Jump to content

elektromotor i 94 år gammel sjekte,- Prosjekt

aileenll

Recommended Posts

Hei Jeg har en 19' Øystadsjekte, som min oldefar kjøpte på torvet i Arendal i 1926. Den har hatt flere forskjellige motorer fra totakt, til firetakt, Sleipner og FM m.fl. ca 2,5-5 HK

Nå synes jeg det hadde vert artig å stille i lokal regatta med elektromotor. I 2026 eller kanskje før.

Den behøver jo da ikke være så stor, 2-3,5 KW. 36-48V.

Kan en få en motor, som vil gå så sakte at den lar seg bruke med eksisterende proellanlegg?

Er det noen som har tips om hvor motor kan skaffes?

Aileen ll

Personlig synes jeg ei så gammel sjekte burde få tilbake en gammel FM C2 eller tilsvarende motor, og tøffe rundt som den alltid har gjort. Jeg har sans for elektrifisering av snekker så jeg forstår tankegangen. Men finn heller ei 30-40 år gammel skjermsjekte det går 13 av på dusinet du kan forske på. De får du gratis eller deromkring. Så kan denne snart 100 år gamle sjekta bli tatt vare på som det sjeldne klenodiet det faktisk er etterhvert. 

Har du bilde?

Redigert av Honduras (see edit history)

Greenwawes kan nok fikse det, men da blir det ikke et prosjekt, for meg! Jeg har ikke hastverk. Båten står i bua og riktignokk tar den opp plass, men jeg har plass til de andre båtene og.

Tenker jeg vil ha bruk for en lagring i enden av propellakselen. Den må kunne ta trykk fra propellen og sidekrefter, slik at  jeg kan ha reimoverføring mellom motor og aksling. Dette har muligens Sleipner motor i sit assortement Ser av databasenhttps://mtdb.no/index.php/Fil:FM_1960.jpg:  at eksisterende motor har en omdreining på 850 rpm. Om jeg da velger en 3 kW BLDC motor, med 3-5000 rpm, så må jeg ha  et forhold på reimskivene på ca 1-3 fra motor til aksling. Motor da fra Golden motor.com.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...