Sjeldenutpå Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Knall ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Key Freak Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Det var godt å høre! Værutsiktene de nærmeste dagene er dessverre alt annet enn lovende, men la oss håpe at det endrer seg nok til at båten kan komme rundt på forsvarlig vis. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Ikke mye lovende vær nå nei. Sjelden jeg har vært så frustrert med tanke på ikke å klare runden når det er så bra vær. Men en god nyhet at det ikke var verre med motoren en det som er kommet frem. Så får vi håpe på et godt værvindu neste uke, når båten forhåpentligvis blir ferdig. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tom Rør Svart 29.August.2019 Link til dette innlegget Svart 29.August.2019 Godt at båten lot seg reparere uten astronomiske utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Og i etterpåklokskapens navn, hadde det vært veldig mye smartere å lagt i noen hundrelapper ekstra for en sikkelig kjølevannsslange!! men Bra ting ordnet seg raskt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 (redigert) @-morten-, det var ikke nåværende eier som hadde brukt dårlig slange. Det var forrige eier (eller kanskje eier før der igjen for alt jeg vet). Båten var nettopp kjøpt og skulle kjøres hjem. Ved inspeksjon før avreise med "ny" båt var ikke denne slangen synlig. Man måtte demontere innredning i båten for å komme til. I etterpåklokskap så kan man si at man bør sørge for at hele motoren er inspisert før man reiser av gårde, men ut fra tidligere hentetråder så gjør @Bjørn Løvjomås dette ganske nøye. Men ingen kan se i vinkel, og det kan være usigelig trangt rundt motoren i noen båter. Kan se for meg at det kan være trangt rundt et 340 hk monster i en 30 foter. Men enig med deg i at det skal brukes skikkelige slanger overalt. De koster ganske lite, i alle fall i den dimensjonen. Redigert 30.August.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 8 minutes ago, Grand Banks jr said: @-morten-, det var ikke nåværende eier som hadde brukt dårlig slange. Det var forrige eier (eller kanskje eier før der igjen for alt jeg vet). Båten var nettopp kjøpt og skulle kjøres hjem. Ved inspeksjon før avreise med "ny" båt var ikke denne slangen synlig. Man måtte demontere innredning i båten for å komme til. I etterpåklokskap så kan man si at man bør sørge for at hele motoren er inspisert før man reiser av gårde, men ut fra tidligere hentetråder så gjør @Bjørn Løvjomås dette ganske nøye. Men ingen kan se i vinkel, og det kan være usigelig trangt rundt motoren i noen båter. Kan se for meg at det kan være trangt rundt et 340 hk monster i en 30 foter. Men enig med deg i at det skal brukes skikkelige slanger overalt. De koster ganske lite, i alle fall i den dimensjonen. Var ingen bebreidelse ovenfor nåverende eier eller Bjørn!! men en liten detalj førte jo til skader for ganske mange båtpenger som kunne vært brukt til andre ting Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 30.August.2019 Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Flott. Enig. Alle slanger i båt som har forbindelse med motor eller skroggjennomføring bør være av god kvalitet og sammensetning. Konsekvensene av lekkasje kan være fatale, eller svært kostbart. Selv slanger som tilsynelatende ser bra ut ved inspeksjon kan være på bristepunktet. Min far opplevde at eksosslangen på båten hans revnet. 5" eksosslange med lekkasje... Da går det fort. Heldigvis slo ikke vannet inn før han la til land. Så han hørte det, fikk sett det, og skrudd av på motorenden og fikk lekkasjepunktet over vannlinjen... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2019 Det er et viktig tema dere er inne på her. Det er så fort gjort å velge enkle løsninger som funker der og da, når dette er gjort har jeg ingen anelse om. Men det er ingen tvil om at denne slangen kostet mye penger, selv om det var en billig løsning når den en gang ble montert. Nå gikk det hull på et av de stedene som det var lettest å få hjelp. Hadde dette skjedd i litt dårligere vær på tur rundt Lista feks. tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd. Viktig lærdom for de fleste av oss dette. Nå får de nye eierne en god gjennomgang av motor, slanger blir byttet og reimer montert på riktig måte. Det er på en måte en god start på et båtliv. