Jump to content

Isolasjon og innerkledning til gammel seilbåt.

Shore

Recommended Posts

Det finnes noen tråder om dette emnet fra før, men jeg lufter det likevel med en ny tråd, da jeg føler min gamle båt er litt spesiell. Båten er en 1975 modell, bygget av enkeltaminat uten noen form for isolasjon, men med en meget spesiell garnering innvendig. Forrige eier har, antagelig, skåret opp tynn finerplate noe likt det vi i gamle dager kalte koreapanel, i smale, ca 5 cm. paneler og skrudd dette til glassfiberen med korte messingskruer. Mørkbeiset og lakkert ser det ut som mørk eik/teak og ser ganske spesielt ut. Det er stort sett ganske pent utført, får litt følelsen av å komme inn på gamle Nesoddbåten eller hurtigruten. 

Problemet er at det dessverre er vanskeligere å foreta en etterisolering av dette enn om plastlaminaten hadde vært åpen. Alle synlige flater er kledd med slik panel, bortsett fra bak skuffer. Tenker at jeg har 2 forskjellige valg her,  ta ned "panelen", isolere med f.eks 19 mm Armaflex og skru opp panelen igjen på limte lister der tidligere fester var før. Fordelen er at dette er en veldig lett konstruksjon og at jeg respekterer forrige eiers iherdige og spesielle jobb. Jeg kan leve med den mørke utførelsen, selv om den er ganske spesiell. Bakdelen er at de noe dårlige brannhemmende egenskaper som er i slik tynn finer.

Alternativet er å rive alt, isolere som forrige alternativ, men legge en hud av ikke brennbart materiale, uten at jeg helt vet hva dette skal være. Duk som klebes på vil nok ikke være et alternativ. Hadde klikkvinyl kommet i smale utgaver ville det muligens ha vært en løsning, det er ikke uten grunn at forrige eier har lagt 5 cm brede paneler, lett å forme i buer. 

Har dessverre ingen gode bilder annet enn det detaljbildet jeg legger ved.

Har ikke noen tanker om isolasjon ut over nevnte Armaflex, som jeg kun tenker på grunnet tidligere tråder, og at det finnes som selvklebende, noe jeg mener er en stor fordel. Regner da med at kondens som ellers kan oppstå om det blir lommer mellom laminat og isolasjon, er eliminert.

Ønsker innspill både til kledning og alternativ isolasjon, men setter brannsikkerhet høyt.

Paneltak båt.jpg

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Tja, føler vel at med min bruk så vil det være store fordeler med å isolere. Vet jo selvsagt ikke hvor stor gevinst det er med 2 cm isolasjon, men slik det er i dag føler jeg at oljeovnen jobber vel mye for å holde temperaturen, tross forholdsvis god effekt. Må legge til at jeg strekker sesongen mye og bruker/ønsker bruke båten som hytte om vinteren. Jeg ser poenget i å fordele varmen, der er det forbedringspotensiale.

Båten har forpigg, deretter adskilt do og vaskerom, og deretter salong med køyer og akterkøye i samme rom hvor også oljeovnen står, så strengt tatt kan jeg foreløpig isolere denne delen, som vil være overkommelig. Tror gevinsten ved å isolere er stor. 

Oljeovnen er en avart av Refleks, uten strømforsyning, dvs en ren pottebrennere. Stor fordel at den ikke trenger strøm for å gi varme, men jeg må nok inn med vifte for å fordele varmen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hvor stor klaring er det mellom panelene og skrog/ dekk? Eller var det helt inntil? 

Maritim sin skrogisolasjon er 10 mm og er stivere plater enn Armaflex. Om du har mer enn 10 mm klaring, er det sjans å ta av en spile og skyve inn isolasjon ? Men da kan det ikke limes. 

Armaflex suger vann fra snittflater/ kanter. Det gjør ikke maritim sin.

jeg har brukt begge.  

Du vinner svært mye mtp behov for tilført varme. 

Takk for innspill, dette høres veldig interessant ut. Har ingen erfaring med så tynn isolasjon, men regner jo med at alt som skaper stillestående luft isolerer i større eller mindre grad og vil være bedre enn rent glassfiberskrog. Klart også et kostnadsspørsmål og ikke minst et spørsmål om best mulig høyde. Maritims utgave på 10 mm tykkelse ligger vel på ca kr. 400,- pr kvm, hva Armaflex 10 eller 19 mm koster vet jeg pr. idag ikke. Vil nok gå for en selvklebende variant, hvis ikke prisen er hinsides i forhold til den uten lim.

