Jump to content

Blåst på havet i gummibåt!

-morten-

Recommended Posts

Og i og med at jeg hadde "avdanket" helsepersonell ombord (du kan være glad fruen ikke følger med her), skulle jeg kastet fortøyningen, satt fra meg rødvinsglasset og fosset en time eller to utover i 6 knop med min snekke til 2 meters bølger i tussmørket?

Jeg ligger nå i Skjærhalden plass A11, så det er bare å kontakte nærmeste politi og be de komme og bure meg inn for brudd på en av lovene du nevner. Nå ble jeg arg!

Har du forresen en link til hvor jeg finner den hellige straffeloven? Jeg kjenner kun den vanlige straffelove, du trenger vel ikke å blande inn religion her, - eller? Jeg vet at i Islam går religion og straffelover om hverandre , - men?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Og hvorfor blander du deg inn uten å ha noe å bidra med? Jeg forsøker bare etter beste evne å å holde dette på et saklig nivå? Det som vel hare kokt litt bort i kålen er problemet med at lytteplikten ikke overholdes på maritim VHF, kanskje pense tråden inn på det? Men nå er det natti natti for min del. Nå slår jeg av VHF'n og får vel heller høre på vinden som uler.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

-morten- skrev for 13 timer siden:

merkelig sak!   han hadde jo bådemotor og årer!

Har du prøvd å ro en 10 fot rib (se bilde i artikkelen du linker til) med styrekonsoll i 1m høy sjø og strøm? Området de befant seg i er veldig åpent, og du skal ikke lang fra land før sjøen kan bli ganske grov. Ellers veldig enig i det du skriver lenger ned:

-morten- skrev for 10 timer siden:

Ja virker som dette var litt dårlig planlagt! jeg synes det er et stort ansvar å være assistanse for en dykker! Det er en oppgave sombør taes alvorlig.  Utstyr børv ære i orden og man bør gå gjennom på forhånd senario som kan oppstå..

Det er ikke få idiotiske valg de har tatt de to her. Jeg var selv ute og fisket i det området i går og vet hvor mye sjø det var. Var forøvrig ute og dykket i dag (i vesentlig mer vind), men da i mer skjermet farvann, og med helt andre forholdsregler!

Mulligan skrev for 6 timer siden:
Mouche skrev for 7 timer siden:

Ser at det hevdes at han ville jo drevet i land, til slutt, men hvilket land?

Vel, lokasjon Tisler og liten kuling på SSV.

Svaret er vel gitt?

Hvor har det kommet fram at det var ved Tisler? Det har jeg ikke lest noe sted. Ellers faktisk ikke helt gitt hvor man driver i land hvis dette var på Tisler, til tross for at vinden var SW.

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Burde vel hatt anker og langt nok tau også? Det er normalt ikke så dypt (mtp ankertau) der dykkere dykker.

Men alltid lett å være etterpåklok.

Jeg synes faktisk ikke det er å være etterpåklok. Hvis man drar ut for å dykke i det området (har dykket mye der ute) er det usedvanlig dårlig planlegging å ikke legge båten for anker før man går ned. Ikke minst med den vinden som var i går kveld! Egentlig idioti å dykke der ute i det hele tatt i den vinden og mørket på vei, så sant de ikke dykket helt oppunder land i le. En forutsetning ville uansett være å ankre opp gummijolla først og gå ned og sjekke at dreggen sitter godt i begynnelsen av dykket. Motorstopp kan jo alle få, så det får man vel aldri gardert seg helt for. Derimot kan man tenke gjennom hva man skal gjøre dersom det skjer. 

PiperBill skrev for 7 timer siden:

Det var jo sterk vind i område hele i går så da kan det spørs hvorfor de gikk ut i det heletatt?

Det er ikke riktig. Mellom kl 12:00 og 13:00 var det nede i 3 m/s ved Vikertangen (ref. observarsjoner fra Kystvær, altså ikke meldinger!). Fulgte nemlig nøye med i går da jeg hadde tenkt meg ut og dorge makrell. Dro forøvrig ut, men da litt senere og da hadde det blåst opp. Det var tildels grov sjø rundt Vikertangen da jeg var ute. Akkurat i det området hvor Løpern ender er det ekstra utsatt pga. Glomma, så der kan det bli kraftig strømsjø.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Med SSW kulig spiller strømmen mindre rolle i farvannet rundt Tisler. Jolla ville nok blåse hurtig i vindens retning. 

