Jump to content

Liming av plexiglass mot plexiglass for å øke tykkelse.

The Saint

Recommended Posts

Har veldig lyst til å lage ny dør og takluke til min Skibsplast 650cc. Desverre så har jeg bare 4mm plexiglass liggende. Døra og takluken har 8mm tykkelse. Har ikke veldig lyst til å måtte kjøpe en hel plate med 8mm plexiglass pga pris. Så kom jeg på tanken på å kanskje lime to lag med plexiglass mot hverandre. 4mm sotet plexiglass mot 4mm klart plexiglass. (Vil ikke ha det for mørkt heller). Problemet er hvilken lim bør jeg bruke. Har ikke veldig lyst til at det skal se ut som om at noen har lagt dårlig solfilm på plexiglass. Så veldig viktig at limet er så transparent som mulig og har god flyt. Samtidig så bør det tåle å brukes etter på. Plundrer litt med tanken på vakuum liming. Noen plast guruer her? Hva anbefales? Hvilken arbeids metode? Tempratur, tørke tid, osv... Alle råd tas imot med takk. :saint:

Jeg hadde hørt med Profilsenteret i Arendal hva de skulle hatt for å frese en for deg i 8mm. De har mye emner liggende og jobber mye med akryl/ plexi. 

De kan også legge på folie, med og uten print.

Spør etter Gunnar. Kan hende du blir positivt overrasket over prisen.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vanlig akryl og plexi limes med akryl lim. Dette kan du enkelt lage selv. Aceton og noen biter med akryl så får du en veldig tyntflytende lim. Om dette funker på plexi er jeg usikker på. Og om det funker på å lime sammen 2 plater aner jeg heller ikke. Men kan være verdt å prøve om med noen små biter om du har aceton liggende. 

Jeg har brukt aceton og avkapp av det du skal lime til å lime sammen små deler. Har da brukt biltema sitt plastglass å her funker det meget bra. 

Aceton smelter og limer plexiglass.

Jeg ville laget meg en prøve først. Ville prøvd med bare å smøre aceton på den ene platen og presse sammen. Men jeg er litt skeptisk til resultatet. Ikke til limingen, men til at du ikke får synlige skjolder . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mr_Stian skrev for 1 time siden:

Aceton og noen biter med akryl så får du en veldig tyntflytende lim. Om dette funker på plexi er jeg usikker på.

Akryl og plexi er samme materialet, det er bare to forskjellige navn.

Om du klarer å få til et godt resultat med denne metoden er jeg usikker på, men jeg vet at akryl kan limes med en helt usynlig limfuge hvis riktig lim og metode brukes. Har sett eksempler på dette med klar akryl, og det så ut som om det var "hel ved".

Har lekt øøørlite grann m Plexisløyd og erfaringen min var at Plexi ble umiddelbart frostet v kontakt m Aceton. Mulig det ikke skjer hvis en har løst noe Plexi i den først?

Best Guess: reparerte iPhone 5C. Der var skjermen limt til frontglasset. Et hekkan å få av. Men fulgte med nytt lim som var UV-aktivert (fikk med en liten lommelykt med UV LED). Var veldig kurant å lime. Kan jobbe ut alle bobler osv uten tidspress, og klebet seg godt sammen av seg selv. Så bare det bare å lyse litt med lommelykta. Dette var et Kina-kit (selvsagt) men mulig det går an å få tak i sånt lim?

Sjeldenutpå skrev for 7 timer siden:

Ingen erfaring, tenker høgt,   trur eg ville smeltelimt de sammen rundt kanten. Loddebolt. Vist du bruker loddebolten slik at du samtidig lager ein 5-6mm fordjupning heile veien rundt mellom plastplatene, så kan du slipe reint og fugelime der med silikon. 

Smelte rundt kanten vil gjøre det til 2x 4 mm plexi. Er litt der problemet ligger. Det vil rett og slett ikke være sterkt nok. Blir store flater. Redd for at det fort blir krakelert. Men takk for ideen. :smiley:

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Jeg hadde hørt med Profilsenteret i Arendal hva de skulle hatt for å frese en for deg i 8mm. De har mye emner liggende og jobber mye med akryl/ plexi. 

De kan også legge på folie, med og uten print.

Spør etter Gunnar. Kan hende du blir positivt overrasket over prisen.