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 31.August.2019 Link til dette innlegget Svart 31.August.2019 Bjørn Løvjomås skrev On 30.8.2019 at 12.35: Det er et viktig tema dere er inne på her. Det er så fort gjort å velge enkle løsninger som funker der og da, når dette er gjort har jeg ingen anelse om. Men det er ingen tvil om at denne slangen kostet mye penger, selv om det var en billig løsning når den en gang ble montert. Nå gikk det hull på et av de stedene som det var lettest å få hjelp. Hadde dette skjedd i litt dårligere vær på tur rundt Lista feks. tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd. Viktig lærdom for de fleste av oss dette. Nå får de nye eierne en god gjennomgang av motor, slanger blir byttet og reimer montert på riktig måte. Det er på en måte en god start på et båtliv. Det er et veldig viktig moment! Det er en fare for at midlertidig ender opp som "midlertidig-permanent". På de lengste strekkene rundt Lista og Jæren kan det være langt til nærmeste skøyte. Her er forøvrig VHF gull, ved behov evt behov for midlertidig assistanse til feks RS kommer. Godt skaden skjedde der det skjedde og alt gikk vel med både mannskap og båt Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 6.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2019 Da er båten ferdig på verksted for noen dager siden. Det har ikke vært mye fristende vær å dra nedover Jæren med så langt. Jeg er desverre opptatt i helgen, men mandag og tirsdag ser jo lovende ut så langt. Håper på vær reprise fra sist jeg var på fjorden der borte? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 7.September.2019 Link til dette innlegget Svart 7.September.2019 Ser nå litt bob bob ut på mandagen kan henge litt gammel sjø på morgenen og bedre tirsdag morgen det jeg ser men ustabil periode nå så en må bare følge med Vi følger med ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 8.September.2019 Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 (redigert) Forløpig mandag -Tirsdag Redigert 8.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2019 Jeg er helt enig, vurderte dette i ettermiddag, å reiser med toget til Stavanger i morgen formiddag. Så tar jeg antakelig båten til Tananger, og starter grytidlig derfra på tirsdag. Da er både Barentswatch og Dmi enige om at det skal være rolige forhold på havet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Ja da er du vel på vei til Oljabyen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Stemmer det. Toget er straks i Egersund. Lite vind ser jeg av kystværappen. Kan det være mulig å gå til Egersund i dag tro? Noen som har hørt noe oppdatert om forholdene utpå? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Været i baken så ikke sikkert så gale ...surfe litt må du nok regne med ;-) Været fra neset Litt regn i formiddag. 9. september 2019 kl. 8:08 av Fyrvokter Frank Otto I dag er det en ny runde med nedbør, ikke noe spesielt frontsystem som har ankommet landsdelen, men spredte byger preger første del av dagen. Stort sett skyet i hele dag, men mindre byger i ettermiddag og kveld. Vi går ei ustabil uke i møte, sånn værmessig. Onsdags får vi besøk av restene etter orkanen Dorian. Heldigvis har dette svekket seg såpass mye på sin ferd, at det ikke er noe mer enn et normalt høstlavtrykk, når det når oss. Nordøstlig laber bris nå i formiddag, men vinden øker til frisk bris og periodevis liten kuling utover dagen. Minkende til kvelden igjen. Bølgehøyde på 0,5-1,5 meter, høyest midt på dagen og moderat strøm fra sørlig retning, vestlig retning fra i kveld Redigert 9.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Er det noen i Stavanger som har et lite voltmeter i nærheten av Hundvåg, her er det ladeproblemer enda, så jeg kommer meg ikke avgårde. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Gjerne en liten time med batterilader og. Det er forholdsvis tomt i batteribanken her. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 auda! Ikke ladespenning i det heletatt? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Nei. Men jeg fant en reim, så nå blir det litt spennende... 28 volt delen begynte å lade nå Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Auda ... de kunne jo holdt seg for gode til å tappe batteriene ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 Nå lader den, men instrumentene er ikke helt å stole på. Men voltmeter jeg fikk lånt viste 13. 3 volt. Så prøver meg vel først til Tananger. Må vel gå an å få seg noe mat der. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 (redigert) Er nok noe på hotellet eller hva det var/er så da våkner vel white lady på MT tenker jeg Redigert 9.September.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
LALUNA II Svart 9.September.2019 Link til dette innlegget Svart 9.September.2019 hvis du forter deg ut nå så kommer rs sjømann og gir deg bistand kommer ut fra byen nå ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.