Det er faktisk ikke gitt. Jeg har fartet mye rundt i det området til alle årets tider, og med mye forskjellig vær. Der ute kan det faktisk være så kraftig strøm at man driver 90 grader på tvers av bølgene, og det til tross for kraftig vind. Jeg har hatt noen økter der ute med jolle og teiner i kraftig vind, og strømmen kan være skummel. Ramler man ut i vannet under slike forhold har man ikke nubbesjans å svømme etter båten!! 

Det som forundret meg litt når jeg leste nyheten i Fredrikstad Blad var at de skrev at en mann i en jolle hadde drevet til havs. Med den vinden som var i går (sterk sydvest) syntes jeg det var merkelig at man skulle drive til havs. Det jeg imidlertid skjønte etterhvert var at han hadde drevet vekk fra Tisler. Men jeg vil ikke si at han hadde drevet til havs, han drev jo innover mot Asmaløy/Kirkeøy, altså mot land. Strømstadfergene går jo på innsiden av Tisler, så det er jo der de har funnet ham. 

Lars H. skrev for 1 time siden:

Og i og med at jeg hadde "avdanket" helsepersonell ombord (du kan være glad fruen ikke følger med her), skulle jeg kastet fortøyningen, satt fra meg rødvinsglasset og fosset en time eller to utover i 6 knop med min snekke til 2 meters bølger i tussmørket?

Tror du drar det litt langt her nå Lars. Tror faktisk ikke så mange mener at du skulle dratt ut fra Skjærhalden til Tisler med Sagaen i det været. Men det handler vel om å hjelpe til etter beste evne. Dersom du hadde vært underveis og 10 min. unna kunne du kanskje vært på plassen før Redningsskøyta. Nå var det vel ikke veldig farlig med han som satt og duppet i gummibåten, den synker jo i praksis aldri, men hadde betingelsene vært bittelittegranne annerledes kunne dykkeren vært i seriøse problemer! Det er ikke få dykkere som har forulykket i overflata under lignende omstendigheter. Hvis han hadde havnet på drift der ute i mørket og den sjøen hadde han ikke vært lett å finne...

Her en reportasje om "tøffingene".

(Bjørn-Thore måtte svømme én kilometer i skumringen da båten med dykkerkompisen blåste bort) NRK

Ut fra skissen til NRK lå de vel og badet NW av Tisler, skjæra på utsiden. At folk omkommer er ikke underlig. Glad for at du ikke dro ut og spilte helt @Lars H. Verken Max eller Trude hadde likt det. Ikke Hulda heller. Tror ikke det står noe i lovverket om at man er forpliktet til å risikere livet for slike matcho-typer. 

Når det gjelder strømmen, så er det forresten en interessant effekt. Øyene på norsk og svensk side øst av Tisler er fri for brennmaneter. De greier ikke å gå mot strømmen fra Glomma. Som på gode dager kommer opp i et par knop. Jeg plasker mye rundt uti der. Ulempen er naturligvis at man bader i Norges største åpne kloakk. Men folk bader sentralt i Strömstad i enda tettere kloakk og overlever. Så det går sikkert bra.

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev for 1 time siden:

Her en reportasje om "tøffingene".

(Bjørn-Thore måtte svømme én kilometer i skumringen da båten med dykkerkompisen blåste bort) NRK

Endelig. Alt handlet om livet og helsa til dykkeren, i media handlet det om en fyr som satt og duppet på rek uten vest og mobil som Colorline oppdaget. 

Helt hinsides vridning fra det viktige til det uviktige. 

Mulligan skrev 5 minutter siden:

Du kan kverulere alt du orker.

Med SSV liten kuling og gummibåt hadde hn drevet på land i Norge.

Garantert.

Kjøper den. Jeg bor uti der. Du skal ha flaks om du ikke treffer Hvaler eller lander et sted langs Iddefjorden. Bølgene kan imidlertid bli heftige i området. Dykkeren hadde også flaks som ikke endte opp som strandvasker.