Profilsenteret i Arendal har jeg ikke hørt med, så det kan nok ikke skade. Men ut til forbrukere pleier plexiglass å være dyrt! Sist jeg kjøpte plexiglass så skulle produsenten ha i overkant av 6000 kr for en plate i 4 mm sota plexiglass. (Hendvente meg som privat person).Kjøpte samme plate via en av våre kunder på jobb fra samme produsent for 2000 kr ink moms... Folie skal jeg ikke ha. Er ute etter en speil blank flate som er klar som glass. :smiley:

Mr_Stian skrev for 6 timer siden:

Vanlig akryl og plexi limes med akryl lim. Dette kan du enkelt lage selv. Aceton og noen biter med akryl så får du en veldig tyntflytende lim. Om dette funker på plexi er jeg usikker på. Og om det funker på å lime sammen 2 plater aner jeg heller ikke. Men kan være verdt å prøve om med noen små biter om du har aceton liggende. 

Jeg har brukt aceton og avkapp av det du skal lime til å lime sammen små deler. Har da brukt biltema sitt plastglass å her funker det meget bra. 

Aceton og avkapp skal jeg ta og prøve. :thumbsup: Har en del rester etter forige prosjekt og aceton har jeg i mengder. Men hadde foretrukket ferdig laget acryl lim som jeg kunne kjøpe. Mistenker at aceton fort gir frost effekt på platene.

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Aceton smelter og limer plexiglass.

Jeg ville laget meg en prøve først. Ville prøvd med bare å smøre aceton på den ene platen og presse sammen. Men jeg er litt skeptisk til resultatet. Ikke til limingen, men til at du ikke får synlige skjolder . . .

Ja akkurat det jeg er redd for også. I alle fall når jeg skal lime sammen flater på 1200mm x 1200mm. Små biter er nok lettere å få fine. Men skal prøve meg litt frem på noen rester. :sweat:

Redigert av The Saint (see edit history)
Olevine skrev for 5 timer siden:

Om du klarer å få til et godt resultat med denne metoden er jeg usikker på, men jeg vet at akryl kan limes med en helt usynlig limfuge hvis riktig lim og metode brukes. Har sett eksempler på dette med klar akryl, og det så ut som om det var "hel ved".

Ja, akrylglass begge deler. Plexi er merke navn. :thumbsup: Ja er akkurat det jeg er ute etter. Vet hva jeg skal se etter av lim i USA, ( Weldon 3). men vet ikke om vi har noe tilsvarende her i europa. Er på jakt etter akryl lim som må uv herdes og som ikke ødelegger oerflaten. Er problematisk å få sendt lim i fra USA for di det regnes som farlig gods... :headbang:

mateco skrev for 5 timer siden:

Heisann! 

I båtforeninga lagde jeg båtplass-skilter med sammenlimte pleksiglass plater med nummerering i midten.

Brukte Biltemas Lamineringsepoksy som er helt transparent. Penslet på begge sider og satt i press til neste dag.

Hei. På små flater så fungerer kanskje epoxy. Men vet det er problemer med akryl overflater og epoxy når det er store flater som flekses desverre. :nonod:

Fantino skrev for 5 timer siden:

Har lekt øøørlite grann m Plexisløyd og erfaringen min var at Plexi ble umiddelbart frostet v kontakt m Aceton. Mulig det ikke skjer hvis en har løst noe Plexi i den først?

Best Guess: reparerte iPhone 5C. Der var skjermen limt til frontglasset. Et hekkan å få av. Men fulgte med nytt lim som var UV-aktivert (fikk med en liten lommelykt med UV LED). Var veldig kurant å lime. Kan jobbe ut alle bobler osv uten tidspress, og klebet seg godt sammen av seg selv. Så bare det bare å lyse litt med lommelykta. Dette var et Kina-kit (selvsagt) men mulig det går an å få tak i sånt lim?

Jepp! :yesnod: Akkurat noe sånt jeg tenkte på. For da har jeg tid til å sette det under press for å få bort all overskudds lim. Muligens bruke uv lys og vakuum? Men hva heter limet her i europa?

Olevine skrev for 5 timer siden:

Nesten... Akryl er en type plast, mens Plexi er et varemerke. Altså en implikasjon, ikke en ekvivalens :giggle:

Jeg har liten tro på at du klarer å lime to 4mm plater og få det pent på denne måten. Jeg hadde garantert gått for å få tak i en 8 eller 10mm plate og kappet til en bit selv. Så dyrt kan det vel umulig være. Har selv kjøpt store plater i 10 og 12mm med akryl og polycarbonat tidligere, men har da fått det gjennom kjente. 

Et tips som jeg har nevnt flere ganger her inne er å ta kontakt med Finn Løken i Ås. De har mye forskjellig på lager, og meget hyggelige priser! har du flaks har han noe kapp du kan bruke :thumbsup:

Men hvis jeg først skulle limt hadde jeg nok gjort som mateco foreslår. Som jeg også nevnte i en annen tråd tidligere i dag er epoxy bra til å lime akryl:

mateco skrev for 5 timer siden:

Brukte Biltemas Lamineringsepoksy som er helt transparent. Penslet på begge sider og satt i press til neste dag.

