Jump to content

Hvordan kan jeg lime fast glass i Rutgerson portlight

Gullfisk

Recommended Posts

Har slike faste Rutgerson portlight, hvor det ene har lekket en dråpe i ny og ne. Lekker mellom glass(akryl?) og pakning. Prøvde i dag med Captain Tolley, og trykket litt med pekefinger på glasset, for å se om det trakk ned mere. Dermed forsvant glasset ut i sjøen ??med påfølgende dykketur i manetgrøten. Fant glasset da?. Glasset sitter mot en innvendig flens med gummipakning. 

DSC_2061.JPG.665d4a3c159609091091b3a4a920611b.JPG

Det sitter gummipakning godt fast i ramme bak glasset. Det hvite er gaffateip mot regnet på utsiden. DSC_2058.JPG.cb543f3dc31fe49487c96bbe30b6868c.JPG

Ser ut som glasset var festet i gummi med en tynn tape streng. DSC_2063.JPG.33008ed2144089037954fe61e82391b4.JPGDSC_2064.JPG.339106ff9f4fc76d0040659c90c91031.JPG

Har gjort rent glasset, og maskert, og lurer på om det er en holdbar løsning å lime glass mot pakning med Ct1DSC_2065.JPG.6ae5ceef856bf0180e8735e13ff419e4.JPG

Eller om det er andre produkter/metoder som egner seg bedre. Kanskje @VannTro besøker tråden også? 

DSC_2061.JPG

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Heisann. Jeg aner ikke, men vi mistet nesten glasset underveis på første dag i ferien, i bakerste vindu under fenderlista på babord side.  Oppdaget at det var blitt litt vått i senga i akterkabin, og merket at det kom fra vinduet.  Bare bittelitt trykk på glasset, så hang det bare fast i toppen.  Veldig glad for at det ikke ramlet helt ut underveis, for vi oppdaget det i Bovallstrand etter en sammenhengende kjøring i 15-20 knop i variabel sjø helt fra Asker.  Uten det glasset hadde vi nok tatt inn sabla mye vann. Jeg bare limte med Tec7 midlertidig og dynget på med gaffateip, så jeg var trygg i ferien (fire uker).  Har bestilt hele vinduet nytt, selv om det kostet litt, tør ikke satse på egen liming når originallimet ikke holdt engang...

IMG_0928.jpg

arnearmoa skrev for 8 timer siden:

.... men når jeg ser din beskrivelse av original-limingen, blir jeg jo nesten litt i tvil om jeg skulle klart like bra selv likevel..........:rolleyes:

Hadde også plan om å kjøpe nytt, men synes det er lite vits med det festet. Tenker jeg lager en fuge utenfor glasset i tillegg. Det ser ut som det bare er lagt dobbeltsidig tape, som er skjært av innenfor ramme. Den ligger bare i 2-3mm bredde. 

Spørsmålet er hvilket lim fester best mot pakning og akrylglass?

Jeg vet ikke om det samme gjelder for Acryl, men vil anta det. Jeg har limt tilsvarende i glass med både Sikaflex 291 og Tech7. Det ser ut til holde utmerket flere år etterpå begge deler.

Når jeg har limt glasset i slike ventiler har jeg maskert og bygget opp en fuge på utsiden som fungerer både som pakning og for å feste glasset bedre. 

Uansett hva du bruker å lime med så er skikkelig rengjøring av limflatene vesentlig for resultatet og varigheten.

Lykke til !

Redigert av WGM (see edit history)
Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Spørsmålet er hvilket lim fester best mot pakning og akrylglass?

Skjønte ikke problemstillingen helt. Skal du lime glasset inn i den rustfrie ramma, og lime en pakning mot glasset?

Uansett. For å lime akryl er Araldite e.l. (epoxybasert to-komp.) glimrende. Det limer også godt mot rustfritt, men du bør matte overflaten med smergelpapir slik at du fjerner oksidskiktet. Akrylglasset ville jeg vasket med rødsprit. Aceton er også bra, men da må du maskere slik at kun limfugen blir utsatt for aceton, hvis ikke blir glasset matt. Tynner er litt for hardt, den løser opp akrylen slik at den blir klissete. 

For å lime en gummipakning mot akryl eller stål ville jeg brukt et tokomponent gummilim, evt. kontaktlim. Samme prosedyre med rengjøring, bortsett fra at jeg ville brukt aceton på lista. Tokomponent gummilim kan være litt vanskelig å få tak i. Jeg bruker det hvis jeg bytter mansjetter eller reparerer dykkerdrakter. Du får nok tak i det på Flåteservice i Engelsviken, hvis ikke får du det på Industrihydraulikk. De bruker slikt for å skjøte transportbånd i gummi osv. 

Det så først ut som det var en pakning som var limt mot rustfri ramme og mot glasset, altså mellom glass og ramme. Når jeg tok ut ramma, ser det ut som det er bare lim, mellom glass og ramme. Jeg har nå fjernet dette fra ramme, og har nå rustfri ramme, og glass som skal limes sammen. Har hatt en limtest med ct1 på glasset, siden i går. Dette ser ut til å sitte godt, og limet som var på ramme satt veeeldig godt. 

Her er ramme som glasset skal inn i. 

15655311892046971252310097201215.jpg.f849adef8ffe78c480484bee5d248eb4.jpg

Her er glasset sluppet inn i ramme. Det skal da limes i mellom. 15655312283705085759516625006780.jpg.4717cd252c1ccf8e7efafef2662f767d.jpg

Redigert av Gullfisk (see edit history)
  • 2 uker senere...

Alt gammelt lim ble fjernet mellom glass og ramme, før glasset ble limt på nytt i ramme med Tec7. La glasset og ramme på forskjellig høyde, slik at tykkelse på limfuge ble tilnærmet original. La under press til neste dag. Deretter maskerte jeg på utsiden av glasset, og la en hulkilfuge med Tec7. Neste dag ble hele portlight montert inn i skroget med biltema butyl tettemasse, og ettertrukket neste dag. Har ikke fjernet overskytende tettemasse enda, da bildet ble tatt. Har vært tett hittil hvertfall. Kommer til å legge hulkil på utsiden på det andre vinduet også, så ikke glasset kan falle ut. 

Forøvrig var jeg i kontakt med Rutgerson, og disse vinduene blir limt i samarbeid med en spes fra sika, og levert i tusentall, så det var ikke nødvendig å bekymre seg for at glasset falt ut. Jeg valgte likevel å lime selv, og fuge utenpå glasset, i stedet for å kjøpe ny. Så får tiden vise hvordan det holder. 

DSC_2070.JPG.2fdce98409d2b831365db8ea5b4a5064.JPG

Har det falt ut på den ene siden så kan det falle ut på den andre siden...

Kjenner en leverandør av hagehus som fikk et veldig spesielt fugelim fra en veldig kjent leverandør av slike midler. Meget kjent i Norge i byggbransjen. Det  fugelimet var spesiallaget til oppgaven med å lime og tette glass mot denne plasten, og det bekreftet skriftlig fra merkets hovedkontor at var til akkurat den oppgaven.

Så ble det levert hagehus i hele Norge. Etter et halvt år kom den ene reklamasjonen på lekkasje etter den andre. Kostet nesten en million i arbeidspenger å rette opp alle feilene. Så selv om de sier at limet skal holde, så hadde ikke jeg stolt på det... Bedre å lime selv som du nå gjør.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev On 11.8.2019 at 14.10:

Uansett. For å lime akryl er Araldite e.l. (epoxybasert to-komp.) glimrende. Det limer også godt mot rustfritt, men du bør matte overflaten med smergelpapir slik at du fjerner oksidskiktet. Akrylglasset ville jeg vasket med rødsprit. Aceton er også bra, men da må du maskere slik at kun limfugen blir utsatt for aceton, hvis ikke blir glasset matt. Tynner er litt for hardt, den løser opp akrylen slik at den blir klissete. 

Innoholder ikke rødsprit fett? Såfremst overflaten tåler det bruker jeg alltid Aceton før liming

Worry II skrev for 8 timer siden:

Jeg synes det er rart at det ikke brukes vinduer som kan åpnes. De har hengsel i toppen og tettes skikkelig ved lukking. På min båt kan alle åpnes. Så klart risiko for å glemme og lukke, men det er rutine hos meg å sjekke disse før avgang.

De koster nesten det dobble, så det nok for å senke prisen på båtene. Men de kan nok plukkes fra ekstrautstyrslista.

Det jeg først trodde var pakning, var en limfuge på ca 2mm. Det jeg trodde var en tynn remse med dobbsidig tape, var nok avkapp av beskyttelsesfilm på glass, som ble liggende mellom glass og lim ved montering. 

Jeg har også et til å åpne, men det er på badet. De er som nevnt dobbelt pris, og har nok ikke blitt krysset av på ekstrautstyr på min som ny. Skulle jeg byttet til ny nå, hadde det blitt til å åpne. Der presses jo glasset mot en pakning. 

Det at det kom inn noen dråper ved mye overvann, og ved ekstremt regnvær(omtrent som høytryksspyling?

Er nok et tegn på at limet er i ferd med å slippe, sånn til advarsel. Må si at overraskelsen var stor? da glasset forsvant med lett trykk fra pekefinger. Skal ikke mye bevegelse til i motsjø for å påføre tilsvarende krefter. 

JRK skrev for 15 timer siden:

Ser at noen anbefaler å lime glass og ramme sammen med aralditt. Hvordan er det med forskjell i  utvidelseskoefisient mellom akryl og rustfritt, kan dette være et problem i og med at leverandøren har en fleksibel pakning her? 

Godt mulig at fleksibel fugemasse er tingen her. Akryl og rustfritt stål har garantert forskjellig utvidelseskoeffesient, men hvor forskjellig har jeg ikke tatt med bryet med å sjekke. Noen som har?

• 7 måneder senere...

Jeg skal snart til å bytte mitt vindu (bestilte nytt fra www.agderboat.no).  Har kjøpt Terrostat 2759 på Campinggården og har en flaske Loctite 243, tror jeg det var (har vel en flaske 577 også, tror jeg).

Mener det sto en lapp på det nye vinduet om at man må bruke gjengelås-middel og at man ikke må dra til mer enn 2,5 Nm (!)

Blir litt i tvil på dette med ettertrekking hvis jeg bruker gjengelås.

Fant en installasjonsmanual her: https://www.rutgerson.se/wp-content/uploads/2016/12/installing-your-portlight-svensk.pdf

Den nevner også 2,5 Nm som maksimalt moment, men der står det smøremiddel, ikke gjengelås, og det står heller ikke noe om ettertrekking.

What do you think I should do?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...