p10 Startet 21.August.2019 Link til dette innlegget Startet 21.August.2019 Jeg skal anlegge moring til en 14.5 Hansvik på ca 300kg inkludert motor. Har fått tak i et stort stokkanker som er mer enn tungt nok for jobben som moring. Det er festet ca 5 meter med grov kjetting til ankeret som jeg tenker å benytte meg av. Der jeg skal anlegge fortøyningen er dybden ca 2 meter på laveste lavvann og 5 meter på høyeste høyvann. Dette burde bety at jeg trenger totalt 15 meter med tauverk/kjetting mellom anker og bøye. Mitt spørsmål er; risikerer jeg at tauet vil ligge langs bunnen ved lavvann? Isåfall ser jeg for meg at det er stor fare for at det skal slites av. Bør jeg ha en liten blåse i enden av kjettingen for å løfte den litt opp fra bunnen? Eller vil dette overhode ikke være noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Det kommer ann på bunnforholde det. Skal du bruke det som akterfortøyning?? Hør med forsikringen om de tillater stokkankret som moring til det. Noen tips her. https://www.atlantica.se/siteassets/documents/information/sakerhetsguiden-2017.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kallethekid Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 p10 skrev for 2 timer siden: Jeg skal anlegge moring til en 14.5 Hansvik på ca 300kg inkludert motor. Har fått tak i et stort stokkanker som er mer enn tungt nok for jobben som moring. Det er festet ca 5 meter med grov kjetting til ankeret som jeg tenker å benytte meg av. Der jeg skal anlegge fortøyningen er dybden ca 2 meter på laveste lavvann og 5 meter på høyeste høyvann. Dette burde bety at jeg trenger totalt 15 meter med tauverk/kjetting mellom anker og bøye. Mitt spørsmål er; risikerer jeg at tauet vil ligge langs bunnen ved lavvann? Isåfall ser jeg for meg at det er stor fare for at det skal slites av. Bør jeg ha en liten blåse i enden av kjettingen for å løfte den litt opp fra bunnen? Eller vil dette overhode ikke være noe problem? Trenger du så veldig mye mere en 5 meter tau da? Hvis moringen er tung nok har ikke vinkelen på tauet noe å si. Jeg ville ikke brukt kjetting som ruster av etterhvert, men kun tau. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.August.2019 Link til dette innlegget Svart 21.August.2019 Jeg ville ikke satt på oppdrift, for da får du bevegelse mellom leddene i kjettingen og den ruster mye fortere i kontaktflatene. Er du redd for gnag trer du en slange utpå tauet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Cerberus Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 kjetting på slikt er skikkelig dårlig deal. Tau varer mye lenger. Men 15 meter på 2-5 meters dybde? hvorfor Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 22.August.2019 Link til dette innlegget Svart 22.August.2019 Jeg bruker ikke kjetting, bruker tykt tau fra moringen og opp til blåsa og en 15 -20 kg daumann 1,5-2 meter under blåsa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.