DIYglenn Startet 21.August.2019 Link til dette innlegget Startet 21.August.2019 Hei! Har akkurat fått båtplass og venter på å finne riktig type båt. Ser nå litt på alternativ for fortøyning, hvor jeg har vurdert å spleise fortøyning i begge ender for å gjøre det lett og greit med den faste fortøyningen, og heller ha noe ekstra i båten ved turer og ved vinter. Syns det er greit å unngå løse ender på bryggene, og det samme med båten - bare ha akkurat det som passer den faste plassen, selv om det kanskje byr på litt utfordringer første gang (og å huske å tre på dempere etc) Sjakler (metall) er ikke lov da det ødelegger galvaniseringen på brygga, men tenkte så på å lage "permanente" fortøyninger ved å spleise gjennom bryggefestene. Hva tenkes om dette? Jeg ønsker jo da helst å bruke en nylonkause, men de fleste jeg har sett her har ikke vært åpen så man kan tre de på. Fant ellers "moringskauser" som så ganske kraftig ut og kunne vært et alternativ? Ellers har jeg funnet fra utenlandske butikker men hvor $1.25 per stk er greit er ikke $55 i frakt det... Tanker? Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Det er jo enkelt å sage en åpning i ei nylonkause da. Og med mindre godset i feste på brygga er veldig tykt bør du få den på plass. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Hvis du først lager faste fortøyningene så husk å tre på vannslange eller noe annet som kan slitasjen fra gnissing i halegatter etc. Jeg glemte det i fjor og ødela fortøyningen foran. Hadde noen dager med mye svell, og det ble så mye gnissing at tauet var halvspist i løpet av høstmåneden før opptak ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
DIYglenn Svart 21.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 (redigert) lippert skrev 52 minutter siden: Det er jo enkelt å sage en åpning i ei nylonkause da. Og med mindre godset i feste på brygga er veldig tykt bør du få den på plass. Sant nok, det blir vel kanskje løsningen. Jeg likte dog at denne hadde i likhet med moringskauser "øyer" for å holde seg på plass. Grand Banks jr skrev 47 minutter siden: Hvis du først lager faste fortøyningene så husk å tre på vannslange eller noe annet som kan slitasjen fra gnissing i halegatter etc. Jeg glemte det i fjor og ødela fortøyningen foran. Hadde noen dager med mye svell, og det ble så mye gnissing at tauet var halvspist i løpet av høstmåneden før opptak ? Kanskje det duger med tykk krympeslange også? Selv om hageslange funker, så er det ikke så fantastisk pent ? Hvordan hindrer man at slangen sklir på fortøyningen og holder seg ved halegatter? Edit: Får kjøpe "Chafe Guard" og passe på å skaffe rød båt. Redigert 21.August.2019 av nordemoniac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg fester mine I øyene I båsen med et dobbelt halvstikk. Min erfaring er at tauverket strekker seg etter en tids bruk, da er det enkelt å justere inn når dette skjer. Spleising blir unødvendig tungvint da. Men I enden mot båten spleiser jeg selvfølgelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 index skrev for 20 timer siden: Jeg fester mine I øyene I båsen med et dobbelt halvstikk. Min erfaring er at tauverket strekker seg etter en tids bruk, da er det enkelt å justere inn når dette skjer. Spleising blir unødvendig tungvint da. Men I enden mot båten spleiser jeg selvfølgelig. Det er jo et godt poeng... Kan bli litt dumt om den blir litt slapp etter en hard høst/vinter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 nordemoniac skrev 14 minutter siden: Kan bli litt dumt om den blir litt slapp etter en hard høst/vinter. Ja, det er aldri bra Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
DIYglenn Svart 22.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 index skrev for 5 timer siden: Ja, det er aldri bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.