arnearmoa Startet 17.August.2019 Link til dette innlegget Startet 17.August.2019 (redigert) Jeg har lyst til å slippe å måtte ha en kanne/flaske med diesel for å etterfylle forfilteret når det trengs, pga. bytting av filtre eller rutinemessig drenering av forfilter. Båten er en 2007 Scand Baltic med VP D6-310, og jeg må ha temmelig fulle tanker for at dette skal løse seg selv bare med åpen ventil fra tanken. Er det noen som har montert noe sånt som dette mellom dieseltank og forfilter? Har egentlig sansen for den med gjennomsiktig slange foran og bak blæra, men da må man nok ha tre ventiler, ja... Noen med erfaringer? Hvilke deler? Kjøpt hvor? Er slangeklemmer godt nok? Noen som vet slangedimensjon på Baltic'en? Redigert 17.August.2019 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Kjøpte ei slik på Mekk som eg hadde i fleire år på ein tidligare motor. Eg monterte den litt under topp tank slik at evt sprekker ikkje skulle tømme tanken, det var utak i bunn tank. Bare plass til 1 slangeklemme. Men det var ok. Gummien holdt seg myk og fin i fleire år. Eg hadde ei reserveblære i tilfelle problem med diesel vs gummi, men det gjekk fint. Men det var maskin på 120hk. Forbruk max 25liter timen og knapt returdiesel. Din motor sirkulerer truleg 400 liter i timen, så kanskje du får for lite gjennomstrømming. Men det merker du trulig utan at noko tar skade. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arnearmoa Svart 17.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Takk for input. Tanken var at hvis jeg setter den i en "bypass", så trenger ikke dieselen å gå gjennom denne blæra til vanlig. Jeg får bare restriksjon fra t-koblingene og ventilen mellom disse, men det er nok ytterst begrenset. Hvis jeg setter to ventiler i bypassen også, så utgjør ikke bypassen noe særig ekstrarisiko mtp. lekkasjer eller brann heller. Antar du bare kjøpte blæra og et par slangeklemmer da...Tror ikke jeg tar sjansen på å gjøre det så enkelt. Så jeg er fortsatt interessert i erfaringer fra flere her. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Hvorfor ikke bare en elektrisk pumpe, evt? ? Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Hvorfor ikke bruke den manuelle pumpa på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Jeg har hatt en slik på drivstoffslangen til min VP TAMD30 motor i 4-5 år nå, fungerer helt topp. Kjøpte en av de større blærene fra Moeller fortsatt like myk og fin. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
arnearmoa Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Det er kanskje så enkelt at man bare kan pumpe på holderen til finfilteret til man kjenner skikkelig motstand...? Jeg skal innrømme at jeg alltid har "fylt" finfilteret med den pumpa, både på denne VP D6'en og på Yanmar 6LP'en i forrige Baltic. Men ikke forfilteret. Det har jeg alltid fylt opp helt til lokket først, enten ved å slippe inn diesel fra fulle tanker, eller ved å helle oppi fra en kanne/flaske. (Hadde samme type forfilter i forrige båt). Får man ut all lufta av Racor 500 type forfilter bare med å "suge fra motoren"? Hva risikerer man hvis man ikke får ut all lufta fra forfilteret? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2019 Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Racor må fylles. Luftlomme går ikkje ut av motorens vakuum slik som det feks gjer på sjøvannsfilteret. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
arnearmoa Svart 19.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2019 Var egentlig det jeg trodde, ja. Mente jeg hadde prøvd engang og blitt skuffet da jeg lettet på lokket for å sjekke. Takk for tilbakemelding. Da er jeg fortsatt på jakt etter diverse detaljer, som hvilke deler jeg bør skaffe, og fra hvor, samt hvilken slangedimensjon jeg har i Baltic'en. