Jump to content

Varmeveksler til Ford 2720 diesel trenger kjærlighet (Oslo/Akershus)


hammer-

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt meg ei flott 28 fot snekke av merket Årø fra 1986. Den skal etter sigende ha blitt tatt godt vare på i alle år med årlig service men når jeg var for å levere den til service tidligere i dag tok mekanikeren en kikk på varmeveksleren, og kunne se litt korrodering og lekkasje av kjøleveske. Konklusjonen var bytte varmeveksler og en stoooor regning. Jeg syntes det hørtes litt brutalt ut så jeg lurer på om noen vet om gode folk i nærheten av Oslo eller Akershus som rense, restaurere, bytte deler eller lignende?

 

Jeg har lagt ved et bilde her og korrosjonen har skjedd rett til venstre for bildet (akkurat ute av synsvidde dessverre).

 

Setter pris på innspill og all hjelp.

 

 

IMG_0823.jpg

Redigert av hammer- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde viser selve huset på varmeveksleren. Der sirkulerer normalt ferskvann og glykol, så tæring her er mistenkelig. Sjekk innmaten, at den er tett. Dette er nok støpejern. Mrk det litt spinkle festet med 2 bolter. Her gikk jeg på en smell, da jeg stadig tråkket på varmevekslerhuset, som resulterte i en brukket bolt, og motorhavari utenfor svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Er et firma i Grenland som er spesialisert på fiks av varmevekslere. 

 

Men jeg forstår ikke helt hvor det er korrosjon. Kan du ta bilde av det stedet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar. Båten kom tilbake fra service her om dagen og de var ganske negative. Men jeg har funnet de i Grenland som du snakker om, Grand, og de mente de kunne hjelpe. Ellers er det visstnok et firma her i Oslo (med hovedkontor i Stavanger - radiatorservice.no) som kunne hjelpe. Men det blir nok ikke før til vintern siden jeg må ta den ut av båten selv og frakte den til de. Regning på ny veksler var visst 21 000,- 

 

Jeg skal se om jeg får tatt bilde av det :) Takk igjen!

Link to post
Share on other sites

Ville fått den demontert og avdekket tilstand. Er den mye tært er det ikke mye å spandere penger på å lappe.

Dette ser du først når den er reingjort.

Kan jo være det er gamle og utslitte O-ringer som lekker, da er det bare snakk om en hundrings for nye.

 

Er den opptært, sjekk finn.no om det er noe pent brukt der.. Ser KD Trading har to "delemotorer" på finn, men aner ikke om det er samme varmeveksler som du har. Eller om han vil selge deler fra de.

Står et Bowman nummer på skiltet på den du har.

 

Eller slå på stortrommen kjøp en ny fra UK.

 

 

Lancing Marine kan kanskje være en plass å høre?  https://www.lancingmarine.com/index.html 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Lurt å undersøke og vurdere alternativene her. Finne ut av tilstand og årsak.

 

KD trading selger nye til rundt 20-25. De selger også bare huset og bare rørinnsatsen. Ser du på ASAP supplies i UK er det ca halv pris + omkostninger inn i Norge. 

 

Kjøper du ny er det enkelt å bytte selv.

 

Disse kjølerne var ofte montert rett i blokka originalt med de ulempene det medfører ref innlegg over om brudd i boltene. Skjedde meg også. Ditt opplegg er ombygd enten for å løse den svakheten eller for å få plass under dørk? Uansett, siden den er bygd om, regner jeg med at det er et termostathusdeksel med slangestuss ut fra blokka og tilsvarende inn på vekslerens underkant? Det gir deg muligheten til å erstatte veksler med uoriginal del av tilsvarende kapasitet. Så lenge den er stor nok og er kombinert veksler og nivåtank. Du må også klare å bolte den fast i eksisterende festeanordning eller lage noe nytt. Det kan finnes andre merker som er billigere. Amerikansk marinisering fra Lancing er et eksempel. Evt andre, brukte  Bowmanlodeller du får til å passe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...