Nei, kan ikke tre noe, uansett tykkelse bak panelene, de er stort sett tett på glassfiberen. Det stykket som sees på bildet, med litt avstand, er kun de plassene hvor bolter til vinsj og annet er.

Shore skrev 45 minutter siden:

Nei, kan ikke tre noe, uansett tykkelse bak panelene, de er stort sett tett på glassfiberen.

Hvis panelene er tett på glassfiberen vil de få det trangt om du isolerer. Isolerer du får skrogsidene mindre radius, og du må høyst sannsynlig tilpasse de gamle panelene på nytt for å få det pent. Vanligvis applauderer jeg etterisolering (har gjort det selv, og merker positiv forskjell), men så lenge innredningen din er såpass spesiell og du ønsker å beholde denne kan det være greit å være klar over at det kommer til å bli litt jobb. Hvordan tenker du panelene skal festes til isolasjonen? Jeg tror det blir en mer omfattende jobb enn for andre som har heldekkende paneler, der holder det som regel bare med å ta av litt i enden av panelet for at det skal passe oppå isolasjonen, eventuelt kle isolasjonen med skrogtrekk. Men skal du bruke båten mye under kjøligere forhold vil du merke forskjellen, det blir betraktelig lunere ombord.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Noe tilpassing av panelene må nok til grunnet annen radius, som du sier, men det skal jeg nok fikse, er ikke ukjent med litt snekring. Panelene er skrudd med avkappede messingskruer så de ikke går gjennom glassfiberen. Jeg vil lime tynne lister til tak og sider der festene har gått fra før av og bygge opp disse til samme tykkelse som isolasjonen, da slipper jeg å tenke på skruelengden og kan bruke samme hullene i panelene som tidligere. Sånn sett vil det ikke være så veldig mye ekstra jobb. I selve salongen må jeg lage egen ramme rundt nedgangsluke, rundt takluke og rundt vinduene i siden, dette kan nok enklest gjøres i egnet tykkelse kryssfiner som freses eller sages ut og beises og lakkes i tilnærmet farge som eksisterende, hvis jeg beholder denne. Litt mere jobb, men overkommelig. 

Får jeg tips om annen kledning, brannhemmende, som kan egne seg, vil jeg vurdere å skifte, men tror absolutt at å bruke eksisterende er den enkleste løsningen. Basert på de tre tilbakemeldingene på god effekt av tildels tynn isolasjon jeg har fått nå, ser jeg optimistisk på en slik jobb, uansett kledning.

Høres ut som du har en god plan, da er mye gjort og du er godt på vei :thumbsup:  

Skal du ha mer brannhemmende kledning enn trepanelet som er fra før er det vel stort sett skrogtrekk som gjelder (enkelte typer er såkalt selvslukkende). Men i en glassfiberbåt som uansett brenner ned til vannlinja på få minutter hadde jeg nok heller prioritert å montere gode varslere ombord, etablert gode rutiner i forhold til levende lys/parafinlamper/varmeapparat og tatt en gjennomgang av det elektriske for å hindre at brann oppstår.

Martims skrogisolasjon er selvslukkende, det var den jeg brukte hos meg. Har prøvd å tenne på den, den tar forsåvidt fyr og brenner med en gulsotete flamme, men slukker igjen med en gang den antennende flammekilden forsvinner. Sånn utenom det isolerer isolasjonen greit i forhold til tykkelsen synes jeg. Betraktelig lunere båt og skutesider der jeg har fått isolert. Har også isolert under dørkplatene der det ikke er vanntanker under. Blir aldri direkte lunt å gå på sokkelesten på en dørk uten varmekabler, men ble bedre enn det var.

Jeg kjøpte to ruller á 6 meter 19mm Armaflex med lim, av en privatperson på finn. Er jo noen år siden. Tror jeg fikk det for 500 kr rullen... har en rull igjen, for uken før bestilte jeg nok m2 isolasjon fra maritim til det meste av båten. Dette var jo vinterstid, så maritim hadde salg og jeg tror jeg betalte 99 kr plata, altså 198 pr m2..... 

ser på finn nå at et firma tar ca 450 kr pr m2 for 13 mm. 

Det dukker av og til opp billig på finn. 

Over tid synes jeg limet på maritim sine plater sitter bedre enn Armaflex. 

Men begge er så bra at idet de festes, kan de ikke justeres. Da må du rive istykker. 

Mulig den armaflexen jeg fikk tak i hadde fått noe lukt  i seg, men den luktet mere enn maritim sin. 

Eureka skrev 4 minutter siden:

Over tid synes jeg limet på maritim sine plater sitter bedre enn Armaflex.