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Hengst har en liten stempelpumpe som egner til formålet. Jeg ville heller satt inn noe slikt istedet for ei påhengsblære. https://www.hengst.com/en/online-catalog/product/1039200000-02/ Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 arnearmoa skrev for 17 timer siden: Hva risikerer man hvis man ikke får ut all lufta fra forfilteret? Filteret er bare effektivt opp til dieselnivå. Fyller du det til midt på filteret så brukes bare halve filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Kjellg skrev 2 minutter siden: Filteret er bare effektivt opp til dieselnivå. Fyller du det til midt på filteret så brukes bare halve filteret. Tja, jeg har Yanmar 6LY2, de er så selvluftende at jeg kan tømme Separ forfilteret bytte ut filterinnsats og starte opp uten ett eneste hikk, det store forfilteret fylles på sekunder. Skifter jeg finfilteret lufter jeg kun på selve finfilteret med fødepumpa som er en effektiv stempelpumpe, ikke membranpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Mix skrev 1 time siden: Tja, jeg har Yanmar 6LY2, de er så selvluftende at jeg kan tømme Separ forfilteret bytte ut filterinnsats og starte opp uten ett eneste hikk, det store forfilteret fylles på sekunder. Skifter jeg finfilteret lufter jeg kun på selve finfilteret med fødepumpa som er en effektiv stempelpumpe, ikke membranpumpe. Beklager, tenkte på Racor500 filteret. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Man tenker som regel utfra egne efaringer med motorer, filtre og pumper. Det gjør vi vel alle i større eller mindre grad. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 20.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 (redigert) Tja, det var jo forsåvidt Racor 500 jeg spurte om... arnearmoa skrev for 23 timer siden: Får man ut all lufta av Racor 500 type forfilter bare med å "suge fra motoren"? Hva risikerer man hvis man ikke får ut all lufta fra forfilteret? Og jeg mistenker at for Racor 500, så er svarene de som jeg har fått, dvs. - Nei, man får ikke ut all lufta hvis det er masse luft der når lokket på toppen skrus til. og - All dieselen må gjennom den delen av filteret som er nedenfor lufta, dvs. større hastighet gjennom filterduken. Hvis begge disse svarene er feil, og det ikke er andre "farer" ved å ha masse luft der, så trenger jeg jo ikke å fylle opp før lokket strammes, hverken med flaske/kanne eller en ettermontert pumpe oppstrøms filteret. Men foreløpig tror jeg Racor'en bør fylles helt før lokket strammes, ja. Og da har jeg lyst til å kunne fylle med pumpe fra tanken i tilfelle flaska/kanna er tom og jeg driver rundt uti havet..... Vil forsåvidt helst slippe å ha en flaske/kanne også, selvfølgelig. Redigert 20.August.2019 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2019 Link til dette innlegget Svart 20.August.2019 Jeg har en sånn påhengsblære framfor Racoren..........skifter filter...på med lokket....pumper tils det lekker ut diesel både mellom lokk og filterhus og melllom lokk og skru.....skruer fast lokket....og sen tuter og kjør har funket for meg i 15år....har MD 31A....62 hk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FrodeB Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg har TAMD41. Det er ikke noe problem å suge ut all luft fra Racor 500 forfilter med føde pumpen på motor. Åpner lufteskue på finfilter og pumper til det kommer diesel der. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Ok. Antar du har sjekket dette ved å lette på lokket...? Da blir det testing snart. Takk for innspill. På D6 (dvs. også D4) mener jeg at jeg har funnet ut at man (som på Yanmar 6LP) egentlig ikke trenger å bruke lufteskruen heller. Man kan bare pumpe ivei til man kjenner at det ikke er noe luft lenger, pluss litt ekstra for sikkerhets skyld. Hvis alt dette stemmer, er det jo veldig unødvendig å søle diesel overalt. Eller...? Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Husker ikke om jeg har sjekket umiddelbart etter lufting, men når jeg har skrudd opp lokket har det alltid vært helt fullt. Har ikke prøvd uten å løsne lufteskruen på finfilteret. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Litt på siden men, om det er som Sjeldenutpå sier at den sirkulerer bortimot 400 liter i timen, og Racor 500 er på 227l/t etter husken. Er dette filteret egentlig altfor lite? Spør fordi jeg har hatt Racor 500, og synes det er veldig enkelt å serve, men lurer på om det er for lite til en Yanmar 369hk. Har ikke funnet noe om minimum filterkapasitet på forfilter for min motor. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg mener det er i minste laget og vurderte oppgradering, men Volvo har vel godkjent installasjonen, og jeg fant ut at jeg får heller være flink til å drenere ofte og bytte selve filterinnsatsen ofte. Jeg vurderte å bestille systemet med to forfilter i serie fra www.sbmar.com, men tok også en prat med en leverandør her i landet, som forklarte at den løsningen var mer relevant for motorer med en lavtrykkspumpe oppstrøms forfilteret, som gjerne knuser vanndråpene osv. Det har ikke jeg. Til min motor ville han heller anbefalt Separ med en viss størrelse, men han sa at det bør gå fint med det jeg har, hvis jeg heller bytter oftere. Ikke vet jeg. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Til info fikk jeg klar beskjed fra Arentz & Amundsen på telefon istad at man må fylle opp Racor 500 før lokket stenges... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 22.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2019 I dag kjørte jeg en tur med båten for å tømme septiktank og fylle dieseltank for vinteren, og deretter skifte olje, oljefiltre og dieselfiltre m.m. Dieseltankene pleier jeg å fylle uansett før vinteropplag, men planen var samtidig at jeg skulle få høyt nok nivå på tankene til at jeg slapp å ha med en kanne med diesel. Dette gikk fint i den gamle Balticen, og jeg trodde jeg hadde gjort det i denne Baltic'en en gang eller to også, men der må jeg ha husket feil. Har vel blitt litt for vant til å ha en ekstra skvett med diesel, og glemt hvor lenge det var siden jeg gjorde det så enkelt. Jeg har påmontert en kuleventil og en liten halvmeter med slange i bunn av Racor 500 MAM filterhuset i denne båten, og får veldig bra fart på dreneringen når lokket er av. Da får jeg gjerne med litt mer grums ut. Jeg stengte tilførselsventilene fra tankene, tok av lokket, drenerte hele filterhuset, og pirket opp litt grums med no q-tips greier. Så satte jeg inn en ny 10 mikron innsats, stengte dreneringsventilen og åpnet tilførselen fra en tank. Men den gang ei. Det kom ingen diesel. Jeg innser nå at innløpsslangen til filteret på denne båten kommer nedover på på slutten, og dieselen etter siste "bakketopp" slipper sikkert ut og blir erstattet av luft hvis jeg tømmer filterhuset. I den forrige Balticen vår, kom slangen opp fra bunnen av motorrommet, så der slapp jeg den effekten, selv om både stengeventiler og forfilter er i ca. samme høyde i begge båtene. Konsekvensen er at i min nåværende båt vil "nivået" på diesel i slangen mot forfilteret havne akkurat over toppen av tankene, og jeg skal ha mye flaks for at dieselnivået i tankene er enda høyere. Jeg kunne unngått å slippe luft opp i innløpsslangen hvis jeg ikke hadde drenert med åpent lokk, evt. passet på å ikke drenere så langt at nivået i filterhuset kom lavere enn inntaket, men nå var jo planen å se litt nedi der osv., og jeg var langt unna å tenke så langt iallfall. Bytting av filterinnsats mens huset er fullt, er jeg ikke tilhenger av, siden det gjør det mulig at dritt kan komme på feil side mens den gamle innsatsen er ute og den nye ikke er på plass enda. Ser for meg at det kanskje kan bli søl også. Siden jeg også skulle bytte finfilteret, hadde jeg egentlig enda en mulig utvei denne gangen, ved å helle all diesel fra det gamle finfilteret tilbake i forfilteret, samt "låne en skvett" av det jeg hadde drenert ut fra forfilteret i starten. Da hadde filterhuset blitt fullt, uten at jeg trengte å gjenbruke den verste gørra... Noe luft blir nok sugd tilbake fra innløpsslangen helt til slutt, under lufting, men ikke nok til å senke nivået ned under toppen av filterinnsatsen. Uansett. Jeg har herved bestemt meg for at jeg vil bygge om innløpet, sånn at jeg har en mulighet for å pumpe fram diesel fra tanken for å fylle Racor filterhuset helt opp. Gidder ikke å ha en unødvendig kanne med diesel i båten, og vil at dette skal være så enkelt som mulig hvis det må skje ute i bølgene. Jeg tror innløpsporten tar 1/4-18 NPTF, men jeg aner ikke hva slags endekobling det er på slangen, mot det bendet jeg har i innløpsporten... Hvor skaffer jeg det jeg trenger? Er det bare TESS som gjelder, eller er det andre forslag? (Helst Asker-Oslo-området) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Kjøp deg en Separ primer pumpe fra Lekang/Tess og sett den inn en eller annen plass på tilførselsslangen. Det blir det enkleste. Få pumpen levert med slangenipler i rett dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 2.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2019 Da ble det sånn. Pumpa er åpen tvers gjennom (id=12mm) inntil man vrir den røde pila på tvers. Da blir den pumpe, som suger fra tanken og dytter inn i Racor-huset. Selve pumpa kom på ca. én båtpenge. No more dieselkanne/-flaske ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.