Men skal du få et feilfritt resultat uten luftbobler tror jeg du må sette platene i press mellom to store, plane plater i ei hydraulisk presse. Mao, dette drar med seg så mye jobb at det er mye bedre å få tak i ei plate i riktig tykkelse.

Komodo skrev 3 minutter siden:

Nesten... Akryl er en type plast, mens Plexi er et varemerke. Altså en implikasjon, ikke en ekvivalens :giggle:

Jeg har liten tro på at du klarer å lime to 4mm plater og få det pent på denne måten. Jeg hadde garantert gått for å få tak i en 8 eller 10mm plate og kappet til en bit selv. Så dyrt kan det vel umulig være. Har selv kjøpt store plater i 10 og 12mm med akryl og polycarbonat tidligere, men har da fått det gjennom kjente. 

Et tips som jeg har nevnt flere ganger her inne er å ta kontakt med Finn Løken i Ås. De har mye forskjellig på lager, og meget hyggelige priser! har du flaks har han noe kapp du kan bruke :thumbsup:

Men hvis jeg først skulle limt hadde jeg nok gjort som mateco foreslår. Som jeg også nevnte i en annen tråd tidligere i dag er epoxy bra til å lime akryl:

Men skal du få et feilfritt resultat uten luftbobler tror jeg du må sette platene i press mellom to store, plane plater i ei hydraulisk presse. Mao, dette drar med seg så mye jobb at det er mye bedre å få tak i ei plate i riktig tykkelse.

:giggle:

Tja vet bare at når jeg spurte produsent så skulle de ha 6000kr for 4mm plate. (Måtte kjøpe STOR hel plate). De tok fast pris for platene i forhold til vekt. Så da ville en 8mm plate kostet meg 12000kr. Men fikk som sagt kjøpt via en kunde, fra samme leverandør til 1/3 pris. Men desverre så bestiller ikke kunden så ofte. Så da blir det lenge å vente til jeg kan kjøpe neste gang.

Finn Løken skal jeg ta og høre med. :thumbsup: Men må ha ganske store biter, så billig kapp er vel lite sansynlig?

For å lime akryl med epoxy så må man jo slipe overflaten ru for at det skal binde. Da forsvinner jo noe a poenget meg glassklar plexi ville jeg tro?

Å presse store plater er heldigvis ikke noe problem for meg. Har nok av store stål plater jeg kan presse mellom og mye tungt jeg kan sette oppå. Spørsmålet er heller hvor mye akrylglass faktisk tåler av press. Har også tilgang på store presser (60 og 100tonn på verkstedet jeg vanligvis jobber). og valser via jobb. (Er mekaniker). :saint:

Komodo skrev 21 minutter siden:

Platene bør selvfølgelig stå under press under herdingen av Laminerings epoksyen. Likeså så bør platene presses mellom stive plater. Men dette gjelder jo uansett hvilken lim TS benytter. Jeg forstår det slik at TS er ute etter å lime sammen to 4mm pleksiplater for å få 8mm tykkelse.

Jekk opp et hjul på en bil og legg pressplatene under bilhjulet og senk deretter ned bilen. Det burde gi tilstrekkelig press til å presse ut all luft.

Lamineringsepoksyen er som nevnt helt blank. Den er "lett-flytenede" (viskositet som 40 olje, sånn ca.) Minste forpakning er 300 gram som koster kr.189,- hos BT,

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

The Saint skrev 16 minutter siden:

Tja vet bare at når jeg spurte produsent så skulle de ha 6000kr for 4mm plate. (Måtte kjøpe STOR hel plate).

Ja, men nå har du fått et annet tips :wink:

De tok fast pris for platene i forhold til vekt. Så da ville en 8mm plate kostet meg 12000kr.

Det er normalt. Vanlig med kilospris på slike materialer akkurat som stål (som du antagelig kjenner bedre).

Finn Løken skal jeg ta og høre med. :thumbsup: Men må ha ganske store biter, så billig kapp er vel lite sansynlig?

:thumbsup: 

For å lime akryl med epoxy så må man jo slipe overflaten ru for at det skal binde. Da forsvinner jo noe a poenget meg glassklar plexi ville jeg tro?

Hvis du vasker overflatene med rødsprit tror jeg ikke du får problemer med bindingen. Men akkurat det kan det jo være lurt å gjøre noen tester på. Dersom du matter overflatene på plastglasset med slipepapir f.eks. K120, tror jeg epoxyen vil fylle ut ripene fra slipingen slik at det blir transparent igjen. Men som sagt, her kan det være lurt å gjøre noen tester. 

