Djoniba Startet 14.August.2019 Del på Facebook Startet 14.August.2019 Siden jeg har flyttet ti Arendal og har båtplass måtte jeg jo skaffe meg båt og noe å gjøre til høsten/vinteren. Kom over en 22 fots Strandebarmer (tror jeg, er i hvert fall laget Strandebarm) som jeg fikk gratis. Laget i Strandebarm i 1965. Må skrapes og lakkes på utsiden. Ellers er det en sprekk i et bord som visstnok er fikset med noe fugemassen e.l og forsterket med plank på innsiden. Lå på vannet når jeg hentet og virket nokså tett. Ellers ser jeg at det er rust på nagler, men alt virker solid, så satser på at det bare er overflaterust. Hva er første steg? Tørke alt skikkelig regner jeg med. Denne skal bli bra etter hvert Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.August.2019 Del på Facebook Svart 14.August.2019 Må tørkes før lakking/maling men hold den vekk fra solen ellers vil den bare sprekke opp og bli lekk ...skal den stå på land i vinter så hold den i skyggen ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Djoniba Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Den får fin plass under et tre med presenning over Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Gratulerer Pass på at det er god lufting under presenningen, og kjøp en god skrape med hardmetallblad. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Takk. Tenker jeg laget et «telt» som jeg ksn stå i ig jobbe med åpning i begge ender. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Hva gjør jeg med disse klinkene? Virker solid men rustet i hodet. Rustkonverter og bengalakk? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Denne kan spare deg for mye arbeid: https://www.biltema.no/verktoy/poleringstilbehor/poleringsverktoy/nylonrondell-2000017838 Relativt snill mot treverk og nagler, men tar lakken. Bruk den på utsiden. Jeg regner med at båten ikke er lakket innvendig. Jeg har brukt den selv etter tips her på forumet. Når det gjelder klinkene, er jeg usikker. min erfaring er kun fra kobbernagler og ferskvann. Det kan være at de er like rustet inni treverket og må byttes ut. Ellers er min anbefaling som i mange andre tråder, å bruke en god lakk utvendig, og spraye med 50/50 RÅ linolje og balsamterpentin innvendig. Sprekker i tørt skrog tettes med ikke-herdende masse som kan tyte ut når båten trutner. F.eks. Roof 7. Utsiden bør være rel. tørr når du lakker, innvendig kan være fuktigere. Du får et skrog som er tett på utsiden og "puster" innvendig. Oljeblandingen vil også gjøre treverket betydelig fastere Fin båt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 15.August.2019 Del på Facebook Svart 15.August.2019 Hei. Gratulerer med båt. Ser på saumen at roene er rusta vekk så her må du bytte saum som er dårlig ellers riikerer du at båten åpner seg i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 15.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2019 Takk for svar. Hvor får jeg kjøpt søm? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 For eksempel her http://www.trebaten.no/spiker-klink-skruer-etc_1891.html eller her https://www.hovedsmann.no/categories/batbygging-spikersaum Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 Wow. Dette var ikke billig. Og virker som en stor jobb som krever spesiell teknikk og masse dyrt verktøy Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Du trenger spesiell teknikk ja, men verktøy /utstyr er ikkje dyrt. Du trenger drill, bor, roejern/spikerjern, klinkehammer, en litt tyngre for mothold,drev,tretjære, noe til å slå roene inn på saumen med lager du sjøl av ei grein Ser på bildene at alle ser ikkje dårlige ut men det siste bildet med skjøten på der er alle dei nederste dårlige. Uansett e det greit å vere to stykker når en klinker. Kanskje du kjenner noen som kan dette? Det er veldig kjekt når en får rette lyden på klinkingen. Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 En løsning som er mulig hvis det blir for mye å fikse dette den tradisjonelle veien, og en vil redde noen år til utav båten, er vognskruer med skive og mutter på innside, Kjøp då vognskruer uten det firkantede motholdet mot hodet. litt drev med tjære på rundt hodet på bolten og stram til. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 Er det noen trebåtfolk i Arendal som har lyst å stikke oppom ig komne med tilstandsrapport og gode råd? kanskje et alternativ er glassfiberduk og epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Djoniba skrev 1 time siden: kanskje et alternativ er glassfiberduk og epoxy? Et dårlig alternativ. Jeg ville unngått dette. Om hodene er borte på sømmen så sier det seg selv at de er svekket. Men om de bare er delvis rustne er det ikke så mye å bekymre seg for. Jeg ville ha skrapt og oljet/lakket, bunnsmurt og fått den på sjøen. Ikke sett I gang noen store prosjekter før du må eller før du vet om dette er en båt du trives med. Den kan utmerket godt brukes som den er, og med litt skraping og oljing/lakking blir den penere I tillegg. Ser ut som en solid og grei båt på mange måter, og en som burde ha mange år på sjøen foran seg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Djoniba Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 Takk for oppmuntrende svar. Den går ikke på sjøen før neste vår, så jeg har god tid. Pratet med en båtbygger jeg kjenner her. Han sa at jeg kan klinke om med kobbernagler (og han skal hjelpe meg). Nå er det først og fremst skraping og pussing så tar vi en ting om gangen ? Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 16.August.2019 Del på Facebook Svart 16.August.2019 Hei. Hvis du bytter til kopper må du bytte alt hvertfall under vann. pga.kopper vil bidra til ekstra tæring/rust på dei jernsaumen du har igjenn. Hvis du ser på det bildet hvor det er skjøt på bordet ser det ut som at alle 5 saum i skjøten er dårlig. (kanskje bildet lyger) Men å gi råd om å sjøsette denne, å bruke den før en vet meir er ikkje forsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 16.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2019 Ok. Trodde dette bare gjaldt båter med innenbords motor pga strøm. Båten lå på vannet når jeg hentet den. Eneste stedet jeg ser råte er i enden av stavnen (den som stikker opp). Tenkte å kappe enden av og erstatte med ferskt treverk. Dårlig jernsøm der det ikke synes tenkte jeg å bytte ut med vognbolter. Enklere og sterkere. Forresten. Noen som vet om dette faktisk er en strandebarmer? Vet den ble laget i Strandebarm, men den er veldig lang. Ca 22 fot Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 (redigert) Det er definitivt en strandebarmar! Særlig ettersom den er bygget der. Veit du hvor, av hvem? For noen få år sida kom det ut et praktverk om strandebarmaren, skrivi av Peter Helland-Hansen. Den bør du kjøpe! Så var det spørsmåla: Den sprekken behøver du ikke å stresse med om den ikke går helt ut i enden av bordet. Om den er under vannlinja kan du tette med Farm80, eller et tilsvarende asfaltprodukt før du legger ut båten, eller bare la sprekken trutne sammen slik den er, etter oljing og bunnsmøring. Om sprekken ser ut til å være svært lang, kan du bøte med ei list eller blikk. Jeg ville prøvd trutning først. Båten bør oljes med terpentin og lys tretjære i blanding. Start med rein terpentin og øk konsentrasjonen oppover. Den skal ikke lakkes. Når færingen ble mørk av blåmann ble den malt i en farge som var særskilt for den bygda eller området den var i. Båter som ble brukt til fiske ble også malt i en slik farge. Fritidsbåter og båter til bruk hjemme ble ikke malt før det syntes nødvendig. Greit å ha maling på tiljene, men jeg skjønner ikke hvorfor du skal male tofter, ripe, esing, bakspeil. Jeg høres sikkert fryktelig reaksjonær og konservativ ut, men jeg syns du bør holde deg til tradisjon når du har fått en så fin båt. Jeg maler ikke før jeg må bruke mange remedier for å tette. og bryr meg ikke om det er blåmann (noe jeg ikke kan se på din båt). Alternativet til terpentin/lys tretjære er rå linolje/kokt linolje. Det tar si tid, men gir et fantastisk resultat. Det krever i så fall tildekking og/eller naust eller garasje. Gratulerer med flott båt, og lykke til! PS Innlegget ble først lagt ut i en parallell tråd av samme prosjekt. Gidder ikke skrive om, sjøl om det kanskje har kommi reaksjoner som minner om mine DS https://www.nautiskfritid.no/products/strandebarmaren-smbtbygging-i-hardanger Redigert 22.August.2019 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 22.August.2019 Del på Facebook Svart 22.August.2019 Enten må du skifte hele sømmen med ny kobbersøm, eller erstatte de verste med jern. Det er ikke helt lett å klinke slike båter, så det er sikkert lurt å begynne med å klinke opp med jern. Gir det mersmak, kan du jo skifte alt om noen år. Bolter må du ikke bruke. Ei heller skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 Sømmen ser foreløpig bra ut. Tok en telefon til Hardanger fartøyvernsenter. Gode råd ? Nå er skraping i gang Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 Hvorfor ikke bolter hvis de er under vann? Tradisjon eller noen annen grunn? Erik AN skrev On 23.8.2019 at 0.45: Bolter må du ikke bruke. Ei heller skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 24.August.2019 Del på Facebook Svart 24.August.2019 (redigert) Om du skal skifte sømmen må du skifte hele. De forskjellige metaller har forskjellig korrosjons-/oksydasjonstall, og blant dem havner den gamle sømmen på bånn. Altså må du skifte sømmen over vann også, og der ser det definitivt ikke fint ut. Slike båter skal være mjuke, slik at du kan ta tak i stevnen og "slenge" fram og tilbake. Til denne elastikken egner ikke boltene seg. Jeg trur ikke det vil fungere, men du gjør som du vil! Jeg har prøvd å bruke slike bolter sjøl, for om mulig å redde en strandebarmar der det var vesentlig verre stilt enn på din. Det som ble mest problematisk var disse mutter-skrue knottene som gjorde tiljene vanskelig å legge rett, samt at ausinga ble fryktelig vanskelig. Når en auser disse båtene skraper en jo ausa bortover den nedre bordgangen og hiver vannet ut som en fontene. Enkelt med normal saum, håpløst med noe som stikker opp... Redigert 24.August.2019 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 Takk for svar. I følge lokal trebåtreparatør holder de fint ennå. Ser sprekkene har åpnet seg litt i dag. Måtte ta ut skruene som holdt reparasjonen på innsiden ut da de stakk ut på utsiden og ødela et blad på skrapen. Krise? Sitér dette innlegget Link to post
Djoniba Svart 24.August.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2019 Tenker også jeg vil ha sånt metallband foran. Hvor får jeg tak i det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.