Mulligan skrev 1 time siden:

Med SSV liten kuling og gummibåt hadde hn drevet på land i Norge.

Garantert.

Nå var det ikke et spørsmål om han ville ende opp i Japan eller Brasil, men hvor "morsomt" er det å drive rundt utenfor kysten når mørket faller på uten noen form for fremdriftsmidler, kommunikasjonsutstyr eller mat og drikke? Ikke alle som er like tøffe vet du!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nå mår'ru se på kartet Mouche. Han hadde kanskje vælva, men langt inn til land er det ikke. 3 kilometer til Lauer og 5 til Herføl. Men jeg kan godt skjønne at han var utilpass. Særlig med det faktum at kompisen lå og svømte uti der et eller annet sted. Og at de ikke hadde med noen form for kommunikasjonsutstyr, annet enn lange armer til å vifte med. Dessuten var det ikke lenge til at det ble mørkt. Det mest ugjestmilde landet han kunne drevet til er naturligvis Sverige. Der er det kannibaler og all ting. Men fremherskende strøm er gjerne i nordlig retning i området, før den treffer strømmen fra Glomma. Før i tiden, den gangen jeg seilte regatta, lå vi som regel sydover på vestsiden av fjorden og nordover på østsiden. Helt til man kommer nord til S. Søster, der går det gjerne litt i hytt og pine. Så da seilte vi midtfjords, ute på dypet. Sånn var det den gangen. Men når det blåste SW 10 m/s eller mer, var det flotte surfesjøer opp langs Søster.

Da gidder jeg ikke mer av denne tråden heller.

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Spørsmålet ditt var hvilket land.

Svaret er fremdeles Norge.

Jada, jada, jada, jada! (Hørt om Nesoddlandet?)

Hulda skrev 1 time siden:

Nå mår'ru se på kartet Mouche.

Jeg har lest Komodos innlegg, og oppfatter det som at han er lokalkjent samt var i området. Nå er det åpenbart ikke slik at man automatisk kan se på vindretning og deretter bare trekke en rett strek uten hensyntagen til andre forhold, eksempelvis strøm. Igjen, les innlegget til Komodo og fortell ham at, hvor og hvordan han tar feil. Jeg var ikke påstedet og er heller ikke lokalkjent så jeg lytter til disse.

ps

Jeg har kart, kan sågar lese et slikt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev for 1 time siden:

Nå har du vel diskutert dette en stund da, sågar med deg selv primært!:giggle:

Ser ikke ut som det hjelper deg noe særlig.

Men siden du ikke får til disse greiene, så har jeg vært så vennelig og titte på et strømkart for deg. Hadde gummibåten vært ute nå i dag, ville strømmen bragt båten rett øst med en fart på 0- til 0,5 knop. De neste par dagene surrer strømmen mellom nord, syd og øst. 0- til 0,5 knop. Forholdene kan endre seg lokalt ved stor vannføring i Glomma, slik er det ikke nå. Det er en plass som heter Strømtangen. Hvirfor det heter så, vet jeg ikke.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 2 timer siden:

lå vi som regel sydover på vestsiden av fjorden og nordover på østsiden.

Du ser dette svært godt når du krysser fjorden.

Når jeg kommer ut av Leisteinsløpet setter jeg kurs på 120 grader. Det skulle plante meg sånn ca på Tresten.

Etter litt seiling ser det ut til at jeg treffer paddemarka utenfor Tisler, men når jeg nærmer meg østsida av fjorden bærer det nordover igjen.

Som Komodo nevner, det vil alltid være lokale variasjoner. 

Mulligan skrev 6 minutter siden:

Du ser dette svært godt når du krysser fjorden.

Når jeg kommer ut av Leisteinsløpet setter jeg kurs på 120 grader. Det skulle plante meg sånn ca på Tresten.

Etter litt seiling ser det ut til at jeg treffer paddemarka utenfor Tisler, men når jeg nærmer meg østsida av fjorden bærer det nordover igjen.

Som Komodo nevner, det vil alltid være lokale variasjoner. 

Vet det. Jeg bor rett borti hogget der. Jeg har vel tre kvarter til Kostersund og en time til Tisler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...