamoen og har satt den til å gi 14,8V frem til ladestømmen har gått kraftig nad, min 1 time. Så går den over til float på 13,65V. Mine batterier varer lange, og den ekstra "trøkken" de får hver gang vi starter en tur mener jeg er litt av grunnen til det, bortsett fra at jeg aldri tapper batteriene ned under 50% altså og passer på å etterfylle vann ved behov. AGM, GEL og lithium har jeg null erfaring med.

Jeg har vært påpasselig med å fylle vann på batteriene. Når jeg overtok båten var det lite vann i en del av cellene. Jeg var den gangen sikker på at de var ødelagt. Det er en alarm som varsler når batteriene kommer ned mot 12,0 volt. Er det grensen for 50%?
Hvordan kobler jeg opp en slik ekstern PDAR regulator?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 12 timer siden:

 

Batteriene jeg har i dag har 200 ampere pr stk. 

Hadde lommeboka tillatt det er det ikke umulig at jeg hadde bygget om til lithium. Men selv om jeg er forhandler av både Victron og Skannbatt så må det betales. Så ja, det blir nok bly til forbruk også.

Og som du sier full ombygging koster blod! 

 

 

Bare batteribytte behøver ikke være så mye dyrere.

I mitt oppsett er det

3 x 100 ah agm a ca 3 båtlapper.

Ved bytt til lithioum trenger jeg bare 200 ah og har da mer strøm jeg kan bruke.

I tillegg påstås det at levetiden er mye lenger og at de tåler mye bruk og nedtapping.

Billigste 200 ah jeg har sett koster 8 båtlapper og da har jeg en hel båtlapp til overs.

 

Et annet alternativ er jo å gjøre som vårt universalgeni på Hvaler og bygge batteriet selv.

 

Det som fordyrer hos meg er litt omlegging av systemet for lading. Men en dc dc lader til 5 båtlapper kan løse det. I tillegg kan det være smart med en shunt som måler strømforbruket som også koster et par lapper.

 

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...