Å presse store plater er heldigvis ikke noe problem for meg. Har nok av store stål plater jeg kan presse mellom og mye tungt jeg kan sette oppå. Spørsmålet er heller hvor mye akrylglass faktisk tåler av press. Har også tilgang på store presser (60 og 100tonn på verkstedet jeg vanligvis jobber). og valser via jobb. (Er mekaniker). :saint:

Da har du jo gode muligheter til å få satt dette i press. Ikke alle som har det :smiley:

mateco skrev 3 minutter siden:

Platene bør selvfølgelig stå under press under herdingen av Laminerings epoksyen. Likeså så bør platene presses mellom stive plater. Men dette gjelder jo uansett hvilken lim TS benytter. Jeg forstår det slik at TS er ute etter å lime sammen to 4mm pleksiplater for å få 8mm tykkelse.

Jekk opp et hjul på en bil og legg pressplatene under bilhjulet og senk deretter ned bilen. Det burde gi tilstrekkelig press til å presse ut all luft.

Lamineringsepoksyen er som nevnt helt blank. Den er "lett-flytenede" (viskositet som 40 olje, sånn ca.) Minste forpakning er 300 gram som koster kr.189,- hos BT,

Hei ja jeg er ute etter å lime to 4mm plater til 8mm plater. Men jeg er også ute etter å beholde platene glassklare. Dette er også plater som må tåle en del av både flexing og slag. (takluke og skyvedør med store flater). Epoxy er sterkt, men sies å binde dårlig mot glatte akryl flater. Som en ren binde lim mellom to flater så ser jeg også for meg at det vil bli lite fleksibelt i forhold til akryl?

En bil vil gi svært lite trykk pr cm i forhold til plate størrelsen. Men å tilføre trykk er ikke noe problem.

Har noen liter av epoxy stående så skal gjøre en prøve med det. Men den epoxyen jeg har gulner litt under herding. (Glass klar når den er flytende). BT art nr: 25-2136

Komodo skrev 16 minutter siden:

Ja, men nå har du fått et annet tips :wink:

Det er normalt. Vanlig med kilospris på slike materialer akkurat som stål (som du antagelig kjenner bedre).

:thumbsup: 

Hvis du vasker overflatene med rødsprit tror jeg ikke du får problemer med bindingen. Men akkurat det kan det jo være lurt å gjøre noen tester på. Dersom du matter overflatene på plastglasset med slipepapir f.eks. K120, tror jeg epoxyen vil fylle ut ripene fra slipingen slik at det blir transparent igjen. Men som sagt, her kan det være lurt å gjøre noen tester. 

Da har du jo gode muligheter til å få satt dette i press. Ikke alle som har det :smiley:

Takk for hjelp.

Skal gjøre noen prøver i morgen. Har ganske mye 4mm plexiglass igjen etter at jeg kjøpte sist gang. Lager noen prøver epoxy med slipt flate, 120 180 og 240 korning. Prøver også med rødsprit vask, kanskje med 17 tynner? (Epoxy tynner). Prøver også aceton mellom flatene og aceton / akryl miks. Skal poste resultatene her når det er gjort. :saint:

(Men ender vel opp med å ringe Finn Løken til slutt :wink:).

Redigert av The Saint (see edit history)
The Saint skrev for 5 timer siden:

Jepp! :yesnod: Akkurat noe sånt jeg tenkte på. For da har jeg tid til å sette det under press for å få bort all overskudds lim. Muligens bruke uv lys og vakuum? Men hva heter limet her i europa?

Tror det jeg brukte het LOCA glue.  Ser de selger UV glue med lommelykt på Ali men fant bare opp til 50 ml flasker. Ingen aning hvor mye som trengs.?

Kafuter 50ml UV Glue UV Curing Adhesive K-300:
https://s.click.aliexpress.com/e/bvSLMht0

Disse selger tydeligvis LOCA glue i Norge feks:

https://mobilverkstedet.no/produkt/verktoy/uv-glue-loca-liquid-optical-clear-lim-5ml-50ml/

Men var jo ikke spes rimelig da. Mener det var sånn tube som den lille på bildet som fulgte med.

Fantino skrev On 13.8.2019 at 4.21:

Tror det jeg brukte het LOCA glue.  Ser de selger UV glue med lommelykt på Ali men fant bare opp til 50 ml flasker. Ingen aning hvor mye som trengs.?

Kafuter 50ml UV Glue UV Curing Adhesive K-300:
https://s.click.aliexpress.com/e/bvSLMht0

Disse selger tydeligvis LOCA glue i Norge feks:

https://mobilverkstedet.no/produkt/verktoy/uv-glue-loca-liquid-optical-clear-lim-5ml-50ml/

Men var jo ikke spes rimelig da. Mener det var sånn tube som den lille på bildet som fulgte med.

Eh... tja med den mengden jeg trenger så blir det nok billligere å kjøpe ny plexiglass. :saint:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...