Oliverkim Startet 14.August.2019 Del på Facebook Startet 14.August.2019 (redigert) Kan skaffe en Rad 18x14 propell til båten min jeg har en 86mod Joda 8100tc med VP TAMD30A 105hk. Vil denne være noe grei? Redigert 14.August.2019 av Oliverkim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 (redigert) Supert Redigert 14.August.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oliverkim Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 Bedre? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 for å vite hva slags propell som passer, så er det nok også kjekt å vite utvekslingen på giret du har. Hvorfor ønsker du å kjøpe ny propell? Den gamle ødelagt eller på havets bunn? Om ikke så er tekniske data på propell samt turtall og fart viktige data om man ønsker å bytte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Oliverkim Svart 14.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2019 (redigert) dieselfan skrev for 2 timer siden: Har seg slik at jeg kan få en helt ny en gratis og den gamle som er på har noen hakker og litt bøyd, men har ikke lyst til å dykke under båten for å måle nå ? Redigert 14.August.2019 av Oliverkim (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 14 i stigning høres lite ut med den motoren. Ingen vits å få en propell som ikke passer med mindre du ser for deg å sende propellen til justering. Winrace propeller kan vri opp borti to tommer. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
paxo Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 (redigert) Noen prøver kanskje å være morsomme (dies...), men for å prøve å hjelpe: Du må vite hva du allerede har. Med den propellen du har, må du vite hvilket turtall du får på full gass. Turtallet på full gass bør være innenfor det motorfabrikanten anbefaler. Første tallet på propellen er diameteren (i tommer). Du vil ikke ha for stor diameter da propellen kan komme for nært eller inntil skroget. Propellen kan også bli for tung eller for lett å dra (ved liten diameter). På en båt som din vil du sannsynligvis få best virkningsgrad med stor diameter. Andre tallet på propellen er stigningen. det er hvor langt propellen teoretisk skrur seg gjennom vannet. Etter at diameter er valgt, velger man stigning som gir ønsket turtall på full gass. Da vil motoren ikke bli overbelastet på lavere turtall heller. Lavere stigning gir høyere turtall. Jeg regner med at du håper noen med maken båt og motor vil fortelle deg hva de har, så du slipper å dykke eller ta båten på land. Der kan jeg dessverre ikke hjelpe. Hvis propellen er gratis, kan du jo ta imot og se når båten er på land. Så kan du selge eller gi den bort til noen andre om den ikke passer. Redigert 14.August.2019 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 paxo skrev 16 minutter siden: Noen prøver kanskje å være morsomme (dies...), men for å prøve å hjelpe: Hensikten var ikke å være morsom men å hjelpe slik at ikke tråden ble stengt... når TS fikset tittelen så slettet jeg det som ikke hadde med propellen å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.