Komodo Svart 24.August.2019 Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 Når det blåser kuling fra sydvest på Tisler er det mest sannsynlig at man blir dratt med vinden inn mot Vikertangen, Røsshue, Lauer eller Herføl. Men det er ikke gitt. Som nevnt lenger opp kan strømmen sette inn så kraftig fra en annen retning at man driver på tvers av vindretningen. Dette er noe man aldri vil erfare f.eks. på Onsøylsndet. (Og for de som måtte føle seg usikre: Onsøy er ikke et land ). En liten observasjon fra i dag. I dag har jeg ankret opp dykket et steinkast fra den holmen som er omtalt. 7 m/s SW i dag. Båten lå på svai på dreggen, og ble liggende med været, og vinden i nesa. Da jeg hoppet vannet kommenterte kona at jeg drev rett opp mot vinden. Litt pussig egentlig. Altså ikke litt på tvers, men absolutt rett opp mot vinden! Dette er noe jeg stadig merker hvis jeg dykker i løperen, men jeg har merket det her ute før. Legg forøvrig merke til at båten lå med vinden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Langs land Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 (redigert) Ble litt nysgjerrig nå! Den 22 juli mistet jeg jolla mi ca 2 NM SV for Seikrakk. Det blåste stiv storm mente jeg da, men i ettertid har jeg moderert meg til ca 12- 14 m/s fra SV. Hadde ingen mulighet for redde den selv, stor sjø, for mye seil etc. (kan bare si at det hele var min egen feil selvfølgelig, fra begynnelse til slutt) Regnet med at den ville drive i land på Onsøylandet eller deromkring, hvor den ville bli funnet av en ærlig østfolding, som umiddelbart ville kontakte meg. Finnerlønn skulle vedkommende naturligvis ha fått! Så har ikke skjedd! Så kommer poenget: Det siste jeg så av jolla (to år gml Zodiac), var at den lå med bunnen opp, lavt i sjøen. Basert på det du sier nå så kan den altså ha drevet motsatt vei, og havnet Gud vet hvor ? Redigert 25.August.2019 av Mare Nostrum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Den er nok i Norge, garantert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Langs land Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 ? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Mare Nostrum skrev for 1 time siden: Ble litt nysgjerrig nå! Den 22 juli mistet jeg jolla mi ca 2 NM SV for Seikrakk. Det blåste stiv storm mente jeg da, men i ettertid har jeg moderert meg til ca 12- 14 m/s fra SV. Hadde ingen mulighet for redde den selv, stor sjø, for mye seil etc. (kan bare si at det hele var min egen feil selvfølgelig, fra begynnelse til slutt) Regnet med at den ville drive i land på Onsøylandet eller deromkring, hvor den ville bli funnet av en ærlig østfolding, som umiddelbart ville kontakte meg. Finnerlønn skulle vedkommende naturligvis ha fått! Så har ikke skjedd! Så kommer poenget: Det siste jeg så av jolla (to år gml Zodiac), var at den lå med bunnen opp, lavt i sjøen. Basert på det du sier nå så kan den altså ha drevet motsatt vei, og havnet Gud vet hvor ? Hvis den lå med bunnen opp lavt i vannet, vil jeg tro at strømmen tar den mer en vinden. Litt avhengig av vannføringen i Glomma/Vesterelva og flo/fjære kan strømmen sette ganske kraftig mot sør. Jeg ville nok tippet at den endte i et sted på Kråkerøy, eller Onsøy, men det er ikke umulig at den kan ha drevet utover. Jeg har vært med på en del man-over-bord øvelser på redningsskøyta i Oslofjorden og ikke sjelden ble vi overrasket hvilken retning dukken drev i og hvilken hastighet den hadde. Ofte mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.August.2019 Link til dette innlegget Svart 25.August.2019 Komodo skrev for 23 timer siden: En liten observasjon fra i dag. I dag har jeg ankret opp dykket et steinkast fra den holmen som er omtalt. 7 m/s SW i dag. Båten lå på svai på dreggen, og ble liggende med været, og vinden i nesa. Da jeg hoppet vannet kommenterte kona at jeg drev rett opp mot vinden. Litt pussig egentlig. Egentlig ikke... Når en ligger i sjøen med dykkerutstyr, er det ikke mye som stikker over overflaten...og vind har liten og ingen påvirkning på rettingen du vil drive... En isopor klosse derimot vil derimot ikke påvirkes serlig av havstrømmen...og vil påvirkes av vinden langt større grad .. Vi hadde selv en episode på 80 tallet, der vi hadde litt for mange dykkere i sjøen samtidig... lå med et stort moderfartøy, og en stor gummibåt som kjørte rundt og plukket opp dykkere når de kom til overflaten.. Plutselig manglet en...ble raskt konstatert at han var kommet til overflaten...og vi begynte og kjøre i større og større ringer for å finne vedkommende... dette var på vestsiden av Øygarden, og følgelig en del tung havdønning....vanskelig og se dykkere i overflaten da... Til slutt ble det redningshelikopter, som også begynte og fly i større og større sirkler i området... Fikk etter kort tid beskjed om og kaste en garnblåse i sjøen med noe tungt hengende under.... dette gav de i helikopteret en helt annen retning en den veien vinden blåste.. og han ble raskt funnet... Kommentaren da han kom ombord igjen var litt stilig... " nå, var dere begynt å dele ølene mine..? " ?? Helgetur...så øl hørte med... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Mare Nostrum skrev for 13 timer siden: Det siste jeg så av jolla (to år gml Zodiac), var at den lå med bunnen opp, lavt i sjøen. Basert på det du sier nå så kan den altså ha drevet motsatt vei, og havnet Gud vet hvor ? Vi er vel mange som har vært i den situasjonen. Det var slik jeg lærte at jeg aldri, aldri, aldri skal ha gummibåten på slep under seilas. Men, gjør et eksperiment. På en stille strand, mål dypgående på gummibåten din. Inverter den og mål igjen. Ingen særlig forskjell? Predominant strømretning i området er nordlig. Lokale avvik vil selvfølgelig forekomme. Men strøm betyr fint lite i denne sammenheng. Det er lite av båten nede i vannet. Med SSV kuling er resultatet gitt. Selv om noen argumenterer voldsomt for å få rett. Selv om de ikke har rett. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Mare Nostrum skrev for 14 timer siden: Det blåste stiv storm mente jeg da, Hva er en stiv storm? Det har jeg aldri hørt om før;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Langs land Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 Mulligan skrev 1 time siden: Det var slik jeg lærte at jeg aldri, aldri, aldri skal ha gummibåten på slep under seilas. Enig i det, men det har/hadde gått bra ca 15000NM, og da blir man selvfølgelig eplekjekk. Slik straffer seg!! Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 26.August.2019 Link til dette innlegget Svart 26.August.2019 index skrev 1 time siden: Hva er en stiv storm? Det har jeg aldri hørt om før;-) Det uttrykket står Odd Børretzen bak ( Gleden ved å ha båt) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2019 Link til dette innlegget Svart 27.August.2019 Mulligan skrev On 26.8.2019 at 10.28: Med SSV kuling er resultatet gitt. Da kan du kanskje fortelle oss nøyaktig hvor den lille RIBen villedrevet i land? Det er kanskje bare å legge en linjal i kartet og trekk en strek? Lokale strømforhold som vi som bor her ute her erfart og følt på kroppen spiller jo ingen rolle Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.