Vil du skape enda bedre heft kan du spraye kontaktlim/spraylim på skutesidene først (så klart etter disse er rengjorte og avfettet). Gjorde dette enkelte steder der Maritim sine plater glapp etter noen dager. Etter en omgang med spraylim på skroget satt isolasjonen bedre, og sitter den dag i dag :yesnod: Hvis spraying er det en fordel å lufte godt underveis, hos meg gikk gassalarmen av, så kom heldigvis på å åpne lukene før ting hadde blitt ekstra morsomt:giggle:

Så var det noen her på forumet som brukte en ganske tynn isolasjon med folie på... snakker vel om 2-3 mm. NASA og greier... 

uansett comforten min fikk betydelig bedre ....comfort... ? 

heiv jo ut den gamle eberen og stort sett så ligger jeg med landstrøm i havn... har en liten 500w oljeovn som gir mer enn nok varme. 

Båten blir lun, stillere, hører mindre støy fra omgivelsene. 

Eneste plassen jeg ikke har fått isolert er taket i salongen. Gav den gang opp å plukke ned innerlineren. 

Dessuten blir båten kjøligere på dagtid på sommeren. 

Eureka skrev 3 minutter siden:

Holdt pusten jeg sprang ut i cockpit når e var tom for luft ? 

Den såkalte "asbestmetoden" jeg ble anbefalt da jeg som lærling ble satt til å rive asbest i et motorrom:lol: Ble mange turer opp og ned leideren for å puste og lite gjort før endelig sjefen tok hintet og investerte i skikkelig verneutstyr:giggle:

https://makitech.no/isolasjon/kondensisolasjon-cellegummi

Vi brukte de uten lim og festet dette med spraylim, klem godt inntil slik at du får bort luftlommer, sitter som støpt. Skjærte så til relativt tynne finerplater, kledde de med hvit skrogbekledning, deretter skrudde vi på lakkerte mahogni lister på fineren. Festet det hele  med et par vinkler som ligger under madrassen, slik at jeg kan ta bort begge skrogsidene med 2 skruer om jeg har behov for å komme til. Tørt og varmt.

Lime lime lime..

0786BC84-9AD6-4FE6-90E0-1DF70B178C0A.jpeg.75587325aced2a3f92664866477129d8.jpeg

Tilpasse finerplate, hvor mange lister trenger jeg?

CB5234EB-406F-4630-94A4-8F5D533B8353.jpeg.3766a6ac05501186a6412db35f24a8b6.jpeg

Tilpasse lister før lakking

20BAC0FB-F174-472B-8C97-7CDBEDB8ACF4.jpeg.8964f0688fef472d3412304368f5fda2.jpeg

6F5DCD5B-4AFE-493C-B086-1EA0FA0D5F29.jpeg.37c80fa671c44be8abd15e05eb3cc678.jpeg

B48F77CE-8E48-4A1F-AE89-C6C89FDAF29F.jpeg.fe7867051cbc46a092b228fc621ad183.jpeg

Ferdig.

42C48AD4-FA70-4098-B603-F86AEEEF8334.jpeg.80d9baa4140921fd58b2b1fe6a643a92.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Eureka skrev for 1 time siden:

ser på finn nå at et firma tar ca 450 kr pr m2 for 13 mm. 

Det dukker av og til opp billig på finn. 

Ifølge prisliste fra Makitech var det kr. 2000,- for 6 m2 med 19 mm  Armaflex, virker som en grei pris?

Shore skrev for 14 timer siden:

Hva slags spraylim er det snakk om?

Kontaktlim på sprayboks. Jeg har brukt både Biltemas og Wurth sin versjon, Wurth var klart best. Men får Biltemas lim tørke litt før du limer på holder den også, etter min erfaring (og den er veldig rimeligere priset).

Takker for alle innspill hittil, har fått stor tro på at dette kommer til å bli bra. Er det noen som har tips til andre materialer, da spesielt til å kle isolasjonen med, hadde det vært fint. 

Nei, egentlig ikke, mer en type hard flammesikker overflate med mindre flater, gjerne smale paneler. ser ikke for meg at jeg får montert et skrogtrekk like enkelt og bra som jeg vil gjøre med "paneler". Omtrent samme utførelse som det som er, hadde vært fint. Største problemet med de eksisterende er at det er tørr, tynn finer. Ser for meg at det er rimelig lettantennelig og absolutt ikke selvslukkende. Fordelen med eksisterende er at de er ekstremt lette. Greit å holde tyngden i kjølen, ikke i overbygget.

• 5 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...