aileenll Startet 17.August.2019 Link til dette innlegget Startet 17.August.2019 Hei Jeg har en 19' Øystadsjekte, som min oldefar kjøpte på torvet i Arendal i 1926. Den har hatt flere forskjellige motorer fra totakt, til firetakt, Sleipner og FM m.fl. ca 2,5-5 HK Nå synes jeg det hadde vert artig å stille i lokal regatta med elektromotor. I 2026 eller kanskje før. Den behøver jo da ikke være så stor, 2-3,5 KW. 36-48V. Kan en få en motor, som vil gå så sakte at den lar seg bruke med eksisterende proellanlegg? Er det noen som har tips om hvor motor kan skaffes? Aileen ll Link to post
Grønnskollingen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Lykke til! Høres ut som et fint prosjekt. Jeg kan tenke meg at gamle sjekter designet rundt tunge dieselmotorer egner seg for elektrifisering. Sjekk https://goldenmotor.com/ De selger elektromotorer i mange ulike varianter Link to post
Honduras Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Personlig synes jeg ei så gammel sjekte burde få tilbake en gammel FM C2 eller tilsvarende motor, og tøffe rundt som den alltid har gjort. Jeg har sans for elektrifisering av snekker så jeg forstår tankegangen. Men finn heller ei 30-40 år gammel skjermsjekte det går 13 av på dusinet du kan forske på. De får du gratis eller deromkring. Så kan denne snart 100 år gamle sjekta bli tatt vare på som det sjeldne klenodiet det faktisk er etterhvert. Har du bilde? Redigert 17.August.2019 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
enslagsgjest Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 https://www.tu.no/artikler/101-ar-har-gatt-siden-ambition-ble-sjosatt-na-har-seilbaten-fatt-elmotor-og-skjult-teknologi/471674 Jeg er en slags gjest Link to post
aileenll Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Spennende, trekker tankene tilbake ti bestefars båt, Aileenll, som nå er i Niteroy, men som fikk sølv i OL i Gøteborg ca 1910 Aileen ll Link to post
peppen Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 (redigert) Ser du holder til i Tvedestrand. Hva med en tur til Gjeving? https://www.greenwaves.no/no/elektrifisering Redigert 17.August.2019 av peppen (see edit history) Link to post
aileenll Svart 18.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 (redigert) Greenwawes kan nok fikse det, men da blir det ikke et prosjekt, for meg! Jeg har ikke hastverk. Båten står i bua og riktignokk tar den opp plass, men jeg har plass til de andre båtene og. Tenker jeg vil ha bruk for en lagring i enden av propellakselen. Den må kunne ta trykk fra propellen og sidekrefter, slik at jeg kan ha reimoverføring mellom motor og aksling. Dette har muligens Sleipner motor i sit assortement Ser av databasenhttps://mtdb.no/index.php/Fil:FM_1960.jpg: at eksisterende motor har en omdreining på 850 rpm. Om jeg da velger en 3 kW BLDC motor, med 3-5000 rpm, så må jeg ha et forhold på reimskivene på ca 1-3 fra motor til aksling. Motor da fra Golden motor.com. Redigert 18.August.2019 av aileenll (see edit history) Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn